امید، ترس، هیجان! زمانی که برای اولین‌بار سفر می‌کنید، احتمال دارد با تلفیقی از این احساسات روبرو شوید. چرا که نمی‌دانید چه چیزی در انتظارتان است و همین موجب می‌شود همه این حس‌ها را یک‌جا تجربه کنید.

جذابیت سفر هم در همین غیرمنتظره بودن اتفاقات آن است. سفر یعنی تجربه جدید و این موضوع همواره با اتفاقاتی همراه است که شما را به وجد می‌آورد. به قول سعدی که می‌گوید: بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی.

پس اگر عاشق سفر هستید، درنگ نکنید! روزمرگی را رها کنید و به سفر بروید، تا بهترین و متفاوت‌ترین لحظات زندگیتان را تجربه کنید. اما اجازه دهید نکاتی را به شما گوشزد کنیم که رعایت آن‌ها سفر را برایتان آسان‌تر و جذاب‌تر می‌سازد.

برنامه‌ریزی کنید

هر سفری نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است. مهم نیست که سفر اولی باشید یا بسیار اهل سفر کردن باشید. قبل از سفر باید برنامه‌ای دقیق و درست طراحی کنید و سعی کنید در چارچوب همان برنامه پیش بروید.

بلیط اتوبوس‌تان را به موقع خریداری کنید

سفر با اتوبوس لذت‌های خاص خود را دارد. مخصوصا سفر با اتوبوس‌های امروزی که بسیار راحت و دل‌چسب است. چرا که نوع جدیدی از اتوبوس‌ها به نام وی‌آی‌پی وارد عرصه اتوبوس‌رانی شده‌اند که صندلی‌هایشان به قدری راحت است که به اتوبوس‌های تخت‌شو معروف هستند.

بنابراین توصیه می‌کنیم اولین سفرتان را با اتوبوس‌های وی‌آی‌پی آغاز کنید.

ترس را از خود دور کنید

ترس یک عامل بازدارنده قوی است. طبیعی است که سفر به مقصدی که نمی‌شناسید کمی ترسناک به نظر برسد، اما این را فراموش نکنید که شما اولین نفری نیستید که به این مقصد سفر می‌کنید. پیش از شما هزاران نفر دیگر نیز به این شهر سفر کرده‌اند و از این تجربه راضی‌اند.

اصلا ذات سفر در کشف جاهای جدید و بکر است. طبیعت ایران و کل دنیا نیز پر است از این طبیعت بکر، زیبایی‌ها و جاهای دیدنی و جذاب. با این حساب به نظرتان حیف نیست خود را با ترسی بیهوده از تماشای این حجم از زیبایی‌ محروم کنید؟

پس ترس را از خود دور کنید و با فراخ بال اولین سفر خودتان را آغاز کنید. مطمئن باشید پس از اولین سفر دیگر دغدغه‌های فعلی‌تان ساده و جزئی به نظر می‌رسد.

در مورد مقصد تحقیق کنید

هرچند که سفر کردن یعنی کشف مکان‌های جدید، اما این عبارت به این معنی نیست که بدون هیچ تحقیقی در مورد مقصد خود، کوله‌بار سفر را ببندید و بدون هیچ اطلاعاتی به سفر بروید. مخصوصا برای شخصی که برای اولین بار است که به سفر می‌رود.

سفر باید با تحقیق و کسب اطلاعات همراه باشد. از این رو بهتر است پیش از آغاز سفر سری به کتابچه‌های راهنما بزنید و کمی در مورد مقصد مورد نظرتان مطالعه کنید.

کتابچه راهنما ندارید؟ هیچ اشکالی ندارد. این روزها اینترنت جایگزین بسیار مناسبی برای هزاران کتاب راهنما است. در اینترنت جستجو کنید و اطلاعات لازم درباره مقصد دلخواهتان را کسب کنید تا دیدی از مقصدی که قصد سفر به آن را دارید، به دست آورید.

اما انتظار نداشته باشید که تنها با جستجو کردن در اینترنت بتوانید به همه اطلاعات و ریز و درشت مقصد دسترسی پیدا کنید. اما از طریق اینترنت می‌توانید اطلاعات کلی به دست آورید و در مورد چگونگی سفر و وسایل لازم در سفر، نکاتی را بدانید.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر هم که حتما باید به شهر مورد نظرتان سفر کنید. سپس در شهر مقصد با افراد بومی آن شهر ارتباط برقرار کنید و در مورد جاذبه‌های گردشگری و راه‌های رسیدن به آن‌ها سوال کنید. مطمئن باشید بهترین جواب‌ها را از این راه به دست خواهید آورد.

آرام سفر کنید!

سفر لذت بخش و عجله چندان رابطه خوبی با هم ندارند. اکثر ما همیشه در سفر عجله داریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین مکان‌های دیدنی را ببنیم. اما این یک اشتباه بزرگ است. سفر باید با آرامش و آسودگی خاطر همراه باشد. از مسیر رسیدن به مقصد لذت ببریم، از لحظات حضور در اتوبوس نهایت استفاده را بکنیم، در هر روز تنها به یک الی دو جاذبه گردشگری برویم، خوب ببینیم و تک تک لحظاتمان را با عکاسی کردن ثبت کنیم. به این شکل می‌توان سفری به یادماندنی و جذاب را تجربه کرد.

با افرادی که روبرو می‌شوید، ارتباط برقرار کنید

به احتمال زیاد در مسیر رسیدن به مقصد گردشگری خود با افراد زیادی روبرو خواهید شد. بعضی از آن‌ها می‌توانند برایتان دوستان بسیار خوبی هم باشند. مثلا اگر به تنهایی سفر می‌کنید، اولین فردی که با آن روبرو خواهید شد شخصی است که در اتوبوس در صندلی کناریتان نشسته است. با او صحبت کنید و از تجربیات سفرش سوال کنید.

اما در طول مسیر با افراد متعددی نیز برخورد خواهید کرد که صحبت با آن‌ها و پرس و جو از سفرها و تجربه‌هایشان، به تجربه‌های شما بسیار اضافه می‌کند. پس ارتباط با اشخاص و هم‌صحبتی با آن‌ها را از خود دریغ نکنید. چرا که هر فرد تجربه‌ای دارد که شنیدن آن‌ها سفر را برایتان امن‌تر و راحت‌تر می‌کند.

خودتان را برای سختی‌های سفر آماده کنید

زمانی که سخن از سفر به میان می‌آید، لحظات فانتزی و شاد آن در ذهن تداعی و به این شکل تلقی می‌شود که سفر همواره سرشار از شادی و خوشحالی است. اما اینطور نیست!

در کنار همه خوشی‌ها و شادی‌هایی که سفر به همراه دارد، سختی‌هایی نیز وجود دارند. البته همین سختی‌ها هم همانند چالش‌هایی می‌مانند که حل آن‌ها لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. اما به هر حال قبل از سفر باید خودتان را برای شرایط سخت نیز آماده کنید و روحیه حل مسئله و چالش‌ها را در خود پرورش دهید.

لوازم ضروری‌ به همراه داشته باشید

همیشه توصیه می‌کنیم که سبک سفر کنید و تا حد امکان از برداشتن لوازم اضافی خودداری کنید. اما این به این معنی نیست که از خیر برداشتن لوازم ضروری خود نیز بگذرید و به امید یافتن آن‌ها در مقصد به سفر بروید. همراه داشتن برخی از لوازم در سفر ضروری است. به عنوان مثال مهم‌ترین این لوازم داروها هستند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما آن را در سفر به همراه داشته باشید. به خصوص اگر این دارو بسیار خاص و کم‌یاب باشد.

از دیگر لوازمی که باید در سفر به همراه داشته باشید چند دست لباس، کفش و ... است که همگی آن‌ها را در مطلبی جداگانه لیست کرده و شرح داده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید به مطلب چک لیست لوازم ضروری در سفر مراجعه کنید و از آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

روحیه جستجو‌گری خود را تقویت کنید

در نهایت باید عنوان کنیم که برای سفر باید روحیه جستجوگری‌تان را تقویت کنید. دل به دریا بزنید و سفرتان را آغاز کنید و به کشف دنیای اطراف‌تان بروید. با این کار انرژی‌های منفی زندگی را از خودتان دور می‌کنید و سرشار از انرژی‌های مثبت و روح‌بخش خواهید شد. همچنین مطمئن باشید که پس از تجربه اولین سفرتان، عاشق سفر و هیجان آن خواهید شد.

حال که از تمامی نکات لازم برای آغاز سفرتان آگاه شدید، کدام مقصد گردشگری را برای سفر خود انتخاب می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.