پدر و مادرایی که تازه صاحب فرزند شدن، برای بار اول که با نوزادشون به مسافرت میرن تجربه جدیدی براشون رقم میخوره. طبیعیه نباید با وجود بچه زندگی رو متوقف کرد و به گشت و گذار نپرداخت البته کسی هم دوست نداره سفر پر دردسری رو بچه ها تجربه کنه.

سفر با بچه ها لذت بخشه اما سختی های خودش رو داره. سختی هایی که متحمل شدن اون ها صبر زیادی می خواد. سفر با بچه ها بیشتر شبیه چالشه، چالشی که قسمت جذاب این سفر رو میتونه تشکیل بده. تقریبا لذتی مثل فتح قله داره. ساعت ها برای رسیدن به قله زحمت می کشی و در مقابل این مرارت ها وقتی به قله می رسی به خودت میگی "من تونستم". قدرت همین جمله برای آدم ارزش فوق العاده ای داره. سفر با بچه ها درست مثل فتح کوه، لحظات غیرقابل پیش بینی هم داره.

سفرهای جاده ای بخش بزرگی از کودکی ما رو تشکیل میدن. مسافرت باعث میشه خانواده زمانی رو با هم بگذرونن و خاطره های خوبی برای همه درست بشه. دلایلی وجود داره که حتما شما به مسافرت های خانوادگی باید برین و راهکارهایی رو بهتون ارائه دادیم که بیشترین لذت رو از اونها ببرین.


ماجراجویی کنین

مهم نیست 100 کیلومتر قراره دور بشین یا 1000 کیلومتر، ولی میدونین مقصدی دارین که باید برسین. وقتی با ماشین یا اتوبوس سفر می کنین، این فرصت رو دارین که به منظره های اطراف نگاه کنین. هیجان هیچوقت قابل پیش بینی نیست، قطعا صحنه هایی رو میبینین که براتون تازگی داره.

سفرهای جاده ای امتیاز بزرگی هم دارن، این که هر روز شما از روز قبل متفاوت تره. فردا هم منظره ها و چشم اندازهای جدیدی پیش روتون قرار میگیره. این موضوع هم برای کوچیکترها و هم بزرگترها خیلی جذابه، چون هر روز با تجربه های جدیدی روبرو میشن.

برنامه ریزی فقط قسمتی از سفره

یکی از قسمت های سخت مسافرت های خانوادگی هماهنگی زمان حرکته. هرچقدر هم خوب هماهنگ کنین باز هم تو سفر یه سری کارا با عجله پیش میره. بسته بندی، غذا، مرتب کردن، لباس پوشیدن کارهای کوچیکی نیستن و باید قبل از اینکه راه بیفتین انجامشون بدین. قطار و هواپیما منتظر شما نمیمونن تا همه این کارها رو تکمیل کنین، پس بهتره قبل اینکه راه بیفتین کاملا آماده باشین.

مسافرت های جاده ای بهتون این اجازه رو میده تا با سرعت دلخواه خودتون حرکت کنین و استرسی از بابت زمان حرکت نداشته باشین. یکی دیگه از خوبی های سفرهای جاده ای اینه که اگه بچه هاتون کند بودن و همپای شما آماده نشدن میتونین زمان حرکتتون رو عقب بندازین. یا اگه جایی رفتین که خیلی بهتون خوش میگذره می تونین اونجا بیشتر توقف کنین.


هزینه پرواز رو پس انداز کنین

سفر هوایی مزیت های خودش رو داره، ولی وقتی با بچه ها سفر میکنین هزینه بالایی رو باید بپردازین. علاوه بر این ممکنه فرزند زیر دو سال شما بی قراری کنه. به همین دلیل سفر جاده ای برای اونایی که بچه دارن و میخوان خانوادگی سفر کنن گزینه بهتریه.

خرید بلیط هواپیما برای خانواده چهار نفره خیلی هم ارزون در نمیاد. در حقیقت، بعضی وقتا انقد هزینه بلیط بالا میشه که خونواده ها از مسافرت منصرف میشن. بلیط های داخلی که حدود دویست هزار تومنه و برای خونواده چهار نفره باید نزدیک به هشتصدهزار تومن فقط برای مسیر رفت پرداخت بشه. اما اگه همین هزینه رو برای سفر جاده ای بزارین باهاش می تونین کلی خوش بگذرونین.

وقتی سفر جاده ای رو شروع میکنین دغدغه خرید بلیط ندارین. با وسیله شخصی تون و هر زمان که دوست داشتین راهی سفر میشین. وقتی با ماشین شخصی سفر میکنین می تونین تو هتل ها و آپارتمان هایی که خارج از شهر هستن بمونین. اینجوری باز هم میتونین هزینه بیشتری رو پس انداز کنین.

بیشتر مسافرت می کنین

وقتی با ماشین شخصی سفر میکنین و هزینه های جانبی رو پس انداز می کنین می تونین بیشتر مسافرت برین. سفرهای جاده ای خیلی طولانی نمیشن. آخر هفته ها فرصت خیلی مناسبیه تا چند ساعتی رو به گشت و گذار مشغول باشین.

سفرهای طولانی مدت و به مقصدهای دور و عجیب غریب و جزیره های تفریحی بعضی وقتا دور از دسترس میشه بویژه وقتی با بچه ها یمی خواین سفر کنین. اما به این معنی نیست که باید مسافرت رو متوقف کنین. حتما اطراف شما جاهایی پیدا میشه که 3 تا 5 ساعت با شما فاصله داره اما فرصتی پیدا نمی کردین سر بزنین. چرا یکی از همین جاها مقصد بعدی شما نباشه؟

سفرهای جاده ای به قدری لذت بخش میشه که بعد از یکی دو تا سفر دوست دارین همیشه تو جاده باشین و این خاطرات رو تکرار کنین. نه تنها ارزون تموم میشه بلکه سفرهای این تیپی رو حتا میشه لحظه آخر به فکرش افتاد و سریع با دوستا هماهنگ شد.


وسائلی رو بردارین که لازم دارین

هر چی سفر سبک تر باشه آرامش خاطر بیشتری رو به همراه داره. وقتی با بچه ها سفر میکنین بستن بار و برداشتن وسائل کمی پیچیده تر و سنگین تر میشه.

سفرهای هوایی ما رو وادار می کنن تا فکر کنیم چه چیزهایی رو باید برداریم و چه چیزهایی رو نباید. بچه ها هم که اغلب غیر قابل پیش بینی هستن! پس باید لباس های بیشتر و اسباب بازی های مورد علاقشون رو برداشت. وسیله شخصی به شما این اجازه رو میده تا هرآنچه لازم دارین رو با خیال راحت بردارین.

سوالی که برای اکثر خونواده ها پیش میاد اینه آیا صندلی مخصوص بچه ها رو برداریم یا نه. این صندلیا خیلی بزر گ و جاگیر هستن. والدین با حمل و جا به جایی اونا دچار مشکل و دردسر میشن. سفرهای جاده ای این دغدغه رو دیگه ندارن. چون صندلی های مخصوصی برای خودرو ساخته شده که این مشکل رو برطرف میکنه.

توقف و استراحت نامحدود

اولین سفر هوایی که داشتین یادتونه؟ شما هم این حس بهتون دست داده بود که کاش زودتر از این هواپیما راحت شیم؟ یه قدمی بزنیم و هوای تازه تنفس کنیم؟

بچه ها هم از این قاعده مستثنی نیستن. اونا هم باید از صندلیشون جدا بشن، دست و پاشون رو تکونی بدن و هوای آزاد و تازه تنفس کنن. مشکل اینه بچه ها درکی از این موضوع ندارن که چرا باید ساعت ها تو یه صندلی بشینن و تکون نخورن. اما سفرهای جاده ای به شما اجازه میده هر وقت دوست داشتین و بچه ها نیاز داشتن توقف کنین و به استراحت مشغول شین.  

غذای خونگی بیارین و پس انداز کنین

غذای بیرون و توراهی خیلی به بچه ها نمیسازه و پیدا کردن رستوران هایی که مطمئن باشن کمی سخته. سفر جاده ای بهتون این امکان رو میده که سر راه خرید بکنین و بتونین غذایی رو خودتون درست کنین.

البته هزینه غذا برای چهار نفر در هر وعده غذایی اونقدری میشه که آدم رو به پس انداز کردن وسوسه کنه. با یه حساب سرانگشتی دستتون میاد که 2 تا 3 وعدا غذای روزانه به مدت 3 الی 4 روز چه هزینه ای روی دستتون میزاره و با چه هزینه ای می تونین موارد مورد نیاز برای یه غذای سالم و خونگی رو تهیه کنین.


زمان خوبی رو باهم سپری کنین

جذاب ترین قسمت سفر همین میتونه باشه. زندگی گرفتاری های خاص خودش رو داره و حواس ما همیشه به کارها و فعالیت های سخت و طاقت فرساست. سفرهای جاده ای و کمی طولانی مدت این امکان رو به ما میده که بیشتر با اعضای خونواده دور هم باشیم. آهنگ هایی رو باهم بخونیم که خیلی دوسشون داریم، بازی کنیم و بیشتر وقتمون رو برای صحبت کردن با همدیگه بزاریم و به داستان های همدیگه گوش بدیم.

خیلی از والدین میگن که سفر با بچه ها هزینه زیادی رو دستشون میزاره، البته خوب به نحوه خرج کردن هم بستگی داره. ولی اگه به سفر اهمیت میدین، ماشین رو با هر چیزی که بهش نیاز دارین پر کنین و راهی سفر بشین. حتما با خودتون زمزمه میکنین که سفر خوبه ولی من فرصتش رو ندارم. یه لطفی همین الان به خودتون بکنین و اولین فرصت راهی سفر بشین.Telegr