ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
سامانه FMS یک استاندارد ارتباطی جهت ارائه اطلاعات خودرو است.
وزارت بهداشت کشورمان برای جلوگیری از تصادفات رانندگی، هزینه بهکارگیری سامانه FMS در تولیدات اتوبوس را به شرکتهای داخلی پرداخت کرده و بر این اساس نقص فنی خودرو به صورت آنلاین به مرکز کنترل و نظارت مخابره و بر اساس دادههای سیستم قبل از وقوع حوادث رانندگی برطرف میشود.
به گزارش تین نیوز، حسین فرجی راننده و مالک اتوبوس در مورد کمک مالی وزارت بهداشت به یک شرکت داخلی برای استفاده از FMS یا Fleet Management System که یک استاندارد ارتباطی جهت ارائه اطلاعات خودرو است، گفت: وزارت بهداشت میلیاردها تومان برای جلوگیری از تصادفات رانندگی برای نصب FMS بر روی اتوبوسهای شرکت عقاب افشان هزینه کرده است.
وی اظهار کرد: با نصب این سامانه وقتی FMS خطای لنت و دیگر قطعات را داد مالک اتوبوس باید الزاماً به نمایندگی مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام کند تا خطا در سیستم پاک شود.
او این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان کرد و افزود: با توجه به این که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز از این طرح حمایت میکند در صورت عدم مراجعه مالک به نمایندگیها جهت خرید قطعه جدید، کارت هوشمند اتوبوس توسط این سازمان با این استدلال که با این کار شاهد کاهش تلفات خواهیم بود، قفل میشود.
به گفته فرجی وزارت بهداشت این مبالغ را به عنوان کمک از سوی سازمان بهداشت جهانی برای کاهش تلفات رانندگی و هزینه درمان مصدومان که بار سنگینی برای این وزارتخانه است دریافت و به شرکت مذکور پرداخت میکند.
به گزارش تین نیوز، استانداردFMS که مربوط به ارائه وضعیت سلامتی خودرو برای کمک به کارکرد مناسب خودرو است حدود 18 سال است که در اروپا اجرا میشود و مواردی از قبیل سلامت خودرو (در تمام طول کارکرد)، سرعت خودرو (بر اساس لاستیک خودرو)، سرعت خودرو (از کیلومتر شمار)، موقعیت پدال گاز، میزان مصرف سوخت خودرو (لیتر کل طول عمر خودرو)، سطح سوخت، سرعت موتور، وزن محور، کل ساعت کاکرد موتور، مسافت طی شده خودرو با دقت بالا، فاصله سرویس خدمات خودرو، دمای مایع خنک کننده موتور و ... را کنترل میکند.
با نصب این سامانه در ناوگان اتوبوس بینشهری، نقص فنی خودرو به صورت آنلاین به مرکز کنترل و نظارت مخابره و این نواقص بر اساس دادههای سیستم قبل از وقوع حوادث رانندگی برطرف میشود.
جانشین پلیس راه ناجا از همکاری با سازمان راهداری برای الزام اعلام حضور رانندگان اتوبوس از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح در پاسگاههای پلیس خبر داد و گفت: این کار با هدف کاهش سوانح برای اتوبوسها انجام می شود.
جانشین پلیس راه ناجا از همکاری با سازمان راهداری برای الزام اعلام حضور رانندگان اتوبوس از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح در پاسگاههای پلیس خبر داد و گفت: این کار با هدف کاهش سوانح برای اتوبوسها انجام می شود.
سال ۹۵ حدود ۹۴ درصد ناوگان اتوبوس کشور به سامانه سپهتن مجهز شدهاند بررسی فرآیندها و تصادفات طی سه سال اخیر حاکی از آن است که تصادفات رانندگی اتوبوسها در مقایسه با قبل از نصب سامانه سپهتن تقریباً ۳ برابر کاهش یافته است.
نصب سامانههای هوشمند روی وسایل نقلیه عمومی مسافربری باعث کاهش تصادفات شده است
متأسفانه تصادفات واژگونی و خروج از جاده اتوبوسها افزایش یافته که طی بررسیهای به عمل آمده عامل اصلی حدود ۵۳ درصد دلیل این سوانح خستگی و خوابآلودگی راننده بوده است.
سوانح مذکور بیشتر در ساعات بین ۱۲ شب تا ۶ صبح اتفاق افتاده است.
هنوز سامانههای هوشمند قدرت تشخیص حالات و خستگی راننده را ندارد و نمیتواند آلارمهای لازم را اعلام کند، اظهار کرد: این سامانهها فعلاًً نمیتوانند قبل از خستگی، از رانندگی رانندههای اتوبوس جلوگیری کنند. از ا ین رو بر اساس توافق با سازمان راهداری و حملونقل جادهای از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح اتوبوسها در مقابل پاسگاههای پلیس رصد و کنترل میشوند.
این کار باعث میشود تا راننده از اتوبوس پیاده شده و به اصطلاح هوایی بخورد و مجدداً به رانندگی ادامه دهد.
تصمیم بر این گرفته شده که برای پیشگیری از خستگی و خوابآلودگی رانندگان این کار را انجام دهیم، افزود: در آینده نزدیک به سامانه -سپهتن- بر میگردیم و به هیچ عنوان منکر آن نیستیم.
در صورت عدم توقف رانندگان و مراجعه به پاسگاههای پلیس با آنها برخورد خواهد شد، این کار پلیس و سازمان راهداری قطعاًً به نفع مردم خواهد بود.