به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

گفتگو با مهندس فصیحی سرپرست تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان

گفتگو با مهندس فصیحی سرپرست تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان

مالکان محصولات شرکت عقاب‌افشان از سرویس‌های دوره‌ای غافل نشوند واحد خدمات پس از فروش یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در صنعت خودروسازی است که نقشی کلیدی در رضایت مشتریان دارد. به عبارتی این بخش است که در مرحله بعد از تولید خودرو و ورود آن به بازار باید به طور دائم به مشتریان خدمات متنوعی ارائه کند و مطمئنا هرقدر کیفیت این خدمات غنی‌تر و باکیفیت‌تر باشد، رضایت بیشتری هم به دنبال خواهد داشت. تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان یکی از واحدهایی است که به طور روزانه با مشتریان بسیاری در ارتباط است و قاعدتا

 

مالکان محصولات شرکت عقاب‌افشان از سرویس‌های دوره‌ای غافل نشوند

واحد خدمات پس از فروش یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها در صنعت خودروسازی است که نقشی کلیدی در رضایت مشتریان دارد. به عبارتی این بخش است که در مرحله بعد از تولید خودرو و ورود آن به بازار باید به طور دائم به مشتریان خدمات متنوعی ارائه کند و مطمئنا هرقدر کیفیت این خدمات غنی‌تر و باکیفیت‌تر باشد، رضایت بیشتری هم به دنبال خواهد داشت.

تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان یکی از واحدهایی است که به طور روزانه با مشتریان بسیاری در ارتباط است و قاعدتا برای مدیران ارشد این مجموعه بزرگ خودروسازی خیلی هم مهم است که عملکرد مطلوبی داشته باشد. مهندس فرهاد فصیحی سرپرست تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان است که در گفتگوی خود با کالسکه سبز درباره فعالیت‌ها و توانمندی‌های این بخش توضیحاتی می‌دهد.

 

لطفا معرفی از خودتان و سابقه همکاری‌تان با شرکت عقاب‌افشان داشته باشید.

من فرهاد فصیحی دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات و کارشناسی ارشد مدیریت هستم. پیش از همکاری با شرکت عقاب‌افشان مدتی را در اتوبوس‌سازی شرکت ایرانخودرو دیزل کار می‌کردم و از سال 1382 با شرکت عقاب‌افشان همکاری می‌کنم. 10 سال به عنوان مدیر کنترل کیفیت کارخانه در سمنان مشغول به کار بودم و 6 سال است که به عنوان سرپرست تعمیرگاه مرکزی انجام وظیفه می‌کنم.

 

بخش تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان چه وظایفی را بر عهده دارد و در این بخش چه خدماتی به مشتریان شرکت ارائه می‌شود؟

تعمیرگاه مرکزی دارای بخش‌های مختلف از قبیل پذیرش فنی و خدمات فنی (مکانیکی، الکتریکال و اتاقسازی)است که هریک با توجه به زیر مجموعه‌های خود در راستای ارائه خدمات به مشتریان محترم دارای وظایفی هستند .

در قسمت پذیرش کارشناسان فنی واحد با روی گشاده و آرامش ایرادات و مشکلات اتوبوس‌ها را تشخیص داده و ثبت می‌کنند. در حقیقت مسئول ارتباط با مشتری در تعمیرگاه پرسنل پذیرش هستند.

بخش مکانیکی تعمیرگاه شامل دو قسمت مکانیکی و جلوبندی است که انجام سرویس‌های ادواری، تعمیرات موتوری، گیربکس، دیفرانسیل و ... را می‌توان بخشی از وظایف قسمت مکانیکی برشمرد و همچنین ارائه خدمات جلوبندی و عقب‌بندی و انجام لیزر نیز جزئی از وظایف قسمت جلوبندی است .

بخش الکتریکال نیز به دو قسمت برق و تهویه مطبوع (کولر – بخاری) تقسیم می‌شوند. در این بخش کلیه خدمات تست کامپیوتری و برقی بر عهده قسمت برق است و ارائه خدمات مربوط به سرمایش (کولر) و گرمایش ( شوفاژ و بخاری در جا ) نیز در قسمت تهویه مطبوع انجام می‌شود .

وظایف بخش اتاقسازی نیز شامل ارائه خدمات مربوط به اتاق و بدنه است. البته ارائه خدمات مربوط به تریم داخلی و داشبورد و صندلی‌ها را نیز می‌توان از وظایف این بخش برشمرد.

 

یکی از مهمترین بخش‌هایی که به طور مستقیم با مشتریان شرکت عقاب‌افشان و مالکان محصولات این شرکت در ارتباط است، بخش تعمیرگاه است. کارکنان بخش تعمیرات در برخورد با مشتریان شرکت چقدر با سعه صدر و آرامش رفتار می‌کنند؟

ما معتقدیم تعمیرگاه مرکزی ویترین شرکت عقاب افشان بوده و در این بخش است که مشتری فرصت دارد به شکل فیزیکی با پرسنل تعمیرگاه برخورد کرده و نسبت به کل مجموعه دید پیدا ‌کند. لذا با نگاهی به سوابق پرسنل تعمیرگاه می‌توان فهمید که بخش تعمیرگاه دارای پرسنل باتجربه و تحصیلکرده‌ای است که امر مشتری مداری را به خوبی درک کرده‌اند. به عبارتی کارکنان این بخش در راستای حفظ حقوق مشتری گام برمی‌دارند و باتوجه به اینکه معمولا مشتریان ما شب‌ها در جاده ها هستند و ممکن است که در زمان مراجعه به تعمیرگاه خسته و بی‌حوصله باشند برخورد خوب همراه با سعه صدر پرسنل با مشتری کمک زیادی در بالا بردن رضایت آنها می‌کند.

   

با توجه به اینکه خدمات پس از فروش یکی از رکن‌ها مهم شرکت عقاب‌افشان است فکر می‌کنید بخش تعمیرگاه مرکزی چقدر توانسته در جلب رضایت مشتریان شرکت موفق عمل کند؟

به نظرم از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و انتخاب یک برند در خودروهای تجاری در دسترس بودن، سرعت عمل، قیمت مناسب و البته کیفیت خدمات پس از فروش است. با این نگاه تعمیرگاه مرکزی همیشه کیفیت و سرعت را سرلوحه کار خود قرار داده و با پاسخگوئی 24 ساعته در کنار شیفت و امداد جاده‌ای همیشه در دسترس مشتریان قرار دارد. در مورد قیمت هم اگر نگاه بلند مدت به تعمیرات داشته باشیم تعمیر در شبکه خدمات پس از فروش به صرفه‌تر از تعمیرگاه های متفرقه است لذا فکر می‌کنم تعمیرگاه در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد.

 

آموزش کارکنان بخش تعمیرگاه مرکزی شرکت عقاب‌افشان در چه چارچوبی انجام می‌شود و برای‌تان چقدر مهم است که تعمیرکاران شرکت همواره به لحاظ دانش فنی به روز باشند؟

آموزش یکی از مهمترین ارکان اصلی هر شرکتی است و بر همین اساس تعمیرگاه مرکزی نیز خود را از این قائده مستثنی نمی‌داند. به نظرم نگاه به آموزش پرسنل در تعمیرگاه یک سرمایه‌گذاری است. خوشبختانه آموزش در تعمیرگاه مرکزی به دو صورت آموزش حین کار و آموزش کلاسیک انجام می‌شود. البته در هنگام جذب پرسنل برای تعمیرگاه دقت می‌شود تا مدرک تحصیلی و سابقه‌کاری فرد متقاضی شغل با کار مرتبط باشد. در کنار این رویکرد، ارتباط تعمیرگاه مرکزی با واحد آموزش هم یک ارتباط دو طرفه است به طوری که واحد آموزش از دانش و تجربیات پرسنل قدیمی تعمیرگاه مرکزی تحت عنوان مربی در دوره‌های فنی استفاده می‌کند و در طرف مقابل کلیه پرسنل نیز با توجه به جایگاه خود می‌توانند از خدمات و امکانات آموزشی واحد آموزش بهره‌مند شوند .

 

 

فکر می‌کنید رانندگان و مالکان محصولات شرکت عقاب‌افشان چقدر در نگهداری و استفاده درست از این محصولات حرفه‌ای عمل می‌کنند و اگر توصیه‌ای به آنها دارید بفرمایید.

 

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. لذا هر چه مالکان و رانندگان عزیز در نگهداری اتوبوس خود بهتر عمل کنند عمر خودرو طولانی‌تر خواهد شد و دیرتر نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد. البته متاسفانه برخی از مشتریان محترم هنوز اطلاعات لازم و کافی در خصوص ضرورت انجام سرویس‌های دوره‌ای، تعمیر و نگهداری و همچنین استفاده صحیح از محصولات شرکت را ندارند که این امر یک کار فرهنگی آموزشی را طلب می‌کند. به نظرم اگر مالکان محترم اتوبوس‌ها می‌دانستند که انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعویض به موقع فیلترها چقدر در کاهش هزینه‌های آنها تاثیر گذار است هیچوقت از هیچ سرویس دوره‌ای چشم‌پوشی نمی‌کردند.

 

توصیه‌تان به رانندگان و مالکانی که اتوبوس‌های خود را در تعمیرگاه‌های متفرقه سرویس می‌کنند یا از قطعات غیر اصلی در اتوبوس‌های استفاده می‌کنند، چیست؟

انجام هرگونه تعمیرات با ابزار مخصوص مورد تایید اسکانیا و بر اساس استانداردهای اسکانیا که بر گرفته از استانداردهای روز دنیاست و همچنین استفاده از قطعات اصلی، تاثیری بسیاری در طول عمر محصول خواهد داشت، لذا به تمامی مالکین محترم محصولات شرکت عقاب‌افشان توصیه می‌شود که با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش، از مزایای کیفیت در خدمات و قطعات بهره‌مند شوند. همچنین مالکان عزیز بامراجعه به نمایندگی‌های مجاز می‌توانند از گارانتی قطعات و خدمات نیز نهایت استفاده را ببرند و مطمئن باشند که مراجعه به نمایندگی های مجاز صرفه جوئی در زمان و هزینه آنها خواهد شد .

 

درباره خطرات دستکاری‌های خودسرانه اتوبوس‌ها هم توضیحاتی بفرمایید و اینکه ممکن است چه آسیب‌هایی برای آن داشته باشد.

همانطور که مستحضر هستید در طراحی خودرو از دانش و استانداردهای خاص استفاده می‌شود لذا هرگونه دستکاری خودسرانه در خودرو می‌تواند باعث از بین رفتن نظم موجود در خودرو شود که به تبع آن مسبب فرسودگی سریع قطعات و لوازم خواهد شد. خوب است بدانید که این امر علاوه بر بالا رفتن هزینه استهلاک خودرو می‌تواند باعث کاهش ایمنی شود که خود امری بسیار خطرناک و حائز اهمیت است. من اتوبوس‌های زیادی را دیده‌ام که به خاطر اضافه کردن چند چراغ یا چند قطعه تزئینی خسارت چند میلیونی دیده‌اند.

رانندگان عزیز می‌توانند با رجوع به پرونده‌های آتش‌سوزی و یا تصادفات ناشی از نقص فنی، تاثیرات غیر قابل انکار دستکاری خودسرانه و یا انجام غیراستاندارد تعمیرات و همچنین استفاده از قطعات استوک تعمیری و غیر اصلی را مشاهده کنند.

 

لطفا بفرمایید که در حال حاضر روزانه به طور میانگین چند دستگاه اتوبوس به تعمیرگاه مرکزی شرکت مراجعه می‌کنند و برای‌تان چقدر مهم است که تعمیر و سرویس محصولات شرکت بر اساس زمان‌بندی از پیش تعیین شده انجام شود.

در حال حاضر روزانه به صورت میانگین 30 دستگاه از محصولات مختلف شرکت عقاب‌افشان در قالب اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری و همچنین مینی‌بوس‌های نویگو جهت دریافت خدمات به تعمیرگاه مرکزی مراجعه می‌کنند که نشان از اعتماد مشتریان به خدمات ارائه شده می‌باشد. لذا کلیه پرسنل خدوم تعمیرگاه ارائه خدمات باکیفیت بالا و در قالب برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده به مشتریان گرامی را در سر لوحه کار خویش قرار داده اند .

 

در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

با توجه به استفاده شرکت عقاب افشان از تجهیزات مدرن و به روز در محصولات جدید خود از تمامی مالکین عزیز استدعا داریم که حتما در دوره‌های آموزش راننده شرکت کنند تا با روش صحیح استفاده از امکانات خودرو و روش نگهداری صحیح آن مطلع و آگاه شوند و در آخر اینکه در انجام سرویس‌های ادواری چه در دوره گارانتی و چه پس از دوره گارانتی کوتاهی نکنند که امر فوق اثر بسیار مطلوب در افزایش طول عمر محصول خواهد داشت .

توصیه به کاپیتانها زحمت کش

سلام خدمت تمامی دوستان همسفرجاده

باتوجه به نزدیک شدن فصل زمستان حتما قبل از حرکت شرایط جوی بین مسیر آگاه باشید

با ارسال عدد141به شماره پیامک 1000141

یا باشماره گیری تلفن گویا 141 از شرایط جوی آگاه شوید

قبل سفر از تکمیل بودن تجهیزات ایمنی مطمن شوید حتما بعد از برف وباران مطمن باشید جاده یخ زده نباشد درمناطق سردتر بیشتر احتیاط کنید  درسبقتها دقت کنید حتی سبقت درجاده ها کفی وپیچ ها تا ازحوادث ناگوار جلوگیری کنید.  

                                                            سفربی خطر کاپیتان..

مدیر همسفرجاده

سلام به همه ی دوستان همسفر جاده طی این 4سال فعالیت همسفر جاده درکنارما  حضور داشتند وبادلگرمی ها به ما دادند بااشتیاق بیشتر همسفر جاده فعالیت خود رادنبال کرده است سعی ما براین بوده مشکلات این حرفه رابیان کنیم ومطالب های مختلف در این زمینه بیان کرده ایم وهمیشه از نظرات وپیشنهاد های مختلف شما استفاده کرده ایم واستفاده خواهیم کرد برای بهتر شدن همسفرجاده تجربیات کاپیتان های مختلف را برای جلوگیری از اتفاقهای ناگوار کاپیتانها جدید یا جهت یاد آوری کاپیتانها قدیمی درج کرده ایم تا مطلب ما باعث جلوگیری از نقص عضو شدن شخص بشود یاخدایی نکرده خانواده ای داغ دار شود مطالب همسفرجاده درطی این چند سال مطالب متعدد وبانیاز روز سعی کرده ایم درج کنیم از تمامی دوستان همسفر جاده انتقاد پیشنهاد درج مطلبی که دارند یا ایده جدید دارند با کمال میل قبول داریم درهرقسمت درقسمت نظرات میتوانید باپست مورد نظر وما درارتباط

باشندجهت تماس بامدیرهمسفر جاده درقسمت بالای سایت تماس بامن میتوانید به طور مستقیم بامدیر همسفرجاده درارتباط باشید....

تمامی کاپیتان ها باپشتکار خداقوت

خدانگه دارتان باشد...

بررسی جای خواب کاپیتان....؟

اتوبوس های بین شهری ماشین های سرویسی  هستند

اکثراتوبوس های درهمان روزی که به مقصد میرسند دوباره برمیگردنند استراحت کاپیتان درجای خواب داخل اتوبوس که درجلوی موتور گیربکس ولاستیک عقب طراحی شده است بایدکاپیتان استراحت کند که صدای/ موتور گیربکس و/صدای آزاردهنده لاستیک دردست اندازها خواب راحت را ازکاپیتان میگیرد /درجای نا مناسب طراحی شده است

 برای داخل وخارج شدن ازجای خواب به سمت داخل سالن  به سختی کاپیتان باید رفت وآمد کند

 بهترین جای خواب برای اتوبوس در وسط اتوبوس سمت دیگر راه پله عقب میباشد جای خواب اتوبوس درجای نامناسب  طراحی شده است به علت صدای زیاد که وارد اتاق خواب راننده میشود خواب واستراحت کافی را ازکاپیتان میگیرد که خود عامل تصادف است اگرکاپیتان به مقدارکافی استراحت وخواب نشده باشد

جای خواب درصورت نبود صدا بااین طراحی درقسمت دیگر راه پله بهترین جای برای استراحت کاپیتان است

شرکتهای سازنده اتوبوس باید جای خواب کاپیتان را تغییر دهند

  دربعضی ازمواقع شاهد استراحت کاپیتانها درجعبه باراتوبوس  هستیم به علت صدای آزار دهنده موتور گیربکس لاستیک به جای خواب کاپیتان منتقل میشود

کاپیتانها زحمت کش بیشترین ساعت استراحت را جای خواب میگذرانند به علت صدای آزار دهنده موتور گیربکس لاستیکهای عقب اتوبوس ازکاپیتانها  دریغ میشود/خواب واستراحت راحت...

دوربین اتوبوسی مهر98

تقدیم به شما دوستان همسفرجاده

آموزش رانندگی در جاده های پر پیچ و خم

آموزش رانندگی در جاده های پر پیچ و خم

رانندگی در پیچ و یا رانندگی در پیچ های تند و جاده های پر پیچ و خم که نیاز مند مهارت های خاص رانندگی است، موضوع این مقاله از مجموعه مقاله های آموزش مهارت های رانندگی است.

     اگر راننده باشید، خواسته یا ناخواسته به هر حال روزی در سفر های خود با جاده هایی با پیچ های تند رو به رو می شوید که اگر به رانندگی در پیچ و یا مهارت های آن آشنا نباشید حتی تا پای جان در خطر خواهید بود. اگر به دنبال فرا گیری مهارت های رانندگی در پیچ هستید با ما همراه باشید.

نیازی به گفتن نیست که رانندگی در جاده های پر پیچ و خم بسیار خطرناک هستند. به اندازه کافی در آمار تصادفات جرحی و فوتی از پیچ های خطرناک صحبت به میان می آید. از سوی دیگر هم اگر در جاده های برون شهری رانندگی کرده باشید تجربه سخت و پر استرس مواجهه ناگهانی با پیچ های تند را داشته اید، می دانید که شرایط تا چه اندازه سخت خواهد شد

از سوی دیگر نیز اگر اهل سفر با خودروی خود باشید، و عادت به رانندگی در بزرگ راه های هموار و خیابان های صاف داشته باشید، احتمالا مواقعی برایتان پیش آمده که مجبور شده اید از دل کوه و کمر بروید. راه های پر پیچ و خم و کنار پرتگاه در دل راننده و سرنشینان خودرو هراس می اندازند. چگونه می توان با خیال راحت از این گذرگاه ها عبور کرد؟ و اگر با پیچ مواجه شدیم چه کنیم؟

چرا رانندگی در پیچ خطرناک است

همه رانندگان باید بدانند که چرا جاده های پر پیچ و خم خطرناک هستند. وقتی ماشین می خواهد از سر پیچ عبور کند دو نوع اتفاق رخ می دهد:

یکی اینکه تایرهای ماشین به خاطر سرعت و شتاب خودرو رو میل به حرکت رو به جلو دارند و از طرف دیگر حالت ایستایی ماشین هنگام عبور از پیچ است.

این حرکات با هم تضاد دارند و گاهی باعث سر خوردن و تصادف و خدای نکرده سقوط در ته دره می شوند. حالا که دانستید چرا جاده های پر پیچ و خم خطرناک هستند باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

رعایت نکات ایمنی در مواجه با پیچ

اولین نکته ایمنی این است: سرعت را کم کنید! البته اگر دوست دارید خودتان و همراهنتان سالم به مقصد برسید، یا اگر نمیخواهید آخرین صحنه ای که با آن مواجه می شوید پشت سر گذاشتن گارد های کنار جاده باشد، پس بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید.

اکثر تصادف هایی که سر پیچ ها اتفاق می افتند می توانستند با کاهش سرعت اتفاق نیفتند. قبل از رسیدن به سر پیچ سرعت را کم کنید. مراقب علائم نصب شده کنار جاده باشید. این علائم در صورت رسیدن به سر پیچ به شما هشدار می دهند. توصیه می شود سرعت خود را حتی کمتر از سرعت اعلام شده روی تابلوی کنار جاده نگه دارید.

معمولا در جاده های استاندارد یا جاده هایی که حداقل استاندارد ها را دارا هستند، پیش از پیچ از تابلو های هشدار دهنده استفاده شده است اما شما همیشه افق دید بلند داشته باشید و یا جاده ها را پیش از سفر سرچ کنید تا آمادگی مواجهه با پیچ های تند را داشته باشید.

پیچ را ببُرید

پیچ ماشین را حتی الامکان کم کنید. یک روش خاص برای عبور از گردنه ها و پیچ های جاده وجود دارد. در این روش باید پیچ ماشین را کم کنید. وقتی به گردنه یا پیچ رسیدید به مسیرمخالف جهت پیچ بروید. بگذارید این گونه روشن کنیم:

مثلا اگر پیچ به سمت چپ است شما باید به سمت راست بروید. همینکه از پیچ دارید عبور می کنید، خودروی خود را در آن سوی جاده ببرید که از پیچ دور است. در نهایت، وقتی از پیچ عبور کردید خودرو را به همان سمتی برگردانید که قبلا بودید. این تکنیک ریسک لیز خوردن و تصادف را کاهش می دهد.

اگر متوجه نشدید به تصویر بالا دقت کنید. خط سبز بهترین مسیر برای عبور از پیچ است. البته توجه داشته باشید که برای جاده های دو طرف این کار امکان پذیر نیست.

نکته مهم برای رانندگی در پیچ و بریدن پیچ

اگر رانندگان توجه و دقت کافی نداشته باشند، برایشان فرقی ندارید در کدام مسیر دارند به سمت پیچ و گردنه حرکت می کنند. بنابراین شما حتما ترفند قبلی را رعایت کنید و در مسیر خود حرکت کنید. البته، باید مراقب ماشین هایی که از روبرو به شما نزدیک می شوند هم باشید. اگر می خواهید از گردنه ای عبور کنید و ماشین های روبرو بیش تر در مرکز جاده قرار دارند خطر تصادف وجود دارد. نکته دیگر این است که هنگام عبور از پیج نباید بیش از حد بپیچید و از جاده خارج شوید. بالاخره باید حواستان باشید که اینجا پیست مسابقه موتور نیست. اگر این اتفاق افتاد باید سرعت خود را کم کنید و فرمان هدایت خودرو را آرام در دست بگیرید و ماشین را به مسیر اصلی برگردانید.

با سرعت کمتر وارد پیچ و با سرعت بیشتر از پیچ خارج شوید

وقتی از پیچ عبور کردید گاز بدهید. حالا که به خوبی پیچ را پشت سر گذاشتید می توانید گاز بدهید و سرعت خود را زیاد کنید. اگر این کار را زودتر انجام دهید خطر تصادف خیلی بالاست. پس دقت کنید که منظور از سرعت بیش تر سرعت مطمئنه ولی سرعت بیش تر از سرعت وارد شدن باشد.

.