به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

اتوبوس سرخ پوشان

شرکت عقاب افشان (اسکانیا) 



به گزارش سایت رسمی شرکت عقاب افشان، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت عقاب افشان به همراه سرپرست باشگاه پرسپولیس و اعضای  هیأت مدیره، مدیران باشگاه، کادر فنی، بازیکنان و دیگر اعضای تیم فوتبال پرسپولیس بعدازظهر یکشنبه در مراسمی از اتوبوس تیم فوتبال پرسپولیس رونمایی کردند.در جریان این مراسم، کارت و مدارک اتوبوس پرسپولیس تحویل سرپرست باشگاه شد و اعضای پرسپولیس از داخل و بیرون این اتوبوس اختصاصی بازدید بعمل آورده و ابراز رضایت کردند.

گفتنی است؛ سرخپوشان می‌توانند برای حضور در تمرینات، اردوها و مسافت‌های مورد نظر از این اتوبوس استفاده کنند.

طراحی داخلی اتوبوس پرسپولیس به‌صورت VIP با امکانات  رفاهی ویژه انجام شده و همچنین طراحی بیرونی آن مختص این باشگاه است.

این اتوبوس که مدل آن «دُرسا» محسوب می‌شود، برای نخستین بار در اسفندماه ۱۳۹۳ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سمنان رونمایی شد. طراحی این اتوبوس ایرانی-  سوئدی بر اساس آخرین طرح‌های اروپایی به‌خصوص طرح‌های آلمانی انجام‌ شده است.

در ساخت این اتوبوس، ۷۰ درصد بومی‌سازی انجام شده که نشان‌دهنده ظرفیت بالای متخصصان داخلی است.

مشخصات کلی

اتوبوس اختصاصی باشگاه پرسپولیس، یعنی عقاب- اسکانیای مدل درسا دارای سیستم‌های به‌روزی همچون سیستم برق مالتی‌پلکس است که در مقابل خطاهای پیش‌آمده به‌صورت کاملا هوشمند عمل کرده و مشکلات سیستم را به شکل خودکار حل می‌کند.

همچنین در این اتوبوس از چند مجموعه سیستم ترمز استفاده‌ شده که باعث امنیت بیشتر و عملکرد بهتر سیستم ترمز اتوبوس آن می‌شود.

موتور این اتوبوس نیز به گونه‌ای طراحی و ساخته‌ شده که بهینه‌ترین قدرت را با توجه به مصرف سوخت اتوبوس داراست.

اتوبوس درسا از امنیت بسیار بالایی در خصوص آتش‌سوزی برخوردار است که به نصب سامانه‌های اطفای حریق هوشمند در سیستم موتور، برق و قسمت بار این اتوبوس‌ها برمی‌گردد.این سامانه‌ها در هنگام کوچک‌ترین گرما و دود غیرمتعارف به‌صورت خودکار عمل کرده و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنند.
سیستم یک‌پارچه صوت و تصویر در این اتوبوس و در عین‌ حال، وجود مانیتورهای مجزا به ایجاد یک فضای شخصی برای هر مسافر در این اتوبوس کمک کرده است. ظرفیت این اتوبوس‌ها از حداقل ۲۵ نفر تا حداکثر ۴۴ نفر تعیین‌ شده که استاندارد ظرفیت اتوبوس‌های بین‌شهری است.

موتور و گیربکس

پیشرانه درسا، یک موتور ۶ سیلندر ۱۲۷۴۰ سی‌سی با قدرت ۴۱٠ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۰۰۰ نیوتون‌متر در ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰ دور بر دقیقه است که تجهیزاتی همچون اینترکولر، توربوشارژ و خنک‌کن نیز دارد.

گیربکس این اتوبوس نیز از نوع ۸ دنده جلو، مجهز به سیستم تعویض دنده اپتیکروز با امکان تعویض دنده به‌صورت دستی و اتوماتیک و دارای کلاچ اتوماتیک، رادیاتور خنک کن روغن، ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک‌کننده آبی و سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) است. گفتنی است ظرفیت باک این اتوبوس ٧۵٠ لیتر است.

تعلیق، تنظیم ارتفاع و ایمنی

مشخصات سیستم تعلیق درسا از این قرار است؛ در محور جلو دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره‌ای باد) و دو عدد کمک فنر مجهز به سیستم تعلیق مستقل (جناغی دوبل)، در محور عقب چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمره‌ای باد) و چهار عدد کمک فنر.

در سیستم تنظیم ارتفاع این اتوبوس نیز این مشخصات به چشم می‌خورد؛ سامانه تنظیم ارتفاع الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به‌صورت دستی بنا بر شرایط جاده به‌منظور افزایش ضریب ایمنی، البته وقتی سرعت از ۴٠ کیلومتر بر ساعت بیشتر شود، ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت عادی برمی‌گردد.

در تشریح سیستم‌های ایمنی درسال نیز این ویژگی‌ها ذکر شده است؛ ترمز پنوماتیک برای چرخ‌های جلو و عقب با سیستم دیسکی (دارای مخزن باد جداگانه)، ترمز ضد قفل ABS و ترمز الکترونیکی EBS، ترمز موتور (ترمز اگزوز)، سیستم ضدلغزش TC و سیستم الکترونیکی پایداری حرکت  برای بهبود حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جاده (ESP).

کابین راننده

در مکان راننده اتوبوس درسا، علاوه بر تعبیه فرمان هیدرولیک با سیستم تنظیم ارتفاع و زاویه غربیلک فرمان (تلسکوپی) به‌صورت پنوماتیک برای راحتی بیشتر و ارگونومی مناسب، پدال‌ها نیز روی پایه فرمان نصب شده‌اند.

تاخوگراف و صفحه آمپر دیجیتال، Emergency stop برای قطع سریع موتور در مواقع اضطراری، سیستم عیب‌یاب الکترونیکی و صندلی راننده پنوماتیکی ISRI از دیگر  امکانات در اختیار راننده این اتوبوس است. لیور تعویض دنده و لیور ریتاردر نیز برای راحتی راننده به‌صورت یک مجموعه در زیر فرمان نصب شده‌اند.

گفتنی است کابین استراحت راننده در اتوبوس درسا مجهز به کولر، بخاری، آیفون برای ارتباط با سرنشینان، سیستم جداگانه صوتی، مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده‌عقب و دوربین بالای رکاب عقب به‌منظور کنترل محدوده در، رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب و نمایشگر GPS است.

ساختار اتاق

در اتاق درسا از سقف یکپارچه فایبرگلاس استفاده شده که از خوردگی جلوگیری و به بهبود عایق‌بندی سقف کمک می‌کند. ساختار فلزی مستحکم و تقویت‌شده از جنس فولاد گالوانیزه مطابق الزامات استاندارد اروپایی، جوشکاری بسیار باکیفیت کل سازه با دستگاه میگ/مگ ازجمله ویژگی‌های این اتاق است.

بدنه این اتوبوس با ورق‌های گالوانیزه پوشیده شده و برای حفاظت در مقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس با استفاده از رنگ‌های اپوکسی پوشش داده شده است.

قسمت زیر اتوبوس نیز که در معرض آب است با لایه ضخیمی ازدینیترول پوشانیده می‌شود که به دلیل حالت ژله‌ای در زیر بدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی اتاق به وجود می‌آورد.

عایق‌بندی‌ها

قسمت محفظه موتور درسا به‌طور کامل در برابر حرارت و صدای موتور و گیربکس عایق‌بندی شده است. سقف و دیواره‌ها نیز در برابر محیط بیرون به‌طور کامل عایق‌بندی شده‌اند تا کمترین تبادل حرارت صورت گیرد. برای کاهش نفوذ صدا وحرارت، شیشه‌ها از نوع دو جداره هستند.

سیستم تهویه مطبوع

برای افزایش رفاه حال مسافران و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر، این اتوبوس به سامانه پیشرفته سرمایش و گرمایش مجهز شده که دارای قابلیت سرمایش ۴۹٫۷ کیلووات و گرمایش ۹۰ کیلووات است.

این سامانه از کولر پرقدرت Konvekta با ظرفیت سرمایش ۳۹۹ کیلووات بهره می‌برد که در‌حال‌حاضر ازموفق‌ترین سامانه‌های سرمایش در دنیاست. همچنین سامانه سرمایش مخصوص راننده Frontbox با ظرفیت سرمایش ۷۷ کیلووات محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد می‌کند.

کابین استراحت راننده نیز به سامانه سرمایش ۳٫۷ کیلووات مجهز است. سامانه گرمایش این اتوبوس شامل بخاری سقفی، کنوکتور بخاری مخصوص راننده و کابین خواب و همچنین بخاری درجاست.

امکانات استاندارد

ازجمله امکانات استاندارد اتوبوس درسا این موارد را می‌توان برشمرد؛ یخچال و قهوه جوش، سیستم الکترونیکی ضد سرقت، سیستم ایمنی برای درهای بادی (درها در صورت قرارگرفتن مسافر بین آن‌ها به صورت اتوماتیک باز می‌شوند)، سیستم هشدار برای حریق، سپر جلو به‌صورت بازشو برای دسترسی راحت‌تر به بکسل‌بند، شیشه‌های جانبی و عقب خم دوجداره از نوع سکوریت، دو عدد آینه بغل برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی برای راننده، چراغ پله‌های ورودی و خروجی، آفتاب‌گیر برقی برای شیشه جلو، ریموت کنترل، درِ موتور اتوماتیک.

گفتنی است تجهیزاتی مانند سرویس بهداشتی، اینترنت بی‌سیم و سیستم‌های DVB-T به‌صورت سفارشی قابلیت  نصب در تمام اتوبوس‌های بین شهری درسا را دارد.

 


5دلیل های سفرزمینی؟

5 دلیل برای اینکه حتما به سفر زمینی بروید!

5 دلیل برای اینکه حتما به سفر زمینی بروید!

آیا شما هم احساس خستگی می‌کنید و فکر می‌کنید که بیش از اندازه در زندگی کار کرده‌اید و نگرانی‌ها را تحمل کرده‌اید؟ شما حتی به این فکر کرده‌اید که برای مشاوره به یک مرکز روان‌درمانی مراجعه کنید اما حتی توان انجام این کار را هم ندارید! چه در این کار موفق باشید یا نه، یک راه قدیمی وجود دارد که تجربه‌کردنش هیچ‌وقت بد نیست: سفر جاده‌ای؛ مخصوصا وقتی اگر در کنار دوستان نزدیک‌تان انجام شود.

بله این سفر است که به شما اجازه می‌دهد تا از روزمرگی‌های کسل‌کننده زندگی فرار کنید. شما با رفتن به مسافرتی زمینی این شانس را دارید تا بیشتر ببینید، بیشتر تجربه کنید و بیشتر قدردان بقیه باشید. در عصر اینترنت و گوشی‌ها و تبلت‌ها و جایی که تمام اعمال روزانه ما از غذاخوردن تا ساعت‌های استراحت‌مان دور از خانواده برنامه‌ریزی می‌شوند، شاید این بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. بنابراین با تجربه یک مسافرت زمینی همراه دوستان‌تان، مخصوصا اگر به اندازه کافی دیوانه باشند، بهترین‌ لحظات زندگی‌تان را تجربه کنید!

نه مشکلات مالی نه هیچ‌چیز دیگری واقعال مشکل نیستند. همان‌طور که گفته شده " وقتی اراده وجود داشته باشد، راه خودش را نشان می‌دهد". پس اگر شما هم خودتان را درگیر این هدف کنید، را‌ه‌های خلاقانه‌ای پیدا می‌کنید تا در بهترین ممکن برنامه‌هایتان را اجرا کنید، بدون آنکه پول زیادی هم برای آن خرج کنید.

با وجود این همه فایده اگر هنوز قانع نشده‌اید 5 دلیلی که چرا حتما باید مسافرت زمینی را تجربه کنید در ادامه ارائه می‌کنیم:

1.فرصتی که از آن استفاده کنید

همان‌طور که در بالا گفته شد، شما این فرصت را دارید تا از تمام بخش‌های استرس‌زای زندگی‌تان فرار کنید و نفس آسوده‌ای پر از هوای تازه بکشید. شما این فرصت را دارید تا بتوانید زندگی را متوقف کنید و واقعا در آن زندگی کنید. بدون اینکه نگران ساعت‌های تلف‌شده و کارهای بی‌شماری باشید که باید انجام‌شان می‌دادید. به این ترتیب زمان دوست شما می‌شود نه دشمن؛ اتفاقی که اگر بیفتد شما را به سلامتی روحی می‌رساند که به آن نیاز دارید.

2.فرصتی برای بیشتر دیدن کشورتان

نفس آسوده‌ای بکشید و خودتان را در دنیایی جستجو کنید که سرشار است از زیبایی‌ها و شگفتی‌ها. ما اغلب بیش از اندازه در مشکلات زندگی‌مان غرق می‌شویم. مشکلات زندگی و همین‌طور مشکلاتی که اغلب بیشتر به ما آسیب می‌زنند و ترس از آینده‌ی خودمان و فرزندان‌مان را به وجود می‌آورند. با این حال اگر ما به طور مداوم دنبال بدترین شرایط باشیم، نهایتا به همان خواهیم رسید. به قول پدرم اگر در چیزی دنیال شیطان باشید، آن را پیدا خواهید کرد.

اگر تنها فایده‌ی این مطلب تنها گذاشتن شما با این فکر باشد، باز هم در کارمان موفق بوده‌ایم: اجازه ندهید که ترس و منفی‌بافی قوانین ذهنی و احساسات شما را تعیین کنند. این کار باعث می‌شود تا در تمام جنبه‌های زندگی عقب بیفتید و حقیقت تلخی هم هست که باید گفت؛ هیچ‌کس واقعا نمی‌خواهد به آدم بدبینی که در مورد همه‌چیز منفی‌بافی می‌کند ارزش و اعتنا قائل باشد.

خیلی جاده‌ها هستند که در آن سفر نکرده‌ایم، خیلی اقیانوس‌ها هستند که آن‌ها را ندیده‌ایم و بسیار جنگل‌هایی هستند که در آن‌ها ماجراجویی نکرده‌ایم و خیلی آدم‌هایی که هنوز آن‌ها را ندیده‌ایم.

3.فرصت برای دیدار با آدم‌های جدید

هیچ‌چیز به اندازه دیدار با محلی‌ها به زندگی ما حس و هیجان تزریق نمی‌کند. نشست و برخاست با آدم‌های مختلف و کسب مهارت‌های متفاوتی مثل کمپ زدن یا موج‌سواری، افق‌های شما را گسترده می‌کند و در نهایت کمک می‌کند تا به آدم جدیدی تبدیل شوید.

شما نباید از گردشگرهایی که به کشورتان می‌آیند غافلگیر شوید. اینکه بتوانید با آدم‌های جدیدی از فرهنگ‌های مختلف گفتگو کنید به شما کمک می‌کند تا فهم و رشد شخصی بیشتری پیدا کنید؛ چیزی که باعث می‌شود بتوانیم خودمان را بیشتر در این دنیا پیدا کنیم. این دوستان جدید تنها این اجازه را نمی‌دهند که بتوانید بر آن‌ها تاثیرگذار باشید، بلکه آن‌ها هم نشانه و تاثیر خودشان را بر روی شما می‌گذارند.

4.فرصتی برای خلق خاطره‌هایی فراموش‌نشدنی

یک چیز هست که می‌توانید از آن مطمئن باشید: شما می‌توانید خاطره‌ بسازید و خیلی هم می‌توانید خاطره بسازید! وقتی شما تصمیم می‌گیرید تا کار آرامش‌بخشی مثل خوردن یک دمنوش خوش‌طعم یا شیرجه‌زدن در دریا را انجام دهید، یا هر کار دیگری؛ خاطره‌هایی می‌سازید که می‌توانند در سرتاسر عمرتان دوام بیاورند. این خاطره‌ها کمک می‌کنند تا در پستی و بلندی‌های زندگی دوام بیاورید. این خاطره‌ها لبخند به چهره‌تان می‌آورند و کاری می‌کنند که یک دفعه به خودتان بیایید و ببینید که دارید برای سفر زمینی بعدی‌تان برنامه می‌ریزید.

این مسافرت‌ها می‌توانند لحظاتی را خلق کنند که بگویید: " می‌دونی چیه؟ من خیلی خوش‌شانسم. زندگی زیبایی دارم و اون رو با آدم‌های زیبایی هم شریک می‌شم."

5.از زندگی‌ قدردانی دریافت می‌کنید

بله شما جاهای جدیدی را می‌بینید، با آدم‌های جدیدی ملاقات می‌کنید و چیزهای جدیدی می‌آموزید. بله شما باید خاطراتی داشته باشید تا در طول زندگی‌تان دوام داشته باشند و دوستانی بیابید که در سراسر عمرتان به آن‌ها اعتماد داشته باشید. اما این همه‌چیز نیست: شما می‌توانید طلوع و غروب خورشید را هر روز دنبال کنید. آخرین باری که از غروب دل‌انگیز خورشید لذت برده‌اید را به یاد می‌آورید؟ آخرین باری که بی‌دغدغه نفس عمیقی کشیده‌اید و هوای تازه را وارد شُش‌هایتان کرده‌اید چطور؟

این لحظات بهشتی به شماحس قدردانی از تمام چیزهایی که زندگی بهتان عرضه کرده را می‌بخشد. این مسافرت شما را آرام می‌کند و نشان می‌دهد که چه مسائلی در دنیا واقعا شایسته‌ی اندیشیدن هستند.

این دنیای شما است که مثل موسیقی پخش می‌شود بی‌آنکه لحظه‌ای توقف کند یا بایستد. حتی قابلیت جلوکشیدن هم در آن وجود ندارد (مهم نیست که چه‌جور زندگی‌یی باشد). ما مجبوریم تا زندگی کنیم پس بیایید از آن لذت ببریم!

 

تاریخچه محصولات مان

تاریخچه و محصولات مان در ایران

تاریخچه و محصولات مان در ایران

برندهای اروپایی معمولا پیشینه‌ای درازمدت دارند. مسئله‌ای که دلیل آن را می‌توان در انقلاب صنعتی و آغاز تولیدات کارخانه‌ای در این قاره دانست. برند مان (MAN) هم به عنوان یکی از معتبرترین برندهای حوزه‌ی حمل‌ونقل و خودروهای سنگین از این قاعده مستثنی نیست.

داستان مان را باید در قرن‌های هجده و نوزده جستجو کرد. زمانی که صنایع آلمانی رفته‌رفته از مقیاس محلی خارج می‌شدند و ابعادی ملی و بین‌المللی پیدا می‌کردند. در سال 1758 آهنگری به نام سنت آنتونی که در یکی از نواحی آلمان زندگی می‌کرد، با گسترش فعالیتش به اولین صنعت‌کار سنگین در آلمان تبدیل شد. این روند ادامه داشت تا سال 1782 آهنگری دیگری به نام " اُمید خوب" در منطقه اُبرهاوزن تاسیس شد. پنج سال بعد این آهنگری صنعتی‌سازی شده به ساخت اولین ریل‌های راه‌آهن آلمان پرداخت. این راه‌آهن از گاری‌هایی استفاده می‌کرد که به وسیله‌ی اسب‌ها کشیده می‌شدند. در سال 1805 هم آهنگری دیگری به نام  "Sulzer-Escher Wyss"در زوریخ سوئیس افتتاح شد که آن نیز به کارهای فلزی سنگین و صنعتی مشغول بود.

تا این‌جا با سه آهنگری‌یی روبرو هستیم که توانسته‌اند در مقیاسی بزرگ‌تر ایفای نقش کنند. سال 1808 در تاریخ مان سال مهمی است چرا که این سه آهنگری با یکدیگر متحد شدند و شرکتی به نام صنایع معدنی و تجاری اُبرهاوزن را تشکیل دادند. این شرکت رفته‌رفته علاوه بر ساخت ریل‌ها و تجهیزات آهنگری و معدن به تولید ماشین‌آلات تکنولوژیک مشغول شد. در 1814 این شرکت موفق شد تا اولین دیگ بخار خود را بسازد و تحویل کارفرما دهد. 1839 سالی است که این آهنگری توسعه‌یافته توانست اولین لوکوموتیو را هم تولید کند.

این روند تا یک قرن بعد ادامه داشت. شرکت تعدادی از شرکا را از دست داد و در همان‌حال شرکای جدیدی هم پیدا کرد. نام چندین بار تغییر کرد. کارخانه موتورهای بخار، لوکوموتیو، یخچال، توربین و بسیاری از محصولات تکنولوژیک دیگر را تولید کرد و تلاش کرد تا محصولاتش را به نقاط مختلف جهان صادر کند. با شروع جنگ جهانی اول در 1914، فعالیت‌های کارخانه با متوقف شد. نام شرکت از 1908 به مخفف سه شریک باقی‌مانده M.A.N تغییر پیدا کرده بود، با این‌حال در 19155 بخش کامیون شرکت نیز برای اولین‌بار راه‌اندازی شد و این مقدمه‌ای بود بر ورود مان به بازار تولیدکنندگان ناوگان حمل‌ونقل.

پس از جنگ خط تولید به نورمبرگ منتقل شد و فعالیت‌ها از سر گرفته شد. با این وجود تا سال 1924 طول کشید تا مان اولین کامیون خود را با پیشرانه دیزلی تزریق مستقیم تولید و روانه‌ی بازار کند. از آن زمان تابه‌حال مان تکنولوژی‌های مختلفی را به دنیای خودروسازی و صنایع سنگین معرفی کرده است. افتخار تولید اولین پیشرانه دیزلی مجهز به سوپرشارژر به این شرکت برمی‌گردد. بزرگ‌ترین گیربکس چرخ‌دنده‌ای جهان و بسیاری از نواوری‌های ریز و درشت دیگر باعث شد تا مان روز به روز محبوبیت و شهرت بیشتری در سطح اروپا و جهان به دست بیاورد.

باید گفت مان به شکل جدی از دهه‌ی 90 به تولید اتوبوس و به خصوص نمونه‌های درون‌شهری پرداخت، با این همه واحد تحقیق و توسعه‌ی این شرکت به طور مداوم به دنبال گسترش محصولات و دامنه‌ی تولیدات است. تحقیق و توسعه‌ای که نتیجه‌ی تلاش‌هایش را باید در جایزه‌ی بهترین اتوبوس سال (2005) دید.

مان در ایران

در حال حاضر اتوبوس‌های سری R07 مان در جاده‌های  کشور مشغول به تردد می‌باشند.

R07

این اتوبوس یکی از محصولات موفق نسل قبل است که هنوز هم نمونه‌های دست دوم آن در جهان خرید و فروش می‌شوند. R07 از پیشرانه‌ای به قدرت 4300 اسب بخار بهره می‌برد که حداکثر گشتاور آن نیز به  2100 نیوتون‌متر می‌رسد. گیربکس 12 سرعته ساخت ZF که با  دو دنده‌ی عقب نیز همراه است، وظیفه‌ی انتقال این میزان قدرت و گشتاور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. علاوه بر آسایشی که گیربکس اتوماتیک برای راننده به همراه می‌آورد امکان تعویض دستی آن‌ها نیز مهیا شده است، به خصوص که با وجود ریتاردر می‌توان کنترل بهتری نیز بر روی سرعت و عملکرد اتوبوس داشت

مزیت مسافرت خانوادگی با اتوبوس

سفرهای جاده ای بهترین گزینه برای مسافرت های خانوادگی

پدر و مادرایی که تازه صاحب فرزند شدن، برای بار اول که با نوزادشون به مسافرت میرن تجربه جدیدی براشون رقم میخوره. طبیعیه نباید با وجود بچه زندگی رو متوقف کرد و به گشت و گذار نپرداخت البته کسی هم دوست نداره سفر پر دردسری رو بچه ها تجربه کنه.

سفر با بچه ها لذت بخشه اما سختی های خودش رو داره. سختی هایی که متحمل شدن اون ها صبر زیادی می خواد. سفر با بچه ها بیشتر شبیه چالشه، چالشی که قسمت جذاب این سفر رو میتونه تشکیل بده. تقریبا لذتی مثل فتح قله داره. ساعت ها برای رسیدن به قله زحمت می کشی و در مقابل این مرارت ها وقتی به قله می رسی به خودت میگی "من تونستم". قدرت همین جمله برای آدم ارزش فوق العاده ای داره. سفر با بچه ها درست مثل فتح کوه، لحظات غیرقابل پیش بینی هم داره.

سفرهای جاده ای بخش بزرگی از کودکی ما رو تشکیل میدن. مسافرت باعث میشه خانواده زمانی رو با هم بگذرونن و خاطره های خوبی برای همه درست بشه. دلایلی وجود داره که حتما شما به مسافرت های خانوادگی باید برین و راهکارهایی رو بهتون ارائه دادیم که بیشترین لذت رو از اونها ببرین.


ماجراجویی کنین

مهم نیست 100 کیلومتر قراره دور بشین یا 1000 کیلومتر، ولی میدونین مقصدی دارین که باید برسین. وقتی با ماشین یا اتوبوس سفر می کنین، این فرصت رو دارین که به منظره های اطراف نگاه کنین. هیجان هیچوقت قابل پیش بینی نیست، قطعا صحنه هایی رو میبینین که براتون تازگی داره.

سفرهای جاده ای امتیاز بزرگی هم دارن، این که هر روز شما از روز قبل متفاوت تره. فردا هم منظره ها و چشم اندازهای جدیدی پیش روتون قرار میگیره. این موضوع هم برای کوچیکترها و هم بزرگترها خیلی جذابه، چون هر روز با تجربه های جدیدی روبرو میشن.

برنامه ریزی فقط قسمتی از سفره

یکی از قسمت های سخت مسافرت های خانوادگی هماهنگی زمان حرکته. هرچقدر هم خوب هماهنگ کنین باز هم تو سفر یه سری کارا با عجله پیش میره. بسته بندی، غذا، مرتب کردن، لباس پوشیدن کارهای کوچیکی نیستن و باید قبل از اینکه راه بیفتین انجامشون بدین. قطار و هواپیما منتظر شما نمیمونن تا همه این کارها رو تکمیل کنین، پس بهتره قبل اینکه راه بیفتین کاملا آماده باشین.

مسافرت های جاده ای بهتون این اجازه رو میده تا با سرعت دلخواه خودتون حرکت کنین و استرسی از بابت زمان حرکت نداشته باشین. یکی دیگه از خوبی های سفرهای جاده ای اینه که اگه بچه هاتون کند بودن و همپای شما آماده نشدن میتونین زمان حرکتتون رو عقب بندازین. یا اگه جایی رفتین که خیلی بهتون خوش میگذره می تونین اونجا بیشتر توقف کنین.


هزینه پرواز رو پس انداز کنین

سفر هوایی مزیت های خودش رو داره، ولی وقتی با بچه ها سفر میکنین هزینه بالایی رو باید بپردازین. علاوه بر این ممکنه فرزند زیر دو سال شما بی قراری کنه. به همین دلیل سفر جاده ای برای اونایی که بچه دارن و میخوان خانوادگی سفر کنن گزینه بهتریه.

خرید بلیط هواپیما برای خانواده چهار نفره خیلی هم ارزون در نمیاد. در حقیقت، بعضی وقتا انقد هزینه بلیط بالا میشه که خونواده ها از مسافرت منصرف میشن. بلیط های داخلی که حدود دویست هزار تومنه و برای خونواده چهار نفره باید نزدیک به هشتصدهزار تومن فقط برای مسیر رفت پرداخت بشه. اما اگه همین هزینه رو برای سفر جاده ای بزارین باهاش می تونین کلی خوش بگذرونین.

وقتی سفر جاده ای رو شروع میکنین دغدغه خرید بلیط ندارین. با وسیله شخصی تون و هر زمان که دوست داشتین راهی سفر میشین. وقتی با ماشین شخصی سفر میکنین می تونین تو هتل ها و آپارتمان هایی که خارج از شهر هستن بمونین. اینجوری باز هم میتونین هزینه بیشتری رو پس انداز کنین.

بیشتر مسافرت می کنین

وقتی با ماشین شخصی سفر میکنین و هزینه های جانبی رو پس انداز می کنین می تونین بیشتر مسافرت برین. سفرهای جاده ای خیلی طولانی نمیشن. آخر هفته ها فرصت خیلی مناسبیه تا چند ساعتی رو به گشت و گذار مشغول باشین.

سفرهای طولانی مدت و به مقصدهای دور و عجیب غریب و جزیره های تفریحی بعضی وقتا دور از دسترس میشه بویژه وقتی با بچه ها یمی خواین سفر کنین. اما به این معنی نیست که باید مسافرت رو متوقف کنین. حتما اطراف شما جاهایی پیدا میشه که 3 تا 5 ساعت با شما فاصله داره اما فرصتی پیدا نمی کردین سر بزنین. چرا یکی از همین جاها مقصد بعدی شما نباشه؟

سفرهای جاده ای به قدری لذت بخش میشه که بعد از یکی دو تا سفر دوست دارین همیشه تو جاده باشین و این خاطرات رو تکرار کنین. نه تنها ارزون تموم میشه بلکه سفرهای این تیپی رو حتا میشه لحظه آخر به فکرش افتاد و سریع با دوستا هماهنگ شد.


وسائلی رو بردارین که لازم دارین

هر چی سفر سبک تر باشه آرامش خاطر بیشتری رو به همراه داره. وقتی با بچه ها سفر میکنین بستن بار و برداشتن وسائل کمی پیچیده تر و سنگین تر میشه.

سفرهای هوایی ما رو وادار می کنن تا فکر کنیم چه چیزهایی رو باید برداریم و چه چیزهایی رو نباید. بچه ها هم که اغلب غیر قابل پیش بینی هستن! پس باید لباس های بیشتر و اسباب بازی های مورد علاقشون رو برداشت. وسیله شخصی به شما این اجازه رو میده تا هرآنچه لازم دارین رو با خیال راحت بردارین.

سوالی که برای اکثر خونواده ها پیش میاد اینه آیا صندلی مخصوص بچه ها رو برداریم یا نه. این صندلیا خیلی بزر گ و جاگیر هستن. والدین با حمل و جا به جایی اونا دچار مشکل و دردسر میشن. سفرهای جاده ای این دغدغه رو دیگه ندارن. چون صندلی های مخصوصی برای خودرو ساخته شده که این مشکل رو برطرف میکنه.

توقف و استراحت نامحدود

اولین سفر هوایی که داشتین یادتونه؟ شما هم این حس بهتون دست داده بود که کاش زودتر از این هواپیما راحت شیم؟ یه قدمی بزنیم و هوای تازه تنفس کنیم؟

بچه ها هم از این قاعده مستثنی نیستن. اونا هم باید از صندلیشون جدا بشن، دست و پاشون رو تکونی بدن و هوای آزاد و تازه تنفس کنن. مشکل اینه بچه ها درکی از این موضوع ندارن که چرا باید ساعت ها تو یه صندلی بشینن و تکون نخورن. اما سفرهای جاده ای به شما اجازه میده هر وقت دوست داشتین و بچه ها نیاز داشتن توقف کنین و به استراحت مشغول شین.  

غذای خونگی بیارین و پس انداز کنین

غذای بیرون و توراهی خیلی به بچه ها نمیسازه و پیدا کردن رستوران هایی که مطمئن باشن کمی سخته. سفر جاده ای بهتون این امکان رو میده که سر راه خرید بکنین و بتونین غذایی رو خودتون درست کنین.

البته هزینه غذا برای چهار نفر در هر وعده غذایی اونقدری میشه که آدم رو به پس انداز کردن وسوسه کنه. با یه حساب سرانگشتی دستتون میاد که 2 تا 3 وعدا غذای روزانه به مدت 3 الی 4 روز چه هزینه ای روی دستتون میزاره و با چه هزینه ای می تونین موارد مورد نیاز برای یه غذای سالم و خونگی رو تهیه کنین.


زمان خوبی رو باهم سپری کنین

جذاب ترین قسمت سفر همین میتونه باشه. زندگی گرفتاری های خاص خودش رو داره و حواس ما همیشه به کارها و فعالیت های سخت و طاقت فرساست. سفرهای جاده ای و کمی طولانی مدت این امکان رو به ما میده که بیشتر با اعضای خونواده دور هم باشیم. آهنگ هایی رو باهم بخونیم که خیلی دوسشون داریم، بازی کنیم و بیشتر وقتمون رو برای صحبت کردن با همدیگه بزاریم و به داستان های همدیگه گوش بدیم.

خیلی از والدین میگن که سفر با بچه ها هزینه زیادی رو دستشون میزاره، البته خوب به نحوه خرج کردن هم بستگی داره. ولی اگه به سفر اهمیت میدین، ماشین رو با هر چیزی که بهش نیاز دارین پر کنین و راهی سفر بشین. حتما با خودتون زمزمه میکنین که سفر خوبه ولی من فرصتش رو ندارم. یه لطفی همین الان به خودتون بکنین و اولین فرصت راهی سفر بشین.Telegr

معرفی سیستم تعلیق جلو مان کواچ؟


سیستم تعلیق دراتوبوس وظایفهای مختلفی داردازجمله قابلیت هدایت اتوبوس  موقع  رانندگی درجاده ها به خصوص سرپیچ ها وترمزکردن و...

محور جلو طبق دارومستقل:

تعلیق مسقل:

در تعلیق مستقل هرچه به طور مستقل ارتعاش کرده ودرچرخ دیگر تاثیرنمیگذارد مهمترین قطعه ای که در تعلیق مستقل وجود دارد اتصالات ومفصلهای سیبکی میباشد سیبکها قطعات کروی شکل هستند که به خوبی حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم میکنند درعین حال سیبکها درمعرض نیروهای کششی فشاری  قرارمیگیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی وزیرمحور چرخ قرارمیگیرد تحت تاثیر نیروی کششی است زیرامحور چرخ متمایل به بالا و طبق متمایل به پایین است درنتیجه سیبک کشیده میشود وقتی سیبکی درزیر طبق بالایی و روی محورچرخ قرارمیگیرد تحت تاثیر نیروی فشاری است زیرامحور چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طبق نیز کششی فنر متمایل به پایین میشود و نتیجه سیبک کشیده میشود 

مزایا:

به علت تماس چرخ ها جلوباجاده هدایت کنترل اتوبوس بهتر انجام میشود 2نیروهای وارد شده به چرخ های اتوبوس  توسط سیستم تعلیق جذب شده از انتقال آن به شاسی  جلوگیری میکند3نوسان  هرچرخ به چرخ دیگر به شاسی انتقال نمی یابد آسایش  سرنشینان اتوبوس بیشتراست 4 وزن محور به وسیله شاسی جذب میشود بنابراین دیفرانسیل قطعات سنگین  در شمار قطعات فنربندی شده هست میتوان فنرنرمی رابرای تعلیق انتخاب کرد5 در هنگام شتاب گیری وپیچیدن اتوبوس چرخ ها سطح ایمنی آن افزایش میا بد 

معایب تعلیق مسقل:

هزینه نگهداری مستقل نسبتا زیاد است 


سیستم تعلیق طبق دار

یکی ازمحکمترین تعلیق ها مستقل میباشد طبق اهرم های م ثلثی شکلی است که قاعده آنها به رام شاسی وبه وسیله مفصل سیبکی به اهرم چرخ اتصال داده میشود   این نوع سیستم تعلیق باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها عملکرد نرم تر اتوبوس درجاده ها میشود


مروری بر تاریخ پرافتخار اتوبوس‌سازی بنز

مروری بر تاریخ پرافتخار اتوبوس‌سازی بنز

داستان بنز، داستانی کم‌وبیش شناخته‌شده است. در دو دهه‌ی منتهی به پایان قرن نوزدهم مخترعان، مهندسان و تکنسین‌های اروپایی تلاش می‌کردند تا براساس تکنولوژی‌های زمان خودشان بتوانند به تولید وسائل نقلیه موتوری دست بزنند. این روند که با تولید دیگ بخار و پس از آن لوکوموتیو بخار و وسائل نقلیه‌ی سبک مثل دوچرخه شروع شده بود، رفته‌رفته ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کرد و انبوهی از ایده‌ها و اختراع‌ها برای رسیدن به تولید صنعتی و تصرف بازار با یکدیگر رقابت می‌کردند.

در این بین بنز نامی شناخته‌شده است. جزو اولین خودروسازانی است که توانست با پشتکار و جدیت مثال‌زدنی امپراتوری خودروساز آلمان‌ها را شکل بدهد و تا به امروز آن را حفظ کند. در دنیای سواری‌ها نیز این کارل بنز بود که اولین خودرو موتوردار جهان را ساخت. اما بنز در دنیای اتوبوس هم بی‌بدیل است. لقب اولین اتوبوس موتوردار جهان، افتخاری است که بنز می‌تواند به آن ببالد.

در سال 1895 کارل بنز اولین اتوبوس موتوردار جهان را ساخت. سال‌ها قبل از اینکه شریک دیگرش گوتلیب دایملر به این فکر بیفتد. سه سال بعد این دو مرد بزرگ دنیای خودروسازی همکاری‌شان را با یکدیگر آغاز کردند. از سال 1898 دایملر-بنز و دیگر رقبایشان به صادرات محصولات‌شان به انگلستان مشغول شدند. بازار انگلیس و ولز برای شرکت‌های نوظهور اتوبوس‌ساز دارای جذابیت زیادی بود. دایملر-بنز برای موفقیت بیشتر، با شریکی محلی به نام میلنز همکاری کرد. اولین محصول دایملر-میلنز در 1902 وارد بازار شد و این دو شرکت تا شروع جنگ جهانی اول با یکدیگر به همکاری پرداختند.

تا سال‌ها بعد پیشرانه اتوبوس‌ها بنزینی بود. اما از 1928 بود که موتورهای دیزلی که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کردند جایگزین نمونه‌های بنزینی شدند.

باید توجه کرد که تا پیش از دهه‌ی 50 میلادی، اتوبوس‌ها مستقلا طراحی و توسعه پیدا نمی‌کردند، بلکه بر پایه شاسی کامیون‌ها و خودروهای باری ساخته می‌شدند. مرسدس بود که در 1951 اولین اتوبوسی را روانه بازار کرد که مستقلا به عنوان اتوبوس طراحی شده بود. این اتوبوس که O6600 H نام داشت ارتفاع کمتری نسبت به اتوبوس‌های قبلی داشت و با پیشرانه‌ای که 145 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد به سیستم تعویض الکتریکی دنده‌ها مجهز بود. سه سال بعد اولین اتوبوس نیمه‌یکپارچه (به لحاظ ارتباط بین شاسی و بدنه) هم توسط مرسدس معرفی شد. مزیت اتوبوس‌های نیمه‌یکپارچه وزن کمتر و پایداری و استقامت بیشتر اتوبوس در پیچ‌ها و مانورها بود. این اتوبوس که O321 H نام داشت همین‌طور اولین اتوبوسی هم بود که از فنر پیچ‌ها در سیستم تعلیق‌ جلو بهره می‌برد. این مدل که به پیشرانه‌های 110 و 126 اسب بخاری تجهیز شده بود، توانست نزدیک 30 هزار دستگاه در سطح جهان فروش داشته باشد و رکورد فروش اتوبوس را بشکند. O321 H تا امروز هم یکی از موفق‌ترین اتوبوس‌های بنز محسوب می‌شود.

سری اتوبوس‌های 300 مرسدس در سال‌ها و دهه‌های بعد هم ادامه یافت. به جرات می‌توان گفت کمتر خودروسازی است که در ایران به اندازه‌ی بنز خوشنام باشد. اتوبوس‌های بنز 302 که درسال 1965 روانه بازارهای جهانی شدند، خیلی زود به ایران راه پیدا کردند و به عنوان گزینه‌ای مورد اطمینان در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به کار گرفته شدند.

بنز از میانه‌های دهه‌ی 50 تصمیم به سرمایه‌گذاری در برزیل گرفت. متخصصان دایملر به برزیل رفتند و تلاش کردند تا مجموعه بزرگی از کارخانه‌های تولید خودروهای سنگین را در آن راه‌اندزای کنند. نتیجه‌ی آن‌ها در 1958 و با تولید مدل O321 H به ثمر نشست. از آن زمان تاکنون برزیل یکی از اصلی‌ترین سایت‌های تولیدی اتوبوس دایملر محسوب می‌شود و بخش زیادی از تولیداتش را به کشورهای دیگر- به‌خصوص به کشورهای آمریکای جنوبی- صادر می‌کند.

آرژانتین و ترکیه نیز دو کشور دیگری بودند که مرسدس‌بنز در آن‌ها کارخانه‌ی تولید اتوبوس دایر کرد. هر دوی این کشورها به عنوان بازوهای اجرایی دایملر در خارج از مرزهای آلمان ایفای نقش می‌کردند و به این منظور ساخته شده بودند تا علاوه بر استفاده از نیروی کار ارزان کشورهای جهان سوم، دسترسی به بازارهای همجوار نیز برای مرسدس آسان‌تر باشد و با توجه به نفوذی که این سایت‌های تولیدی در کشور خودی و کشورهای همسایه داشتند، می‌توانست به موفقیت بیشتر محصولات هم در بازارهای مختلف کمک کند.

مرسدس در طول دهه‌های گذشته زیربرندهای مختلفی را برای انواع اتوبوس‌هایش راه‌اندازی کرده. در بخش اتوبوس‌های شهری این برند سیتارو است که پرچم‌دار محصولات مرسدس است. همین‌طور برند اِوو نیز از برندهایی است که تحت مالکیت دایملر بنز قرار دارد و یکی از بهترین تولیدکنندگان اتوبوس در سطح جهان است.

در حال حاضر به جز مینی‌بوس‌ها که انواع مشابه ون تا نمونه‌های بزرگ‌تر را شامل می‌شود، مرسدس‌بنز به طور عمده در دو بخش اتوبوس‌های شهری و اتوبوس‌های بین شهری محصول تولید می‌کند. در بخش اتوبوس‌های شهری سیتارو RL محصولی است که روی خط تولید این شرکت آلمانی قرار دارد. این اتوبوس شهری پیشرفته با بهره‌بردن از تکنولوژی‌های روز مرسدس که شامل پیشرانه‌های دیزلی مجهز به فناوری بلوتک می‌شود، دو سال زودتر از الزامات قانونی اتحادیه اروپا به استاندارد یورو 6 دست پیدا کرده است. سیتارو RL به جدیدترین امکانات رفاهی برای راننده مجهز است و سامانه‌های ایمنی چون پایداری الکترونیکی (ESP) امنیت فعال آن را تضمین می‌کنند.

در بخش اتوبوس‌های بین شهری نیز توریسمو یکی از پیشرفته‌ترین اتوبوس‌های حال حاضر جهان و گل سرسبد محصولات مرسدس‌بنز است. پیشرانه‌های 360 و 428 اسب بخاری حق انتخاب‌هایی هستند که قدرت لازم برای عملکرد عالی اتوبوس را فراهم می‌کنند. مرسدس بر روی این اتوبوس‌ علاوه بر سامانه‌های ایمنی چون سامانه ضد لغزش (ASR)، پایداری الکترونیکی و ترمزهای ضد قفل (ABS) سیستم جدیدی را هم به نام DBL تدارک دیده. DBL که به معنای محدودکننده ترمزهای متوالی است، زمانی که اتوبوس در جاده‌های پر از سربالایی و سرپایینی حرکت می‌کند وارد عمل شده و با در نظر گرفتن حداکثر سرعت مجاز اتوبوس، در صورتی که خودرو از این سرعت تجاوز کند اول انژکتورهای موتور را خاموش می‌کند و در صورت نیاز به وسیله‌ی ریتاردر از سرعت اتوبوس کم می‌کند. به این ترتیب نه تنها عملکرد ترمزهای خودرو به خاطر استفاده‌ی بیش از حد دچار مشکل می‌شود و نه در صورت سهل‌انگاری راننده اتوبوس در جاده‌های کوهستانی بیش از حد مجاز سرعت پیدا می‌کند. سیستم تعلیق هوشمند نیز با افزایش سرعت خودرو از ارتفاع اتوبوس کم می‌کند تا پایداری و تعادل آن افزایش پیدا کند.

ولوو

ولوو...

ولوو یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای اتوبوس، خودروهای سنگین و سواری است که از سال‌های دور در بازار کشور ما نیز حضور داشته و بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل باری و مسافری را تشکیل داده است. شروع فعالیت ولوو به‌عنوان تولیدکننده بلبرینگ به سال 1915 باز می‌گردد، با این حال تولید خودروها در این شرکت از سال 1927 آغاز شد و از آن زمان تابه‌حال، ولوو یکی مهم‌ترین تولیدکنندگان خودروهای مختلف در سراسر جهان بوده است.

نام ولوو به معنی "غلطنده" است که اشاره به فعالیت اولیه‌ی شرکت یعنی تولید بلبرینگ دارد. پس از تغییرات استراتژیک شرکت و شروع تولید خودروهای سواری، تنها به فاصله‌ی یک سال اولین کامیون ولوو نیز از خط تولید خارج شد. تا پایان دهه‌ی 30 میلادی بیش از 600 دستگاه خودرو و کامیون از خط تولید شرکت واقع در شهر گوتنبرگ سوئد خارج شدند تا این که در 1934 (1313 شمسی) اولین اتوبوس ولوو نیز پا به عرصه وجود گذاشت. B1 نام این اتوبوس بود (ولوو هنوز سنت استفاده از حرف B را در نام‌گذاری اتوبوس‌هایش رعایت می‌کند) که مورد توجه قرار گرفت، اما به دلیل شروع جنگ جهانی دوم فعالیت‌های این خودروساز هم مانند تمام خودروسازهای اروپایی و آمریکایی متوقف و تولید ادوات و تجهیزات نظامی جایگزین آن‌ها گشت.

پس از پایان جنگ ولوو فعالیت‌هایش را از سر گرفت و با نسل جدیدی از محصولات، حضور قدرتمندانه‌ای را نه فقط در بازارهای اروپا که در سطح جهانی دنبال کرد. خودروهای سواری ولوو خیلی زود به عنوان ایمن‌ترین خودروهای جهان مشهور شدند و ایمنی که ناشی از طراحی خاص محصولات این شرکت بود، به عنوان اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات ولوو مورد توجه قرار گرفت. در سال 1968 بخش اتوبوس های ولوو پس از توسعه و گسترش‌هایی که به خود دید از سایر بخش‌های این شرکت جدا شد و واحد مستقلی را در شهر گوتنبرگ به خود اختصاص داد.  در سال 1999 این شرکت با دیگر هم‌وطن سوئدی‌اش اسکانیا ادغام شد. پس از آن بخش سواری نیز ولوو به فورد فروخته شد و تا مدت‌ها تحت سایه‌ی این برند آمریکایی به فعالیت ادامه داد.

اتوبوس‌های ولوو در سایت‌های تولیدی متعددی از آسیا گرفته تا آمریکای جنوبی، هند و استرالیا تولید می‌شوند. اتوبوس‌هایی که تنها به نمونه‌های بین شهری محدود نمی‌شوند، بلکه ولوو در زمینه تولید اتوبوس‌های شهری و به خصوص نمونه‌های هیبریدی (ترکیبی از پیشرانه دیزلی و برقی که به کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها منجر می‌شود) و الکتریکی نیز شهرت به‌سزایی دارد.

در ایران نیز ولوو از سال 1370 با تاسیس رانیران  به‌عنوان مونتاژکننده محصولات این شرکت، حضور فعالی در ایران داشته است. محصولات ولوو در ایران به طور دائم در رقابت با دیگر هم‌وطن‌شان اسکانیا و همین‌طور مان آلمان بوده‌اند. به‌عقیده برخی مالکین محصولات ولوو به طور کلی از ایمنی و راحتی وقابل قبولی برخوردارند، با این حال هزینه‌های جانبی بالاتری دارند و در برخی نمونه‌ها عملکرد ضعیف‌تری را در بخش موتور از خود نشان می‌دهند.

ولووی سوئد اکنون دو مدل B11R و B8R را در خط تولید خود دارد. با این همه هنوز این دو محصول وارد بازار کشورمان نشده‌اند و رانیران به تولید نمونه‌‌های قدیمی‌تر مشغول است.  پس از تجربه تولید B10M در سال‌های ابتدایی دهه‌ی هفتاد، رانیران به سراغ سری B12 رفت و تا سال1382 آن را نیز تولید نمود. پس از آن سری B7R نسل 2 جایگزین گردید و تا سال 86 بر روی خط تولید شرکت باقی ماند. پس از آن نسل 3  سری B7R جایگزین نسل قبلی گردید اما تنها تا سال 1388 تولید گردید. هرچند که زمزمه‌هایی مبنی بر تولید دوباره این سری توسط رانیران شنیده می‌شود اما فعلا تنها محصول این شرکت سری جدیدتر B9R است که در ادامه مروری بر مشخصات آن خواهیم داشت:

 

 

سری B9R:

سری B9R یکی از رده‌های پر طرفدار اتوبوس‌های بین شهری ولوو است که علاوه بر ایران در کشورهایی چون چین،هند، سنگاپور، برزیل هم عرضه می‌شود. با داشتن طولی در حدود 13 متر و تحمل وزن ناخالص 19 تُنی، این سری انعطاف‌پذیری بالایی برای چیدمان‌های مختلف صندلی و رده‌های تجهیزاتی و رفاهی دارد. در حال حاضر، رانیران B9R را در سه گونه‌ی توریستی، توریستی VIP و توریستی VIP مانیتوردار روانه‌ی بازار می‌کند. همانطور که از این نام‌گذاری برمی‌آید تفاوت‌های این سه گونه در آرایش صندلی‌ها و برخی از امکانات رفاهی است. البته ولوو دست مونتاژکننده‌ها و تولیدکنندگان محلی را در برخی چیدمان‌های خارجی نیز باز گذاشته که نمود این تغییرات را می‌توان در تفاوت‌های جزئی جلوپنجره، شکل چراغ‌ها و یا فریم‌های جانبی مشاهده کرد؛ با این حال به لحاظ فنی و تکنولوژیکی تمامی مدل‌ها از یک ساختار بهره می‌برند.

پیشرانه‌های درنظر گرفته شده برای بازارهای مختلف مطابق با استانداردهای یورو 5 و یا پوشش‌دهنده یورو4/یورو 3 است که نمونه‌های عرضه‌شده توسط رانیران از نوع دوم است. قدرت این پیشرانه‌ها می‌تواند 340 یا 380 اسب بخار باشد که طرف ایرانی سراغ گونه قدرتمندتر رفته است. حداکثر گشتاور 1700 نیوتون‌متری برای به حرکت درآوردن این اتوبوس دوازده و نیم‌متری کاملا کافی است. گیربکس اتوماتیک AT2412C با دوازده دنده جلو و چهار دنده‌ی عقب علاوه بر قابلیت تعویض به صورت دستی، دارای برنامه‌ریزی خاص برای کاهش مصرف سوخت نیز هست.

سیستم تعلیق با کنترل اتوماتیکی و میل موج‌گیر عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد تا در پستی و بلندی‌های جاده سرنشیان تا حد ممکن کمتر تحت تاثیر قرار بگیرند.

ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBS) در کنار سامانه کنترل کششی (TCS) و ضد لغزش (ASR) تجهیزات ایمنی فعال (ایمنی پیش از تصادف) سری B9R را تشکیل می‌دهند. همین‌طور برای بالا رفتن از سربالایی‌های تند و یا پایین آمدن از سراشیبی‌های تُند، سامانه صعود/نزول (HAS) به کمک راننده می‌آید.

اتوبوس‌های VIP سری B9R که در حال حاضر با آرایش صندلی‌های 25 تایی عرضه می‌شوند از امکاناتی چون: یخچال ، قهوه جوش، آبسردکن، 2 عدد کپسول آتش‌نشانی، سیستم تهویه مطبوع شامل کولر، شوفاژ و بخاری سقف با کنترل اتوماتیک دما، سیستم کامل صوتی و تصویری برای مسافران شامل 2 عدد LCD ثابت با قابلیت پخش شبکه‌های تلویزیونی، ساعت و دماسنج داخل و خارج اتوبوس ، پیام‌نما در داخل، چراغ‌های خواب LED  سالن مسافری با طراحی نور ملایم، باند اختصاصی پخش صدا برای هر مسافر، چراغ مطالعه سالن مسافری، کلید برقراری ارتباط با مهماندار در دسترس هر مسافر و آنتن تلویزیون برای سالن مسافری ارائه می‌شوند.

تاریخچه و محصولات اسکانیا

تاریخچه و محصولات اسکانیا

اسکانیا یکی از مشهورترین تولیدکننده‌های خودروهای سنگین و اتوبوس در جهان است. در ایران نیز این نام به‌لطف قیمت مناسب، خدمات پس از فروش خوب و هزینه‌های نگهداری پایین توانسته سهم قابل توجهی از بازار ناوگان حمل و نقل بین شهری را به خود اختصاص دهد. 
تاریخ اسکانیا را باید در آخرین دهه از قرن نوزدهم جستجو کرد. یلیپ ورسن در سال ۱۸۹۱ کارخانه‌ای برای ساخت واگن‌های راه‌آهن تأسیس نمود. او پس از انجام مقدمات کار، نام این مجموعه را وابیس به معنی کارخانه واگن‌سازی نهاد، که کارخانه تولیدی آن، در منطقه سودتلیا قرار داشت.
از سوی دیگر، در سال ۱۹۰۰ یک کارخانه دوچرخه‌سازی توسط گوستاو اریکسون در شهر صنعتی مالمو با نام اسکانیا تأسیس گردید. این شرکت به تدریج تغییر جهت داد و به سمت تولید خودرو و کامیون رفت، تا اینکه در سال ۱۹۱۱ دو کمپانی در هم ادغام شدند و شرکت اسکانیا-وابیس را پدید آوردند.
نشان این شرکت یک اژدها در نظر گرفته شد، که روی سر آن تاجی قرار داشت و از دهانش آتش بیرون می‌آمد. در آن سال‌ها خودروهای متفاوتی تولید شد و هم‌زمان تعدادی قایق، با موتور ۴ سیلندر ۱۲ اسب بخار نیز در خط تولید این کمپانی تولید شد. به تدریج تولیدات شرکت گسترش یافت و در کشورهای دانمارک و نروژ نیز خطوط تولید آن، دائر گشت.
کم‌کم اسکانیا تولید اتوبوس را هم تجربه کرد و تا سال ۱۹۲۰ عمده تولیدات شرکت به تولید اتوبوس و کامیون اختصاص یافت. این روند تا شروع جنگ جهانی ادامه پیدا کرد. پس از پایان جنگ بار دیگر اسکانیا به تولید اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین پرداخت و توانست بخش با اهمیتی از بازار این خودروها در اروپا و جهان را در اختیار خود بگیرد. در ۱۹۶۹ میان این شرکت و دیگر هم‌وطنش ساب ادغام صورت گرفت. با این حال با توجه به محبوبیت برند اسکانیا، زمام‌داران شرکت تصمیم گرفتند تا کماکان به تولیدی برندی مستقل با همین نام (نه اسکانیا-ساب) ادامه دهند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از سهام اسکانیا متعلق به گروه فولکس‌واگن است و دولت سوئد و تعدادی از سرمایه‌گذاران خصوصی نیز بخش‌هایی از آن را در اختیار دارند. 
کامیون‌ها و اتوبوس‌های اسکانیا در ایران از حداقل سه دهه قبل حضور موثری دارند. با این حال سکوی پرش اسکانیا در بازار ایران را دو شرکت عقاب‌افشان (نماینده تولید اتوبوس) و ماموت (خودروهای سنگین) تدارک دیدند. عقاب‌افشان که پیش‌تر نماینده رسمی قطعات یدکی محصولات اسکانیا در ایران بود، با راه‌اندازی خطوط تولید و مونتاژ خود و به لطف قیمت و امکانات محصولاتش در بازارِخیلی زود به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کرد و بخش قابل توجهی از نیازهای حمل و نقل مسافربری را در اختیار خود گرفت. 
اسکانیا در بازارهای جهانی و اروپایی محصولات پیشرفته‌ای را در خط تولید خود می‌بیند که از آن‌جمله می‌توان به سری ایریزار (I4 و I6) و گل سرسبد اتوبوس‌های اسکانیا، تورینگ اشاره کرد. در ایران عقاب‌افشان با سه محصول مارال 4212 (C12)، مارال 4214 (LX) و درسا حضور خود را تثبیت کرده است. تمام این سه محصول از سری K اتوبوس‌های اسکانیا هستند که اولین‌بار در سال 2006 قدم به خط تولید گذاشتند. در ادامه به بررسی هرکدام از این سه محصول می‌پردازیم:

مارال 4212 (K410 IB4x2 NB):

به‌طور کلی اسکانیا در نام‌گذاری سری K قانونی را اعمال می‌کند، بدین‌صورت که پس از عدد که نمایانگر مدل محصول است (410)، هرکدام از حروف نمایانگر معنای خاصی هستند. در این‌جا حرف I به معنی Intercity یا بین شهری است. این سری  به لحاظ آسایش در حد متوسطی قرار می‌گیرند. حرف B نیز به معمولی‌بودن اتوبوس اشاره دارد. 4x2 نشانگر دو محوره‌بودن اتوبوس است. N در دسته‌بندی ارتفاع شاسی به معنای ارتفاع معمولی محور جلو و عقب است. B نیز به سیستم تعلیقی اشاره دارد که از نوع بادی در محورهای جلو و عقب و با اکسل سخت (rigid) در محور جلو است.

با این مقدمه در می‌یابیم که مارال 4212 اتوبوسی متوسط است. پیشرانه درنظرگرفته شده برای این خودرو از نوع ۶ سیلندر و مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است که توانایی تولید ۴۱۰ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۱۹۰۰) و ۲۰۰۰ نیوتون‌متر (در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ دور در دقیقه) گشتاور را داراست. گیربکس از نوع ۸ سرعته اتوماتیک و مجهز به ریتاردر است که امکان تعویض دنده‌ها به شکل دستی نیز برای آن فراهم شده است.

عقاب‌افشان این اتوبوس را می‌تواند با سه نوع آرایش صندلی معمولی، VIP و VIP خاص روانه بازار کند. در آرایش معمولی به‌جز راننده و کمک‌راننده ۴۴ صندلی در کابین نصب می‌شود. در VIP این عدد به ۳۰ صندلی می‌رسد و در نمونه VIP خاص تعداد ۲۵ صندلی همراه با زیرپایی (موسوم به تخت‌شو) فضای داخلی مارال را پر می‌کنند.

طول ۱۲.۵ متری مارال 4212 آن را در کلاسی پایین‌تر از سری B9R ولوو قرار می‌دهد. با این همه مارال به لحاظ امکانات و تجهیزات رفاهی کاملا در حد و اندازه‌ی رقبا است. تهویه مطبوع با قابلیت خنک‌کنندگی و گرمایش، دو دستگاه مانیتور LCD همراه با DVD پلیر در سالن و یک عدد CD پلیر در کابین استراحت راننده، بلندگوی اعلام حرکت به مسافرین خارج اتوبوس، دوربین دنده عقب، یخچال و قهوه‌جوش، سیستم الکترونیکی ضد سرقت و آینه‌های برقی و گرم‌شونده از جمله تجهیزات و امکانات مارال هستند.

به لحاظ ایمنی فعال نیز مارال به ترمزهای ضدقفل (ABS) همراه با ترمز الکترونیک، سامانه کنترل لغزشی (TC) و کنترل پایداری (ESP) مجهز است.

مارال 4214 LX (K410 IB6x2*4 NB):

تفاوت این مدل با مدل قبلی در سه‌محوره بودن و همین‌طور قابلیت چرخش یکی از محورهای عقب (برای سهولت در گردش) است. همین‌طور طول این مدل از مارال با مقداری افزایش به ۱۴.۲ متر رسیده که این افزایش طول تاثیر خود را بر افزایش ظرفیت حمل مسافر نشان می‌دهد. به‌طوری‌که 4214 در حالت عادی قابلیت حمل ۵۸ مسافر را داراست و در چیدمان VIP می‌تواند ۳۸ مسافر را با خود حمل کند. عقاب‌افشان برای این مدل صندلی‌های مخصوص VIP را در نظر گرفته است. به جز این تفاوت‌ها در ابعاد و اکسل‌ها، این ورژن از مارال تفاوت دیگری در بخش تجهیزات و یا قوای محرکه با نمونه‌ی قبلی ندارد.

دُرسا  (K410 EB4x2NB):

این محصول جدید عقاب‌افشان در رده E جای می‌گیرد که متعلق به اتوبوس‌های بین‌ شهری با قابلیت طی مسافت‌های طولانی و بالاترین سطح آسایش است. طراحی متفاوت دُرسا این اتوبوس دو محوره با فاصله بین دو محور ۱۲.۵ متر را متفاوت‌تر از دیگر محصولات عقاب‌افشان می‌کند. به لحاظ پیشرانه تفاوتی میان درسا و سری مارال وجود ندارد و هر سه از همان گونه 6 سیلندر 410 اسب بخاری بهره می‌برند. دُرسا نیز همچون مارال 4212 در سه گونه آرایش صندلی‌ها قابل ارائه است که شامل نوع معمولی با ۴۴ سرنشین، VIP با ۳۰ سرنشین و VIP با صندلی‌های مخصوص ۲۵ نفره می‌شود. درسا نیز از همان تجهیزات سری مارال که شامل تهویه مطبوع با قابلیت خنک‌کنندگی و گرمایش، دو دستگاه مانیتور LCD همراه با DVD پلیر در سالن و یک عدد CD پلیر در کابین استراحت راننده، بلندگوی اعلام حرکت به مسافرین خارج اتوبوس، دوربین دنده عقب، یخچال و قهوه‌جوش، سیستم الکترونیکی ضد سرقت و آینه‌های برقی و گرم‌شونده و موارد ایمنی مثل به ترمزهای ضدقفل (ABS) همراه با ترمز الکترونیک، سامانه کنترل لغزشی (TC) و کنترل پایداری (ESP) بهره می‌برد.

مزیتهای سفرکردن؟

موردی که فقط با سفر کردن آن ها را تجربه می کنید.

مسافرت می تواند تجربیات خوبی از زندگی برای شما فراهم کند. سفر به شما چیزهایی می آموزد که هرگز آن ها را در کلاس درس و یا هیچ کتابی یاد نمی گیرید. مسافرت دید شما را به فرهنگ ها، سنت ها و تجارب جدید باز می کند. سفر بهترین راه برای برقراری ارتباط با دنیاست. شما می توانید به زندگی افرادی که در گوشه دیگر دنیا زندگی می کنند نگاهی بیندازید. مسافرت انعطاف پذیری را بالا می برد و شما قادر خواهید بود تا خودتان را بیشتر بشناسید.

در اینجا ما به تجربیات متفاوتی که با سفر کردن می توانید آن ها را به دست بیاورید اشاره می کنیم.

1.ترک کردن جایی که در آن راحت بودید

مسافرت یعنی اینکه شما راحتی و آسایش خانه خود را ترک کنید. شما چمدان خود را می بندید و لوازم مورد نیاز سفرتان را جمع می کنید و از محیطی که برایتان آشناست به محیطی کاملا جدید می روید. این کار باعث می شود افق های دیدتان گسترده شود. زمانیکه شما برای اولین بار به یک محیط جدید می روید، احساس متفاوتی خواهید داشت. وارد دنیای نا آشنا شدن حسی عالی به انسان می دهد که داستان هایی بی انتها می تواند در دل آن نهفته باشد.

2. آشنایی با فرهنگ های دیگر

شما می توانید فرهنگ های دیگر را قضاوت کنید، چون متفاوت از فرهنگ شماست. هنگامی که مسافرت می کنید با فرهنگ آن شهر یا کشور زندگی می کنید و از سنت های آن ها تجربه کسب می کنید. شما نمی توانید فقط با مطالعه کتاب به بهترین تجربه ها دست پیدا کنید. حضور در جامعه و محیط به شما کمک می کند تا با ذات واقعی آن ها آشنا شوید. و این موضوع درک بهتری از فرهنگ آن ها در اختیارتان قرار می دهد. با زبان، غذا و پوشش های جدیدی آشنا می شوید. همیشه قدردان چیزهایی باشید که خودتان برای آولین بار آن را به دست می آورید و برایتان تازگی دارد.

3. یاد می گیرید که در لحظه زندگی کنید

چه در جستجوی شگفتی های دنیا مانند اهرام ثلاثه مصر باشید و چه به دنبال دیدن دیوار چین، باید در لحظه زندگی کنید. در لحظه زندگی کردن از لازمه های یک زندگی شاد است. می دانید در سفر زمان بسیار کمی برای گذراندن در هر جایی دارید و باید یاد بگیرید که بهترین استفاده را از آن زمان ببرید. مسافرت به ما یاد می دهد که لحظه ها را شکار کنیم و آن ها را به قسمت مهمی از زندگی مان تبدیل کنیم.

4. ساده زندگی کنید

اگر شما بار زیاد و چمدان های سنگینی داشته باشید، نمی توانید راحت سفر کنید. برای اینکه در طول سفر هیچ دشواری نداشته باشید، بهتر است که سبک سفر کنید. حتی بهتر است شما یادبگیرید چگونه در جاهایی با کیفیت پایین زندگی کنید، جاهایی مثل هتل های کوچک و مهمان خانه ها. همچنین خودتان متوجه خواهید شد که دنبال سفری با هزینه های پایین تر هستید. مسافرت همیشه لوکس و راحت نیست، هر آنچه که دنیا به شما پیشنهاد کند، ان را تجربه خواهید کرد. گاهی اوقات این سختی ها باعث می شوند قدر آنچه در خانه و زندگی خود دارید و به شما آرامش می بخشند را بدانید.

5. هماهنگی با دیگران

زمانی که سفر می کنید، یاد می گیرید که چگونه با همه چیز ارتباط برقرار کنید. ممکن است این موضوع کمی برای شما خسته کننده باشد و چنانچه شما بتوانید سریع تر با محیط هماهنگ شوید، از سفر خود لذت بیشتری خواهید برد. این موضوع باعث خواهد شد با خیالی آسوده تر به گردش و کسب چیزهای جدید بروید. هنگام مواجهه با تاخیر هواپیما آرامش و صبر بیشتری خواهید داشت، و درنهایت یاد می گیرید مشکلات اینچنینی نمی تواند خاطر شما را در سفر آزرده کند.

6. ارزش دادن به تجربه بیشتر از موارد دیگر

زمانی که شما طعم سفر را می چشید، متوجه می شوید مهارت هایی که بر اساس تجربه در سفر به دست آورده اید بسیار گران تر و ارزشمند تر از چیزهای دیگری است که خریده اید یا ان ها را تهیه کرده اید. نگاه کردن به برج ایفل بسیار پر ارزش و پر قیمت تر از هر کالای دیگری است.

هر کشور و شهری راه و روش خاصی برای زندگی کردن دارد و شما می توانید اطلاعات دست اولی از فرهنگ، اعتقادات و غذاهای آن ها به دست بیاورید. و چیزهای جدیدی تجربه می کنید که نمی توان قیمتی برای آن ها گذاشت.

سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن):

سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن): نظارت لحظه ای پلیس بر رفتار رانندگان

افزایش نرخ تصادفات و تلفات جاده ای در  کشور یکی از دغدغه های مهم در ایران طی چند سال اخیر می باشد. می توان گفت این نرخ یکی از بالاترین درصدها در جهان را دارا می باشد ومتاسفانه میزان تلفات آن را میتوان با تلفات یک جنگ مقایسه نمود. جمعیت کشور ما کمتر از یک درصد کل جمعیت جهان است ولی درصد تلفات جاده ای کشور حدود 2 درصد تلفات جهانی و حدود یک ونیم برابر متوسط جهانی است. طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، تا سال 2020 آمارتلفات جاده ای کشورهای در حال توسعه بین 65 %تا 80 % افزایش می یابد.

در این راستا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) با هدف ارتقای ایمنی و نظارت دقیق بر عملکرد این ناوگان از سوی مراجع و مسئولین ذیربط طرح ریزی گردیده است.

این سامانه در حوزه مسافربری به پلیس کمک می‌کند و حرکات راننده از طریق دوربینی که در داخل اتوبوس نصب است، به صورت لحظه ای، کنترل می شود.از طریق این سامانه، همه اقدامات سنتی نظیر کنترل راننده در پاسگاه ها حذف خواهد شد، به گونه‌ای که دوربین به جای چشم پلیس، راننده را با گواهینامه مطابقت داده و یا حرکات و تخلفات وی را کنترل می‌کند.

سه دلیل عمده برای میزان تصادفات جاده ای وجود دارد، انسان، جاده و خودرو. نکته تاسف باری که وجود دارد این است که درصد خطای انسانی حدود نصف تلفات کلی را شامل می شود.

توجه به بالا بودن تلفات انسانی نسبت به معیار جهانی، پلیس راهوار سعی نموده در چند سال اخیر، پیاده سازی و ایجاد یک بستر مناسب جهت نظارت بر خودروهای عمومی را اجرایی نماید، این سامانه تحت عنوان سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن) نامیده میشود.

طی پژوهش هایی قرار شد نظارت شبانه روزی و آنلاین بر روی کلیه عوامل خطرآفرین در خودروهای عمومی را پیش بینی نماید، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • عدم رعایت ساعت رانندگی مجاز توسط راننده ها و خستگی به علت ساعت رانندگی غیر مجاز و عدم استراحت بین رانندگی های مداوم
  • عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه
  • مکالمه حین رانندگی و

کنترل عملکرد ناوگان حمل و نقل بار و مسافر، همواره از دغدغه های مسئولین ذیربط بوده و هست; چنانکه در سالهای اخیر سیستم های متعددی بدین منظور طرح ریزی و حتی اجرا شده است تا ایمنی راه ها و مسافرین ارتقاء یابد. دوربین های کنترل سرعت، سامانه های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع رسانی و سامانه کنترل سرعت آفلاین که توسط پلیس راه برای ناوگان اتوبوس اجرا گردیده است، از جمله این سیستم ها بودند تا بیش از پیش ایمنی راه ها افزایش یابد.

ایمنی راه ها و جاده های کشور نقش به سزایی در امنیت و آسایش مردم دارد و حتی سرعت توسعه اقتصادی کشور در گرو این امر است.

در این راستا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) با هدف ارتقای ایمنی و نظارت دقیق بر عملکرد این ناوگان از سوی مراجع و مسئولین ذیربط طرح ریزی گردیده است.

اجزای تشکیل دهنده سامانه سپهتن و نحوه عملکرد آن:

سامانه سپهتن از چند قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • ردیاب آنلاین
  • دوربین
  • دستگاه کارت خوان گواهینامه
  • ماژول DSRC
  • سیستم سخنگو و هشدار دهنده
  • قابلیت قرائت اطلاعات از بستر ECU و ورودی Odometer
  • اتصال آنلاین به دیتا بیس پلیس راهور و راهداری کشور

نحوه عملکرد سامانه سپهتن به این صورت می باشد که در ابتدای روشن کردن خودرو راننده ملزم به قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه مربوطه میباشد, این سیستم با قابلیت ارتباط با دیتابیس اصلی پلیس راه (بصورت آنلاین) میتواند مجاز بودن رانندگی این شخص را به سیستم گزارش دهد و در صورت عدم مجوز, هشدارهای صوتی مناسب به راننده داده خواهد شد و آن را از رانندگی منع خواهد نمود.

هر راننده مجاز به رانندگی 9 ساعت در شبانه روز می باشد و به ازای رانندگی مداوم 4 ساعته ملزم به استراحت ده دقیقه ای میباشد, این سیستم قابلیت محاسبه ساعت رانندگی بصورت دقیق را دارا میباشد و به محض عدم رعایت ساعت مجاز و یا عدم استراحت بین رانندگی پیغام های مناسب صوتی را جهت اگاه سازی راننده اعلام میکند.

در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز, هشدارهای لازم به راننده داده خواهد شد و در صورت عدم تصحیح سرعت توسط راننده, راننده در ایستگاه پلیس بعدی مورد بازخواست و اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

همچنین یک دوربین قرار گرفته شده در دستگاه در موارد مشخصی میتواند عکس راننده را به سرور اصلی انتقال دهد که با این کار میتوان تطابق راننده با گواهینامه و همچنین وضعیت ظاهری راننده مانند صحبت کردن با موبایل یا عدم بستن کمربند ایمنی و .. را بصورت تصویری بررسی نمود و درصورت تخطی اعمال قانون انجام شود.

ماژول  DSRC که به محض وارد شدن به محوطه پاسگاه, مرکز پلیس را از حضور خودرو مطلع می سازد و در صورت وجود هر گونه خطای خطرناک, پلیس می تواند اقدام به متوقف کردن خودرو در ایستگاه نماید.

سامانه سپهتن چه مزایایی دارد؟

  • عدم لزوم مراجعه راننده به پلیس راه بصورت فیزکی جهت زدن کارت ( روال قدیمی) و جلوگیری از اتلاف زمان راننده و مسافران
  • اعمال محدودیتهای زمانی و سرعتی بصورت دقیق بر راننده و یا راننده ها در هنگام رانندگی
  • زیرساخت مناسب جهت شناسایی رانندگان متخلف و اعمال قانون بصورت کاملا مشخص در زمان مناسب
  •  مهمترین مزیت آن امن کردن استفاده از ناوگان عمومی و کاهش تلفات جاده ای
  • ارائه گزارشات انلاین به شرکتهای مسافربری جهت کنترل دقیق و لحظه به لحظه ناوگان خودرویی

نصب و راه اندازی دستگاه های فوق الذکر نوید استقرار سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) را در آینده نزدیک و قابل استفاده برای کلیه خودروها می دهد. امید است این طرح ملی با حمایت دولت و با همت متخصصان داخلی، اجرایی شده و مردم عزیز کشورمان از مزیت های مطلوب این سامانه بهره مند گردند.

طبق اعلام رئیس پلیس راه کشور 90 درصد ناوگان مسافربری کشور در حوزه جاده ای به سامانه یادشده تجهیز شدند،و همچنین تردد اتوبوس های فاقد سامانه سپهتن در جاده های سراسر کشور ممنوع است و تا زمانی که این سامانه بر روی این وسایل نقلیه نصب نشود، از تردد آنها جلوگیری می شود.

تخلفات رانندگی، آنلاین و لحظه‌ای علاوه بر اینکه به راننده به صورت پیامک ارسال می‌شود به شرکت مزبور نیز اعلام می‌گردد؛ سامانه سپهتن به هیچ وجه قابل دستکاری نیست و کوچکترین تغییر آن بلافاصله به پلیس گزارش می‌شود.

این سامانه در حوزه مسافربری به پلیس کمک می‌کند و حرکات راننده از طریق دوربینی که در داخل اتوبوس نصب است، به صورت لحظه ای، کنترل می شود.

راننده قبل از حرکت، گواهینامه را در داخل سامانه یادشده قرار داده و بر اساس بانک اطلاعاتی موجود، مدارک و سوابق راننده، مجاز و غیرمجاز بودن، میزان کارکرد وی در رانندگی، سرعت ها و توقف های غیرضروری، تخلفات رانندگی، سوابق خودرو، معاینه فنی، مسیر و زمان حرکت، مبدا و مقصد و... نشان داده می شود.

توقف‌گاه‌های مناسبی در طول مسیر برای این خودروها در نظر گرفته شده تا راننده هر سه ساعت به مدت 15 دقیقه در محل هایی پیش بینی شده، بایستد و از رانندگی مداوم و بدون استراحت جلوگیری شود.

 همه اطلاعات اتوبوس، یک کیلومتر مانده به پاسگاه از طریق بسترهای مخابراتی کشور برای پاسگاه ارسال و افسر نگهبان با مشاهده اطلاعات به دست آمده، خودرو متخلف را متوقف می‌کند البته توقف و نظارت رندمی برای پاسگاه ها و تیم های گشتی همچنان به قوت خود باقی است.

علاوه بر کاهش تخلفات متعدد از زمان راه اندازی این سامانه در حوزه ناوگان حمل ونقل مسافربری،به دلیل ایجاد تسهیلاتی برای رانندگان، مسافران و شرکت ها، رضایتمندی مردمی را نیز به همراه داشته است.

به منظور کنترل ناوگان باری کشور، سامانه سپهتن از سال 96 در حوزه باری راه اندازی می شود.

در سفرهای اتوبوسی طولانی چه چیزهایی همراه خود باید برداشت؟

در سفرهای اتوبوسی طولانی چه چیزهایی همراه خود باید برداشت؟

زمانی که مسافتی طولانی را با اتوبوس طی می کنید، مواردی ضروری را نباید فراموش کنید. بهتر است بدانید چه چیزهای کاربردی و ضروری همراه خود در سفرهای طولانی اتوبوسی باید بردارید.

تمام شرکت های مسافربری به شما این اجازه را می دهند تا چمدان تان را در  صندوق زیر اتوبوس بگذارید. اما تا زمانی که به مقصد برسید و بخواهید پیاده شوید هیچ دسترسی به کیف یا چمدان تان نخواهید داشت. پس بهتر است چمدان شما قفل داشته باشد تا با خیال آسوده سفر کنید.

ولی شما اجازه دارید وسایل کمی را هم داخل اتوبوس بیاورید. پس بهتر است مواردی را همراه خود بردارید که به کارتان می آید و کمک می کند مسافت طولانی اتوبوسی آسانی را تجربه کنید.

.پتوی نازک مسافرتی

برخی اوقات سرمای کولر کمی اذیت کننده می شود، داشتن چیزی که خودتان را با آن بپوشانید خیلی خوشایند خواهد بود. اگر هم نمی خواهید پتو بردارید که فضای زیادی را می گیرد، می توانید یک شال بلند نخی همراهتان بردارید.

 بالش سفری

بالش های بادی اغلب گزینه های مناسب در سفرهای اتوبوسی هستند. می توانید از بالش های فشرده استفاده کنید، این بالش ها از این جهت مناسب هستند که پس از استفاده فضای بسار کمی در کیف شما را اشغال خواهند کرد.

لباس راحتی

پوشیدن لباس های راحتی به شما  توصیه می شود.

 میان وعده

رانندگان اتوبوس اغلب برای وعده های غذایی در مسیر توقف می کنند، اما ممکن است زمانیکه شما گرسنه هستید توقف نکنند. و شما چاره ای ندارید جز اینکه در فست فودها یا ایستگاه های گاز چیزی برای خوردن تهیه کنید.

اغلب اتوبوس ها به مسافران اجازه خوردن در اتوبوس را می دهند. پس در این حالت با خودتان میان وعده هایی را بردارید که بتوانید رفع گرسنگی کرده و از خوردن ان ها نیز لذت ببرید.

۵. بطری آب آشامیدنی

اگر بطری آب را فراموش کنید، حتما در فواصل بین ایستگاه های استراحت آب بدنتان را از دست خواهید داد. پس حتما همراه خود بطری آب بردارید، به ویژه در سفرهایی که نمی دانید دقیقا چه زمانی اتوبوس برای خرید و تغذیه توقف خواهد کرد.

اگر اتوبوس مجهز به دستشویی نیست در مصرف آب زیاده روی نکنید.

 سرگرمی

شرکت های مسافربری  می توانند برنامه های سرگرم کننده متنوعی برای مسافران داشته باشند. بعضی ها اینترنتی وای فای دارند، بعضی ها تلویزیون های مجزا با حق انتخاب فیلم دارند.

بعضی از اتوبوس ها هم هیچ نوع سرگرمی ندارند.

زمانی که برنامه ریزی می کنید چه برنامه سرگرم کننده ای برای سفر اتوبوسی طولانی مدت داشته باشید، هدفون، کتاب های الکترونیکی، فیلم و یا هرچیزی که مانع کسالت شما در سفر می شود را همراه خود بردارید.

پاوربانک سیار همراه خودتان داشته باشید تا در صورت نیاز گوشی خود را شارژ کنید.

 برنامه GPS

هیچ چیز بدتر از این نیست که به مقصد رسیده باشید و ندانید که کجای شهر هستید و چطور باید مسیر خود را پیدا کنید. با استفاده از گوگل مپ می توانید ببینید کجا هستید و بهترین مسیر برای رسیدن به مقصدتان کجاست. ترافیک و مسیرهای دسترسی را به آسانی می توانید ببینید.

 عینک آفتابی

بدون عینک آفتابی شما به سختی می توانید به نور زننده آفتاب خیره شوید. همچنین از عینک به جای چشم بند هم موقع خواب می توانید استفاده کنید.

 چشم بند

اینکه چه چیزی به شما کمک می کند تا بخوابید، به شما بستگی دارد. اما بدانید خوابیدن در وسیله نقلیه در حال حرکت که علاوه بر شما چند نفر دیگر هم در آن حضور دارند کمی متفاوت از اتاق خواب شما خواهد بود.

 بسته های دستمال کاغذی

این ها در هر سفر از ضروریات هستند. هرگز کر نکنید دستشویی های سر راه دستمال خواهند داشت. بنابراین داشتن یکی دو بسته از این دستمال ها کاری منطقی به نظر می رسد.

 ضدعفونی کننده دست ها

با ضدعفونی کردن دست هایتان با محلول ضدعفونی کننده می توانید سفری سالم در جاده ها داشته باشید.  دستمال مرطوب ها گزینه بیار مناسبی هستند که می توانند جایگزین دوش نیز باشند.

 چمدان مسافرتی

مثل سفرهای هوایی شما اجازه دارید که چمدانی را با خود همراه داشته باشید که در صندوق اتوبوس می توانید به امانت بگذارید، و می توانید یک کیف دستی کوچک تر با خود بردارید و داخل اتوبوس ببرید. در نظر داشته باشید که شما تا رسیدن به مقصد دسترسی به چمدانی که داخل صندوق گذاشته اید نخواهید داشت، پس هر آنچه لازم دارید همراه خود بردارید.

 لوازم راحتی

شما مسیر طولانی در اتوبوس خواهید بود. پس هر آنچه به شما کمک می کند در این سفر راحتی بیشتری داشته باشید را همراه خود بردارید. پتو، لباس راحتی، دستمال کاغذی، چشم بند و هرچیزی که به راحتی بیشتر شما در سفر کمک می کند.

به زودی

منتظردوربین اتوبوسی جدید ماباشید

به یادقدیما

بنز 302اتوبوسی با خاطرات رانندگان قدیمی

بررسی اتوبوس مان در کلاس وی ای پی

اتوبوس بین شهری مان دارای قطعات آلمانی می باشد یک رقیب قدرتمند برای دیگر برندهامیباشد توانسته جای در دل مشتریان خود بازکند یک اتوبوس با طراحی وزیبایی  خوب وساده به عنوان یک اتوبوس بین شهری شناخته میشود ودررانندگی حس خوبی را به راننده انتقال میدهد طراحی داشبوردزیبا و کنترل کلیدهابرای راننده آسان میباشد میدان دید جلو برای راننده وسیع است چون این اتوبوس دارای شیشه جلو خوب برای نشان دادن زاویه دید میباشد  در کل طراحان این اتوبوس جوری طراحی کرده اند درست بیان دیگر هم مو رد پسند اتوبوس دوستدان باشد 

طراحی جلو اتوبوس:

اگرازنمای جلو به این اتوبوس نگاه بکنیم آینه های بغل دارای طراحی  خاص وهم خوانی بابغیه قسمتهارادارد نه اندازه بزرگتر ونه زیاد کوچک تر ازظاهرماشین میباشد طراحی قشنگ شیشه جلو طراحی ساده جلوبندی و خاص بودن به چشم میخورد چراغ های ساده با فاصله کم چراغ مه شکن در جلو اتوبوس طراحی شده است و فاصله کم داشتن چراغ جلو و مه شکن نور پردازی را ضعیف تر می کند 

نمای بغل بدنه اتوبوس:

دارای طراحی نسبتا ساده ودارای جعبه سه تیکه بین فاصله دوچرخ ها به چشم میخورد و بالای لاستیک ها خالی  از جعبه کوچک است ودآخراتوبوس پنجرهای سه تیکه هواکش موتور خودنمایی میکند ودارای ابعاد تقریبا یکسانی میباشند  درب عقب اتوبوس دارای طرح ساده دروعین سادگی با بقیه قسمتها بدنه هماهنگی دارد 

درب جلوی اتوبوس دارای طرح خط بالای جلوبندی اتوبوس با خط بغل شیشه درب جلو اتوبوس هماهنگ میباشد  و این خط تا بالای سقف کشیده شده است وا حالت یک نواختی طراحی خارج کرده است   خط بالای جعبه ها خالی ازجذابیت نیست وبه بدنه شکل قشنگی داده است طراحی شیشه بغل بادارابودن یک شیشه جلو کوچک در جلو شیشه بغل و یک شیشه کوچک در قسمت عقب اتوبوس ازحالت یک نواختی خارج شده است 

نمای عقب

دارای شیشه و طراحی قشنگ و متفاوت بارقیبان خود است برخلاف رقبای دیگر چراغ های ایستاده خطر ندارد و طرح منحصر به فرد خود رادارد و یک جذابیت متفاوت در نمای عقب داده است