به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

آزمایش فنی اتوبوس ولوو مدل B7R MKII



آزمایش فنی اتوبوس ولوو مدل B7R MKII . اتوبوسی جذاب و با کیفیت

شرکت سازنده :

شرکت سازنده ی این اتوبوس ، شرکت رانیران است ؛ که از لحاظ بنده برترین شرکت تولید کننده ی ( داخلی) اتوبوس چه از لحظ کمی و چه از لحاظ کیفی است . این شرکت با بهره گیری از مدیریت قوی و پرسنل آگاه و آشنا به علم روز ،‌تمام نیروی خود را برای تولید محصولی با بهترین کیفیت به کار می برد که بتواند رضایت مشتریان ( رانندگان) و همچنین مسافران را جلب نمایند . شرکت رانیران با تولیدمدلهای مختلف اتوبوس ولوو سعی می کرده است که همپای رقبای جهانی خود از تکنولوژی دنیا و علم روز در زمینه ی حمل و نقل استفاده نماید تا حداقل در بازار خاورمیانه از تولید کنندگان نمونه باشد و در چشم اندازی نزدیک پای خود را از مرزها فراتر گذاشته و به بازار جهانی بیاندیشد.
نمونه ی قدیمتر ولوو B7 در حدود 10 سال پیش توسط همین شرکت تولید می شد که پس از چند سال با مجهز کردن این نمونه بالاخره بر روی خط تولید آمد .


بدنه ی این اتوبوس از لحاظ کشیدگی در حالت متوسطی قرار دارد . شیشه ی جلو نسبت به مدل های جدید دنیا ارتفاع کمتری دارد ، چراغ های عقب این اتوبوس در حالت افقی کشیدگی دارند که ، جزو نمرات منفی طراحی بیرونی اتوبوس به حساب می آیند ،دریچه های خنک کننده موتور؛ که 3 عدد هستند در بالای درب موتور و زیر شیشه ی عقب به صورت افقی کشیده شده است . که نحوه ی قرارگیری دریچه ها خنک کننده در مدل های بعدی از این حالت در آمده و به شکل های افقی کشیده مربعی – دایره ای در ستون های عقب قرار گرفته اند ، قسمت حمل بار این اتوبوس نسبت به اتوبوس های اسکانیا از ارتفاع کمتری برخوردارند ، نحوه ی قرارگیری تجهیزات و شکل قرارگیری چراغ ها و همچنین طراحی جلوی این اتوبوس نسبت به مدل قبلیش کاملاً تفاوت دارد به طوری که از دو چراغ مستطیلی بزرگ شامل چهار لامپ و دو چراغ دایره ای شامل دو لامپ و دو چراغ راهنما به همراه دو لامپ مه شکن در جلوی چشم برای زیبا و به روز جلوه دادن این اتوبوس استفاده شود . به هر حال با توجه به تنوع محصولات تولیدی کشورمان این اتوبوس از لحاظ طراحی بیرونی نمره ی قابل قبولی دریافت می کند .

هنگامی که درب اتوبوس به آرامی باز می شود شما در پیش روی خود 3 پله با ارتفاع کم را ملاحظه می کنید ، البته سعی شده است که ارتفاع ورودی اتوبوس به اندازه ی ارتفاع این پله ها باشند تا مسافران احساس راحتی بیشتری کنند . نحوه ی طراحی داشبورد و عضلانی بودن آن به نحوی است که مسافران به آسانی به آن عادت می کنند و این یکی از عوامل مثبت در طراحی است و راهروی ورودی هم نسبتاً بزرگ طراحی شده است و نسبت به اتوبوس های دیگر در جایگاه متوسطی قرار می گیرد . بعد از اینکه وارد راهروی اصلی اتوبوس می شویم متوجه تعداد کم صندلیها نسبت به سایر رقبا می شویم ، ظرفیت این اتوبوس 1+1+40 است یعنی یک نفر راننده ،‌یک نفر کمک راننده ( صندلی کنار درب ورودی) و 40 نیز تعداد صندلی مسافرین است . فضای مسافرینی که در قسمت جلویی قرار دارند نسبت به مسافرین عقب بسیار بیشتر است و این یکی از نکات منفی است ، دلیل این امر این است که مسافرین عقب به آب سرد کن و درب و تجهیزات دیگر به راحتی دسترسی دارند ولی مسافرینی که در قسمت جلو استقرار دارند به این امکانات دسترسی خوبی ندارند . تلویزیون در قسمت جلو از نوع لامپی است و در قسمت عقب LCD تاشو است . چراغ مطالعه ،‌بلندگو و دریچه های تهویه و دریچه های کولر و بخاری برای هر مسافر در بهترین جا قرار دارد و نوع مواد استفاده شده درساخت آنها از نوع مرغوب است و آب سرد کن با قابلیت سرد کردن بسیار سریع در این اتوبوس قرار دارد ، سیستم تهویه در بدترین شرایط بهترین عملکرد را دارد و مسافرت را برای مسافرین لذت بخش می کند . مجموعه ی صوتی و تصویری با بهره گیری از تکنولوژی بالا ، همه ی نیازهای مسافرین را در این قسمت فراهم می کند . نحوه ی نورپردازی این اتوبوس بسیار زیباست و آرامش و حس برتری را به مسافرین منتقل می نماید ؛ البته باید این نکته را یادآوری کرد که نور پردازی این اتوبوس از اتوبوس های SCANIA و VOLVO B12TX ضعیف تر است . وضعیت سوار وپیاده شدن در این اتوبوس کاملاً مطلوب است . محصولات تولیدی شرکت ولوو در سیستم تعلیق بسیار موفقند به خاطرهمین امر در این سیستم در رقابت با سایر رقبا موفق هستند . فضای حمل بار این اتوبوس بسیار مناسب است ولی در رقابت با اتوبوس های MAN و SCANIA کم می آورد و در این بخش یعنی فضای بار ،‌اتوبوس MAN و مرسدس بنز SSR در ایران جز بهترین ها هستند . خوب بهتر است در این بخش به سراغ راحتی راننده هم برویم ، صندلی راننده که به صورت خودکار تنظیم می شود طوری طراحی شده است که راننده پس از ساعتها رانندگی احساس خستگی نکند .

این صندلی طوری قرار گرفته که راننده از دید کافی برخوردار باشد ،‌به کلید ها و صفحه کیلومتر ؛ ترمز دستی و... دسترسی داشته باشد . البته باید نکته ای را بیان کرد و آن محل قرار گیری ، رادیو پخش و سیستم صوتی و تصویری است که در بدترین جا و دور از دسترس قرار گرفته است و فقط از طریق کنترل می توان به آن دسترسی مطلوبی داشت. نکته ی مثبت دیگری که این اتوبوس داراست زاویه ی کم صندلی هاست که راحتی را برای سرنشینان عقب به همراه می آورد که البته این نکته از تعداد کم صندلی مسافرین نشأت می گیرد . کمرگاه یا همان مرز بین شیشه ها و بدنه ی اتوبوس در بهترین حالت است و خستگی را برای مسافرین به حداقل می رساند . محفظه ی توشه ای که در بالای سرمسافرین است از ارتفاع و طول خوب ولی عرض نامناسبی برخوردار است و تنها برای قرار دادن کتاب یا لوازم کوچک کاربرد دارد .


داشبورد این اتوبوس دارای تعدادی آمپر ، کلید ،‌اهرم کنترل ،و لامپ های هشدار ونشانگر می باشد.
انواع مختلف لامپ های واقع در جلوی داشبورد ، اطلاعاتی راجع به وسیله نقلیه در اختیار راننده قرار می دهند . این لامپ ها به سه دسته تقسیم می شوند :
1- چراغ های هشدار بیست گانه 2- لامپ های نشانه گر جلو داشبورد 3-لامپ های هشدار مرکزی چراغ های هشدار بیست گانه نشان دهنده ی قرمز درب ، ترمز دستی درگیر یا کمبود فشار هوا – هشدار آتش سوزی – هشدار قیچی شدن- کمبود فشار هوای ترمزهای اصلی – چراغ هشدار دینام - کمبود فشار روغن – بالابودن دمای محفظه موتور – پایین بودن سطح مایع خنک کننده – سطح پایین روغن موتور- باز بودن درب مسافر – بازبودن درب جعبه بر – بالا بودن دمای روغن گیربکس – بالا بودن دمای مایع خنک کننده – چراغ هشدار دینام – کار نکردن سیستم ترمز – روشن بودن پیش گرم کن- روشن بودن چراغ مه شکن عقب – سیگنال کالسکه بچه – کم بودن فشار هوا در سیستم تعلیق هوا – توجه به این چراغ ها خیلی مهم است ، در صورت روشن شدن هر کدام از این چراغ ها زنگ خطر به صدا در می آید که باید اتوبوس را سریع متوقف و خاموش کرد .


لامپ های هشدار :

هر گاه یکی از لامپ های هشدار روشن باشد ، یک وضعیت جدید به راننده اعلام می شود ،لامپ های هشدار شامل 5 لامپ است:
لامپ توقف ، لامپ نور اصلی ( نور بالا – لامپ چراغ های راهنما – لامپ نشانگر جعبه دنده – لامپ ترمز کند کننده ( ریتاردر)
لامپ هشدار مرکزی : این لامپ ها روشن می شوند تا نشان دهند که یکی از 15 لامپ اول ،لامپ های هشدار بیست گانه روشن هستند .


موتور:

تعداد سیلندر در این اتوبوس 6 می باشد . که به صورت خطی آرایش پیدا کرده اند . محل قرارگیری موتور درعمق قسمت عقب است . سر و صدای موتور این اتوبوس نسبتاً زیاد است و مقدار کمی صدا به اتاق مسافرین بخصوص مسافرین انتهای اتوبوس منتقل می شود . ظرفیت مخزن سوخت این اتوبوس 400 لیتر است .


گیربکس :

گیربکس دستی :
این اتوبوس به گیربکس دستی BD ZF 6S 1380 مجهز است : این گیربکس مکانیکی با شش دنده کاملاً سنکرونیزه شده جلو و یک دنده عقب می باشد .حرکت دسته دنده بوسیله کابل گیربکس منتقل می شود .
ریتاردر (ترمزگیربکس)
ریتاردر بر روی گیربکس نصب شده و به عنوان مکمل سیستم ترمز اصلی می باشد . استفاده صحیح از آن موجب افزایش عمر مفید لنت ترمزها به میزان چندین برابر می شود . اهرم دستی ریتاردر علاوه بر وضعیت خاموش چهاروضعیت دیگر نیز دارد . هنگامی که اهرم در وضعیت های 1تا 4 قرار دارد ، قدرت ترمز گرفتن به ترتیب 25% و 50% 75% و 100% از توان ترمز مورد استفاده می باشد .


لذت رانندگی :

این اتوبوس به خاطر برخورداری از سیستم تعلیق مناسب ،علاوه بر انتقال حس خوب به مسافرین ، لذت رانندگی را نیز برای راننده چندین برابر می کند، عکس العمل سریع موتور در برابر فشردن پدال گاز ، سیستم کلاچ بسیار عالی و همچنین فرمان پذیری بسیار خوب باعث لذت بخش شدن رانندگی با این اتوبوس می شود.


روغن :

در حالت کلی روغن های مصرفی در این اتوبوس به 5 دسته کلی تقسیم می شود، که می توان به صورت زیر آنها را معرفی کرد :1- روغن موتور : برای این اتوبوس روغن موتور توربودیزل (40w15) ،تقریباً 24 لیتر با فیلتر روغن که فاصله ی میان حداقل و حداکثر روغن 5/6 لیتر می باشد .
2- روغن کلاپ : روغن کلاچ از نوع4 DOT 1703 J SAE توصیه می شود .
3- روغن هیدرولیک (سیستم فرمان) = روغن هیدرولیک باید از نوع App .6 L با مشخصه ATF/Dexron III باشد .
4- روغن گیربکس = باید حتماً 11 لیتر باگرانروی SAE 80W/90 توصیه می شود.
5- روغن دیفرانسیل = تقریباً باید 5/19 لیتر با گرانروی SAE85W140 باشد .
هزینه ی نگهداری :

هزینه ی نگهداری اتوبوس ولوو نسبت به اسکانیا بیشتر است و این بخاطر سرویس های بیشتر این اتوبوس است ولی مطلبی که بسیار مهم است فراوانی لوازم یدکی و تجهیزات و... است که باعث مناسب بودن قیمت قطعات و تجهیزات یدکی می شود . بازار فروش محصولات رانیران بسیار عالی است . چون نسبت به رقبایش قیمت مناسبتری است و همچنین کیفیت محصولاتش بسیار بالاست. البته مدل B7 این شرکت از پایین ترین قیمت دربین محصولات رانیران برخوردار است .شبکه خدمات پس از فروش شرکت رانیران خیلی خوب است ، چرا که بزرگترین تولید کننده ی اتوبوس ،در ایران است . و این شرکت علاوه بر تخصصی کردن نمایندگی خود از نیروی کارآزموده در کادر کارگاهی و تعمیراتی خود استفاده می کنند . نمایندگی های رانیران به صورت تخصصی در زمینه های اتاقسازی – تعمیرگاهی – سرویس فعالیت می کنند .

توبوس بین شهری VOLVO B7R سوپر سالن
شاسی : VOLVO B7R .

اتاق : مدل N 3000 با شیشه های چسبی دو جداره.

موتور: D7A شش سیلندر، چهار زمانه دیزل با قدرت 285 اسب بخار ( 210 کیلووات ) در rmp 2200، حداکثر گشتاور n.m 1200 در rmp 1400، حجم مفید موتور 7 لیتر، حداکثر دور rmp 2500، مجهز به سیستمهای توربوشارژ ، اینترکولر، ترمز اگزوز، پیش کرمکن هوای ورودی هنگام استارت زدن ومیزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II .
جعبه دنده: ZF S6- 90 تمام سنگرونیزه، شش دنده جلو، مجهز به ریتاردربرقی ( ترمز گیربکس ).

سیستم ترمز: کارکرد کاملاً با هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای جلو و عقب با قابلیت نصب سیستم ضد قفل ABS .

سیستم فرمان : هیدرولیک و با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو راستا ( تلسکوپی و زاویه ای ).

سیستم برق : 24 ولت شامل دو باطری 12 ولت با ظرفیت 220 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت آمپر 160= 80×2 .

سیستم تعلیق: دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب ، همراه چهار عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در هر محور.
اندازه لاستیک : 20×12 ، اندازه رینگ : 20×5/8 .

مخزن سوخت : 400لیتری با قابلیت سوختگیری از هر دو سمت اتوبوس .

ظرفیت سرنشین : 1+1+38 .

وزن مجاز محور جلو: 6500 کیلوگرم . وزن مجاز محور عقب: 11500 کیلوگرم.

وزن مجاز کل سرنشین و بار: 18000 کیلوگرم.

ابعاد : طول 12 متر، عرض 5/2 متر، ارتفاع 68/3 متر.

فاصله دو محور: 30/6 متر.

اخلاق رانندگی





چکیده

این مقاله به روش تجربی به بحث و بررسی درباره اصول اخلاق کاربردی در رانندگی می‌پردازد. بخشی مربوط به مشاهدات تجربی از بداخلاقی‌های رانندگان و نقض اصول اخلاقی توسط آنان، بخشی دیگر با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین و تحلیل اصول اخلاق کاربردی در رانندگی برای اصلاح این بداخلاقی‌ها، پرداخته‌ است.

به نظر می‌رسد، بخشی از بداخلاقی‌های موجود در رانندگی، ناشی از نگاه صرفاً قانونی و نه اخلاقی به رانندگی است. بخشی نیز به علت غفلت و بی‌توجهی به اصول اخلاقی است. از این‌رو، ضروری است راهنمایی و رانندگی و متولیان فرهنگی برای تغییر نگرش رانندگان به رانندگی، از نگاه صرفاً قانونی به نگاه اخلاقی تلاش کنند. رعایت چند اصل اخلاقی مهم در رانندگی ضروری است: پرهیز آزار و اذیت دیگران به وسیله ایجاد سرو صدا، بوق زدن‌های غیر ضروری، پارک دوبله و ایجاد راه‌بندان، لزوم جبران خسارت‌های مادی و معنوی در تصادفات، پرهیز از بد زبانی، نیکی و کمک به دیگران، خویشتنداری و صبوری. پیشنهاد می‌شود متولیان امور رانندگی، آموزش اصول اخلاقی رانندگی را در کنار آموزش مهارت‌های رانندگی اجباری کنند.

کلیدواژگان: اخلاق کاربردی، رانندگی، بایدها، نبایدها.

مقدمه

با تحولات گوناگونی که در شیوة زندگی انسان قرن بیستم رخ داده است، بشر با موضوعات و زمینه‌های جدیدی روبه روست که مسائل اخلاقی جدیدی را پیش روی او طرح می‌کند. اخلاق کاربردی، یکی از شاخه‌های فلسفة اخلاق است که به بحث و بررسی عقلی و تحلیلی در حوزه‌های خاص از منظر اخلاقی می‌پردازد. اخلاق کاربردی، شامل حوزه‌های متعددی از جمله اخلاق پزشکی، اخلاق مهندسی، اخلاق بازرگانی، اخلاق حکومتی، اخلاق زیستی، اخلاق کامپیوتر، اخلاق محیط زیست، اخلاق تعلیم و تربیت و ... می‌شود.1 تعاریف گوناگونی از اخلاق کاربردی صورت گرفته، ولی بر اساس تعریف شایع، اخلاق کاربردی، به کارگیری ملاحظات اخلاقی، اعم از دلایل، اصول و ارزش‌ها، نسبت به سیاست یا رفتار شخصی یا اجتماعی خاص، جهت ارزشگذاری، ردّ یا تأیید آن سیاست و رفتار، بر اساس مبانی اخلاقی است. بر این اساس، اخلاق کاربردی شاخه‌ای از حکمت عملی است که در آن ملاحظات اخلاقی برای هدایت رفتارهای فردی یا اجتماعی به کار گرفته می‌شود.2 بر اساس این تعریف، اخلاق رانندگی نیز شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که در مورد به کارگیری ملاحظات اخلاقی برای هدایت رفتار اجتماعی رانندگی بحث می‌کند.

اما اگر اخلاق کاربردی به بررسی موضوعات خاص مورد نزاع از منظر اخلاقی، مانند حقوق حیوانات، به‌کشی، سقط جنین و... تعریف کنیم، و یکی از شروط تعلق موضوعی به اخلاق کاربردی را مناقشه‌آمیز بودن آن بدانیم، یعنی اینکه برخی در ردّ عملی و برخی در تأیید آن دلیل می‌آورند،3 در این صورت، اخلاق رانندگی متعلق به حوزه اخلاق کاربردی نبوده، بلکه متعلق به حوزه اخلاق خواهد شد. در تعریف علم اخلاق گفته شده است: «تحقیق در رفتار آدمی بدان گونه که باید باشد».4 رانندگی با وسایل نقلیه فردی و جمعی، یکی از افعال انسانی‌ است که موضوع علم اخلاق واقع می‌شود و باید درست‌ها، نادرست‌ها، بایدها و نبایدهای آن بیان ‌گردد.

متأسفانه در جامعه امروز ما شاهد بداخلاقی‌های زیادی در امر رانندگی هستیم که نیازمند اصلاح است. این بداخلاقی‌ها، بخشی به دلیل نگاه صرفاً قانونی به رانندگی و عدم نگاه اخلاقی به آن از سوی مردم و سازمان‌های مربوط است. بخشی نیز به دلیل عدم ورود استادان اخلاق و متولیان علمی و فرهنگی به این حوزه و عدم بیان مسائل اخلاقی در رانندگی توسط آنها است.

روش تحقیق، بخشی تجربی و مبتنی بر مشاهدات شخصی از بداخلاقی‌ها و نقض اصول اخلاقی توسط رانندگان است و بخشی نیز توصیفی- تحلیلی است که با مطالعه کتاب‌های اخلاقی به تبیین و تحلیل اصول اخلاقی کاربردی در رانندگی برای اصلاح این بد اخلاقی‌ها می‌پردازد.

تعریف اخلاق رانندگی

مراد از اخلاق رانندگی، بیان قوانین راهنمایی و رانندگی و بیان مهارت‌ها و اصول فنی رانندگی نیست، بلکه بیان آن دسته از قوانین و اصول اخلاقی است که به هنگام رانندگی، به عنوان یک فاعل اخلاقی باید آنها را رعایت کرد. مراد از اخلاق رانندگی، بیان بایدها و نبایدهای اخلاقی در امر رانندگی است؛ بیان مسائلی که یا در قوانین راهنمایی و رانندگی بیان نشده است؛ یعنی به لحاظ قانونی انجام دادن یا ندادن آن اعمال جایز است، ولی به لحاظ اخلاقی ممکن است انجام آنها الزامی یا ممنوع باشد. اگر هم در قانون ذکر شده است، مسائلی هستند که اصالتاً متعلق به اخلاق می‌باشد. این اخلاق است که بایدها و نبایدهای آنها را تعیین می‌کند، اعم از اینکه قانونی مطابق آن وضع شده باشد یا نه.

لزوم نگاه اخلاقی به رانندگی

به نظر می‌رسد، دلیل اصلی بروز ناهنجاری‌ها در امر رانندگی، نگاه قانونی به رانندگی، و نه نگاه اخلاقی به آن است، یعنی رانندگان وسایل نقلیه، رانندگی را امری می‌دانند که تحت ضوابط قانونی است و مسئول اجرای این قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی است. از این‌رو، زمانی که پلیسی در کار نباشد، نیازی به اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیست. اما اگر این نوع نگاهِ نادرست اصلاح شود، رانندگی مانند امور دیگر زندگی، تحت قوانین اخلاقی است که مجری آن وجدان اخلاقی انسان‌هاست. تخلف از قوانین رانندگی، تخلف از اصول اخلاقی است که موجب تنزل از مقام انسانیت است. حضور یا عدم حضور پلیس، نقشی در رعایت قوانین رانندگی نخواهد داشت. رانندگان با نگاه اخلاقی خود را ملزم به رعایت آن خواهند دانست. فرار از پلیس راهنمایی ممکن است، ولی فرار از وجدان اخلاقی ممکن نیست. بر اساس این نوع نگاه، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نه تنها یک الزام قانونی و اجتماعی است، که تخلف از آن موجب جریمه است، بلکه فراتر از آن، یک الزام اخلاقی است که تخلف از آن موجب نکوهش و مذمت اخلاقی از جانب وجدان شخصی و اجتماعی است. همان طور که عدم رعایت اصول اخلاقی در سایر شئون زندگی، ابتدا توسط عقل یا وجدان اخلاقی خود شخص و سپس، توسط انسان‌های دیگر محکوم می‌شود و مورد نکوهش قرار می‌گیرد. عدم رعایت قوانین رانندگی نیز ابتدا از جانب عقل و وجدان فرد و سپس جامعه، محکوم و مورد نکوهش خواهد بود.

اصول اخلاقی حاکم بر رانندگی

به نظر می‌رسد، چند اصل اخلاقی مهم در رانندگی بیشتر از اصول اخلاقی دیگر کاربرد دارد. عدم توجه به این اصول اخلاقی موجب بروز ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌های زیادی در رانندگی در سطح شهرها شده است. این اصول اخلاقی عبارتند از:

1. پرهیز از اذیت و آزار دیگران

اولین و مهم‌ترین اصل اخلاقی، که در رانندگی باید رعایت شود، پرهیز از اذیت و آزار دیگران، اعم از عابرین و رانندگان دیگر است. امری که متأسفانه در بعضی از رانندگی‌های امروزه‌ی ما مشاهده می‌شود. پرهیز از اذیت و آزار انسان‌های دیگر، نه تنها در رانندگی بلکه در همه شئونات زندگی اجتماعی، یک ضرورت اخلاقی است. ملّا مهدی نراقی در کتاب جامع السعادات در مورد اذیت مؤمنان چنین می‌گوید: «شکی نیست که ایذاء مؤمن و تحقیر او در شریعت حرام است و موجب هلاکت ابدی است».5 خداوند متعال، در قرآن کریم، اذیت و آزار بندگان مؤمن خویش را گناهی بزرگ می‌خواند: «آنان که مردان و زنان مؤمن را بی هیچ گناهی که کرده باشند، می‌آزارند تهمت و گناه آشکاری را به دوش می‌کشند»(احزاب: 58).

پیامبر اکرم(ص) درباره اذیت مؤمنان می‌فرماید: «هر کس مؤمنی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است و هر کس مرا اذیت کند، خداوند را اذیت کرده است و او در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعن قرار گرفته است».6

در واقع، فلسفة چنین فرمایشی از رسول اکرم(ص) این است که خدا و پیامبرش، همچون دوست داشتنِ پدری فرزندانش را، همه بندگان خدا را دوست دارند. بنابراین، همان طور که پدر از اذیت شدن فرزندانش ناراحت می‌شود، خداوند و رسولش نیز از اذیت شدن بندگانش، اذیت می‌گردند. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) اذیت و آزار به بندگان خداوند را در کنار شرک به خداوند، بزرگ‌ترین معصیت بیان می‌کند: «دو خصلت است که بالاتر از آنها شرّی نیست: یکی شرک به خدا و دیگری زیان زدن به بندگان خدا».7

در حدیث دیگری پیامبر اکرم(ص)، مسلمان بودن را به مصون بودن دیگران از شرّ آدمی تعریف و می‌فرمایند: «مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست و زبان او در امان باشند». ایشان حتی نگاه، ایماء و اشاره‌ای که موجب اذیت مؤمنی گردد را حرام بیان می‌کنند.8

در مقابل این احادیث، که آزار و اذیت بندگان خدا را تقبیح می‌کنند، احادیث بسیاری کمک و ممانعت از اذیت شدن بندگان خدا را تحسین می‌نمایند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر کس از مسیر عبور مسلمانان، شیئی را که موجب زحمت و اذیت آنها می‌شود بردارد، خداوند در نامة عمل او کار نیکی می‌نویسد بهشت به خاطر این کار بر او واجب می‌شود» در جای دیگر می‌فرمایند: «دو خصلت است که بالاتر از آنها خیری نیست: یکی ایمان به خدا و دیگری نفع رساندن به بندگان خدا».9

امام صادق(ع) در تعریف انسان‌های نیک و رستگار می‌فرمایند: «سوگند به خدا که نیکان رستگار شدند، آیا می‌دانی آنها چه کسانی هستند؟ آنان کسانی هستند که آزارشان به مورچه‌ای نمی‌رسد».10

در رانندگی ممکن است برخی رفتارهای رانندگان مصداق اذیت و آزار دیگران باشد و از این جهت، این امور اخلاقاً ممنوع باشد. اعمالی مانند: بوق زدن‌های بیجا، ایجاد سر و صدا، پارک دوبله و ایجاد راه‌بندان، ... که ذیلاً به بررسی آنها می‌پردازیم:

1-1. آزار و اذیت بوسیله بوق زدن

فلسفة وجودی بوق در وسایل نقلیه، هشدار و اعلام خطر برای جلوگیری از تصادفات است. از آنجا که این وسایل خطرات زیادی می‌تواند برای دیگران داشته باشد، ابزاری برای هشدار دیگران در این وسایل قرار داده شده است. بنابراین، استفاده از بوق برای این مقصود همواره الزامی و درست است و مواردی مانند: هشدار به عابرین پیاده، که با غفلت از وسایل نقلیه وارد خیابان می‌شوند، هشدار به رانندگان دیگر که بدون توجه به وسایل واقع در کنار یا پشت خود و بدون زدن چراغ راهنما به راست یا چپ منحرف می‌شوند، هشدار به رانندگانی که بدون توقف، از خیابان فرعی به اصلی وارد می‌شوند. در این‌گونه موارد، استفاده از بوق الزامی است. اما در غیر این‌گونه موارد، استفاده از بوق برای اغراض دیگر، چون خودنمایی و هشدار به دیگران و ... ممنوع است. در ماده 184 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، به مصادیق ممنوع بوق‌زدن اشاره شده است:

استفاده از بوق‌های شیپوری،‌ سوت بلبلی و به طور کلی، هر نوع وسیله آگاه سازی صوتی، با صدای ناهنجار و غیرعادی در مناطق مسکونی و همچنین بوق‌زدن ممتد یا غیرضروری و یا زدن بوق در محل‌هایی که این عمل به وسیله علایم منع شده است، ممنوع است. استفاده از بوق برای مقاصدی مانند صدا زدن افراد، جلب توجه مسافر، ‌اعلام حضور و باز کردن در منزل، خداحافظی و مانند آنها ممنوع است».

یکی دیگر از مصادیق ممنوع بوق‌زدن، که در روزگار ما زیاد مشاهده می‌شود، بوق‌زدن برای بیان شادی خود در مراسم عروسی و یا غیر آن است. بوق زدن‌های بی‌مورد و غیرضروری، که راننده تنها از سر بی‌حوصلگی، خستگی و تعجیل آن را به صدا در می‌آورد، مانند بوق‌زدن در پشت چراغ قرمز یا پشت راه‌بندان‌هایی که به علت تصادف یا تعمیر جاده ایجاد می‌شود، نیز از موارد ممنوعه است. در همه این موارد، بوق‌زدن نه تنها به لحاظ قانونی، بلکه به لحاظ اخلاقی نیز ممنوع است؛ زیرا موجب اذیت، آزار، ترس و وحشت دیگران می‌شود. بنابراین، یک راننده با اخلاق قبل از بوق‌زدن، از خود می‌پرسد آیا این بوق از موارد مجاز و ضروری است یا از موارد غیرمجاز و ممنوع؟ آیا این بوق‌زدن ممکن است موجب ترس، وحشت، اذیت و آزار کسی شود یا نه؟ اگر بوق‌زدن ما موجب اذیت دیگران شود، یک عمل غیراخلاقی انجام داده‌ایم و به لحاظ اخلاقی مسئول بوده و باید از او رضایت بگیریم. بر اساس این استدلال حتی در موارد لازم و ضروری بوق‌زدن، که برای جلوگیری از تصادف است، اگر بوق‌زدن راننده‌ای موجب ترس شخص ثالثی شود، باز هم ضامن و مسئول است و باید از او طلب بخشش کند؛ چرا که ظلم و آزار دیگران به صورت عمد و یا سهو ضمانت‌آور است و مانند کسی است که سهواً دستش به صورت دیگری برخورد می‌کند و موجب آسیب او می‌شود. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند «هر کس مؤمنی را بی‌جهت اذیت کند، مانند آن است که مکه و بیت‌الله را ده مرتبه خراب کرده است و مانند آن است که هزار مَلَک مقرّب خدا را کشته است».11 عموم روایت، شامل هرگونه آزار و اذیتی، از جمله موارد ذکر شده در رانندگی می‌شود.

2-1. اذیت و آزار به وسیله ترساندن دیگران

ترساندن دیگران موجب وحشت آنها و یک عمل غیراخلاقی است. این عمل در حوزه رانندگی دارای مصادیق متعددی است. پیامبر اکرم(ص) در مورد ترساندن دیگران فرموده‌اند: «هرکس مؤمنی را اذیت کند، خدا او را آزار خواهد داد. هرکس مؤمنی را ناراحت و محزون کند، خداوند او را محزون خواهد کرد و هر کس با نگاهی ترسناک، به غیر حق و ظالمانه، به دیگری نظر کند و او را بترساند، خداوند او را در روز قیامت خواهد ترساند».12

در روایتی مشابه نیز آمده است: «هر کس به مؤمنی نگاهی کند که با آن او را بترساند، خداوند در روزی که سایه‌ای جز سایه او نیست وی را بترساند».13

روشن است که ترساندن به واسطه نگاه، تنها از باب مثال بوده و موضوعیتی ندارد. مراد از آن این است که مطلق ترساندن بندگان خدا به هر طریقی، اعم از نگاه کردن یا غیر آن ممنوع است. ترساندن در رانندگی مصادیق زیادی دارد: از جمله ترساندن عابرین پیاده و رانندگان دیگر بواسطه رانندگی با سرعت بالا، ترمزهای ناگهانی که موجب ایجاد صدای وحشتناک می‌شوند، مارپیچ رفتن در خیابان‌ها و جاده‌ها، سبقت‌های ناگهانی از چپ یا راست بدون اعلام به راننده جلویی، ترساندن از طریق بوق زدن.

نکته اخلاقی مهم در مورد بوق‌زدن این است که، بوق‌زدن برای هشدار عابرین
و رانندگان بی‌توجه و غافل، مجاز بلکه ضروری است، ولی حتی‌الامکان نباید بوق‌زدن موجب ترس کسی شود. در واقع، هدف اصلی از بوق‌زدن برای هشدار، جلوگیری
از تصادف است. بنابراین، حتی در این‌گونه موارد ضروری که پیرمرد، پیر زن یا کودکی در حال عبور از خیابان و از اطراف خویش غافل است، با بوق‌زدن نباید او را ترساند، بلکه می‌توان با کم‌کردن سرعت اتومبیل و یا توقف از تصادف جلوگیری نمود. در این گونه موارد باید از بوق‌زدن اجتناب کرد تا موجب ترس دیگران نشویم. بنابراین، در صورتی که نیازی به بوق هشدار نباشد و از راه دیگر بتوان جلوی تصادف را گرفت، بوق‌زدن جایز نیست.

3-1. آزار و اذیت به وسیله ایجاد سروصدا

گاه، اذیت و آزار رانندگان وسایل نقلیه، نه از طریق بوق‌زدن، که از طریق سروصدایی است که خود وسیله نقلیه ایجاد می‌کند. مانند: سر و صدای موتور سیکلت‌ها، وسایل نقلیه بی‌کیفیت و دارای نقص فنی، صدای بلند ماشین‌های سنگین، موتور سواری که با صدای بلند وسیله خویش موجب ترس و اضطراب دیگران می‌شود. راننده تریلر، جرثقیل یا هر وسیله سنگینی که به هنگام عبور از کوچه‌ها و یا خیابان‌های کوچک موجب ایجاد سروصدا، لرزش ساختمان‌، ترس، وحشت و اضطراب در مردم می‌شود. و یا راننده‌ای که صدای ضبط صوت اتومبیل خویش را بلند کرده یا با سرعت بالا از کوچه‌ و خیابان عبور می‌کند، و یا به علت نقص فنی ماشین خود موجب سر و صدا و از خواب‌پریدگی دیگران می‌شود. همه از مصادیق اذیت و آزار دیگران بوده و به لحاظ اخلاقی مورد مذمت است. این‌گونه رانندگان موظف به جبران اذیت و عذرخواهی هستند. پیامبر اکرم(ص) در مورد جبران و کفاره می‌فرمایند: «هر کس مؤمنی را اذیت و ناراحت سازد و در مقابل، دنیا را به او بدهد، کفاره آن نخواهد بود و پاداشی به او داده نخواهد شد».14

بنابراین، رانندگان باید از بلند کردن صدای ضبط صوت و تردد با سرعت بالا در کوچه‌ها و خیابان‌های کوچک خودداری کنند. اگر وسیله نقلیه آنها به علت نقص فنی یا پایین بودن کیفیت، سرو صدای زیادی تولید می‌کند، در صدد تعمیر یا تعویض آن باشند و یا حداقل از عبور و مرور در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی خودداری کنند و تنها از بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، که صدای آن موجب اذیت دیگران نمی‌شود، عبور کنند.

4-1. آزار و اذیت به وسیله ایجاد آلودگی

وسایل نقلیه دارای نقص فنی، علاوه بر ایجاد سروصدا از طریق آلودگی هوا، موجب اذیت و آزار دیگران می‌شوند. همة انسان‌ها در استفاده از این مواهب طبیعی حق مشترک دارند. از این‌رو، به لحاظ اخلاقی هیچ‌کس حق تخریب محیط زیست را ندارد. بنابراین، وظیفه اخلاقی هر راننده‌ای این است که مراقب کیفیت فنی وسیله خود بوده و از آلودگی هوا به طوری که موجب اذیت دیگران شود، بپرهیزد. بر اساس این اصل اخلاقی، حتی می‌توان نتیجه گرفت که اگر روزی فرا رسد که وسایل نقلیه به حدی زیاد شوند که موجب تهدید سلامت دیگران شوند، استفاده از این وسایل جز در واقع ضروری، ممنوع خواهد بود؛ چرا که مصداق صدمه زدن به جان دیگران است.

5-1. پارک دوبله و ایجاد راه‌بندان

پارک دوبله، گرچه به لحاظ قوانین راهنمایی و رانندگی ممنوع است و جریمه دارد، ولی فارغ از این عمل غیر قانونی، از آنجا که این عمل، موجب زحمت، راه‌بندان و اتلاف وقت دیگران می‌شود، مصداق اذیت و آزار دیگران بوده و به لحاظ اخلاقی عملی ممنوع است و مرتکب آن، موظف به جبران اذیت وارده است و باید به هر طریق ممکن از طرف زیان‌دیده جلب رضایت شود. البته از آنجا که جبران چنین مواردی بسیار مشکل و بلکه غیر ممکن است، از این‌رو، پیشگیری و عدم ارتکاب آن سهل‌تر از جبران آن می‌باشد.

امام صادق(ع) در حدیثی درباره کسی که در راه عبور مسلمانان، چیزی قرار می‌دهد که موجب رم کردن اسب و مرکب عابرین و صدمه زدن به آنها می‌شود، می‌فرماید: «هر کس چیزی در مسیر عبور مسلمانان قرار داده باشد که به آنها ضرر برساند، ضامن ضررهایی است که به دیگران وارد می‌شود».15 با توجه به عموم این روایت، کلیه سدّ معبرها از جمله پارک دوبله و توقف در جاهای نامناسب، که موجب زحمت یا آسیب عابرین می‌شود، ممنوع و ایجادکنندگان آنها ضامن صدمات مردم هستند.

6-1. پاشیدن گِل و لای

پاشیدن آب و گل‌و‌لای بر روی عابران پیاده و سایر اتومبیل‌ها نیز از مصادیق اذیت و آزار دیگران است. بنابراین، رانندگان باید با کم کردن سرعت خود در روزهای بارانی از ارتکاب این فعل غیراخلاقی بپرهیزند. در صورت ارتکاب آن، از روی غفلت و بی‌توجهی، به استناد عموم حدیث قبلی در باب ضرر زدن به دیگران، ضامن و مسئول بوده و باید رضایت شخصی را که لباس یا اتومبیل تمیز او را کثیف کرده‌اند، جلب کنند.

2. ضمانت صدمات و خسارات وارد بر دیگران

به لحاظ اخلاقی ایراد هرگونه آسیب و صدمه بر دیگران، اعم از مادّی و یا معنوی، ممنوع بوده و ارتکاب آن علاوه بر مذمت اخلاقی و گناه شرعی، مستوجب ضمان است و آسیب زننده باید آن صدمه را جبران کند. بر اساس حکم عقلی، اولاً، ضرر رساندن به دیگران قبیح است و ثانیاً، رفع ضرر امری لازم و ضروری است.

علاوه بر حکم عقلی، دلایل شرعی متعددی بر این ضمانت وجود دارد. یکی از دلایل اصلی ضمانت خسارات وارد بر دیگران، قاعده «لاضرر» است. شخصی به نام سمرة بن جندب، درخت خرمایی در حیات خانه یکی از انصار داشت. وی همواره برای سرکشی به درخت خود، بدون اجازه صاحب‌خانه وارد خانه او می‌شد. مرد انصاری به پیامبر شکایت می‌کند و پیامبر اکرم(ص) حکم به کندن درخت و بیرون انداختن آن می‌دهد، می‌فرمایند: «لاضرر و لا ضرار فی الاسلام»،16 «ضرر و ضرار در اسلام وجود ندارد». در معنای ضرر و ضرار بین فقهاء اختلاف است. امام خمینی(ره) ضرار را به معنای ضیق، یعنی افکندن در حرج و سختی، و ضرر را به معنای ایراد نقص، در اموال و انفس دانسته‌اند. به تعبیر دیگر، ضرر و مشتقات آن (مانند اضرار) دلالت بر زیان مالی دارد، ولی ضرار بر زیان معنوی و ضیق و حرج دلالت می‌کند.17 گرچه مقتضای صدوری روایت لاضرر، زیان به حقوق معنوی و ورود بی‌اجازه به منزل دیگری است. ولی دلالت آن، اعم از ضرر مادی و معنوی است. فقهاء نیز بر اساس آن، حکم به وجوب جبران خسارت مادی و معنوی دیگران داده‌اند.

در حدیثی دیگر، پیامبر اکرم(ص) هر نوع اتلاف مالی یا غیرمالی را نسبت به خود یا دیگران منع کرده و فرموده‌اند: « قَالَ لَا مَنْعَ وَ لَا إِسْرَافَ وَ لَا بُخْلَ وَ لَا إِتْلَافَ»18. همچنین سکونی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «هرکس در مسیر عبور مسلمانان ناودانی یا سایه بانی خارج کند یا میخی بکوبد یا حیوانی ببندد یا چاهی حفر کند و به سبب آنها ضرری به کسی وارد شود، ضامن است».19

در مسئله رانندگی نیز اصل کلی ضمانت صدمات وارد بر دیگران، جاری بوده و راننده‌ای که موجب ضرر و زیان به وسیله نقلیه یا عابر پیاده‌ای می‌شود، مسئول جبرانش است.

1-2. ضمانت صدمات مادی

در جوامع امروزی، بر اساس قراردادی که بین رانندگان و شرکت‌های بیمه ایجاد می‌شود، جبران خسارت‌های مادّی بر عهده شرکت‌های بیمه است. بدین‌نحو که پلیس در صحنه تصادف حاضر می‌شود و شخص مقصّر را تعیین می‌کند و با گزارشی از تصادف، دو طرف را راهی شرکت‌های بیمه جهت تعیین خسارت می‌کند. در این‌گونه موارد، که پلیس و دو طرف در صحنه تصادف حاضرند، مشکلی در جبران صدمات نیست، ولی بداخلاقی‌ای که گاهی مشاهده می‌شود این است که، راننده‌ای با وسیله نقلیه کنار خیابان، که راننده‌اش داخل وسیله نیست و یا با یک عابر پیاده‌ در کوچه خلوت تصادف کرده، صحنه را ترک می‌کند. این‌گونه اعمال، ناشی از نگاه غیراخلاقی به رانندگی است. اگر راننده‌ای نگاه اخلاقی و نه صرفاً قانونی به رانندگی داشته، در این‌گونه موارد خود را مسئول جبران خسارت وارد بر دیگران می‌بیند و در پی یافتن صاحب اتومبیل صدمه دیده یا انتقال عابر پیاده به بیمارستان برمی‌آید.

2-2. ضمانت صدمات معنوی

اشکال مهمّی که در جامعة ما نسبت به تأمین خسارت توسط شرکت‌های بیمه وجود دارد، این است که شرکت‌های بیمه تنها خسارت مادّی وارد شده بر اتومبیل راننده غیرمقصر را پرداخت می‌کنند، ولی خسارت‌های معنوی وارد بر او، به هیچ وجه قابل جبران نیستند. این خسارات معنوی عبارتند از: ترس و اضطراب وارد بر راننده و سایر سرنشینان در لحظه تصادف، ناراحتی‌های عصبی در زمان تصادف و پس از آن، عصبانیت‌های ناشی از مشاجرات لفظی با راننده متخلف، اتلاف وقت در مراحل مختلف تصادف، رفت و آمد به شرکت بیمه و تعمیرگاه، نداشتن وسیله نقلیه تا روز تعمیر خودرو. اینها مواردی از خسارت‌های معنوی وارد بر راننده غیرمقصر از جانب راننده مقصر است که نه راننده مقصر و نه شرکت‌های بیمه هیچ یک آن را جبران نمی‌کنند. ولی به لحاظ اخلاقی راننده مقصر، ضامن جبران آنها است. روایت سمرة بن جندب نیز بیانگر این است که اسلام نسبت به ایراد ضرر معنوی بی‌تفاوت نبوده، بلکه در تعارض بین ضرر مادی سمرة و ضرر معنوی مرد انصاری، ضرر معنوی را ترجیح داده و کندن درخت را ضروری دانسته است. این حکم شارع مقدس، بیانگر اهتمام به خسارات معنوی و ضرورت جبران آن است.

3. رعایت حقوق دیگران

معمولاً حق به لحاظ منشأ پیدایش به حقّ قانونی، حقّ اخلاقی و حق دینی تقسیم می‌شود. حقّ قانونی، حقّی است که قوانین وضع شده توسط حکومت‌ها آن را به افراد جامعه اعطا می‌کنند. به همین دلیل، قانون، چنین حقوقی را به رسمیت می‌شناسد و صیانت از آنها را بر عهده می‌گیرد.20 ولی حقّ اخلاقی، ناشی از قانون نبوده، بلکه حقی است که منشأ آن اخلاق است. حقّ اخلاقی، بر خلاف حقّ قانونی، ضمانت اجرای بیرونی ندارد. بنابراین، در صورت رعایت نشدن آن، دولت و سایر مجریان قانون، کسی را ملزم به رعایت آن نخواهند کرد. در واقع، انسان به حکم عقل و وجدان خود، به رعایت این دسته از حقوق اقدام می‌کند.21

قوانین راهنمایی و رانندگی، حقوقی را برای رانندگان، مسافران و عابرین پیاده تعریف کرده است. بنابراین، این حقوق جزء حقوق قانونی هستند که منشأ پیدایش آنها قانون است. به همین دلیل، متخلفان از این قوانین، پیگرد قانونی و مجازات دارند. البته برخی از حقوق در رانندگی وجود دارد که جزء حقوق قانونی نمی‌باشند؛ به این معنا که قانونگذار برای تخلف از آنها مجازاتی در نظر نگرفته است، بلکه جزء حقوق اخلاقی هستند و وجدان اخلاقی و انسانی ما را ملزم به رعایت آنها می‌کند. در هر صورت، باید توجه داشت که به لحاظ اخلاقی، رعایت هر حقّی، فارغ از منشأ پیدایش آن، یک وظیفه اخلاقی است. اخلاق به ما می‌گوید حقّ هر صاحب حقّی باید رعایت و اعطاء گردد. از این‌رو، اگر چه حقوق قانونی، منشأ قانونی دارند، ولی ما اخلاقاً موظف به رعایت آنها هستیم. انسانی که حقوق قانونی دیگران را رعایت نکند، مستوجب نکوهش و مذمت است.

از منظر اخلاق اسلامی نیز رعایت حقوق برادران دینی، یک وظیفه اخلاقی، شرعی است که متناظر با رعایت حقوق خداوند متعال است. امام علی(ع) در این مورد فرموده‌اند: «خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدمه حقوق خود قرار داده است. هرکس به اداء حقوق بندگان خدا قیام کند، ادا کننده حقوق خدا خواهد بود».22

امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: «هر کس دین خدا را ارج نهد، به حقوق برادران خود نیز ارج می‌نهد و هرکس دین خدا را خفیف شمارد، به برادران خود نیز اهمیتی ندهد».23

در حدیث دیگری، حضرت رعایت حقوق دیگران را برترین عبادت بیان می‌کند: «خداوند به چیزی برتر از ادای حقّ مؤمـن عبادت نشده است».24

آنچه در اخلاق دینی و غیردینی به طور مشترک به آن تأکید شده است، رعایت حقوق انسان‌های دیگر است. فرقی نمی‌کند چه نوع حقّی باشد. بنابراین، عدم رعایت حقوق دیگران، از جمله حقّ تقدم‌ در تقاطع‌ها، حقوق عابرین پیاده و حقوق رانندگان در عبور از چراغ سبز، یک امر غیراخلاقی است. متأسفانه قوانین راهنمایی و رانندگی، برای عبور وسایل نقلیه از چراغ قرمز جرایم سنگینی در نظر گرفته است، ولی برای عبور عابرین پیاده از چراغ قرمز، که تجاوز به حقوق رانندگان است، مجازاتی وجود ندارد، شاید دلیل آن، عدم امکان عملی اجرای چنین مجازات‌هایی است. در چنین مواردی، اخلاق می‌تواند به کمک قانون بشتابد و مشکل را حل بکند. عابران پیاده، باید توجه داشته باشند که عبور از چراغ قرمز، تجاوز به حقوق رانندگان و مصداق ظلم است، ظلمی که حضرت علی(ع) در مذمت آن فرموده‌اند: «از ظلم بپرهیزید که بزرگترین جرائم و عظیم‌ترین معاصی است».25

4. نیکی و کمک به دیگران

یکی دیگر از اصول اخلاقی، که در برخی شرایط رانندگی کاربرد دارد، اصل نیکی و کمک به دیگران است. پیرمرد، پیرزن یا کودکی خردسال، قصد عبور از نقطه‌ای از خیابان را دارد که خط‌کشی نشده و پل عابر پیاده‌ای در آن اطراف نیست. ولی به دلیل پیری یا کودکی، مهارت لازم برای این کار را ندارد. در این شرایط، گرچه حق تقدم و عبور متعلق به رانندگان است، ولی اصل اخلاقی کمک و نیکی به دیگران به ما توصیه می‌کند، با توقف خودرو، اجازه عبور به این‌گونه افراد را بدهیم.

مورد دیگری که اصل نیکی کاربرد زیادی دارد، کمک به رانندگان یا مسافران در راه مانده است. متأسفانه گاه مشاهده می‌شود که برخی رانندگان سودجو در شرایط سخت، مانند فصل سرما و یخبندان، به جای اینکه به مسافران در راه مانده کمک کنند، درخواست کرایه‌ای چند برابر برای رساندن آنها به مقصدشان می‌کنند. این‌گونه رفتار، که سوء استفاده از شرایط سخت و نیازمندی انسان‌هاست، به لحاظ اخلاقی و دینی بسیار ناپسند و خارج از اخلاق انسانی است. امام صادق(ع) می‌فرمایند:

هر کس مؤمنی را از چیزی که به آن نیازمند است، منع کند در حالی‌که، خودش آن را دارد یا می‌تواند از کس دیگر برای او تهیه‌اش کند، خداوند او را در روز قیامت با صورتی سیاه، چشمانی نابینا و در حالی‌که دستانش به گردنش آویزان است، محشور می‌کند و گفته می‌شود: این، همان خائنی است که به خدا و پیامبرش خیانت کرده است سپس به آتش انداخته می‌شود.26

5. پرهیز از فحش و ناسزاگویی

یکی دیگر از اعمال غیراخلاقی، که از برخی رانندگان مشاهده می‌شود، فحش و ناسزاگویی به رانندگان دیگر است، رانندگانی که دچار تخلفی شده‌اند و یا اصلاً تخلفی نکرده‌اند، ولی چون با احتیاط می‌رانند، راننده ناسزاگو به خاطر عصبیت، به آنها فحش و ناسزا می‌گوید. به هر حال، چه راننده‌ای تخلف بکند و یا نکند، کسی حق ناسزاگویی به دیگری را ندارد. فحش و ناسزاگویی، عملی غیراخلاقی و بسیار ناپسند است. امام باقر(ع) در این مورد می‌فرماید: «خداوند شخص ناسزاگوی بد دهن را دشمن می‌دارد».27 پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده‌اند: «خداوند بهشت را بر هر فحّاش بدزبان و بی‌شرمی که باکی ندارد چه گوید و چه شنود، حرام کرده است».28

6. رعایت حقوق مسافران

یکی دیگر از مسائل مربوط به اخلاق رانندگی، حقوق متقابل راننده و مسافران در وسایل نقلیه عمومی است. حقّ راننده بر مسافر این است که کرایه او را بی‌کم و کاست پرداخت کند. وظیفه اخلاقی وی ایجاب می‌کند که از راننده به خاطر رساندن او به مقصد خویش نیز تشکر کند. اما حقوق مسافران بر رانندگان عبارت است از:

1. کرایه بیشتر از حد متعارف یا مورد توافق از مسافران نگیرند؛

2. از انجام اعمالی که موجب اذیت مسافران است پرهیز کنند، اعمالی چون سیگار کشیدن، پخش موسیقی، چسباندن عکس‌های غیراخلاقی در داخل خودرو مانند عکس خوانندگان و هنرپیشه‌گان مرد یا زن یا عکس‌هایی که موجب تبلیغ یک فرقه منحرف است؛

3. با آرامش رانندگی کنند. از رانندگی با سرعت بالا، که موجب اذیت و ترس مسافران گردد، خودداری کنند؛

4. تمیز و مرتب کردن داخل ماشین. حق مسافر در قبال کرایه پرداختی، برخورداری از وسیله سالم، تمیز و با کیفیت مناسب است. بهره‌گیری از تاکسی‌ها و وسایل نقلیه فرسوده در سطح شهر، نقض حقوق مسافران از جانب رانندگان و سازمان‌های تاکسی‌رانی است.

پیشنهاد می‌شود سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی، منشور اخلاقی‌ای مشتمل بر وظایف و حقوق متقابل مسافران و رانندگان تنظیم کرده و در داخل وسایل نقلیه عمومی نصب کنند تا هر دو طرف از حقوق یکدیگر مطلع شوند.

7. خویشتنداری و صبوری

صبر، شکیبایی و خویشتنداری از اصول اخلاقی مورد توصیه برای انسان‌ها در همه شرایط زندگی است. همیشه عواملی خارجی هستند که موجب ناراحتی و عصبیت انسان شوند. در مواقع عصبیت، انسان اخلاقی با کنترل خشم خویش، سعی دراقدامی عاقلانه در برابر شرایط ایجاد شده می‌کند. ولی انسان غیراخلاقی تسلیم خشم خود شده و دست به کارهای غیرعاقلانه و غیراخلاقی می‌زند که بعدها موجب پشیمانی و گاهی اوقات غیرقابل جبران است. قرآن کریم فرو بردن خشم را از علامات مؤمنان ذکر کرده، می‌فرماید: «وَ الْکاظِمِینَ الْغَیظَ»، «[مومنان] کسانی هستند که به موقع خشم، آن را فرو می‌برند»(آل‌عمران: 134)؛ «وَ إذا ما غَضِبُوا هُمْ یغْفِرُونَ»، «وقتی خشمگین می‌شوند، گذشت می‌کنند» (شوری: 37).

از آنجا که راننده عصبانی سوار بر وسیله خطرناکی است، خطر عصبانیت او چند برابر می‌شود. این عصبانیت ممکن است چه بسا به قیمت جان خود یا دیگری تمام شود. از این‌رو، کنترل خشم در رانندگی بسیار مهم و ضروری است. رانندگان عصبی و پرخاشگر با توسل رفتارهای زیر موجب ایجاد خطر برای خود و دیگران می‌شوند: 1. تغییر مسیر ناگهانی و خطرناک؛ ۲. سبقت غیر مجاز اتومبیل مقابل؛ 3. عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی؛ ۴. توهین، نعره کشیدن و رفتارهای ضد اخلاقی؛ 5. بوق‌زدن غیرضروری و مکرر؛ 6. استفاده از نور بالا برای تنبیه رانندة مقابل؛ ۷. حرکت سریع و تعقیب و گریز اتومبیل دیگر؛ 8. سرعت‌های نابه‌جا و غیر مجاز؛ 9. مانور و تغییر مسیر به طور مکرر؛ 10. اشغال طولانی خط سرعت به قصد تنبیه اتومبیل پشت سر؛ 11. ترمزهای مکرر و ناگهانی؛ 12. انحراف از مسیر اصلی و حرکت در شانة جاده؛ 13. عبور از خط مقابل برای رهایی از ترافیک.

8. گذشت و بخشش

بخشش و گذشت از تقصیر دیگران، یک اصل اخلاقی لازم در زندگی اجتماعی است که مورد توصیه اکید دین اسلام است. آیات زیادی در قرآن کریم به عفو و بخشش توصیه می‌کند: «بر طریق بخشش و عفو رفتار کن و امر به معروف نما» (اعراف: 199)؛ «سزای هر بدی، بدی است همانند آن. پس، کسی که گذشت کند و آشتی ورزد اجرش با خداست» (شوری: 40)؛ «[نیکوکاران کسانی هستند که] در توانگری و تنگدستی انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‌خورند و از خطای مردم در می‌گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد»(آل‌عمران: 134).

پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیث زیبایی می‌فرمایند: «هرگاه خشمی برای شما پیش آمد، با عفو و گذشت آن را از خود دور کنید؛ زیرا در روز رستاخیز ندا می‌رسد: هر که به عهده خدا مزدی دارد، برخیزد و کسی جز بخشایندگان برنخیزد. آیا نشنیده‌اید که خداوند متعال می‌فرماید: «هر که گذشت کند و آشتی ورزد، اجرش با خداست».29 امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند: «سـه چیز از خـصـلت‌هـای ارزشمنـد دنـیا و آخرت است: بخشودن کسی که به تو ستم کرده است؛ صله رحم با کسی که از تو بریده است و بردباری ورزیدن، وقتی با تو رفتار جاهلانه‌ای شود».30

در رانندگی نیز بخشش و گذشت از تقصیر راننده خاطی، که عمداً یا سهواً دچار خطایی شده است و حقی را از ما ضایع کرده یا موجب ناراحتی‌ما شده است، یک عمل اخلاقی لازم و ضروری است. بسیار مشاهده می‌شود که رانندگان به هنگام تضییع حق خود توسط رانندگان متخلف دیگر، شروع به فحش و ناسزاگویی به او می‌کنند. بدین ترتیب، خود مرتکب یک عمل غیراخلاقی دیگر می‌شوند و یا با بوق زدن‌های ممتد، بستن راه و اجازه سبقت ندادن به راننده مقصر یا تعقیب او و حرکت با سرعت بالا برای رسیدن به او، نور بالا زدن و غیره، خود در صدد تأدیب راننده مقصر برمی‌آیند. بدین ترتیب، خود دچار تخلفات متعددی می‌شوند. باید توجه داشت که تأدیب راننده متخلف، تنها وظیفه پلیس است و رانندگان دیگر به هیچ وجه چنین وظیفه‌ای ندارند. در نهایت فقط می‌توان از باب امر به معروف به او تذکر داد. البته روشن است که عفو و گذشت توصیه‌ای است که به رانندگان می‌شود. ولی پلیس بدون هیچ گذشتی باید با متخلفان برخورد کند تا از تکرار این تخلفات جلوگیری شود.

نتیجه‌گیری

از آنجا که استفاده از وسایل نقلیه یکی از ضروریات زندگی جدید شده است، تبیین اصول اخلاقی رانندگی و بایدها و نبایدهای اخلاقی آن، در کنار بیان قوانین راهنمایی و رانندگی امری ضروری است؛ چرا که بسیاری از اعمال غیراخلاقی در رانندگی مشاهده می‌شود که یا اصلاً در مورد آنها قانونی وضع نشده است و یا وضع قانون برای آنها غیرممکن و ناکارآمد است. بنابراین، تنها از طریق اخلاق و وجدان انسانی است که می‌توان رانندگان را به ترک این اعمال غیراخلاقی و رعایت اصول اخلاقی در رانندگی ترغیب کرد. از این‌رو، به نظر می‌رسد، رانندگی یکی از حوزه‌هایی است که اخلاق حرفه‌ای باید در آن وارد شود و بایدها و نبایدهای آن را بیان نماید. امری که متأسفانه تا کنون صورت نگرفته است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود، اداره راهنمایی و رانندگی که متولی اصلی ایجاد نظم در رانندگی است، به جای تشدید کنترل‌ها و جرایم رانندگی، که یک کنترل خارجی است و احتمال موفقیت در آن کم است، به ترویج اخلاق رانندگی و بیان توصیه‌های اخلاقی در رانندگی بپردازد و از این طریق رانندگان را به خود کنترلی وادار کند. تلاش در این راه، هم هزینه کمتری دارد و هم احتمال موفقیت آن بیشتر است. همچنین صدا و سیما و رسانه ملی باید با ساختن فیلم‌های کوتاه به آموزش اصول اخلاقی در رانندگی بپردازند. متولیان فرهنگی با تبلیغ این اصول اخلاقی، جامعه را باید به سطح قابل قبولی از آگاهی و شعور فرهنگی و اجتماعی برسانند که نقض اخلاق و قوانین رانندگی، یک فعل قبیح اخلاقی و اجتماعی محسوب شود و اصحاب رسانه باید با حساسیت نسبت به این موضوع، قبح اجتماعی و اخلاقی نقض قوانین رانندگی را چنان بزرگ جلوه دهند که مرتکب آن به عنوان یک انسان دارای شعور فرهنگی پایین، انگشت نما شود.

درباره شغل رانندگی اتوبوس بین شهری

رانندگی ازجمله مشاغل سخت دنیا به حساب می ایدرانندگی ماشین سنگین به خصوص اتوبوس دارای مسولیت های زیادی است جان مسافرانی که داخل اتوبوس هستند برعهده راننده اتوبوس است راننده اتوبوس باید ازمهارتهای لازم رانندگی برخوردار باشد هم چنین   مهارتهای برخورد با مسافران مختلف را برخوردار باشد  راننده باید به نحوی برخورد ورانندگی کند که مسافر احساس امنیت وارامش خاطر را داشته باشد وچندین ساعت راباید با یکدیگر سپری کند واگر مسافربه طور منظم یک مسیر رارفت امد کند برای مسافرت مسیر دلخواهش اتوبوس ثابت  باپرنسل ثابت اتوبوس قطعا انتخاب میکند باعث جذب مسافر میشود یک راننده نقش مهمی راایفا میکنند مسافران باسلایق عقاید واخلاقهای مختلف را باید تحمل کندویک راننده اتوبوس مسولیتهای مختلفی به جزرانندگی راداراست تمرکز به رانندگی تمرکز به مسایلی که داخل اتوبوس اتفاق می افتدو..برعهده راننده اتوبوس وباید تمرکز حواس چندگانه داشته باشد که مشکل هم برای راننده دارد درکل رانندگی باعث عوارضی ازجمله دیسک کمر ارتروض و..میشود دوری ازخانواده هم از جمله مواردی هست که باعث دلتنگی وناراحتی راننده میشود واگر راننده متاهل باشد باعث میشودناراحتی ودلتنگی  راننده راچندبرابر کند زیرا یک بچه نیاز به تربیت اصولی ومحبت کافی ازسوی پدر راداشته باشد به دلیل اینکه اتوبوس ماشین سرویسی هست باید راننده هرشب درجاده باشدوهم چنین یک زن یکی ازدلایل ازدواج کردنش میتواند برای رفع تنهایی باشد اما بازهم همسر راننده بیشتر اوقات تنهایی راسپری میکند وتربیت غیر اصولی ونادرست فرزند عوارض بدی به همراه خواهدداشت وازجمله شرکت نکردن در مراسم غم وشادی وابستگانش که به طورکافی وقت لازم راندارد ویک راننده اتوبوس بیشتر اوقات راباید باشغلش زندگی کند تاباخانواده دوستان وفامیلان و...رانندگی به طور کل به نظر شخصه بامتاهل شدن جورنمی ایدویک راننده درشغل خودبامشکلات فروانی به همراه است که قابل بیان کل مشکلات شغل رانندگی نمیتوان در این جااشاره کردومشکل بعدی رانندگی اتوبوس این است که استراحت یامرخصی را نداردزیرا اگر مرخصی بگیرد حقوق دریافت نمی کند وبانرفتن به طورمرتب باماشین مالک اتوبوس راننده ای را جایگزین راننده قبلی می کند مشکل بعدی نبود مزد ثابت زیرا اتحادیه ندارند رانندگان اتوبوس برای دریافت مزد وهر چقدر مالک ماشین مزد بدهدراباید قبول کند ودراین جا درحق راننده اتوبوس ظلم میشود زیرا شان ومنزلت راننده زیر سوال میرود به خصوص رانندگان نسل جدید دارای تحصیلات دانشگاهی هستند وحتی مهندس هم دربین رانندگان وجوددارد به دلیل این که نتوانسته در رشته خودجایی مشغول به کار بشود وحق یک کسی که تا مقطع مهندسی درس خوانده است رانندگی نیست اما به خاطر اینکه بیکار نباشد به این شغل روی اورده است مشکل دیگر این است که مالکان اتوبوس اکثریتشان دارای تحصیلات خوبی نیستند ودرک و شعور بعضی هایشان نمیکشد که این راننده از دل جون برا ماشینش ارزش قایل است وهمچنین مشکل دیگر رانندگی اتوبوس این است حق بیمه راخودراننده باید پرداخت کند وبیمه هم اجباری برای راننده است وفکرنمیکنم بایک حقوق رانندگی بتوان یک خانواده را رفاه خوبی داشته باشد بامیانگین حقوق ماهیانه دوملیون تا دوملیون پانصد هزار تومان نمیتوان زندگی متاهلی رااداره کند که اکثریت رانندگان نسل جدید مجردی را انتخاب میکنند وترجیح می دهند به متاهل شدند وباعث بالارفتن سن ازدواج میشود وهم چنین دارای خاطرات تلخ وخوش وتجربیات متفاوت برای راننده میشوداین بود توضیحاتی درباره شغل رانندگی اتوبوس بین شهری

راننده زن اتوبوس در پیچ و خم زندگی جا نماند


راننده زن اتوبوس در پیچ و خم زندگی جا نماند

از رانندگی هیچ وقت احساس خستگی نمی‌کنم، همیشه دوست دارم در هر کاری اول باشم، از همسرم بعنوان بهترین مشوق در زندگی و مخصوصاً انتخاب شغلم سپاسگزارم، در پیچ و خم جاده زندگی جا نماندم، اینها را "صدیقه امامی" راننده زن خط اتوبوس بیرجند-تهران می‌گوید.

،صدیقه امامی درخصوص گرفتن گواهینامه‌اش می‌گوید: چون شاگرد زرنگی بودم، آیین‌نامه و فنی را دفعه اول قبول شدم و دو تای دیگر که تپه و تو شهری بود، دفعه دوم قبول شدم.

از خاطرات تلخ و شیرین کارش که می‌پرسیم، با صورتی خنده‌رو و پرانرژی از برخورد و تعجب مردها و بویژه خانم‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: یادم می‌آید اولین روزهایی که پشت فرمان نشستم، دو خانم به محض اینکه دیدند من راننده هستم خواستند پیاده شوند، اما همسرانشان با گرفتن شماره تلفن مسئول تعاونی آنان را مجاب به سفر کردند.


صدیقه امامی

امامی با بیان اینکه همیشه همسرم در مسیر همراهم است، گفت: شغلی که انتخاب کردم به خاطر مسائل مالی نبود، چون می‌دیدم همسرم خیلی اذیت می‌شد، بعنوان کمک با او همراه شدم.

توصیه‌اش به زنان این است که هیچ وقت خودشان را دست کم نگیرند و در برخورد با مشکلات خودشان را نبازند.

از خانواده‌اش که پرسیدیم و اینکه آیا شغلش با زندگی و مسئولیت‌های مادرانه‌اش در تعارض نیست، با لحنی مقتدرانه می‌گوید: با وجود فرزند معلولم هرگز اجازه ندادم اولویتم در زندگی کار باشد، زمانی که بچه‌ها امتحان دارند یا درگیر هستند، اولویت آخرم کارم است.

این راننده نمونه معتقد است: راننده‌های اتوبوس نسبت به راننده‌های کامیون و دیگر وسایل سنگین وظیفه‌ای به مراتب سخت‌تر برعهده دارند، چراکه به جز جان خودشان مسئولیت جان عده‌ای دیگر را نیز به عهده دارند، در زندگی‌ام از تنها چیزی که نمی‌ترسم رانندگی در جاده است، بلکه هنگام رانندگی در جاده سعی می‌کنم تمام حواسم به رانندگی باشد.

امامی ادامه می‌دهد: در سن کم ازدواج کردم و درحال حاضر سه پسر دارم، خدا را شاکرم به خاطر همسری که دارم، فرهاد و فرزاد این روزها در کارها کمک حالم هستند و در امور برادر معلولشان”رضا” خیلی کمک می‌کند.

او می‌گوید: پسرهایم را طوری تربیت کرده‌ام که برخی مسئولیت‌های خانه دست آنهاست و استقلال دارند.

امامی می‌افزاید: در همه کارهایم سعی کردم استقلال داشته باشم و خود را هرگز نبازم، با اینکه در زندگی خیلی مشکل داشتم اما هرجا شکست خوردم، قوی‌تر شدم.

این روزها وقتی زنانی را می‌بینی که با کوچکترین مساله از زندگی‌شان شاکی شده و از زندگی تنها سختی‌ها را می‌بینند باید به صدیقه امامی‌ها خدا قوت گفت.

گفتگو با رانندگان خانم اهل شرق گیلان:

زنان-راننده-300x230

دو بانوی غیور گیلانی در جاده‌های پرپیچ و خم زندگی با چرخاندن فرمان اتوبوس امرار و معاش می‌کنند و از شغل خود راضی هستند

 به گزارش صبح رانکوه،  زنان غیور و سختکوشی در ایران اسلامی هستند که پابه پای مردان در عرصه پیشرفت و توسعه جامعه حرکت می‌کنند، در دوران هشت سال دفاع مقدس زنان صبور و پرتلاش کشور ما در پشت جبهه با پشتبانی روحی مردان و فرزندان خود را راهی جبهه نبرد می‌کردند وحتی برخی زنان به عنوان پرستا در جبهه‌ها حضورداشته و کمک رسانی می‌کردند.

امروز زنان ما در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره نقش ارزنده‌ای در پیشبرد اهداف کشور دارند و علاوه بر انجام امور منزل، بچه داری و همسرداری در خارج از منزل نیز مسئولیت‌هایی برعهده داشته و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. در مزارع به تلاش و کوشش مشغول هستند، در کارخانجات در حال تولید بوده و در بیمارستان‌ها در حال خدمات رسانی بوده و درهنرهای دستی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، اما کمتر می‌شود در جامعه بانویی دید که با اتوبوس برای کسب روزی حلال رانندگی کند و مسافران را ازیک استان به استان دیگر و حتی خارج از کشور ببرد.

در این گزارش با نخستین بانوی گیلانی سهیلاعبدالکریمی که به مدت هفت سال است در کسوت رانندگی اتوبوس فعالیت می‌کند ونیز زهره عرفانی که یک سال به این کار مشغول است گفتگوی ویژه‌ای انجام شده است، که در زیر می‌خوانید:

عدم جایگاه استراحت بانوان درترمینال
زهره عرفانی، دیگر بانوی راننده اتوبوس در گیلان اظهار کرد: بانوان اگر اراده کنند می‌توانند همپای مردان، مشغول به کار شوند.  وی با بیان اینکه مشوق اصلی من در کارم همسرم وفرزندانم هستند افزود: متولد تهران و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی الهیات، ساکن لاهیجان هستم، همسرم لاهیجانی است که اخلاق بسیار شایسته‌ای داشته و مشوق اصلی من در کارم است  و با حمایت‌های فرزندان و همسرم است که توانستم دراین کار موفق باشم.عرفانی گفت: دارای دو فرزند دختر هستم، دختر بزرگم دارای مدرک دکتری تربیت بدنی و دومی ارشد مهندسی عمران را دارد.


این بانوی راننده اتوبوس اظهارکرد: حدود یک سال است که به این کارمشغول هستم وهنگام رانندگی مسافران با تعجب به من نگاه می‌کنند که این برایم خیلی جالب و خاطره انگیز است.

عرفانی درادامه به مشکلات پیش روی رانندگی بانوان پرداخت وگفت: هنگام سفر از یک استان به استان دیگر، اکثرا ۲۴ ساعت باید در ترمینال توفق کرده بعد با سرویس دیگر حرکت کنیم در مدت استراحت در ترمینال جای خواب برای بانوان وجود ندارد و از مسئولان امر خواهشمندم که برای بانوان راننده نیز در ترمینال یک جایگاه استراحت فراهم کنند.

وی در ادامه اظهارکرد: از منصور مرتضوی که صاحب چهار اتوبوس در ترمینال همسفر لاهیجان است تشکر می‌کنم از اینکه به من اعتماد کرده واتوبوسی را در اختیار بنده قرار داد.

عرفانی با بیان اینکه این شغل در تمام جهان از مشاغل سخت محسوب می‌شود از مسئولان امر و نمایندگان مجلس خواست تا این شغل را در زمره مشاغل سخت مطرح کنند چرا که تاثیر مثبتی در بیمه رانندگان خواهد داشت. رانندگان گیلان

در پایان لازم به ذکر است هر دو بانوی راننده گیلانی از حمایت و همکاری سیدمحمد رضا مقام آسا، رئیس پایانه‎های حمل و نقل شرق گیلان تشکر کردند.

از کودکی به جای عروسک با ماشین شاسی بلند بازی می‌کردم
سهیلا عبدالکریمی، راننده ترانزیت با بیان اینکه متولد سال ۵۰ بوده و ازسن کودکی علاقه بسیاری به ماشین داشت گفت: از دوران کودکی به جای عروسک با ماشین‎های اسباب بازی شاسی بلند بازی می‌کردم.

این بانوی پر تلاش از دیار لنگرود اذعان کرد: پدرم راننده اتوبوس بود و از سن نوجوانی در کنار پدرم در اتوبوس می‌نشستم و وی کلاج، ترمز و .. را به من آموخت.

عبدالکریمی افزود: من عاشق اتوبوس و ماشین هستم به خاطر همین به شغل رانندگی روآوردم و خیلی از کارم خوشحال و احساس رضایت می‌کنم.

 وی با بیان اینکه دارای سه فرزند، ۲ دختر و یک پسر هستم تصریح کرد: موفقیت خود را مدیون مادرم هستم چراکه در این شغل مشوق و همراه من است در زمان‌هایی که مشغول مسافربری هستم از خانواده‌ام نگهداری می‌کند وازهمه زحمات مادرم، سپاسگزارم و دستان پرمهرش را می‌بوسم.

این بانوی راننده گیلانی با اشاره به اینکه نخستین زن گیلانی بود که خارج از استان با اتوبوس رانندگی می‌کرد، اذعان کرد: هشت سال است که گواهینامه پایه یک را دریافت کرده‌ام وهفت سال است که به این شغل مشغول هستم.

وی با بیان اینکه مجوز ترانزیت خارج از کشور را دارم افزود: حتی با اتوبوس به خارج از کشور از جمله سوریه و استانبول سفر کرده‌ام.

عبدالکریمی با بیان خاطره‌ایی از اولین روز رانندگی با اتوبوس افزود: در نخستین روزرانندگی با اتوبوس، دانش آموزان انجمن دانش آموزی که دخترم در آنجا عضو بود را به زیارت امام زاده ابراهیم ومناطق گردشگری شهرستان رشت بردم که برای دانش آموزان بسیار تعجب برانگیز بود و من هم بسیار خوشحال بودم و ساعات خوبی را با دخترم و سایر دوستانش سپری کردم.

 این بانوی خوش ذوق گیلانی با اشاره به خاطره‌ایی از سرویس زیارتی قم و جمکران تصریح کرد: این سروس مربوط به بانوان زائر شهرستان لاهیجان بود که نمی‌دانستند راننده ماشین یک زن است و هنگام سوار شدن متوجه شدند و با تعجب به طرف من آمدند و با خوشحالی مرا در آغوش گرفتند و گفتند ما به همچین زنی که گیلانی است

مقایسه اتوبوس های بین شهری موجود در کشور

با توجه به قیمت بالای بلیط هواپیما در کشور و همچنین تعداد زیاد دانشجویان و سربازان تعداد زیادی از مردم اتوبوس را وسیله ای مناسب برای مسافرت می دانند. از این رو ما در این بخش از وبلاگ اطلاعاتی نسبتأ جامع از اتوبوس های بین شهری موجود در کشور و امکانات رفاهی و کیفیت صندلی های آنها ارایه می کنیم تا در هنگام مسافرت با انتخاب مناسب ترین اتوبوس سفری راحت تر در پیش داشته باشید.


در ابتدا به توضیح چند اصطلاح که بر روی برخی از اتوسوس های بین شهری نوشته می شود می پردازیم:

VIP:

    

همانطورکه می دانید vip به معنی ویژه و سفارشی است همانطور که در مسابقات فوتبال نیز مدیران و مالکان باشکاه های ورزشی روی صندلی های عادی ورزشگاه ها نمی نشینند و برای آنها جایگاه vip در نظر گرفته شده است. در اتوبوسهای vip هم به دلیل وجود صندلی هایی راحت تر و امکانات رفاهی بیشتر این نام را بر روی بدنه آنها می نویسند. در این اتوبوس ها به دلیل وجود صندلی هایی بزرگ تر و راحت تر در سمت راست اتوبوس یعنی جاییکه درهای ورود و خروج اتوبوس قرار دارد تنها یک ردیف صندلی قرار دارد و صندلی ها به صورت تکی هستند. در واقع تفاوت یک اتوبوس VIP با یک اتوبوس عادی فقط مربوط به مسافریت و راحتی آنهاست و برای راننده یک اتوبوس VIP ویک اتوبوس عادی چندان تفاوتی ندارد و این اتوبوس ها از لحاظ موتور و فنی هیچ تفاوتی با سایر اتوبوس ها ندارند. به دلیل وجود صندلی های تک نفره در سمت راست و فاصله بیشتر صندلی ها این اتوبوس ها ظرفیت حمل مسافر کمتری دارند در نتیجه بلیط آنها از سایر اتوبوس ها گران تر است و در واقع هئینه صندلی های کم شده از سایر مسافران گرفته می شود. 

BUGIE: 

                    

این اتوبوس ها دارای یک محور اضافه تر نسبت به سایر اتوسو های هم مدل خود هستند و در اصطلاح به آنها 3 محور می گویند. تفاوت این اتوبوس ها با اتوبوس های عادی بیشتر مربوط به  راننده و مالک اتوبوس است تا مسافرین زیرا اتوبوس کشیده تر است و اغلب ظرفیت حمل 50 مسافر را دارد بر خلاف اتوبوس های عادی که معمولأ 42 نفره هستند. البته نباید فراموش کرد که یک محور اضافه تر در قبال ظرفیت حمل مسافر بیشتر استهلاک بیشتر اتوبوس از جمله هزینه یک جفت لاستیک بیشتر به نسبت اتوبوس های عادی را در پی خواهد داشت. برخلاف اتوبوس های VIP که همه تفاوت آنها با اتوبوس های عادی مربوط به مسافرین می شود در این اتوبوس ها تقریبأ همه تفاوت مربوط به راننره و مالک اتوبوس می شود و نباید فکر کنید که اتوبوس هاس 3 محوره راحت تر و بهتر از سایر اتوبوس ها هستند بلکه آنها به دلیل کشیده تر بودن و داشتن یک محور اضافه تر ظرفیت حمل مسافر بیشتری را دارند.              

 البته چنانچه دقیقأ صندلیه شما روی محور و چرخ عقب اتوبوس قرار گرفته باشد اتوبوس های BUGIE در مقایسه با اتوبوس های عادی نرم تر عمل کرده و ضربه کمتری را به بدن شما وارد می کند ولی سایر مسافرین هیچ تفاوتی بین یک اتوبوس BUGIE  و یک اتوبوس عادی احساس نخواهند کرد.

اکنون به سراغ مدل ها وبرندهای اتوبوس های بین شهری موجود در کشور می رویم. شاید اولین اتوبوسی که پای اتوبوس های جدید و نسل جدید اتوبوس ها را به کشور باز کرد اتوبوس VOLVO بود به طوریکه هنوز هم تعداد زیادی از مردم عادی هنه اتوبوس های بین شهری جدید را به نام ولوو می شناسند.نباید با دیدن آرم یا نام ولوو بر روی یک اتوبوس توقعی یکسان از آن با اتوبوس ولووی دیگر داشته باشید. شما با یک اتوبوس volvo B9R سفری بسیار راحت و با یک اتوبوس volvo B7 شک نکنید که سفری خسته کننده در پیش خواهید داشت.البته اتوبوس های volvo B7 مورد بهینه سازی قرار گرفت و با نام volvo B7R Mk2 یا MK3 عرضه شد که صندلی ها, فضای داخای حتی  داشبورد پیش روی راننده و گشتاور موتور آن بهبود یافته است. بنابراین نباید نسبت به یک اتوبوس volvo B7R MK خیلی بدبین باشید. پس ملاحظه می کنید تنها لضافه شدن یک حرف "R" در انتهای مدل اتوبوس می تواند تفاوتهای زیادی را برای مسافرین و راحتی سفر شما همراه داشته باشد.


اما اگر بخواهیم بر اساس قدرت و توان موتور آنها را طبقه بندب کنیم این رتبه بندی کمی دچار تغییر خواهد شد:


بنابراین اگر قصد سفر در جاده های کوهستانی و دارای گردنه را دارید و نمی خواهید مسافرین سایر اتوبوس ها با سرعت از کنارتان رد شوند این رده بندی را مد نظر داشته باشید ولی اگر زودتر رسیدن خیلی برایتان اهمیتی ندارد و به راحتی سفر بیشتر اهمیت می دهسد همان رتبه بندی قبلی را مد نظر داشته باشید.حال مشخصات کامل اتوبوس های ولوو را به همراه عکس هایی از آنها ارایه می دهیم تا بیشتر با این برند و اتوبوس هاس آن که در ایران توسط شرکت رانیران (RUNIRAN) مونتاژ می شود آشنا شوید و خودتان هم با دیدن فضای داخلی و بیرونی و امکانات رفاهی آنها آنها را مورد مقایسه قرار دهید:

اتوبوس Volvo B12 B TX: 

               

 شاسی :VOLVO  B12B اتاق :R9700  با شیشه های چسبی دو جداره موتور :DH12D  . 6 سیلندر . چهار زمانه دیزل با قدرت 420 اسب بخار (309 کیلو وات)  در 1800 دوردر دقیقه . حداکثر گشتاور 2000 نیوتن متر در 1200 دور در دقیقه . حجم مفید موتور 12 لیتر . مجهز به سیستم های توربو شارژ و اینتر کولر. میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO III . مجهز به ترمز موتور EPG ( اگزوز – پرشر – گاورنر). جعبه دنده :VOLVO G8 – EGS-VR هشت دنده جلو تمام سنکرونیزه . مجهز به سیستم تعویض دنده الکترو پنوماتیک و ترمز تکمیلی ( ریتاردر هیدرولیکی) سیستم ترمز :کارکرد کاملا با هوای فشرده  . دو مدار مجزا جهت محورهای عقب  و جلو دارای سیستم ترمز الکترونیکی EBS  و ضد قفل ABS و ضد لغزش A.S.R دارای دیسک ترمز در چرخهای جلو و عقب با لنت ترمز استاندارد سازگار با محیط زیست سیستم فرمان :هیدرولیک با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در کلیه جهات (اونیورسال) با قفل پنوماتیکسیستم برق :24 ولت (مولتی پلکس در شاسی) شامل دو باطری 12 ولت با ظرفیت 225 × 2 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت  110 × 2 آمپر سیستم تعلیق :دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب . سیستم تنظیم ارتفاع  ECF همراه 8 عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در محور های جلو و عقب با سیستم تعلیق مستقل در محور جلو IFS تایر و رینگ :اندازه لاستیک 1+6 عدد تیوبلس :  5/22 R 80/315 مخزن سوخت :600 لیتر روی اکسل جلو با قابلیت سوخت گیری از هر دو سمت اتوبوس ظرفیت سرنشین :1+1+42 وزن مجاز محور جلو :7500 کیلو گرم وزن مجاز محور عقب :12000 کیلو گرم وزن مجاز کل سرنشین و بار :19000 کیلو گرم فاصله محور چرخ جلو از محور چرخ عقب :6300 میلیمتر ابعاد :طول  12500 ، عرض 2500 و ارتفاع  3800 میلیمترمشخصات رفاهی:عیب یاب کامپیوتری با صفحه نمایشگر روی داشبورد ، کولر ، یخچال ، کابین بهداشتی توالت و دستشوئی ، قهوه جوش ، تابلو مسیر دیجیتالی ، تلویزیون ( 1 عدد) ، (1 عدد) مانیتور LCD ، ویدئو  VCD ،  میکروفن و آمپلی فایر ، پرده برقی جلو ، ساعت و دماسنج و پیام نمای دیجیتالی ، مکانیزم هشدار دهنده هنگام باز  شدن درب جعبه ها ، آینه بغل برقی ، بوق بادی ، پروژکتور مه شکن ، چکش اضطراری داخل اتوبوس ، آنتن مخصوص رادیو و تلویزیون ، بخاری راننده وسیستم گرمائی داخل سالن با قابلیت پخش دما به صورت یکنواخت در کل اطاق اتوبوس ، جعبه کمکهای اولیه ، بلندگوی دستی ، دارای اطاق خواب برای  راننده  در زیر کف اتاق اتوبوس بین محور عقب و درب مسافری مجهز به کولر و بخاری مجزا و رادیو ضبط و آیفون(که البته متاسفانه تعداد زیادی از این امکانات در اختیار مسافرین قرار نمی گیرند.)

اتوبوس volvo B12: 

                               

شاسی :VOLVO B12 موتور:D12C ، شش سیلندر، چهار زمانه دیزل با قدرت 420 اسب بخار ( 309 کیلووات ) در 1900دور در دقیقه، حداکثر گشتاور  1850 نیوتن متر در  1300-1100 دور در دقیقه، حجم مفید موتور 1/12 لیتر، مجهز به سیستمهای توربوشارژ ، اینترکولر، ترمز اگزوز،  VEB  ( ریتاردر  درون موتور ) میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II سیستم برق :24 ولت، شامل 2 عدد باطری 12 ولت با ظرفیت 225×2 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت آمپر 160= 80×2 کلاچ :دیسکی تک صفحه ای مدل KFD 117E جعبه دنده:VOLVO GS-EGS ، 8 دنده جلو ، مجهز به تعویض دنده الکترونیکی سیستم ترمز:کارکرد کاملاً با هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای جلو و عقب و دارای سیستم ضد قفل ABS سیستم فرمان :هیدرولیک و با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو راستا ( تلسکوپی و زاویه ای ) سیستم تعلیق:دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب ، همراه 8 عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در هر محورهای جلو و عقب فاصله دو محور:فاصله مرکز محور چرخ جلو از مرکز محور چرخ عقب 6300 میلیمتر اندازه لاستیک :5/22 R 80/315 اندازه رینگ :5/22×9 مخزن سوخت :400لیتر با قابلیت سوختگیری از هر دو سمت اتوبوس اتاق :N 3000- با شیشه های چسبی دو جداره ابعاد :طول 12 متر، عرض 5/2 متر، ارتفاع70/3 متر ظرفیت سرنشین :1+1+42 وزن مجاز محور جلو:7000 کیلوگرم وزن مجاز محور عقب:12000 کیلوگرم وزن مجاز کل سرنشین و بار:19000 کیلوگرمامکانات رفاهی:کولر ، آبسردکن و یخچال ، کابین بهداشتی توالت و دستشوئی ، قهوه جوش ، تابلوی مسیر دیجیتالی و معمولی ، تلویزیون ( 2عدد ) ، ویدئو ، رادیوپخش ، میکروفن و آمپلی فایر ، پرده برقی ، ساعت دیجیتالی همراه دو دماسنج بیرون و داخل اتوبوس ، مونیتور و ودوربین دنده عقب ، زنگ هشدار دهنده عقب ، مکانیزم هشداردهنده هنگام باز شدن درب جعبه ها ، آینه بغل برقی ، بوق بادی ، پروژکتور مه شکن ، چکش اضطراری داخل اتوبوس ، آنتن مخصوص تلویزیون و رادیو ، بخاری راننده و بخاریهای داخل سالن با قابلیت پخش دما بصورت یکنواخت در کل اتاق اتوبوس ، جعبه کمکهای اولیه و بلندگوی دستی ، اتاق خواب راننده در زیر کف اتوبوس بین محور عقب و درب مسافری عقب

اتوبوس بین شهری VOLVO B9R: 

     

شاسی :VOLVO B9R   موتور :D9B 380 شش سیلندر, چهار زمانه با قدرت 380 اسب بخار در 1900 دور در دقیقه, حداکثر گشتاور 1740 نیوتن متر در 1400 – 1200 دور در دقیقه, حجم مفید موتور 4/9 لیتر و مجهز به سیستم های توربو شارژ و اینتر کولر, میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EUROIII و کنترل سوخت الکترونیکی EMS2, عملکرد پروانه رادیاتور هیدرولیکی با مخزن و خنک کن جداگانه روغن و کنترل الکترونیکی دور فن, قابلیت ترمز موتور   گیربکس :I – SHIFT مدل V2412AT یک گیربکس تمام اتوماتیک 12 دنده به جلو و حرکت به عقب با 4 سرعت و امکان تعویض دنده دستی و درصورت نیاز قفل شدن روی یک دنده می باشد که در حین تامین راحتی راننده محافظ موتور و دیفرانسیل بوده و صرفه جویی عالی درمصرف سوخت را فراهم می کند . قابلیت های نرم افزاری این گیربکس عبارتند از :- صرفه جویی اقتصادی در مصرف سوخت- برنامه اجرایی کارآمد-دنده اضطراری-کنترل نرم افزاری همزمانوضعیت دسته دنده , دمای روغن , عملکرد کلاچ داخلی , ریتاردر , ترمز موتور   ریتاردر :ریتاردر هیدرولیکی VR3250 با قابلیت ارائه قدرت ترمزی 400 الی 600 کیلو وات و کنترل نرم افزاری ارتباط و تناسب با استراتژی تعویض دنده و سیستم ترمز EBS که ترمز ملایم و آرامی را تامین می کند .   سیستم ترمز :HAS,EBD,ABS,ASR,TCS) EBS , ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد هوای فشرده , دو مدار مجهز جهت محورهای عقب و جلو , رطوبت گیر هوا , تنظیم اتوماتیک لنت ها و لنت بدون آزبست که با گیربکس از نظر عملکردی و نرم افزاری ارتباط دارد .   سیستم فرمان :غربیلک فرمان با قطر 450 میلیمتر , ماگزیمم زاویه گردش فرمان 50 درجه , فرمان قابل تنظیم در جهات افقی و عمودی , مجهز به ضربه گیر هیدرولیکی و قفل فرمان   سیستم برق :24 ولت شامل 2 عدد باطری با ظرفیت 225 × 2 آمپر ساعت , دو دینام با ظرفیت 110 × 2 آمپر و مجهز به سیستم قطع کن اضطراری و سوکت شارژ باطری   سیستم تعلیق و محورها :سیستم تعلیق الکترونیکی , محور جلو یکپارچه با کمبر استاندارد مجهز به 2 عدد کیسه هوای فشرده با قابلیت تنظیم ارتفاع الکترونیکی , بار مجاز محور جلو 6500 کیلوگرم , محور عقب مجهز به چهار عدد کیسه هوای فشرده , بار مجاز محور عقب 11500 کیلوگرم , نسبت تبدیل دور 1 : 85/2 در دیفرانسیل , دارای چهار میله تعادل و چهار عدد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک با عملکرد مضاعف   تایر :هفت حلقه تایر تیوبلس با رینگ فولادی    مخزن سوخت :روی اکسل جلو با قابلیت سوختگیری از دو سمت اتوبوس   مدل اتاق :اتاق مدل R9700 با شیشه های چسبی دو جداره و به مشخصات:طول :12500 میلیمترعرض :2550  میلیمترارتفاع :3700 میلیمترداخل کابین :1950میلیمترفاصله محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب : 6300 میلیمترظرفیت سرنشین :  1+1+44وزن مجازکل سرنشین و بار : 18000 کیلوگرم  وزن مجاز محور جلو :7500 کیلو گرم وزن مجاز محور عقب :12000 کیلو گرم وزن مجاز کل سرنشین و بار :19000 کیلو گرم فاصله محور چرخ جلو از محور چرخ عقب :6300 میلیمتر ابعاد :طول  12500 ، عرض 2500 و ارتفاع  3800 میلیمترامکانات رفاهی:- تجهیزات عمومی سالن مسافری :یخچال ، قهوه جوش ، آبسردکن , کپسول آتش نشانی2 عدد - چکش خروج اضطراری 4 عدد - سیستمتهویه مطبوع شامل کولر , شوفاژ و بخاری سقف  با کنترل اتوماتیک دما - سیستم کامل صوتی و تصویری برای مسافران شامل 2 عدد LCD ثابت با قابلیت پخش شبکه های تلویزیونی و یک عدد VCD - دریچه شیشه ای هواکش سقف دو منظوره ( خروج اضطراری ) - شیشه های چسبی دو جداره سکوریت - پرده های جانبی پلیسه - ساعت و دماسنج داخل و خارج اتوبوس ، پیام نما در داخل - چراغهای خواب LED سالن مسافری با طراحی نور ملایم باند اختصاصی پخش صدا برای هر مسافر , چراغ مطالعه سالن مسافری , کلید برقراری ارتباط با مهماندار دردسترس هر مسافر - آنتن تلویزیون برای سالن مسافری  .  - تجهیزات خصوصی برای راننده و کمک راننده :اتاق خواب راننده مجهز به تمامی امکانات رفاهی - کولر و بخاری اتاق اختصاصی خواب , تشک و بالش طبی و پتوی اختصاصی و آیفون تماس با راننده و نصب 2 عدد دریچه متحرک جهت تهویه دستی کابین خواب راننده - داشبورد اصلی ولوو با کولر و بخاری اختصاصی -  مانیتور رنگی نشان دهنده عقب اتوبوس با دوربین دنده عقب رنگی , بوق هشدار دنده عقب - آمپلی فایر - آفتاب گیر برقی جلو با چراغ LED  ولوم دار- شیشه جانبی راننده با بالابر برقی و گرم کن .- تجهیزات تکمیلی :بخاری درجا - آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی از داخل -  بوق بادی دهانه مستطیل - درب بازکن های اضطراری - تابلو مسیر دیجیتالی جلو - سیستم هشدار دهنده باز شدن درب جعبه ها و درب های مسافری - چراغ LED  درب موتور -  سیستم هوشمند چراغها  ترمز گیربکس ( ریتاردر هیدرولیک ) و ترمز موتور ( VEB ) - استاندارد  آلایندگی  EURO III  - تایرهای تیوبلس - سیستم ناوبری ماهواره ای GPS چاپ آپشن های خودرو , رفاهی , ایمنی در شیشه عقب  - ست نمودن پارچه مخمل صندلی با قاب ستون پنجرهای داخلی و کف پوش اتوبوس چراغهای اورجینال ولوو جلو و عقب اتوبوس – جعبه کمکهای اولیه مثلث هشدار خطر – چراغهای LED روشنایی رکاب مسافری جلو و عقب 

اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKIII: 

                              

شاسی :VOLVO B7R  MIII موتور :D7E 290  ، شش سیلندر ، چهار زمانه با قدرت 290 اسب بخار در 2100 دور در دقیقه و 213 کیلو وات  ، حداکثر گشتاور در  r/min 1050 -1650 برابر با 1200 نیوتن متر   ، حجم مفید موتور 7.1 لیتر و مجهز به سیستمهای توربو شارژ و اینترکولر ، میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO III گیربکس :ZF 6S – 1380BD ، شش دنده جلو تمام سنکرونیزه ، مجهز به ریتاردر فویت مدل 120 با نسبت دنده های :دنده یک  1 : 98/6  -  دنده دو 1 : 06/4 -  دنده سه 1 : 74/2  -  دنده چهار 1 : 89/1  -  دنده پنج 1 : 31/1  -   دنده شش 1 : 1  -  دنده عقب 1 : 43/6 سیستم ترمز :مجهز به ترمز دیسکی EBS ,ABS , ASR  می باشد  در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد کامل هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای عقب و جلو ، رطوبت گیر هوا ، تنظیم اتوماتیک لنتها ، بدون آزبست سیستم فرمان :غربیلک فرمان با قطر 450 میلیمتر ، ماکزیمم زاویه فرمان 50 درجه ، قابل تنظیم در جهات افقی و عمودی ، مجهز به ضربه گیر هیدرولیکی و قفل فرمانسیستم برق :سیستم مالتی پلکس و کاملاً هوشمند و دارای 7 برد الکتریکی جهت عیب یابی و صفحه نمایشگر دیجیتالی ، دارای برق 24v  شامل دو باطری 12 ولتی با ظرفیت 170 × 2 آمپر ساعت ، دو آلترناتور با ظرفیت 100 × 2 آمپر و مجهز به سیستم قطع کن اضطراری سیستم تعلیق و محورها :مجهز به سیستم ECS  و تنظیم خمره ای به صورت پنوماتیک ، محور جلو یکپارچه مجهز به دو عدد کیسه هوای فشرده ، یکعدد شیر تنظیم ارتفاع ،  بار مجاز محور جلو 6500 کیلوگرم – محور عقب مجهز به چهار عدد کیسه هوای فشرده ، دو عدد شیر تنظیم ارتفاع ، بار مجاز محور عقب 11500 کیلوگرم ، نسبت تبدیل دور  1 : 70/3 دارای دو عدد میله تعادل و چهار عدد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک با عملکرد مضاعف تایر :هفت حلقه تایر تیوبلس  295/80R22.5˝   و رینگ فولادی 8.25 X 22.5 مخزن سوخت :روی اکسل جلو با قابلیت سوختگیری از دو سمت اتوبوس اتاق :مدل9900 با شیشه های جانبی چسبی دوجداره طرح دار و به مشخصات :طول : 12200 میلیمترعرض : 2550 میلیمترارتفاع : 3770 میلیمترفاصله محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب : 6300 میلیمترظرفیت سرنشین : 1+1+45وزن مجاز کل سرنشین و بار : 18000 کیلوگرمامکانات رفاهی:کولر ، یخچال ، آبسرد کن ، قهوه جوش ، تابلو مسیردیجیتالی جلو ، تابلو خطر دیجیتالی عقب ، آئینه برقی بیرون ، پرده برقی ،   دو عدد  LCD ، وی سی دی  ، آمپلی فایر ، ساعت دیجیتالی و پیام نما ، دماسنج دیجیتالی بیرون و داخل ، مانیتور و دوربین دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام باز بودن درب جعبه ها  ، شیشه بالا بر برقی راننده ، بوق بادی ، شیشه های خروج اضطراری ، چکش های اضطراری ، جعبه کمکهای اولیه ، آنتن رادیو ، سیستم گرمایش یکنواخت در طول سالن  ، اطاق خواب مجزا راننده  ، بخاری 

اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKII:  

                      

 شاسی : VOLVO B7R  MK II موتور :  D7A 285  ، شش سیلندر ، چهار زمانه با قدرت 285 اسب بخار در 2200 دور در دقیقه ، حداکثر گشتاور 1200 نیوتن متر در 1400 دور در دقیقه ، حجم مفید موتور 7 لیتر و مجهز به سیستمهای توربو شارژ و اینترکولر ، میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II گیربکس :ZF 6S – 1380BD    ، شش دنده جلو تمام سنکرونیزه ، مجهز به ریتاردر فویت مدل 120با نسبت دنده های :  دنده یک  1 : 98/6  -  دنده دو 1 : 06/4 -  دنده سه 1 : 74/2  -  دنده چهار 1 : 89/1  -  دنده پنج 1 : 31/1  -   دنده شش 1 : 1  -  دنده عقب 1 : 43/6 سیستم ترمز :مجهز به ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد کامل هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای عقب و جلو ، رطوبت گیر هوا ، تنظیم اتوماتیک لنتها ، بدون آزبست سیستم فرمان :غربیلک فرمان با قطر 450 میلیمتر ، ماکزیمم زاویه فرمان 50 درجه ، قابل تنظیم در جهات افقی و عمودی ، مجهز به ضربه گیر هیدرولیکی و قفل فرمان سیستم برق :24 ولت شامل دو باطری 12 ولتی با ظرفیت 170*2 آمپر ساعت ، دو آلترناتور با ظرفیت 80*2 آمپر و مجهز به سیستم قطع کن اضطراری سیستم تعلیق و محورها :محور جلو یکپارچه مجهز به دو عدد کیسه هوای فشرده ، یکعدد شیر تنظیم ارتفاع ،  بار مجاز محور جلو 6500 کیلوگرم – محور عقب مجهز به چهار عدد کیسه هوای فشرده ، دو عدد شیر تنظیم ارتفاع ، بار مجاز محور عقب 11500 کیلوگرم ، نسبت تبدیل دور  1 : 70/3 دارای دو عدد میله تعادل و چهار عدد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک با عملکرد مضاعف تایر : هفت حلقه تایر تیوبلس  295/80R22.5˝   و رینگ فولادی 8.25 X 22.5 مخزن سوخت :روی اکسل جلو با قابلیت سوختگیری از دو سمت اتوبوس اطاق :مدل R 8500 با شیشه های جانبی چسبی دوجداره و به مشخصات :طول : 12200 میلیمترعرض : 2500 میلیمترارتفاع : 3700 میلیمترفاصله محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب : 6300 میلیمترظرفیت سرنشین : 1+1+40وزن مجاز کل سرنشین و بار : 18000 کیلوگرمامکانات رفاهی:کولر ، یخچال ، قهوه جوش ، تابلو مسیردیجیتالی جلو ، تابلو خطر دیجیتالی عقب ، آئینه برقی بیرون ، پرده برقی ، مانیتور دو عدد  LCD ، وی سی دی ، رادیو ضبط ، میکروفون و آمپلی فایر ، ساعت دیجیتالی ، دماسنج دیجیتالی بیرون و داخل ، مانیتور و دوربین دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام باز بودن درب جعبه ها  ، دو عدد بوق بادی ، شیشه های خروج اضطراری ، چکش های اضطراری ، جعبه کمکهای اولیه ، آنتن رادیو  ، سیستم گرمایش یکنواخت در طول سالن ، بلندگو دستی ، اطاق خواب راننده با کولر ، بخاری ، رادیو ضبط و آیفون مجزا

اتوبوس بین شهری VOLVO B7:

                    

شاسی : VOLVO B7R   اتاق : مدل U 90  موتور : D7B شش سیلندر، چهار زمانه دیزل با قدرت 260 اسب بخار ( 191 کیلو وات ) در  rmp 2200، حداکثر گشتاور n.m 1100، در rmp 1300، حجم مفید موتور 7 لیتر، حداکثر دور rmp 2500، مجهز به سیستمهای توربوشارژ، اینترکولر، ترمزاگزوز، پیش گرمکن هوای و روی هنگام استارت زدن و میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II   جعبه دنده: ZF 4HP500 تمام اتوماتیک مجهز به ریتاردر هیدرولیکی سیستم ترمز:کارکرد کاملاً با هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای جلو و عقب با قابلیت نصب سیستم ضد قفل ABS سیستم فرمان : هیدرولیک و با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو راستا ( تلسکوپی و  زاویه ای ) سیستم برق :24 ولت شامل دو باطری 12 ولت با ظرفیت 230 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت آمپر 160= 80×2 سیستم تعلیق:دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب ، همراه چهار عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در هر محور تایر و لاستیک :اندازه لاستیک : 20×12 ، اندازه رینگ : 20×5/8 مخزن سوخت : لیتر 300= 150×2 مشخصات اتاق :ظرفیت سرنشین : 39+1وزن مجاز محور جلو: 6500 کیلوگرموزن مجاز محور عقب: 11500 کیلوگرموزن مجاز کل سرنشین و بار: 18000 کیلوگرمابعاد : طول 12 متر، عرض 5/2 متر، ارتفاع 3 مترفاصله دو محور: 6 مترامکانات رفاهی:کولر ، آبسردکن ویخچال ،کابین بهداشتی توالت ودستشوئی، قهوه جوش ،تابلو مسیردیجیتالی ومعمولی ،تلویزیون(دو عدد) ،ویدئو، رادیو پخش ، میکروفون وآمپلی فایر ،پرده برقی ،ساعت دیجیتالی همراه دو دماسنج بیرونی وداخل اتوبوس ،مونیتور و دوربین دنده عقب، زنگ هشداردهنده دنده عقب مکانیزم هشداردهنده هنگام باز شدن درب جعبه ها ،آئینه بغل برقی ،بوق بادی (دو عدد) ،پرژکتورمـه شکن( دوعدد) ،چکش اضطراری داخل اتوبوس (چهار عدد)، آنتن مخصوص تلویزیون ورادیو، بخاری راننده وبخاریهای داخل سالن باقابلیت پخش دما بصورت یکنواخت در کل اتاق اتوبوس ،جعبه کمکهای اولیه وبلندگوی دستی

اسکانیا: (scania)

یکی از رقبای ولوو که بعد از ولوو وارد بازار اتوبوس های بین شهری کشور شد هم وطنش اسکانیا بود که خیلی زود در بازار رقابت از ولوو پیشی گرفت و به فروش بیشتری دست یافت و مسافران نیز اتوبوس های اسکانیا را به مدل های volvo B7 و volvo B12 ترجیح می دادند. به همین دلیل شرکت رانیران (که اتوبوس های ولوو را در کشور مونتاژ می کند) برای اینکه بازار رقابت را به شرکت عقاب(شرکتی که اتوبوس های اسکانیا را مونتاژ می کند) واگذار نکند اقدام به عرضه مدل بهینه سازی شده B12 یعنی volvo B12 B TX و پس از آن volvo B 9R (اتوبوس برگزیده سال 2008 اتحادیه اروپا) نمود.اما به هر حال اتوبوس های اسکانیا خیلی زود محبوب رانندگان و مسافران شد و با فروش بسیار خوبی روبه رو شد. اکنون با این توضیح که اتوبوس های اسکانیا از نظر فنی و قدرت موتور بر خلاف مدل های ولوو بسیار به هم نزدیکند حتی در بسیارری از مدل ها موتور و قوای محرکه آنها یکی است به معرفی مدل های مختلف این برند می پردازیم:

مشخصات فنی اتوبوس اسکانیا c-12:    

       

شاسیاسکانیا مدل K420 IB4x2NBکلیه تجهیزات مطابق با شاسی­های EURO 4 اسکانیا می باشد.موتورنوع : DC-1206 Scaniaتعداد سیلندر : ٦ سیلندر قدرت : ٤٢٠ اسب بخار در ١٩٠٠ دور بر دقیقهحجم موتور : ۱۱۷۰۰ سی سیحداکثرگشتاور : ٢٠٠٠ نیوتن متر در ١١٠٠ تا ١٣٠٠ دور بر دقیقهمجهز به اینتر کولر، توربو شارژ و خنک کن گازوئیلمطابق با استاندارد آلایندگی محیط زیست EURO 3وضعیت قرارگیری : به صورت خطی و ایستاده در امتداد شاسیمجهز به حفاظ محکم و قوی انتهای شاسی و زیر موتور جهت محافظت در برابر تصادفات احتمالیعلاوه بر فیلتر روغن قابل تعویض، دارای فیلتر آسیابی گریز از مرکز قابل شستشو نیز می باشد .گیربکسمجهز به رادیاتور خنک کن روغنGR 875 R Scania ،٨ دنده جلو ، مجهز به سیستم تعویض دنده اپتی کروز با امکان تعویض دنده بصورت دستی و اتوماتیکمجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبیمجهز به سیستم اخطار در هنگامی که بار بیش از حد به سیستم کلاچ وارد شود.مجهز به سیستم محدود کننده سرعت( Cruise control ) (یعنی بدون دخالت راننده امکان رانندگی با یک سرعت خاص درهر وضعیت جاده وجود دارد.)سیستم خنک کاری:سیستم خنک کاری مدار بسته با مخزن انبساطی و فن هیدرولیک اتوماتیکسیستم تعلیق: محور جلو: دارای دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنرمحور عقب: چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و چهار عدد کمک فنرنسبت تبدیل دیفرانسیل ١ : ٠٧/٣سیستم تنظیم ارتفاع: · سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی· قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده (جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ٤٠ کیلومتر در ساعت تجاوز کند ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت نرمال برمی­گردد. )· قابلیت تعریف تنظیم ارتفاع بر اساس دو سرعت دیگر مطابق درخواست مشتری وجود دارد .سیستم ترمز:· ترمز پنوماتیک برای چرخ های جلو و عقب با سیستم کفشکی (دارای مخزن باد جداگانه)· ترمز EBS (سیستم ترمز الکترونیک) و ترمز ABS ( ضد قفل )· ترمز موتور (ترمز اگزوز)· سیستم ضد لغزشسیستم برق:· دو عدد دینام ١٥٠ آمپر ٢٤ ولت· دو عدد باطری ١٢ ولت ٢٠٠ آمپر ساعتمشخصات چرخ ها:· لاستیک میشلن به ابعاد ٥/٢٢ R ٨٠/٣١٥     مکان راننده:· فرمان هیدرولیک و سیستم تنظیم ارتفاع و زاویه غربیلک فرمان ( تلسکوپی )به صورت پنوماتیک· جهت راحتی راننده و ارگونومی مناسب ، پدال­ها بر روی پایه فرمان نصب شده اند· تاخوگراف و صفحه آمپر دیجیتال· مجهز به سیستم کنترل سرعت ( Cruise control .)· Emergency stop برای قطع سریع موتور در مواقع اضطراری· جهت راحتی راننده لیور تعویض دنده و لیور ریتاردر به صورت یک مجموعه بر روی فرمان نصب شده اند .· سیستم عیب یاب الکترونیکی· صندلی راننده پنوماتیکی ISRIعایق صدا و حرارت:قسمت محفظه موتور بطور کامل در برابر حرارت و صدای موتور و گیربکس عایق بندی شده است.سقف و دیواره ها نسبت به بیرون به طور کامل عایق بندی شده اند تا کمترین تبادل حرارت با بیرون صورت گیرد. .ضمنا" شیشه ها نیز به صورت دو جداره بوده تا عایق خوبی برای صدا و حرارت باشند .ابعاد و ظرفیت:ظرفیت مسافر در سه کلاس:معمولی ١+٢+٤٤ نفرo VIP معمولی ١+٢+٣٢ نفرo VIP خاص ١+١+٢۵ نفر( همچنین امکان چیدمان صندلی مطابق نظر مشتری وجود دارد. )نوع صندلی: Esteban / Kielفاصله محورها : ٦٣٠٠ میلی مترطول کلی: ١٢٤٣٠ میلی مترعرض کلی: ٢۵۵٠ میلی مترارتفاع کلی: ٣٨٢٠ میلی متر با احتساب کولرحداکثر وزن بر محور جلو : ٧۵٠٠ کیلو گرمحداکثر وزن بر محور عقب : ١٢٠٠٠ کیلو گرموزن کل بدون سرنشین و بار : حدود ١٤٠٠٠ کیلو گرمحداکثر وزن کل با سرنشین و بار :١٨٠٠٠ کیلوگرمظرفیت جعبه های بار : حدود ٨ متر مکعبظرفیت باک: ٧۵٠ لیتراتاق استراحت راننده به ظرفیت ٨/١ متر مکعب، مجهز به کولر، بخاری ،آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتیساختار اتاق:ساختار(سازه) فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولاد مخصوصکلیه جوشهای سازه با دستگاه میگ و مگ صورت گرفته واز کیفیت بالایی برخورداراست.بدنه اتوبوس با ورق­های فولادی پوشیده شده است و برای حفاظت درمقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس با استفاده از رنگ های اپوکسی پوشش داده می شود. قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب می­باشد با لایه ضخیمی از دینیترول پوشانیده می­شود که به دلیل حالت ژله ای، در زیر بدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای ­جلوگیری ازخوردگی و زنگ زدگی­اتاق­ به وجود می آورد.سیستم تهویه مطبوع:به منظور ایجاد محیطی مطبوع برای مسافران در مناطق گرمسیر و سردسیر ، اتوبوس های بین شهری عقاب – اسکانیا مدل کلاسیک به پیشرفته ترین سامانه سرمایش و گرمایش مجهز شده اند.این سامانه از کولر پر قدرت مدل Konvekta با ظرفیت سرمایش ٣٥ کیلو وات و دبی باد خروجی٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت بهره می برد. همچنین کابین استراحت کابین استراحت راننده به سامانه سرمایش مخصوص با ظرفیت سرمایش ٨/١ کیلو وات مجهز است .سامانه گرمایش اتوبوسهای بین شهری عقاب – اسکانیا مدل کلاسیک از بخاری سقفی با ظرفیت گرمایش ٤٨ کیلو وات و دبی ٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت و بخاری مخصوص راننده با ظرفیت گرمایش ١٣ کیلو وات و دبی باد ١٣٠٠ متر مکعب در ساعت و سامانه گرمایش مخصوص محیط استراحت راننده با ظرفیت گرمایش ٣ کیلو وات و کنوکتور به ظرفیت گرمایش ٣/١٢ کیلو وات جهت ایجاد محیطی مطبوع برای راننده و مسافران بهره می برد.

اتوبوس مان man

     

این اتوبوس نیز یکی از بهترین اتوبوس های بین شهری کشور و ساخت کشور آلمان است که 3 مدل از آن اکنون در کشور موجود است:اولین اتوبوس از این برند که وارد کشور شد اتوبوس MAN S 2000 یود که بین رانندگان نیز به عنوان یک اتوبوس خوش دست و راحت معروف شد به طوریکه فرمان این اتوبوس حتی در حال حرکت در تمام جهات و به صورت تلسکوپی قابل تنظیم بود.                   

موتور و گیربکسدر اتوبوس مان از موتور man-Euro2-Rpm:2000-php:420-Nm:1730 استفاده شده. این موتور در پایین ترین قسمت عقب این اتوبوس قرار گرفته است که به محض فشرده شدن پدال گاز توسط راننده همچون شیر فریاد می کشد و رقبای خود را به جنگ فرامی خواند.گیربکس این مدل zf8s180 است مدل اکسل جلو نیز man-V9-82SL است که قابلیت تحمل بار تا 7100 کیلوگرم با طور مستقل را داراست. این نوع اکسل تقریباً از نوع متوسط اکسل هاست. دیفرانسیل این اتوبوس از نوع man-Hoy-1175 است که حداکثر می تواند در حالت استاندارد 11500 کیلوگرم بار را تحمل کند. ترمز و ریتاردرترمز ها در این اتوبوس از نوع دو مداره با عملکرد هواست. این ترمزها عکس العمل مناسبی دارند بویژه در آب و هوای بارانی و جاده های لغزنده برتری خود را به رخ رقبا می کشاند. این نوع ترمز دارای سیستم ebs، abs و Asr جلو و عقب به صورت دیسکی عمل می کند. ریتاردر نیز از نوع هیدرولیکی و ساخت فوید آلمان می باشد. در حال حاضر ریتاردرهای جدید جای این ریتاردر را گرفتند ولی در کشور ما این نوع ریتاردر هنوز شگفت انگیز به نظر می رسد. اتوبوسی که مورد آزمایش قرار گرفت توسط شرکت زرین خودرو مونتاژ شده است. کیفیت مونتاژ در حد بسیار مناسبی است. فقط باید این مطلب را مدنظر قرار داد که ما نباید تولیدات خودمان را به یک یا دو نوع محصول خلاصه کنیم و این شرکت باید در آینده ای نزدیک با عقد قرارداد و وارد کردن تکنولوژی های جدید، به عرضه محصولات روز دنیا بپردازد. در پایان می توان اتوبوس مان را از چند نظر مورد ارزیابی قرار داد. این اتوبوس از لحاظ رانندگان بهترین اتوبوس بین شهری می باشد ولی از نظر مسافران دومین اتوبوس بین شهری، دلیل آن هم سادگی قسمت مسافرین می باشد،ولی از نظر ساختار کلی و اسکلت بندی نمونه ی کم نظیری است. این به صورت صفر کیلومتر به سختی یافت می شود و به صورت دست دوم هم قیمت بی نظیری دارد.  

                                     

 سایر امکانات:آمپلی فایر که زیبایی پخش موسیقی را برای مسافرین دوچندان می کند، چراغهای مطالعه که سعی شده در بهترین مکان باشند و بهترین بازدهی را داشته باشند دو دستگاه یخچال در قسمت عقب و جلو با بالاترین قدرت، همیشه در حال سرد کردن مواد غذایی هستند. آب سردکن نیز در بهترین مکان قرار گرفته تا مسافرین را در سفرهای طولانی و در نقاط بسیار گرم آسوده خاطر کند. نورپردازی این اتوبوس بسیار ساده است و کولر که از نوع konvecta می باشد و با 3200000 کیلوکالری قدرت ما را در گرمترین نقاط یاری می کند. سیستم تهویه با عکس العمل مناسب چه در گرما و چه در سرما به وظیفه خود می پردازد و ما را به یاد وظیفه شناسی آلمانیها می اندازد. وضعیت سوار و پیاده شدن در قسمت عقب و درب عقب مناسب است ولی در قسمت درب جلو اصلاً مناسب نیست و به اصطلاح رانندگان راهروی جلویی باریکی دارد، عقب نشینی جلو داشبورد از درب جلو کم است، نرمی و بازی کردن اتاق بسیار عالی است. فضای حمل بار 13 متر مکعب است و بسیار عالی است. این فضا به طوری طراحی شده که بار با بهترین چیدمان و نظم در آن سازمان دهی می شود. طراحی داشبورد ساده ولی زیباست. ادوات در دسترس راننده است و صفحات و لامپهای هشدار به بهترین نحو و در بهترین مکان قرار دارد تا راننده با آسودگی به رانندگی خود بپردازد.میدان دید برای راننده بسیار وسیع است چون این اتوبوس دارای شیشه هایی است که میدان دید را به بهترین نحو در اختیار ما قرار می دهند. کپسول آتش نشانی و جعبه کمکهای اولیه در بهترین جا و در دسترس مسافرین قرار دارد.آفتابگیری برقی است، شیشه سمت راننده برقی است. ظرفیت این اتوبوس 49 نفر است یعنی 47 نفر مسافر، یک نفر راننده و یک نفر کمک راننده، صندلی راننده از نوع گرامر آلمانی است، شکیل، زیبا و قابلیت تنظیم اتوماتیک را دارد، صندلی شاگرد نیز ساخت گرامر آلمان است. صندلی مسافرین هم گرامر آلمان است و با قطعات و تکه پارچه های آلمانی تزئین شده اند. اتاق خواب دارای امکاناتی از قبیل آیفون، ضبط و پخش و بخاری است. محفظه های شبکه ای از بهترین نوع و در بهترین جا قرار دارد، به طور خلاصه باید گفت اتوبوس مان از زیبایی و در عین سادگی برخوردار است و از این قسمت نمره قابل قبولی را می گیرد. نمای خارجیدر حالت کلی، نمای خارجی این اتوبوس بسیار ساده است ولی زیرکی خاصی در طراحی آن به کار رفته است. در کل طراحان آلمانی همیشه کالاهایی را طراحی می کنند که در سالیانی دراز هم مورد پسند واقع شوند. در جلو می توان به شیشه بلند این اتوبوس، آینه های جانبی دو تکه که با کنترل برقی تنظیم می شوند، جلو پنجره پره ای، چراغهای جلویی که در مجموع 6 چراغ به همراه دو چراغ راهنما می باشد. چراغهای هشدار بالای شیشه ی جلو نیز به شناسایی این اتوبوس در شب کمک می کند. هنگامی که از کنار به این اتوبوس نگاه می کنید مستطیل بزرگ و شکیلی را مشاهده می کنید ولی زاویه های پخ به کار رفته بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسد که باعث می شود ارتفاع بلند این اتوبوس زشت به نظر نرسد. از عقب که به این اتوبوس بنگریم، لوله اگزوز را مشاهده می کنیم که به خط قرینه بسیار نزدیک است. چهار چراغ هشدار و مه شکن در بالای شیشه عقب و همچنین دریچه ی خنک کننده ی پشتی که بسیار بزرگ است و طوری طراحی شده که از ورود جریان هوای گرم جلوگیری کرده و اجازه ی ورود جریان هوای سرد را به محفظه ی موتور می دهد.در طراحی چراغهای عقب و همچنین در محل قرار گیری این چراغها سعی شده که همگونی بین چراغهای عقب و جلو تا حدود زیادی رعایت شود ولی یکی از اشکالات طراحان در حدود 10 سال پیش استفاده از چراغهای عقب افقی در این اتوبوس در این اتوبوسهاست، دلیل آن هم بسیار واضح است.وسایل عظیم الجثه ای مانند اتوبوس که در جاده ها از لحاظ پهنا کاملاً یک باند را اشغال می کنند کاملاً خطرناک هستند به همین خاطر باید با استفاده از چراغهای مه‌شکن، چراغهای خطر و چراغهای کمکی در چهار سمت، قسمت عقب راننده پشت سری خود را حداقل از فاصله 500 متری در شب آگاه سازند. به خاطر همین هنگامی که چراغهای عقب به صورت عمودی قرار گیرند بسیار در این امر مؤثر خواهند بود. برای عقب نماندن از سایر رقبا مان نیز دو مدل جدید از اتوبوس های خود را وارد کشور کرد که در راحتی آنها شک نباید کرد ضمن اینکه موتورر آنها نیز نسبت به s2000  قوی تر شده است.  


نگاهی به تاریخچه شرکت اتوبوس سازی ولوو رانیران

 

شرکت خودرو سازی رانیران

رانیران (به انگلیسی: Runiran) یک شرکت خصوصی ایرانی سازنده اتوبوس است که درسال ۱۳۷۰ تاسیس و اولین شرکت خصوصی تولید کننده اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری ولوو در ایران می‌باشد. این شرکت هم‌اکنون بیش از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید کرده‌است.

شرکت رانیران که به عنوان یک شرکت صددرصد خصوصی (شرکت سهامی خاص) در سال ۱۳۷۰ توسط برادران تهرانی تأسیس و بنیانگذاری شد، نخستین شرکت بخش خصوصی است که به تولید اتوبوس های شهری و بین شهری مدرن ولوو (سوئد) در ایران مبادرت نموده است.

برادران تهرانی (حاج اصغر و حاج رضا تهرانی) از اوان جوانی فعالیت اتوبوس سازی را در دشوارترین شرایط و مقارن با جنگ جهانی دوم آغاز نموده و در سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۰ پس از سالها تلاش کارخانه پارس لوکس را بنیان نهاده و نخستین اتوبوس و مینی بوس های مگروس دویتز را در ایران تولید نمودند. در سال ۱۳۷۰ قرارداد اخذ نمایندگی انحصاری خرید شاسی (قطعات CKD) و ساخت بدنه انواع اتوبوس های ولوو با شرکت اتوبوس سازی ولوو بین شرکت رانیران و شرکت اتوبوس سازی ولوو (VBC) برای تولید اتوبوس در ایران و عرضه خدمات پس از فروش به امضاء رسید.

از آغاز تأسیس تا به امروز، شرکت رانیران فعالیتهای خود را در همه ابعاد، به ویژه بهبود و ارتقاء کیفی محصولات توسعه داده و در راستای رسیدن به عمق ساخت داخل پیش بینی شده در قراردادهای منعقده، با راه اندازی خطوط مونتاژ و ساخت و آموزش مستمر نیروی انسانی، به سرمایه گذاری کلان مبادرت نموده است.

در شرایط حاضر، شهرت فراگیر نام رانیران - ولوو در بازار داخلی وبازارهای خارجی (بویژه کشورهای همجوار ) موجب شده است که تقاضا برای اتوبوسهای رانیران به طور مداوم فزونی یافته و به محض اعلام قبول سفارشات خرید و ثبت نام، همه تولیدات برنامه ریزی شده پیش فروش گردد.توان تولیدی رانیران اکنون به شش دستگاه اتوبوس در روز و نزدیک به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس در سال افزایش یافته است.

شرکت رانیران که به عنوان یک شرکت صددرصد خصوصی از سال ۱۳۷۰ با تولید هزار دستگاه اتوبوس شهری B۱۰M آغاز به کار کرد، با توجه به تامین بخشی از نیازهای روزافزون ناوگان ترابری جاده ای کشور، به تولید اتوبوسهای بین شهری همت گماشت.

شایان توجه این که با استفاده از آخرین ابداعات و نوآوریهای تکنولوژیک، محصولات رانیران از استاندارد آلایندگی EURO III & EURO II EURO IV & و قابل ارتقاء و انطباق با استاندارد EURO V برخوردار گردیده اند.

رانیران در ساخت و عرضه بدنه هایدک با ضریب استحکام و ایمنی بیشتر و تامین راحتی سرنشینان و همچنین تنوع در عرضه انواع اتوبوس ، که اتوبوسهای مدل B۷R (در ۴ تیپ) و B۱۲ (در ۳ تیپ) و بوگی ( سه محور ) از آن جمله بوده اند، سرآمد عرضه کنندگان مدلهای متنوع و زیبا و جدید اتوبوس به بازار ایران بوده است.

راه اندازی خط تولید اتوبوسهای مدل (۱۲B B (TX، رهاوردی دیگر از عرضه پیشرفته ترین و مجهزترین اتوبوس بین شهری روز اروپا توسط شرکت رانیران در سال های ۷۶-۱۳۷۳ بوده است.

محصولات رانیران– ولوو (اتوبوس های مدل  RMKII ۷B ، RMKIII VB برخوردار از امتیاز استاندارد آلایندگی (یورو ۲ و یورو ۳ ) به عنوان مدرنترین اتوبوس روز اروپا از ویژگیهای جدید تکنولوژی پیشرفته سوئدی برخوردارند.  ویژگی شاسی اتوبوس مدل (B(TX12B  آن را از  سایر مدلهای اتوبوس موجود در ناوگان حمل و نقل جاده ای ایران متمایز می کند.

اتوبوسی مدل  ( TX) با شرایط اقلیمی و آب و هوایی متنوع ایران سازگاری داشته و حتی در مرطوب ترین نقاط کشور و یا در سفرهای خارج از ایران، شاسی آن با )STAINLESویژگی (یا ضدزنگ بودن از هرگونه گزند خودرگی و یا پوسیدگی مصون است . افزون برآن، برای نخستین بار در ایران، اتوبوسهای (TX) به راحت ترین وپیشرفته ترین صندلیهای مبله و قابل انعطاف و بهره مند از بالاترین استاندارد جهانی تجهیز شده و صندلی راننده نیز از میان پیشرفته ترین صندلیهای موجود در جهان انتخاب و بر روی این مدل نصب شده است.

جدیدترین اتوبوس تولیدی رانیران -   ولوو، که تولید آن از نیمه دوم سال ۱۳۸۷ آغاز گردیده است، اتوبوس بین شهری – توریستی مدل«  9 VOLVO BR I SHIFT » است که به سیستم انتقال نیروی محرکه اتوماتیک (گیربکس) هوشمند (INTELLIGENT SHIFT) مجهز بوده و موتور دیزل ۹ لیتری آن از آخرین تکنولوژی نوین و روز آمد گروه ولوو بهره مند است. در حال حاضر اتوبوس مدل( 9B  R I SHIFT )با استاندارد یورو ۳ که قابل ارتقاء به یورو ۴ است به بازار ایران عرضه شده است.

اتوبوس بین شهری- توریستی مدل (RB9) مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند اتوماتیک مناسب ترین اتوبوس بین شهری در انطباق با شرایط اقلیمی ایران است. موتور ۹ لیتری، در واقع حد میانه در بین موتورهای ۷ لیتری و ۱۲ لیتری محسوب می شود و تمامی ویژگی های تکنولوژی نوین، از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خروجی در طراحی این موتور رعایت شده است.

موتور اتوبوس بین شهری (RB9) رانیران– ولوو از گونه (380B9D) موتورهای گروه ولوو است که با شش سیلندر چهار زمانه دیزل با قدرت ۳۸۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه، با حداکثر گشتاور ۱۷۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰-۱۲۰۰ دور در دقیقه، با حجم مفید موتور ۴/۹ لیتر مجهز به سیستم توربوشارژ، میزان آلایندگی مطابق استاندارد EURO III و کنترل الکترونیک سوخت EMS۲، عرضه شده است. گیربکس اتوبوس (R I SHIFT9B) (هوشمند) مدل AT2412V تمام اتوماتیک ۱۲ دنده به جلو و ۴ دنده به عقب با امکان تعویض دستی دنده و مجهز به ترمز گیربکس (ریتاردر هیدرولیکی) مدل VR3250 است، که راحت ترین، آسان ترین و ایمن ترین شرایط رانندگی را در اختیار راننده اتوبوس قرار می دهد.

علاوه بر مزیت‌های ذکر شده، مجهز بودن اتوبوس های رانیران– ولوو به انواع لوازم و تسهیلات رفاهی و آسایشی مانند کولر، یخچال و سایر لوازم پذیرایی و تسهیلات بهداشتی، تابلو دیجیتالی اعلام مسیر، دو دستگاه تلویزیون با مانیتور DVD،LCD، رادیو پخش و سایر وسایل رفاهی دیگر، از ویژگی‌های محصولات جدید رانیران است.

شرکت رانیران با تولید و عرضه بیش از چهار هزار و پانصد دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی کشور، شبکه گسترده‌ای از واحدهای خدمات پس از فروش و تعمیرگاهی در سطح کشور ایجاد کرده و ضمن انتقال دانش فنی روز آمد از کارخانه‌های ولوو سوئد به این واحدها و آموزش مستمر کادر فنی و تجهیز تعمیر گاهها به افزارهای پیشرفته، خدمات پس از فروش خود را در بالاترین سطح کارایی در اختیار دارندگان محصولات رانیران قرار می‌دهد.

مرکز خدمات پس از فروش مرکزی رانیران در تهران نیز به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین تعمیرگاه های اتوبوس در کشور با داشتن تجهیزات تعمیراتی بسیار پیشرفته و برخورداری از کادر فنی کار آزموده و مجرب همواره تلاش می‌کند که در سریع ترین زمان ممکن خدمات پس از فروش را در اختیار دارندگان اتوبوسهای رانیران قرار دهد.


محصولات شرکت رانیران:


اتوبوس‌های شهری

اتوبوس شهری VOLVO B7 - اتوبوس شهری B10M

اتوبوس‌های بین‌شهری

اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKII - اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKIII - اتوبوس توریستی B12- اتوبوس توریستی B12 Bogie - اتوبوس توریستی B12B TX -اتوبوس توریستی B9R کلاسیک ۴۴ صندلی - اتوبوس توریستی B9R VIP


دلایل موفقیت اتوبوس ولوو تی ایکس در زمان خودش

شرکت رانیران  که به عنوان یک شرکت صددرصد خصوصی از سال 1370 با تولید هزار دستگاه اتوبوس شهری B10M آغاز بکار کرد، با توجه به تامین بخشی از نیازهای روزافزون ناوگان ترابری جاده ای کشور ، به تولید اتوبوسهای بین شهری همت گماشت. 

شایان توجه این که با استفاده از آخرین ابداعات و نوآوریهای تکنولوژیک محصولات رانیران  از استاندارد آلایندگی EURO III & EURO II و قابل ارتقاء و انطباق با استاندارد EURO IV  برخوردار گردیده اند. 

رانیران  در ساخت و عرضه بدنه هایدک با ضریب استجکام و ایمنی بیشتر و تامین راحتی سرنشینان و همچنین تنوع در عرضه انواع اتوبوس , که اتوبوسهای مدل B7R و B12 و بوگی ( سه محور ) از آن جمله بوده اند سرآمد عرضه کنندگان مدلهای متنوع و زیبا و جدید اتوبوس به بازار ایران بوده است.
راه اندازی خط جدید تولید اتوبوسهای مدل
TX , نویدی دیگر از عرضه پیشرفته ترین و مجهزترین اتوبوس بین شهری روز اروپا توسط شرکت رانیران است.
محصول جدید
رانیران  ولوو (اتوبوس مدل TX ) به عنوان مدرنترین اتوبوس روز اروپا از ویژگیهای جدیدی چون ضدزنگ بودن شاسی نیز برخوردار است.
ویژگی شاسی   اتوبوس مدل
TX آن را از سایر مدلهای اتوبوس موجود در ناوگان حمل و نقل جاده ای ایران متمایز می کند. اتوبوس مدل TX با شرایط اقلیمی و آب و هوایی متنوع ایران سازگاری داشته و حتی در مرطوب ترین نقاط کشور و یا در سفرهای خارج از ایران ، شاسی آن با ویژگی STAINLESS یا ضدزنگ بودن از هرگونه گزند خودرگی و یا پوسیدگی مصون است . افزون برآن ، برای نخستین بار در ایران ، اتوبوسهای  TX به راحت ترین و پیشرفته ترین صندلیهای مبله و قابل انعطاف و  بهره مند از بالاترین استاندارد جهانی تجهیز شده و صندلی راننده نیز از میان پیشرفته ترین صندلیهای موجود در جهان انتخاب و بر روی این مدل نصب شده  است.
بی مناسبت نیست در اینجا به صورت خیلی خلاصه جلوه هایی از مشخصات فنی اتوبوس مدل
TX جهت استحضار جستجوگران ارائه شود :
1-قدرت موتور اتوبوس مدل
TX معادل 420 اسب بخاراست ، که موتوری بسیار نیرومند و کم مصرف بوده و راندمان آن بیش از 45 درصد است. این موتور به 24 سوپاپ دود و هوا مجهز است.
2-اتوبوس مدل 
TX به ترمزهای دیسکی با کنترل الکترونیکی مجهز است.
3-سیستم تعلیق مستقل چرخهای جلو موجب افزایش ایمنی و نرمی گردیده  ( مانند اتومبیلهای سواری ) و راحتی سرنشینان اتوبوس را فراهم می آورد.
4-فاصله تعویض روغن در اتوبوس
TX زیاد و طول عمر روغن طولانی تر است.
5-سیستم ترمز مدل
TX به ریتاردر با اثر ترمزی فوق العاده زیاد مجهز است . سیستم VOLVO EGS-VR نصب شده بر روی شاسی بین 400 تا 600 کیلوو ات قدرت داشته و توان آن بیش از دو برابر توان موتور است. سامانه ترمز به مکانیزم ضدقفل ABS و ضدلغزش ASR مجهز است.
6-سیستم ترمز مدل
TX با برخورداری از سرعت موثر بالا در جاده های کوهستانی و سر بالایی و شیب زیاد بدون به مخاطره انداختن ایمنی , از واکنش سریع ریتاردر هیدرولیک بهره مند بوده و استفاده از 90 درصد قدرت ترمز در ظرف نیم ثانیه حداکثر استفاده توان 600 کیلو واتی نیروی ترمز را امکان پذیر نموده و  تحت هرگونه شرایط , این توان از 400 کیلووات کمتر نمی گردد.
7-از دیدگاه رانندگان
,  مجهز بودن اتوبوس به این گونه سیستم ترمز به رانندگان اجازه میدهد که به اصطلاح , جمع کردن یا کنترل اتوبوس در شیبهای تند به سهولت و ایمنی بیشتر امکان پذیر شود.
8-استفاد ه از فولاد زنگ نزن
( STAINLESS STEEL ) موجب کاهش وزن اتوبوس و استحکام بیشتر شاسی گردیده است. 
9ـ گاردان مدل
TX و چهار شاخه آن نیاز به گریسکاری ندارد.
10ـ در اتوبوس مدل
TX از جعبه دنده EGS یا تعویض آسان استفاده شده است.
علاوه بر مزیت‌های ذکر شده، مجهز بودن این اتوبوس به انواع لوازم و تسهیلات رفاهی و آسایشی مانند کولر، یخچال و سایر لوازم پذیرایی و تهسیلات بهداشتی، تابلو دیجیتالی اعلام مسیر، دو دستگاه تلویزیون با مانیتور 
DVD,LCD ، رادیو پخش و سایر وسایل رفاهی دیگر , از ویژگی‌های محصولات جدید رانیران  است.
شرکت
رانیران  با تولید و عرضه بیش از سه هزار و پانصد دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی کشور، شبکه گسترده‌ای از واحدهای خدمات پس از فروش و تعمیرگاهی در سطح کشور ایجاد کرده و ضمن انتقال دانش فنی روز آمد از کارخانه‌های ولوو سوئد به این واحدها و آموزش مستمر کادر فنی و تجهیز تعمیر گاهها به افزارهای پیشرفته، خدمات پس از فروش خود را در بالاترین سطح کارایی در اختیار دارندگان محصولات رانیران  قرار می‌دهد.
مرکز خدمات پس از فروش مرکزی
رانیران  در تهران نیز به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین تعمیرگاه های اتوبوس در کشور با داشتن تجهیزات تعمیراتی بسیار پیشرفته و برخورداری از کادر فنی کار آزموده و مجرب همواره تلاش می‌کند که در سریع ترین زمان ممکن خدمات پس از فروش را در اختیار دارندگان اتوبوسهای رانیران  قرار دهد

اوضاع و احوال تحصیلات رانندگان اتوبوس/تاثیر سواد برچگونگی رانندگی


اوضاع و احوال تحصیلات رانندگان اتوبوس/تاثیر سواد برچگونگی رانندگی


به گزارش خبرنگار مهر، یکی از موضوعاتی که در چند ساله اخیر جزو عوامل موثر بر تصادفات جاده‌ای مطرح می‌شود، سطح تحصیلات رانندگان است. براین اساس میزان تلفات در میان رانندگانی که تحصیلات کمی داشتند یا بی سواد بودند بیشتر بوده و بخش زیادی از سوانح رانندگی به این بخش اختصاص داشته است. آمارها نشان می‌دهد ۲۴ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بی‌سواد هستند و ۲۲.۷ درصد آنها تحصیلات ابتدایی دارند.

همچنین از میان فوت شدگان، ۲۰ درصد تحصیلات راهنمایی، ۷.۵ درصد دبیرستانی، ۱۳ درصد زیردیپلم و ۱۰.۳ درصد دانشجو و یا بالاتر از لیسانس هستند. بنابراین ۸۷.۲ درصد از فوتی‌ها را افراد دیپلم و یا زیردیپلم تشکیل می‌دهد که در نهایت این آمارها نقش عوامل انسانی در رانندگی و تصادفات جاده ای را بیشتر نشان می‌دهد.

در این میان سطح تحصیلات در میان رانندگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس و مینی بوس اهمیت زیادی دارد؛ چراکه جان عده ای انسان دیگر هم در دست آنها است.  همین موضوع علاوه بر اینکه خواندن علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را دشوار یا حتی غیرممکن می‌کند بلکه آنها به دلیل نداشتن سواد کافی، استفاده ازتمام تجهیزات اتوبوس‌ها را هم ندارند.

براین اساس، در شرایطی که برای استخدام رانندگان اتوبوس در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعریف شده، میزان سطح سواد، حداقل سیکل تعیین شده که این خود یک شروع نامناسب برای استخدام رانندگان است. ضمن آنکه در چندسال پیش سطح سواد برای استخدام رانندگان، ابتدایی تعریف شده بود که در چندسال اخیر این میزان به سیکل افزایش پیدا کرده است.

۸.۱ بی‌سواد در میان رانندگان حمل و نقل عمومی

البته مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معتقدند که با افزایش سطح تحصیلات برای استخدام رانندگان موافق هستند اما بر سر راه این کار، مشکلاتی دارند و برای تغییر از مدرک پنجم دبستان به سیکل هم، با مخالفت طیف زیادی از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی روبرو بودند.

این در حالی است که شغل رانندگی بطور مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارد و هر ساله تصادفات، جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد که در این میان حمل و نقل عمومی وظیفه بیشتری برای حفظ جان انسان‌ها دارد و باید عوامل بروز سانحه را به حداقل برساند.

در این خصوص، جواد هدایتی در گفتگو با مهر با اشاره به سطح تحصیلات رانندگان حمل و نقل عمومی، گفت: از مجموع رانندگان حمل و نقل عمومی ۸.۱ درصد بی سواد هستند و ۴.۵ درصد فقط سواد خواندن و نوشتن دارند.

به گفته وی از مجموع این دسته از رانندگان ۲۲.۳ درصد تاپایان ابتدایی درس خوانده‌اند و ۲۴.۴ درصد تحصیلات دیپلم دارند. مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک با بیان اینکه از این آمار ۱.۷ درصد تحصیلات کاردانی و ۱.۳ درصد تحصیلات کارشناسی دارند، افزود: در کل رانندگان حمل و نقل عمومی ۳۸ نفر تحصیلات کارشناسی و ۱۱ نفر تحصیلات حوزوی دارند.

بنابراین آمارها نشان می‌دهد این قشر مسئولیت زیادی را در قبال جان افراد دارند و حجم بالای مسافرت و جابجایی‌ها در حمل و نقل عمومی نشانگر اهمیت این بخش از حمل و نقل است. چراکه در بسیاری از مواقع وقتی یک اتوبوس دچار سانحه می‌شود، خودروهای دیگر را هم درگیر می‌کند و علاوه بر آسیب به مسافران آن، به سایر سرنشینان خودرو هم آسیب وارد می‌شود.

قوانین سخت گیرانه برای رانندگان اتوبوس در اروپا



اتحادیه اروپایی، قوانین سخت گیرانه ای برای رانندگان اتوبوس ها وضع کرده و اجرا می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وضع قوانین اتحادیه اروپایی برای رانندگان اتوبوس ها، شامل زمان کار و استراحت، کنترل و آموزش رانندگان می شود.

زمان رانندگی، ساعت کار و استراحت

وضعیت فعلی قوانین

رانندگان باید از قوانین گسترده ای پیروی کنند تا از اینکه آنها به میزان کافی استراحت می کنند، و همچنین از رعایت محدودیت های اعمال شده بر ساعت کاری روزانه و هفتگی اطمینان حاصل شود.

قانون شماره 561/2006/EC در رابطه با ساعات رانندگی و استراحت در اتحادیه اروپایی (الزامی از می سال 2007)

ساعت استراحت هفتگی منظم 45 ساعت (حداقل یک هفته در میان)

ساعت استراحت کم به میزان24 ساعت در هفته (حداکثر یک هفته در میان) و هر میزان کاهش ساعت استراحت کمتر از 45 ساعت باید طی سه هفته با استراحت اضافی جبران شود.

استراحت منظم روزانه 11 ساعت در هر 24 ساعت الزامی است. می تواند به 9 ساعت در روز فقط سه بار در یک هفته کاهش یابد.

حداقل 45 دقیقه استراحت در هر 4.5 ساعت رانندگی

حداکثر 56 ساعت رانندگی در یک هفته

میزان زمان رفت و آمد راننده به و از محل کار و یا مأموریت نمی تواند شامل ساعات استراحت تلقی گردد.

قوانین سخت گیرانه برای استراحت رانندگانی که با اتوبوس تورهای گردشگری بین 6 و 12 روزه می برند.

کنترل روی رانندگان

وضعیت فعلی

رانندگان اتوبوس به درستی حرفه ای هستند، اما قوانین باید به گونه ای وضع و اجرا شوند تا مشتریان و مسافران را از تناسب راننده به شغل خود مطمئن تر سازد.

قانون تاخوگراف شماره 3821/85/EC (در حال اجرا از سال 1985)

تمام خودروهایی که شامل قوانین اتحادیه اروپایی در رابطه با ساعات رانندگی و استراحت می شوند، باید مجهز به تاخوگراف باشند.
از ماه می سال 2006، تمام خودروهای نو باید مجهز به تاخوگراف دیجیتال باشند تا این اطمینان حاصل شود که رانندگان قادر به دستکاری ساعات رانندگی و استراحت خود نخواهند بود.
تاخوگراف ممکن است در آینده به سیستم مکان یابی جی پی اس متصل شود تا ایمنی را هر چه بیشتر بهبود دهد و همچنین امکان اتصال خودرو به سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS) شامل امکان تماس خودکار «eCall» و یا سایر اقدامات ایمنی راهها، فراهم شود.

در این رابطه، اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای و اعضای آن  از اعمال کنترل های قوی بر رانندگان توسط مراجع ذی صلاح و همچنین اعمال مجازات سخت بر رای کسانی که از این قانون تخلف کنند حمایت می کنند. این اتحادیه از استفاده از فن آوریهای نوین و هوشمند حمایت می کند که توجه را بر روی کسانی (رانندگان و یا متخلفان) متمرکز می کند که یک خطر شناخته شده اند و یا به طور واضح آن را ایجاد می کنند. این اتحادیه همچنین از اقدامات جدیدی که در حال حاضر در اتحادیه اروپایی در حال مذاکره است که طبق آنها دستکاری تاخوگرافهای دیجیتال سخت از گذشته می شود و انجام آموزشهای سخت را برای مراجع کنترل کننده و آژانس های که بر قانون نظارت می کنند الزامی می کند.

آموزش راننده

وضعیت فعلی

از منظر تمام مسئولیت ها و الزاماتی که بر شانه رانندگان اتوبوس های شهری و بین شهری گذاشته شده است، فقط انتظار می رود که اولویت بسیار بالایی به بحث آموزش داده شود.

دستورالعمل آموزش راننده شماره 2003/59/EC (الزامی از سپتامبر 2008)

برای مشغول بکار شدن بعنوان راننده اتوبوس، صرفا داشتن گواهینامه رانندگی مربوطه دیگر کافی نخواهد بود. تمام رانندگان جدید باید مدرک جدید گواهینامه صلاحیت حرفه ای اتحادیه اروپایی را نیز اخذ نمایند. (EU Certificate of Professional Competence) (CPC)

گواهینامه CPC پس از طی دوره اجباری آموزش بمدت 280 ساعت ارائه می شود که در انتهای آن یک آزمون و یا انجام مراحل 1 تا 4 شامل آزمون های عملی و تئوری برگزار می گردد. این آموزشها و آزمونها توسط مراجع ذیربط در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی انجام می گیرد.

تمامی رانندگان باید تحت آموزش دوره ای به مدت 35 ساعت در هر 5 سال قرار گیرند تا گواهینامه CPC آنها تمدید گردد.
آموزش ها و اثبات صلاحیت حرفه ای به شدت معطوف به بحث ایمنی راهها می شود. در میان تمام نکات، این قانون موارد زیر را بعنوان مهارتهای پایه مشخص می کند:

آموزشهای پیشرفته بوسیله تکنیک های رانندگی بر مبنای رانندگی ایمن و کارآمداز لحاظ صرف جویی سوخت، شامل دانستن ویژگی های فنی و عملکردی کنترلهای ایمنی روی خودرو، محدودیت های استفاده از ترمز، استفاده بهتر از دور موتور و سرعت، روشهای کاهش سرعت و ترمز گیری در سرازیریها و اقدامات لازم در زمان خرابی وسیله نقلیه است.

توانایی اطمینان یافتن از راحتی و ایمنی مسافران، شامل استفاده از زیرساخت های مشخص شده (فضاهای عمومی و خطوط ویژه)، مدیریت تعارض بین رانندگی ایمن و سایر نقشهای یک راننده،

تعامل با مسافران، ویژگی های خاص گروههای مشخصی از مشتران (افراد معلول، کودکان)؛

دانستن حداکثر ساعات کاری؛ اصول، کاربردها و تبعات ناشی از قوانین اتحادیه اروپایی در مورد رانندگی و ساعات استراحت و استفاده از تاخوگراف؛

دانستن قوانینی که بر حمل و نقل مسافران، گروههای خاص، تجهیزات ایمنی، کمربند ایمنی و بارهای روی وسیله نقلیه حاکم هستند.

آگاهی از خطرات ترافیک جاده ای، انواع تصادفات در هنگام کار در بخش حمل و نقل، آمار تصادفات و بررسی علل تصادفات شامل اتوبوس بین شهری، انسانها، مواد و پیامدهای مالی؛

توانایی نشان دادن واکنش در تمامی موارد اضطراری برای اطمینان یافتن از ایمنی تمام مسافران و سایر کاربران راههای جاده ای، بوسیله آموزشهایی که شامل کمکهای اولیه، تخلیه مسافران در مواقع آتش سوزی، و وضعیت های بالقوه تعارض بین راننده و مسافر است؛

اهمیت سلامت جسمی و ذهنی برای ایمنی جاده ای: غذای سالم، اثرات مصرف الکل، مواد مخدر یا سایر موادی که بر رفتار، خستگی و دوره کار/استراحت تأثیر می گذارند.

حضور عقاب افشان در نمایشگاه ترکیه


استقبال چشمگیر از اتوبوس دُرسا در نمایشگاه استانبول

نمایشگاه اتوبوس استانبول  با نام تخصصی Busworld ؛ امسال شاهد به اهتزاز در آمدن پرچم مقدس کشورمان به دلیل حضور شرکت عقاب افشان، به عنوان تنها تولیدکننده ایرانی حاضر در این نمایشگاه، بود.

در این نمایشگاه، اتوبوس عقاب ـ اسکانیا مدل دُرسا که جدیدترین اتوبوس بین شهری شرکت عقاب افشان است،مورد بازدید عموم درآمد.

این نمایشگاه کههر دو سال یکبار در این شهر برگزار می شود، با حضور اغلب شرکت های معتبر ترک در کنار چند برند اروپایی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استانبول برگزار شد.

 نمایشگاه مذکور یکی از معتبرترین نمایشگاه های تخصصی اتوبوس در جهان به شمار می رود و هر سال در 5 قاره جهان و در کشورهای بلژیک، روسیه، چین، هندوستان، برزیل، ترکیه و اکراین برگزار می شود.

در این نمایشگاه خبرنگاران مجلات تخصصی خودروهای تجاری، مدیران شرکت های حمل و نقل مسافر کشور میزبان و کشورهای مختلف دیگر از اتوبوس فوق لوکس درسا بازدید کردند. استقبال چشمگیر از اتوبوس درسا در این نمایشگاه نشان دهنده کیفیت بالا و طراحی جذاب این اتوبوس بود.

مدیر عامل شرکت عقاب افشان در این باره معتقد است: «برای اینکه کیفیت و توانمندی شرکت در عرصه های ممتاز بین المللی مورد محک قرار بگیرد، حضور در چنین نمایشگاههای تخصصی بسیار حایز اهمیت است. خوشبختانه اتوبوس درسا توانست نظر مساعد مدیران عامل دو شرکت بزرگ مسافر بری ترکیه را بخود جلب کند و ان شاالله که بتوانیم به زودی فرایند بازاریابی محصولات را با همکاری شرکت اسکانیا در ترکیه آغاز کنیم.»

ایشان در مورد استانداردهای مورد نیاز برای اینکار بیان داشتند: «در حال حاضر در کشور ترکیه استاندارد یورو5 برای موتور الزامی شده است که با توجه به نوع همکاری شرکت عقاب افشان با شرکت اسکانیا، قادر هستیم موتورهای یورو 5 و حتی یورو6 را نیز بر روی محصولات خود بکار گیریم و از این بابت مشکلی وجود ندارد. البته به زودی و با توجه به رفع تدریجی تحریم ها کارهای نهایی برای اخذ استاندارد تأییدیه نوع اتحادیه اروپا برای اتوبوس درسا انجام خواهد شد.»ایشان در ادامه برنامه های عقاب افشان برای حضور در نمایشگاههای مشابه را شرکت در نمایشگاه خودروهای تجاری هانوفر آلمان در ماه سپتامبر و شرکت در نمایشگاه و کنفرانس حمل و نقل دبی در آوریل سال 2015 اعلام کردند.






گذر از پیچ جاده با فرمان یک زن!

- ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه؛ اصفهان، پایانه کاوه؛ اتوبوس اصفهان-تهران 
همهمه خداحافظی مردم ، گرمای هوا و دلهره رسیدن به کلاس درس کلافه ام کرده بود و خداخدا می کردم که اتوبوس راه بیافتد.
سرم را برگرداندم، زنی لاغر اندام با صورتی تکیده اما خوش لباس وارد شد، نگاهی به اتوبوس انداخت، گمان کردم که دنبال جایش می گردد، اما در کمال ناباوری، با اعتماد به نفس کامل رو به مردی که بیرون ایستاده بود کرد و با لحنی مقتدرانه گفت: تکمیل. 
زن به سمت صندلی راننده رفت، نشست، در اتوبوس را بست و فرمان به دست گرفت؛  ناگهان همه سرها به سمت راننده چرخید؛ همهمه خداحافظی های بلند به پچ پچ های غریب وصل شد؛ مسافران

از کودکی علاقه زیادی به رانندگی داشتم؛ وقتی پدرم رانندگی می کردم تمام نگاهم به پاهای پدرم بود که چه وقت ترمز می کنه و چه وقت کلاج می گیره؛ همین علاقه باعث شد سال ۶۴ گواهی نامه رانندگی رو بگیرم. به همین دلیل پس از ازدواج در یک آموزشگاه رانندگی به عنوان مربی مشغول به کار شدم
با تعجب به هم نگاه می کردند؛ یکی می پرسید و دیگری غرولند می کرد؛ یعنی راننده اتوبوس یک زن است؟ پچ پچ مسافران بالا رفت؛ خدایا به کشتنمان ندهد؛ چطور یک زن می تواند ماشینی به این سنگینی را هدایت کند؛ من که تصورش هم نمی توانم بکنم؛ در همین حین با توضیح یکی از مسافران متوجه شدم که نامش مهین جلالی است وشغلش رانندگی؛ کنجکاوی غریزی شغلم از یک سو و نگرانی به سلامت رسیدن از سویی دیگر باب صحبتمان را باز کرد و ادامه اش را موکول کرد به استراحت بین راه.
ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه بعدازظهر؛ 
نیم ساعت برای نماز و ناهار؛ زود برگردید؛ این را گفت و پیاده شد.

- (خسته نباشید خانم جلالی) چرا رانندگی بین راهی؟ 
از کودکی علاقه زیادی به رانندگی داشتم؛ وقتی پدرم رانندگی می کردم تمام نگاهم به پاهای پدرم بود که چه وقت ترمز می کنه و چه وقت کلاج می گیره؛ همین علاقه باعث شد سال ۶۴ گواهی نامه رانندگی رو بگیرم. به همین دلیل پس از ازدواج در یک آموزشگاه رانندگی به عنوان مربی مشغول به کار شدم؛ ولی چون علاقه زیادی به ماشین سنگین داشتم سال ۷۰ برای گرفتن گواهینامه پایه یک اقدام کردم که موفق هم شدم اما متاسفانه در همین سالها شوهرم به سرطان مبتلا شد و دار فانی را وداع گفت، من مانده بودم و ۵ بچه؛
من که علاقه زیادی به رانندگی با ماشین های سنگین داشتم چند بار پشت رل ماشین برادرم نشسته بودم و از این کار احساس خوشحالی زیادی می کردم تا این که پس از گرفتن گواهینامه پایه یک از طریق یکی از بستگانمان که دارای مسوولیتی در ترمینال اتوبوسرانی بین شهری اصفهان بود، قضیه علاقه ام به رانندگی اتوبوس و این که می خواهم از این طریق کمکی به تامین معاش خانواده کنم را مطرح کردم و چون گواهینامه داشتم ، خوشبختانه پیشنهادم پذیرفته شد. برای اولین بار بود که یک زن راننده اتوبوس می شد. اوایل به عنوان کمک راننده مشغول بودم مثلا از پلیس راه اصفهان تا میمه رانندگی می کردم اما روز به روز یک ساعت به رانندگی من اضافه می
تمام طول مسیر نگاهم به رانندگی او بود؛ مردانه رانندگی می کرد اما الفاظش مردانه نبود، کمتر ظرافتهای زنانه دارد. انگار در این سال ها آموخته که باید رفتاری مردانه داشته باشد، با چاشنی محبت
شد تا الان که خودم تمام طول مسیر را می نشینم.
-خانواده تان چه عکس العملی داشتند؟ بچه هایم از شغلم راضی هستم و اصلا مخالفتی نداشتند، یه جورایی بهم افتخار می کنند. 
خوشبختانه بچه ها همه موفق شدند، یکی از پسرام مثل خودم راننده اتوبوس شده و اوایل با هم کار می کردیم؛ یکی از پسرام مهندس برق و دیگری مهندس نساجی است؛ دو دخترم هم لیسانس زبان دارند؛ ۴ تا از فرزندانم ازدواج کردند و فقط پسر کوچکترم با من زندگی می کند.
-عروس ها و دامادهایتان با شغل شما چطور برخورد کردند؟ آنها هم مشکلی با شغل من نداشتند حتی خوشحال هم هستند به طوری که گاهی عروس هام با من همراه می شوند تا رانندگی من را ببیند و به من افتخار کنند.
- شما همیشه در سفر هستید پس چطور به خانه و امور زندگی تان رسیدگی می کنید؟ از وقتی شوهرم فوت کرد، به همه کارهایم نظم دادم چون باید بیرون از منزل هم کار می کردم؛ شعار نمی دهم واقعا در کارهایم نظم داشتم؛ کارهای خانه را انجام می دهم، غذا برای روزی که نیستم آماده می کنم. اکنون نیز هر دوهفته یکبار همه فرزندانم را دعوت میکنم تا همدیگر را ببینیم؛ فقط دلم برای نوه هایم خیلی تنگ می شود، خیلی دوستشان دارم.
عکس نوه هایش را بیرون آورد و نشانم داد؛ الان خیلی دلم برایشان تنگ شده...
تا حالا تصادف هم کرده اید؟ 
دخترجان دیر شد بقیه سوالها بماند برای وقتی که رسیدیم.
 تمام طول مسیر نگاهم به رانندگی او بود؛ مردانه رانندگی می کرد اما الفاظش مردانه نبود، کمتر ظرافتهای زنانه دارد. انگار در این سال ها آموخته که باید رفتاری مردانه داشته باشد، با چاشنی
از رانندگی هیچ وقت احساس خستگی نمی کنم؛ یعنی اولین باری که رانندگی اتوبوس را شروع کردم به مشهد رفتم، پابوس آقا امام رضا(ع)، از آقا خواستم که اکنون که قدم در این راه گذاشتم کمکم کند تا هیچ وقت احساس خستگی نکنم
محبت.
- مسافران برایش میوه و چایی و تخمه می بردند اما نمی خورد و مدام چیزی زیر لب زمزمه می کرد... 
-ساعت۱۶ ، تهران؛ پایانه بیهقی.
خانم خسته که نیستید؟
نه دخترجان ؛ از رانندگی هیچ وقت احساس خستگی نمی کنم؛ یعنی اولین باری که رانندگی اتوبوس را شروع کردم به مشهد رفتم، پابوس آقا امام رضا(ع)، از آقا خواستم که اکنون که قدم در این راه گذاشتم کمکم کند تا هیچ وقت احساس خستگی نکنم.
بیا برویم روی صندلی بشینیم البته ببخشید که باید توی اتوبوس بنشینیم؛ در پایانه ها استراحتگاه برای رانندگان مرد است؛ جایی برای من راننده زن نیست. 
- پس شما چکار می کنید؟ - می گویند به نمازخانه برو و استراحت کن اما نمازخانه که جای استراحت نیست! معمولا سعی می کنم زیاد در پایانه ها نمانم.
اما وقتی به مشهد می روم خیلی خوب است به حرم آقا می روم برای زیارت
-توی راه که می آمدیم زیر لب چیزی زمزمه می کردید به عادت رانندگان اتوبوس شعر می خواندید؟نه، دعا می خواندم. دعاهای ارتباط با خدا را حفظ کرده ام، در مسیر معمولا دعاها را می خوانیم؛ وقتی دعا می خوانم انگار مسیر طولانی سفر برایم کوتاه می شود؛
-تاکنون تصادف هم کرده اید؟نه به لطف خدا تاحالا یه تصادف هم نداشتم فقط عید پارسال بود که بهم زنگ زدند که باید برم مشهد، با اینکه تصمیم گرفته بودم عید کنار خانواده باشم اما چون اسم مشهد را شنیدیم نتونستم نه بگم قبول کردم.
به جندق که رسیدیم ماشین را به کمک راننده دادم و رفتم یه کم استراحت کنم اما در بین راه ماشین روبرویی منحرف می شه و کمک راننده برای اینکه به ماشین روبرو نزنه به چپ منحرف شد. من آخر اتوبوس گیر کرده بودم و هیچ کس صدای منو نمی شنید، دیگه بالاخره
در زندگی ام از تنها چیزی که نمی ترسم رانندگی در جاده است، بلکه هنگام رانندگی در جاده سعی می کنم تمام حواسم به رانندگی باشد، اما از آنجا که سرعت اتوبوس در جاده از سواری های معمولی بیشتر است
با مشت آنقدر به آخر اتوبوس زدم که ماموران آتش نشانی متوجه شدند و منو نجات دادند، توی این حادثه از ناحیه کمر آسیب دیدم.

- برخورد مسافران مرد و راننده های دیگر با شما چطور بود؟
اوایل همه تعجب می کردند، معمولا سرها می آمد وسط اتوبوس، نگاهها به من خیلی سنگین بود، همه پچ پچ می کردند که نکنه بکشتمون، اما وقتی به وسط راه می رسیدیم همه خوشحال بودند مخصوصا خانم ها، می آمدند ازم تشکر می کردند و می گفتند که باعث افتخار خانم هایی و روی مردا را کم کردی! برایم میوه وآجیل می آوردند.
رانندگان مرد هم اول تعجب کرده بودند فکر نمی کردند که من بتونم از پس این کار بر بیام اما به لطف خدا تونستم توی کارم موفق بشم.
-در موقع خرابی اتوبوس تصور راننده ای آچار به دست زیر اتوبوس برایمان تداعی می شود؛ تا حالا شده توی مسیر اتوبوس تان خراب شود؟
بله یکبار توی جاده نطنز اتوبوس خراب شد که سریع با شرکت هماهنگ کردم و مسافران را با اتوبوس های دیگه راهی تهران کردم و خودم تا صبح ایستادم تا شرکت، مکانیک فرستاد و اتوبوس را درست کرد. 
- تا حالا شده که از رانندگی کردن بترسید؟ در زندگی ام از تنها چیزی که نمی ترسم رانندگی در جاده است، بلکه هنگام رانندگی در جاده سعی می کنم تمام حواسم به رانندگی باشد، اما از آنجا که سرعت اتوبوس در جاده از سواری های معمولی بیشتر است ، در مواردی بوده که وقتی یک راننده که بیشتر هم سواری های شخصی هستند وقتی کمی به اتوبوس نزدیک می شوند با دیدن این صحنه که یک زن راننده است به خیال این که زنها در رانندگی خیلی ترسو هستند سعی می کند جلوی اتوبوس
اما هیچ وقت سعی نمی کنم حتی با رانندگان معدودی که در راه قصد مشکل تراشی دارند، کل بیندازم ، بلکه می کوشم با خونسردی از آنها عبور کنم . این طوری هم آنها را متوجه خطایشان می کنم ، هم آب توی دل مسافرانم تکان نمی خورد
بیفتد و به من راه عبور ندهد. به هر حال اگرچه آنقدر سفر کرده ام که دیگر جاده را مثل کف دست می شناسم ، اما هیچ وقت سعی نمی کنم حتی با رانندگان معدودی که در راه قصد مشکل تراشی دارند، توجهی کنم، بلکه می کوشم با خونسردی از آنها عبور کنم . این طوری هم آنها را متوجه خطایشان می کنم ، هم آب توی دل مسافرانم تکان نمی خورد.
-و یک خاطره خوب؟یکبار دبیران باغ بهادران را به اردبیل بردم ؛ در بین راه انها خیلی خوشحال بودند و احساس راحتی می کردند چون همگی زن بودیم، واقعا به همگی مان خیلی خوش گذشت، هر بار به من زنگ می زنند و می خواهند که یکبار دیگر راننده شان شوم.
- به غیر از شما رانندگان زن دیگری در این مسیر هستند؟ به تازگی ۳ راننده زن در این خط به عنوان راننده کمکی فعال شده اند و من از این موضوع بسیار خوشحال هستم. 
- دوست دارید که بازنشسته شوید؟
- کمی مکث کرد و گفت دوست دارم که بازنشسته شوم اما وقتی که فکر میکنم باید خانه نشنین شوم آزارم می دهد به خاطر همین ترجیح می دهم که بازنشسته نشوم.
راستی خانم جلالی نگفتید چند سال دارید؟
دخترجان تو خودت دختری نمی دانی نباید این سوال را از یک خانم بپرسی؛
چرا ولی فکر کردم...
نه من مثل بقیه خانم ها نیستم من ۵۷ سال دارم. 
با لهجه تهرانی یکی از رانندگان یادم آمد که در تهران هستم و برای چه آمده ام. 
سریع خودم را جمع و جور و از او خداحافظی می کنم و او با مهربانیش مرا بدرقه می کند.
در بین راه ذهنم درگیر گفته هایش می شود، علاقه او رانندگی است و همت و توانایی زنانه اش به یاری او آمده اند تا او اکنون با غرور و سربلندی از شغلش بگوید؛ اگرچه ظاهری آراسته دارد که نشان از آبروی ما ایرانیان است اما چین و چروک صورتش حکایت از رنج و زحمت است...

37 سال رانندگی بدون تصادف

متولد ۱۳۳۷ در کرمان با ۳۷ سال سابقه رانندگی در جاده‌هاست، راننده اتوبوس و مینی بوس برون شهری در طول بوده و تاکنون هیچگونه سانحه و تصادف رانندگی نداشته است.

“محمد ذونژند”، در گفت و گویی از دغدغه‌های کاری خود و می‌گوید و امیدوار است مشکل بیمه تکمیلی رانندگان در سال ۹۳ حل شود.

چطور شد شغل رانندگی را برای خدمت انتخاب کردید؟

بنده از سنین نوجوانی به کار با اتوبوس علاقمند شده و شاید بخاطر ارتباط مستقیمی که با اقشار مختلف مردم داشتم این شغل را انتخاب کردم. در سال۱۳۵۷ همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی موفق به اخذ گواهینامه پایه ۲ و در سال۱۳۶۱ نیز موفق به گرفتن گواهینامه پایه یکم از راهنمایی و رانندگی کرمان شدم و در همین سال شغل رانندگی با اتوبوس، حرفه اصلی من شد.

چند سال است در این عرصه فعالیت می‌کنید؟

بیشتر از ۳۷ سال افتخار خدمت در حمل ونقل مسافر جاده ای با اتوبوس را دارم و هم اکنون نیز در حال انجام وظیفه و خدمت رسانی به مسافران جاده‌ای هستم،‌اما بدلیل عدم پرداخت حق بیمه رانندگان در سالهای اول کارم، هنوز باید ۲ سال دیگر در چرخه حمل ونقل مسافر کار کنم.

خانواده چقدر در این زمینه با شما همراه بودند؟

از همان ابتدا، شرط ازدواجم انجام این شغل بود و همسرم و خانواده وی نیز قبول کردند و در طی ۳۳سال زندگی مشترک، دور از خانواده بوده و تنهایی‌های همسر و فرزندانم را تحمل کرده‌ام، دوری از خانه برایم سخت بود، اما بواسطه علاقمندی به این حرفه به شغل خود ادامه داده‌ام و در همین جا لازم می‌دانم از همسرم تشکری ویژه کنم که علاوه بر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ‌اش از بنده و تحمل سختی‌ها، فرزندانی صالح را برایم تربیت کرد.

چند فرزند دارید و با توجه به اینکه اغلب اوقات خارج از منزل به سر می‌برید، خانواده چطور با این شرایط کاری شما کنار آمدند؟

خداوند را شاکرم که ۳ فرزند سالم و فهیم نصیبم کرد، دخترم کارشناسی ارشد معماری خوانده و در شهرداری کرمان مشغول است‌، پسر اولم دانشجوی هوانوردی و پسر دوم نیز دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه کرمان است.

نگاه مردم و جامعه را نسبت به حرفه رانندگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گذشته متاسفانه رانندگان از پایگاه اجتماعی برخوردار نبودند و مردم توجهی به این حرفه نداشتند، شاید علت آن نیز رفتار‌های برخی رانندگان بود، اما امروزه دیدگاه مردم خیلی متفاوت شده‌، رانندگان دارای شأن اجتماعی بالاتری هستند‌، میانگین تحصیلی رانندگان بالا رفته و از طرفی ملزم کردن رانندگان به شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی که از طرف اداره کل حمل ونقل و پایانه‌های استان برگزار می‌شود و داشتن مدرک تحصیلی برای اخذ کارت هوشمند و بعضا‌ برنامه‌های راهنمایی ورانندگی و…..همگی در این مورد نقش داشته‌اند.

به خارج از کشور هم به عنوان ترانزیت سفر کرده‌اید؟ فضای رانندگی و نگاه به این حرفه را چگونه می‌بینید؟

خیر همیشه سعی بنده در این بود که در داخل کشور به مردم خدمت کنم.

از مشکلات این حرفه بگویید‌

مشکلات این حرفه بسیار است، اما گرانی لاستیک‌، قطعات یدکی‌، سوخت و… از مشکلات عمده این حرفه است، از طرف دیگر برای داشتن اتوبوس خوب باید بودجه کلانی داشت و به راحتی این امر امکان پذیر نیست.

وضعیت راه‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم وضعیت راه‌ها را با حدود ۲۰ سال قبل مقایسه کنیم اوضاع خیلی خیلی بهتر شده و اگر بخواهیم نسبت به حدود ۱۰ سال قبل مقایسه کنیم، یک و روند بهسازی و نوسازی کند‌تری داشته است، این موضوع را ما بعنوان راننده و کسی که شبانه روز در جاده‌ها هستیم، می‌بینیم‌.

چقدر به مسائل فنی خودرو آشنایی دارید؟

اگر بگویم با ۸۰ درصد مسائل فنی اتوبوس آشنایی کامل دارم، سخن ‌گزافی نگفته‌ام، زیرا در گذشته راننده بایستی علاوه بر رانندگی‌، یک آپارات خوب‌، یک مکانیک خوب‌، یک برقکار خوب ‌بود تا در میان راه مردم را آواره بیابان نکند. در گذشته مثل امروز از امداد خودرو ، مجتمع‌های بین راهی و… خبری نبود بنا براین یک راننده قدیمی یک راننده تمام عیار بود.

تاکنون جریمه شده‌اید؟

تقریبا محال است راننده‌ای با ۳۷ سال سابقه فعالیت، ادعای کند اصلا‌ جریمه نشده است، بنده ‌علی‌رغم بر اینکه همیشه سعی وافر در توجه کامل به قوانین رانندگی داشته‌ام، اما چند مرتبه جریمه شده‌ام، اما به لطف پروردگاه هیچوقت تصادف نداشته و هیچ زمانی از سوی پلیس، خود‌، ماشین‌ یا گواهینامه‌ام توقیف نشده است‌.

پیش آمده به دلیل شرایط نامساعد جوی در راه مانده باشید و راهداران به کمک شما شتافته باشند؟

بلی، هم در گذشته ‌و هم در سال‌های اخیر به دفعات دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ایم و تلاشگران خستگی ناپذیر جاده‌ها، راهداران زحمتکش به دادمان رسیده و ما را از وضعیت بهرانی خارج کردند که خداوند همیشه یار و یاورهمه راهداران این فداکاران همیشه بیدار جاده‌ها باشد.

از خاطرات تلخ و شیرین دوران کاری خود بگویید؟

ماندنی‌ترین خاطره‌ام مربوط است به دوران دفاع مقدس در سال ۶۴ زمانی که به منطقه نیرو اعزام می‌کردیم،‌ بعداز پیاده نکردن نیروهای بسیجی‌، از منطقه جنگی به اهواز رسیدیم، در تعاونی ۲ اهاوز مشغول صرف صبحانه بودیم‌ که آن موسسه مسافربری مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت و بنده نیز از ناحیه ساق و ران پا مورد اصابت ۳ ترکش قرار گرفتم و هنوز جای پارگی آن ترکش‌ها برروی پایم به یادگار مانده است.

تقاضای شما از سازمان به عنوان متولی بخش حمل‌ونقل چیست؟

مسئولین اداره کل حمل ونقل و پایانه‌های استان همیشه به بنده لطف داشته‌اند و در مراسم ۲۶ آذر با اهدای لوح تقدیراز بنده و تعدادی از رانندگان تجلیل کرده‌اند که این اقدام باعث دلگرمی ماست، اما همانگونه که قبلا گفته‌ام مشکلات ما رانندگان زیاد است، با توجه به پیگیری‌هایی که توسط سازمان راهداری وحمل نقل جاده‌ای کشور شده‌، مشکل بیمه رانندگان تاحدودی حل وفصل شده است، اما با توجه به گرانی درمان مشکل بیمه‌های تکمیلی همچنان پا برجاست، خوشبختانه با مساعدت‌ها و رایزنی‌های اداره کل حمل ونقل و پایانه‌های استان و انجمن‌های صنفی امیدواریم در سال ۹۳ این مشکل نیز مرتفع شود. یکی دیگر از خواسته‌های بنده اعطای تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان مسافربری جاده‌ای و همچنین تامین لاستیک است.

حرف آخر…

در انتها جا دارد از مدیریت و کارکنان اداره کل حمل ونقل و پایانه‌های استان کرمان درخصوص پیگیری‌ها و حمایت بی‌دریغ‌شان از رانندگان مسافربری جاده استان تقدیر و تشکر کنم.

بانوی کارشناس الهیات، راننده اتوبوس است

گرفتن گواهینامه پایه یک هم از یک شوخی با همسرم نشأت می‌گیرد که وی می‌گفت خانم‌ها که نمی‌توانند براحتی گواهینامه پایه یک بگیرند، من گفتم من می‌توانم و خلاصه هم موفق شدم.
روزنامه ایران: بانوان ایرانی با استعدادی که دارند توانسته‌اند اثبات کنند که از پس هر کاری بر می‌آیند. زنان در ایران اسلامی امروزه جوهر وجودی‌شان را در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی نشان داده‌اند تا جایی که گاهی با ایجاد اشتغال، مردان را به کار گرفته‌اند و بی‌ادعا خودشان را در موفقیت‌های مملکت سهیم می‌دانند.


در ادامه گفت‌وگویی داریم با زهره عرفانیان، بانویی که توانسته اثبات کند بانوان ایرانی به دلیل استعدادی که دارند از پس هر کاری بر می‌آیند.زهره عرفانیان فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته الهیات است و مدتی هم به عنوان دبیر تدریس کرده، دو فرزند دختر دارد که یکی دارای مدرک دکتری بیومکانیک و دیگری کارشناس ارشد عمران است و همسرش هم شغل آزاد دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه اقدام به گرفتن گواهینامه پایه یک کرده است، اظهار کرد: حدود 10 سالی است که گواهینامه پایه یک دارم و گرفتن پایه یک هم از یک شوخی با همسرم نشأت می‌گیرد که وی می‌گفت خانم‌ها که نمی‌توانند براحتی گواهینامه پایه یک بگیرند، من گفتم من می‌توانم و خلاصه هم موفق شدم؛ خودم اتوبوس ندارم و به دلیل علاقه‌ای که دارم با دیگر رانندگان کار می کنم که البته تعجب مردم را در پی دارد و بسیار جالب است.

این راننده اتوبوس گفت: به طور جدی دو سالی است که با اتوبوس رانندگی را آغاز کرده ام و چون دختر و همسرم ساکن اصفهان هستند بیشتر برای دیدن دخترم‌ ‌در خط شمال – اصفهان و همچنین لنگرود به تهران کار می کنم.عرفانیان در خصوص بروز مشکلات فنی گفت: از آنجا که اتوبوس‌ها تک راننده نیستند، خدا را  شکر تاکنون کسانی که به‌عنوان راننده دیگر حضور داشتند، هــــمه فنی کار بودند و به کمک این دوستان مشکلات برطرف شده است.وی درخصوص برخورد مردم بیان کرد: یک بار که به عنوان راننده پشت فرمان نشستم یک خانم سن بالا جیغ و داد کرد که این ما را به کشتن می‌دهد، از آن پس همیشه سعی می کنم به عنوان راننده دوم بنشینم، اغلب مسافران از این مسأله استقبال کرده و از من سؤال می کنند چگونه می توانند گواهینامه پایه یک بگیرند.

عرفانیان درخصوص مدیریت داخل و خارج خانه افزود: از بابت پخت و پز خیالم به سبب وجود دخترم راحت است، بعضی وقت ها هم غذا را آماده می کنم و می‌روم، مشوق اصلی من در کارم، همسر و فرزندانم هستند و با حمایت‌های آنان توانستم تا این حد در این کار موفق باشم.این بانوی راننده اتوبوس ادامه داد: وقتی 10 سال پیش برای گرفتن گواهینامه مراجعه کردم اوایل پذیرش این موضوع که خانمی برای اخذ گواهی پایه  یک مراجعه کند، برای مسئولان عجیب و باور نکردنی بود، اما الحمدلله الان این فرهنگ بخوبی جا افتاده است و حتی در مسیر سفرهایم سرهنگ محترمی هست که همیشه تحسینم می‌کند.

وی اضافه کرد: حداکثر سرعت مجاز برای اتوبوس 110 کیلومتر بر ساعت است، یادم است اوایل که با راننده‌ای همکاری می‌کردم، وقتی نخستین بار پشت فرمان نشستم و با سرعت مجاز در حال رانندگی بودم، این سرعت از نظر او زیاد به نظر می‌رسید و می‌گفت خانم را چه به رانندگی، برو به قورمه‌سبزی پختنت برس؛ به‌هرحال بعضی می‌پذیرند و بعضی نمی‌پذیرند و دیدگاه‌ها متفاوت است، البته از همکارانی که ما را می‌پذیرند تشکر می‌کنم و از افرادی هم که برخورد بدی دارند، اصلاً ناراحت نمی‌شوم.

عرفانیان با اشاره به خاطره‌ای یادآور شد: یک روز صبح از اصفهان حرکت کرده و به تونل منجیل رسیده بودم که یک پرشیا وقتی دید راننده خانم پشت فرمان نشسته، شروع به اذیت کردن کرد، از تونل که بیرون آمدیم سریع بدون اصلاح مسیر به محض اینکه اتوبوس را رد کرد، زود پیچید جلو اتوبوس و من هم سریع از ترمز اضطراری استفاده کردم، اما باز برخورد صورت گرفت و من مقصر شدم و جریمه هم به پای خودم بود.وی با بیان اینکه رانندگی اگرچه شغلی شیرین است اما سختی خودش را دارد، گفت: ‌وقتی به ترمینال مقصد می‌رسیم، استراحتگاهی برای راننده خانم در ترمینال‌ها وجود ندارد، همچنین مشکل دیگری که وجود دارد، بیمه است که ماهانه 110 هزار تومان پرداخت می‌کنیم، چرا که رانندگی جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود، در صورتی که اگر رانندگی مداوم باشد، تکان‌های مداوم باعث ایجاد فاصله بین ستون‌ فقرات می‌شود، در سایر کشورها رانندگی نیز جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود.

دنیا مثل اتوبوس است همه مسافریم

خیلی دوست ندارد نگاه جنسیتی به شغلی که انتخاب کرده داشته باشیم. بارها درحین صحبت عنوان می‌کند رانندگی، زن و مرد نمی‌شناسد و تنها تفاوت او با دیگر خانم‌ها، رانندگی او با اتوبوس است.
  خیلی دوست ندارد نگاه جنسیتی به شغلی که انتخاب کرده داشته باشیم. بارها درحین صحبت عنوان می‌کند رانندگی، زن و مرد نمی‌شناسد و تنها تفاوت او با دیگر خانم‌ها، رانندگی او با اتوبوس است. گرچه در سال‌های اخیر بانوان در بسیاری از محیط‌های‌کاری حضور پیدا کرده‌اند و فعالیت آنها در جامعه و مشاغل مختلف زیاد شده اما باید قبول کرد که شغل او هر انسانی را با انواع سؤالات درگیر می‌کند و دوست دارد پای صحبتش بنشیند و از او بخواهد درباره زندگی و کارش حرف بزند. ما هم برای پاسخ به این سؤالات، مسیر ترمینال جنوب تا میدان رسالت را سوار اتوبوس نرگس اسدپور شدیم و او برای ما از چگونگی گرایش به این شغل، سختی‌های کار و از همه مهم‌تر نگاه مردم به کارش حرف زد.

وقتی پشت فرمان اتوبوس می‌نشیند، احساس می‌کنی بانوی ریزنقشی درحال رانندگی است اما نرگس اسدپور چنان غرق در رانندگی می‌شود و دوست دارد بااحتیاط و قانونمند رانندگی کند که در صندلی اتوبوس فرو می‌رود و دودستی فرمان را می‌چسبد. همه تمرکز او به رانندگی است و همین خصلت باعث شده، خوشبختانه در این 6سال تصادف نکند و همه مسافرها از او راضی باشند. اسدپور هر روز ساعت7 مسافرانش را از ترمینال جنوب در منطقه ما سوار اتوبوس کرده و به شهرستان گلپایگان می‌برد. بعدازظهرها هم حدود ساعت19 به ترمینال جنوب می‌رسد و از آنجا که هر روز اتوبوس را به مالکش برمی‌گرداند، برخی مسافران را تا میدان رسالت جابه‌جا می‌کند. وی درباره انتخاب شغل رانندگی اتوبوس می‌گوید: «به نظر من رانندگی ارثی است. تعدادی از بستگان ما هم پایه یک داشتند و دایی و همسرم راننده ماشین سنگین هستند. این ارثیه خانوادگی به من هم رسید و سال88 پایه یک گرفتم.»

 علاقه، من را به این کار کشاند
این بانوی 37ساله نزدیک به 18ماه راننده اتوبوس‌های تندرو در خط آزادی ــ تهرانپارس بوده است. وی درباره چگونگی دریافت پایه یک رانندگی می‌گوید: «از سن کم به رانندگی خودروهای سنگین علاقه داشتم تا اینکه فرصتی پیش آمد در شرکت واحد اتوبوسرانی کلاس‌های رانندگی را سپری کنم. از آنجا که همیشه دوست داشتم قانونمند رانندگی کنم، هیچ‌وقت تا قبل از گرفتن گواهینامه رانندگی پشت فرمان ننشستم. آن زمان در شرکت واحد برای جذب رانندگان خانم فراخوان داده‌ بودند. من هم در کلاس‌ها شرکت کردم و توانستم راننده اتوبوس در خط یک اتوبوس‌های تندرو شوم. بعدها از رانندگان خانم خواستند خودشان را بازخرید کنند. آن زمان 12، 13 راننده خانم بودیم و مجبور به ترک کارمان شدیم اما من از کارم منصرف نشدم. این‌طور بود که رانندگی اتوبوس بین شهری را انتخاب کردم و حالا 4سال و نیم از آن موقع می‌گذرد.»

 در این منطقه به دنیا آمدم
جالب است بدانید که این راننده حرفه‌ای اتوبوس سال 1357 در محله نازی‌آباد به دنیا آمده و خاطرات زیادی از زادگاهش دارد. اسدپور همراه خانواده‌اش مدتی هم در محله هزاردستگاه ساکن بوده و 20سال پیش به منطقه11 مهاجرت کرده و حالا همراه همسرش در آنجا زندگی می‌کند. پدرش بازنشسته اداره آموزش و پرورش و مادرش خانه‌دار است. وقتی از او می‌پرسیم چطور توانسته خانواده‌اش را راضی کند که وارد این شغل شود، می‌گوید: «درست است که بافت منطقه ما مذهبی بود و آن زمان خیلی از خانواده‌ها حتی اجازه نمی‌دادند دخترهای‌شان در کلاس‌های هنری و ورزشی شرکت کنند اما خوشبختانه خانواده من چنین خصلتی نداشتند. پدرم فرهنگی بود و دوست داشت روی پاهای خود بایستم. مادرم نیز به خواسته‌های من احترام می‌گذاشت و دوست داشت سراغ‌کاری بروم که دوست دارم. وقتی هم به آنها گفتم دوست دارم در کلاس‌های شرکت واحد شرکت کنم تا راننده اتوبوس شوم، مخالفت نکردند.»

 همسرم با شغل من مخالف نیست
«در زمان ازدواج، همسرم از شغل من باخبر بود و خوشبختانه هیچ مخالفتی با کارم نداشت و حالا هم ندارد. او هم راننده‌تریلی است و گواهینامه پایه یک دارد. حتی مدتی به‌عنوان کمک راننده با او به شهرستان می‌رفتم.» اسدپور با بیان این جملات ادامه می‌دهد: «من و همسرم طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کارمان آسیبی به زندگی مشترک‌مان نزند. خوشبختانه محیط کارم نیز بسیار خوب است. همکاران تعاونی، مهماندار اتوبوس، راننده‌های خط و مسافرها هم رفتار بسیار خوبی دارند و هیچ مشکلی از لحاظ امنیت ندارم.» اسدپور درحال حاضر فرزند ندارد، به همین خاطر دغدغه بچه‌داری ندارد و برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که از رفت و آمدهای فامیلی عقب نماند. شاید همین دلایل باعث شده در شیفت روز کار کند و عصرها به خانه برگردد. همسایه‌های او از شغلش باخبرند و اسدپور می‌گوید: «اوایل با شنیدن این خبر تعجب کردند و باورشان نشد اما حالا به همدیگر عادت کرده‌ایم.»

 احساس زنانه‌ام را گم نکرده‌ام!
اسدپور مایل نیست درباره انتخاب این شغل مردانه صحبت کند چراکه می‌گوید این هم یک شغل مانند دیگر شغل‌ها است. وقتی از او می‌پرسیم آیا این شغل تغییری در روحیه زنانه او ایجاد کرده یا نه، با قاطعیت می‌گوید: «خیر. مگر می‌شود کار در فضای مردانه، روح لطیف زن را از وجودش دور کند؟ حداقل، من نخواستم این‌طور باشم. دوست دارم همیشه اخلاق و روحیات زنانه‌ام را داشته باشم و خانم بودنم را حفظ کنم.» اما به هرحال این شغل تاحدی توانسته بر برخی رفتارهای اسدپور اثر بگذارد که می‌توان به افزایش مقاومت و صبوری او اشاره کرد. وقتی این موضوع را به او می‌گوییم، با تأیید حرف‌مان پاسخ می‌دهد: «هر‌کاری سختی و مشکلات خود را دارد. من هم با این سختی‌ها کنار آمده‌ام و حقیقتش را بخواهید، علاقه من به این شغل باعث شده مشکلات را راحت‌تر تحمل کنم.» صحبت که به اینجا می‌رسد، از او می‌پرسیم آیا روحیات زنانه‌اش باعث شده که با دیدن یک تصادف در جاده گریه کند؟ اسدپور می‌گوید: «به هرحال هرانسانی با دیدن حوادث دلخراش ناراحت می‌شود. این موضوع ربطی به خانم یا آقا بودن ندارد چون دیدن حوادث در جاده، خیلی از راننده‌های آقا را هم ناراحت می‌کند. ما در جاده کار می‌کنیم اما اجازه نداده‌ایم جاده بر روحیات و حس انساندوستی ما غلبه کند و آدم بی‌احساسی شویم.» وی پس از مکث کوتاهی ادامه می‌دهد: «چندوقت پیش راننده یک پراید به خاطر خواب آلودگی تصادف و فوت کرده بود. با دیدن این صحنه خیلی ناراحت شدم و فکرم چندروز درگیر بود. سال90 هم که از لاهیجان به سمت تهران می‌آمدم، اتوبوسی دیدم که با یک‌ تریلی تصادف کرده بود. بار ‌تریلی تیرآهن بود و متأسفانه مهماندار و راننده به خاطر برخورد با تیرآهن‌ها فوت کرده بودند. آن روز هم خیلی ناراحت شدم و جزو بدترین خاطرات کاری من است.»

 آدم پول جمع کنی نیستم
اسدپور از ترمینال جنوب تا شهرستان گلپایگان رانندگی می‌کند و همین مسیر را برمی‌گردد. این خط نیاز به کمک راننده ندارد و خودش همه مسیر را رانندگی می‌کند که با احتساب انتظار برای سوار و پیاده شدن مسافر، حدود 10ساعت از وقت او را می‌گیرد. اسدپور در قبال این کار از مالک اتوبوس مزد می‌گیرد که از آن راضی است. وقتی از این راننده حرفه‌ای اتوبوس می‌پرسیم دستمزد خود را چطور خرج می‌کند، می‌گوید: «مثل همه مردم خرج زندگی می‌کنم. همسرم هم با دستمزد من‌کاری ندارد و نمی‌پرسد چقدر پول دارم یا چطور خرج کرده‌ام. اصولاً من آدم پول جمع کنی نیستم! دنیا را مثل اتوبوسی می‌بینم که یک روز باید از آن پیاده شویم. همه ما مسافریم و حرص خوردن و پول جمع کردن فایده ندارد.» از او می‌پرسیم اگر خودش مالک اتوبوس بود، آیا آن را می‌فروخت تا با سود بانکی زندگی‌اش را بچرخاند؟ اسدپور بدون تأمل پاسخ منفی می‌دهد و می‌گوید: «کار به انسان سلامتی و روحیه می‌دهد. دوست ندارم از کار دست بکشم و در خانه بنشینم و با خودم بگویم چون پول دارم، پس لازم نیست تلاش کنم.»

 اگر مشکل راننده‌ها حل شود...
حقوق راننده‌ها از طرف سازمان پایانه‌ها و ترمینال‌ها تعیین می‌شود. اسدپور از حقوق دریافتی خود راضی است اما این را هم می‌گوید که بیشتر همکارانش از این حقوق راضی نیستند: «بیشترین دلیل نارضایتی همکارانم، ازبین رفتن سختی کار از شغل ما است. سختی کار از شغل رانندگی اتوبوس لغو شده و از طرف دیگر راننده‌ها باید خودشان حق بیمه پرداخت کنند. اگر حق بیمه هم ندهند، کارت هوشمند آنها از اعتبار ساقط می‌شود.» وی درباره مشکلات رانندگی در خارج از شهر می‌گوید: «وضع آسفالت خیلی از جاده‌ها خوب نیست و راننده‌ها را به مشکل می‌اندازد. روشنایی در برخی جاده‌ها هم مناسب نیست که باعث تصادف خودروها می‌شود. البته من در شیفت روز کار می‌کنم و مشکلی در این زمینه ندارم ضمن اینکه جاده قم روشنایی کافی دارد. مشکل دیگر راننده‌ها مشاجره برخی مسافرها با همدیگر است. عده‌ای از مسافرها رعایت حال دیگران را نمی‌کنند و به‌عنوان مثال با صدای بلند با تلفن همراه یا فرد بغل دستی خود حرف می‌زنند.»

 نباید در زندگی نمره منفی گرفت
اسدپور تاکنون نمره منفی در رانندگی نگرفته اما چندبار جریمه شده که آن هم مربوط به رانندگی او نبوده است. وی می‌گوید: «یک‌بار به خاطر سوارکردن مسافرهای خانم در ردیف اول جریمه شدم. نشستن خانم‌ها در صندلی جلوی اتوبوس جریمه دارد و قانون هم برای همه یکسان است حتی اگر راننده خانم باشد. چندبار هم مأموران راهنمایی و رانندگی به خاطر اینکه مسافرها کمربند ایمنی نبسته بودند، من را جریمه کردند. بارها به مسافرها می‌گوییم کمربند ایمنی ببندند اما بعضی‌ها توجه نمی‌کنند. هر دقیقه هم نمی‌توانیم سرکشی کنیم و بفهمیم کمربند را بسته‌اند یا نه.» او خوشحال است که جریمه‌هایش به خاطر بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی نبوده و با لبخندی بر لب می‌گوید: «امیدوارم که در زندگی نمره منفی نگیریم.» وقتی از او می‌پرسیم تا به حال برای کسی قفل فرمان کشیده یا نه، می‌گوید: «خدا نکند! این کارها در‌ شأن ما مسلمان‌ها نیست. باید در رانندگی حوصله داشت و با دیگران کنار آمد.» سیگار، تخمه و چای از تنقلات خیلی از راننده‌ها به‌خصوص راننده خودروهای سنگین به شمار می‌رود. اسدپور می‌گوید: «با همه آنها مخالفم به‌خصوص هنگام رانندگی. با چای هم که اصلاً میانه خوبی ندارم و فقط بین راه در رستورانی که در شهر قم توقف داریم، گاهی اوقات غذا می‌خورم.» او حتی اجازه نمی‌دهد مسافری در پله‌های اتوبوسش سیگار بکشد و می‌گوید: «مسافرها می‌دانند سیگار کشیدن در این ماشین ممنوع است و اجازه این کار را به کسی نمی‌دهم.» اسدپور به تمیزی اتوبوس هم حساس است. وی می‌گوید: «خوشبختانه مهماندار اتوبوس به این موضوع دقت زیادی دارد و همیشه داخل اتوبوس تمیز است. خیلی از مسافرها هم مراعات می‌کنند و آشغال کف ماشین نمی‌ریزند.»

سفر روزانه با 60مسافر
«من این کار را خیلی دوست دارم و هر روز با 60مسافر مختلف سفر می‌کنم. همیشه سعی کرده‌ام خودم را با آنها هماهنگ کنم. گاهی پیش می‌آید که عده‌ای برای شرکت در مراسم ختم به شهرستان می‌روند و گاهی برای شرکت در جشن عروسی. در چنین شرایطی باید مراعات حال مسافران را بکنیم و ناراحتی یا شادی خودمان را به آنها تحمیل نکنیم.»  اسدپور با بیان این جملات ادامه می‌دهد: «مسافرها و خانواده آنها به سالم رسیدن به مقصد فکر می‌کنند بنابراین مهم‌ترین وظیفه ما رانندگی صحیح و سالم رساندن مسافرها به مقصد است. ما مسئول جان مسافرها هستیم و این موضوع باید همیشه مدنظرمان باشد.»
اسدپور برای رفت و آمد در شهر از خودرو شخصی استفاده می‌کند. وقتی از او می‌پرسیم آیا حوصله رانندگی با خودرو سبک در شهر و ترافیک دارد یا خیر، می‌گوید: «رانندگی در شهر و خارج از شهر با همدیگر فرق دارد ولی باید همیشه قانون را رعایت کرد. من هم همیشه سعی می‌کنم در شهر براساس قوانین و شرایط رانندگی کنم و از همه مهم‌تر حوصله داشته باشم چون در سطح شهر راننده‌های زیادی پیدا می‌شود که به قوانین احترام نمی‌گذارند یا به تازگی رانندگی را شروع کرده‌اند. به همین خاطر چنین افرادی احتمال برخورد با خودروهای دیگر را دارند و باید مراقب آنها بود.»
همیشه شاهد گردش چندباره برخی از اتوبوس‌ها دور ترمینال جنوب هستیم تا در بزرگراه بعثت مسافر پیدا کنند. این کار ضمن شلوغی و ایجاد ترافیک در این قسمت از منطقه ما، آلودگی هوا و آلودگی صوتی را زیاد می‌کند. اسدپور چنین‌ کاری انجام نمی‌دهد چراکه هر روز مسافرها از تعاونی17 بلیت گرفته و در حیاط ترمینال سوار اتوبوس او می‌شوند.  وی بااشاره به کاهش تعداد مسافران در چند روز اخیر می‌گوید: «مسافرت در ماه مبارک رمضان کم می‌شود و به همین خاطر خیلی از اتوبوس‌ها با تعداد کمی مسافر راهی مقصد می‌شوند.»

رشته‌های
مورد علاقه من

نرگس اسدپور زمانی که در منطقه ما ساکن بود، به مجموعه ورزشی مرغوبکار می‌رفت و والیبال بازی می‌کرد. او مربی والیبال این مجموعه بود و در تیم مدرسه هم بازی می‌کرد. حتی یکبار همراه دوستانش در مسابقات والیبال محله‌ها رتبه آورد. این راننده اتوبوس به موسیقی هم علاقه دارد و این روزها به‌صورت حرفه‌ای کیبورد و سنتور می‌نوازد. به گفته خودش اگر راننده اتوبوس نمی‌شد، حتماً تدریس این رشته‌ها را دنبال می‌کرد. اسدپور زمانی که در منطقه ما ساکن بود، در مدارس امیدوار (جواد موفقیان) و شهید اول درس خوانده و دیپلم تجربی دارد. به گفته خودش آن زمان امکانات مدرسه و محل زندگی‌اش نسبت به محله‌های همجوار خوب بود و سختی زیادی برای تحصیل نکشید. نازی‌آباد را از بهترین محله‌های تهران می‌داند چراکه فضای سبز زیادی دارد و همسایه‌ها با همدیگر روابط عمیقی دارند. او اهالی نازی‌آباد و هزاردستگاه را افرادی بامرام و بامعرفت می‌داند و می‌گوید: «از زمانی که از این محله رفته‌ایم، دوستان و همکلاسی‌هایم را ندیده‌ام. به آنها اگر این گزارش را می‌خوانند، سلام می‌کنم و امیدوارم یک روز آنها را ببینم.» بزرگ‌ترین آرزوی این راننده اتوبوس در زندگی، راه‌اندازی یک تعاونی با تعداد زیادی راننده اتوبوس نیست چراکه او اعتقاد دارد چنین مسائلی آرزو به حساب نمی‌آید و امکان از دست دادنش خیلی زیاد است. او سلامتی همه بزرگ‌ترها به‌خصوص پدر و مادرش را مهم‌ترین آرزوی زندگی‌اش می‌داند و امیدوار است سایه آنها همیشه بالای سرش باشد.


آشنایی با شغل راننده اتوبوس


آشنایی با شغل راننده اتوبوس

اگر عاشق رانندگی بوده و دوست دارید با افراد مختلف در ارتباط باشید، این کار مناسب شماست.

راننده اتوبوس، مسافران را در مسیرهای داخل شهری، بین شهری و خارج از کشور جابجا می کند. امنیت جاده ها یک بخش مهم دراین کار است زیرا امنیت مسافران بر عهده راننده می باشد.

راننده اتوبوس باید در رانندگی بسیار حرفه ای بوده و گواهینامه رانندگی پایه یک مخصوص اتوبوس داشته باشد. همچنین باید از کلیه قوانین و مقررات رانندگی آگاهی داشته، صبور، با آرامش و مسئولیت پذیر بوده و در صورت لزوم مسافران را به خوبی راهنمایی نماید. علاقه مندان برای ورود به این شغل باید ابتدا به صورت شاگرد مدتی در کنار یک راننده اتوبوس حرفه ای آموزش ببینند.

ساعت کاری راننده اتوبوس بسته به نوع کاری که می کند، بسیار متنوع است. رانندگان داخل شهری معمولا به صورت تمام وقت و گاهی شیفتی کار می کنند. رانندگان بین شهری و خارجی نیز در ساعات مختلف روز و به صورت نوبتی رانندگی می کنند. رانندگانی که در ترمینال ها مشغول به کار هستند، تعداد ساعت معینی در هفته را باید کار کنند که شب ها و روز های تعطیل را نیز شامل می شود. در زمان تعطیلات فشار کاری رانندگان زیاد بوده و شاید چندین روز از خانه دور باشند.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد راننده اتوبوس ارائه می شود.

وظایف راننده اتوبوس

  • اطمینان یافتن از سالم، ایمن و تمیز بودن اتوبوس
  • گرفتن کرایه و بلیط
  • بررسی پاسپورت های مسافران در سفرهای خارجی
  • رانندگی ایمن و مطمئن در شهرها و جاده ها
  • رعایت کلیه قوانین راهنمایی و رانندگی
  • دادن اطلاعات در خصوص مسیرها و زمانبندی ها
  • اطمینان از سوار شدن دوباره مسافران پس از توقف های بین راهی
  • کمک به مسافرانی که در سوار شدن و پیاده شدن مشکل دارند.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل راننده اتوبوس

  • مهارت عالی در رانندگی و آگاهی از قوانین و مقررات رانندگی
  • صبر و آرامش همراه با حفظ خونسردی
  • مسئولیت پذیری
  • آگاهی از مسایل بهداشتی و ایمنی مربوطه
  • شناخت نشانه ها و دستورالعمل های رانندگی در جاده ها و عمل به آنها
  • مهارت ارتباطی خوب و ارائه خدمات مناسب به مسافران
  • رفتار قاطعانه ولی مودبانه با مسافران مزاحم و بدرفتار
  • دانش خوب جغرافیایی
  • آشنایی با قوانین و مقررات رانندگی سایر کشورها و آشنایی نسبی با زبان انگلیسی ( برای رانندگانی که در مسیرهای بین المللی کار می کنند)

فرصت شغلی و بازارکار راننده اتوبوس

راننده اتوبوس می تواند در شرکت های مسافربری مختلف برای انتقال مسافران و نیز در سازمان ها، شرکت اتوبوسرانی شهری، شرکت ها و مدارس جهت انتقال کارکنان، دانش آموزان و …مشغول به کار شود. همچنین با داشتن تجربه و سرمایه کافی، می تواند شرکت های مسافربری شخصی راه اندازی کند.

در خصوص وضعیت بازارکار رانندگان اتوبوس اطلاعات زیادی در دسترس نمی باشد. اما آنها در کشور با برخی از مسایل و مشکلات روبرو هستند که عبارتند از :

  • مشکلات جسمی مانند آرتروز، کمردرد و… به دلیل ساعت های طولانی رانندگی
  • حقوق و مزایای ناکافی و نامتناسب با هزینه ها
  • عدم امنیت شغلی رانندگان قراردادی بسیاری از شرکت های اتوبوسرانی خصوصی
  • نبود اتحادیه های قوی رانندگان اتوبوس در کشور

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام رانندگان اتوبوس بین سال های۲۰۱۰ تا۲۰۲۰ ، رشد۱۳ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد۲۳.۴ درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان درآمد راننده اتوبوس

عوامل زیادی از جمله نوع محل کار، میزان ساعات و سرویس های کاری، میزان سابقه، نوع قرارداد با شرکت حمل و نقل و … در میزان درآمد رانندگان اتوبوس موثر است. البته اطلاعات دقیقی که بازگوی متوسط درآمد این رانندگان در کشور باشد، در دستزس نمی باشد.

میزان درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه رانندگان اتوبوس ۲۹.۱۶۰ دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۳۶.۲۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه رانندگان اتوبوس۵۰.۵۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای رانندگان تازه کار بین ۱۸.۰۰۰ تا۲۱.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین ۲۳.۰۰۰ تا۳۰.۵۰۰ دلار و برای رانندگان حرفه ای و متخصص تا۳۸.۰۰۰ دلار می باشد.

شخصیت های مناسب شغل راننده اتوبوس

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

بررسی مشخصات فنی اتوبوس بین شهری VOLVO B9R


  مدل VIP25+1+1
  سایز تایر295/80R22.5 & 315/80R22.5
  سایز رینگ22.5*8.25"   & 22.5*9"
  قابلیت هانوع توپی چرخاستیل با 10 عدد پیچ
  سایز تایر295/80R22.5 & 315/80R22.5
  سایز رینگ22.5*8.25"   & 22.5*9"
  قابلیت هانوع توپی چرخاستیل با 10 عدد پیچ


  سیستم الکترونیکیمالتی پلکسری ورژن2
  دینامدو عدد دینام 110 آمپر
  باطری هادو عدد باطری 225 آمپر ساعت
 
 
کلید اضطراری قطع سوخت + سوکت شارژ باطری
















  
  نوع سوختدیزل
  پمپ انژکتورUnit injectors
  گاورنرالکترونیکی
  فیلتر هوادونالدسون






  
  سازنده موتورولوو
  مدل موتورD9B
  طرح موتورنصب عمودی 9 لیتری
  قدرت موتور به کیلووات255
  قدرت موتور به اسب بخار380
  گشتاور به نیوتن-متر1740
  Bore and Stroke mm120x138
  نسبت تراکم18:01
  حجم روغن موتور40
  درجه آلایندگیEuro 3
  سیستم مدیریت سوختEMS2











 

  شرح تعلیق جلومحور جلوی یکپارچه با دو عدد کیسه باد با کنترل الکترونیکی - بار مجاز تا 7.5 تن - سیستم تعلیق با کنترل الکترونیکی و به همراه موج گیرو کمک فنر
  شرح تعلیق عقببار مجاز 11.5 تن سیستم تعلیق با کنترل الکترونیکی و به همراه موج گیر و کمک فنر




  
  
  سازندهولوو
  مدلI-shift AT2412C
  شرح گیربکس12 دنده جلو - 4 دنده عقب ، امکان انتخاب دنده بصورت دستی ، مصرف سوخت اقتصادی ، دارای دگمه Limp Home برای شرایط اضطراری
  قابلیت های نرم افزاری گیربکسدارای استراتژی تعویض دنده - مصرف بهینه سوخت - عملکرد متناسب و مرتبط با ترمز و ریتاردر-کنترل نرم افزاری دسته دنده -






سازنده محور جلوولوو
  مشخصه محور جلویکپارچه
  سازنده محور عقبولوو
  مدل محور عقبRS1228C
  شرح محور عقبسبک سازی شده - عملکرد بی سر و صدا - با حداکثر فاصله از زمین - قابل ارائه با انواع مختلف نسبت تبدیل






  
  نوع ترمزدیسکی - روی هردو محور عقب و جلو
  سیستم شتابگیر (ریتاردر)عملکرد همزمان با سیستم مکمل ترمزی EPG + VCB
  قابلیت هاEBS + ABS+TCS+ASR+HAS
تنظیم اتوماتیک فاصله لنت + لنت های بدون آزبست
تقسیم قدرت ترمزی بین محورها به تناسب بار
ترمز اضطراری










  سایز تایر
295/80R22.5 & 315/80R22.5
  سایز رینگ22.5*8.25"   & 22.5*9"
   قابلیت هانوع توپی چرخاستیل با 10 عدد پیچ


مشخصات اتوبوس بین شهری عقاب -اسکانیا مارال 4214 LX(سه محور)


اتوبوس بین شهری عقاب -اسکانیا مارال 4214 LX(سه محور)

 
شاسی
اسکانیا مدل K420 IB6 x2*4NB
کلیه تجهیزات مطابق با شاسی­های EURO 4 اسکانیا می باشد.
موتور
نوع : DC-1206 Scania
تعداد سیلندر : ٦ سیلندر
قدرت : ٤٢٠ اسب بخار ( KW ٣٠٩ ) در ١٩٠٠ دور بر دقیقه
حجم موتور : ١٢٠٠٠ سی سی
حداکثرگشتاور : ٢٠٠٠ نیوتن متر در ١١٠٠ تا ١٣٠٠ دور بر دقیقه
مجهز به اینتر کولر، توربو شارژ و خنک کن گازوئیل
مطابق با استاندارد آلایندگی محیط زیست EURO 3
وضعیت قرارگیری : به صورت خطی و ایستاده در امتداد شاسی
مجهز به حفاظ محکم و قوی انتهای شاسی و زیر موتور جهت محافظت در برابر تصادفات احتمالی
علاوه بر فیلتر روغن قابل تعویض، دارای فیلتر آسیابی گریز از مرکز قابل شستشو نیز می باشد .

گیربکس
GR 875 R Scania ، ٨ دنده جلو ، مجهز به سیستم تعویض دنده اپتی کروز با امکان تعویض دنده بصورت دستی و اتوماتیک.
مجهز به رادیاتور خنک کن روغن
مجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبی
مجهز به سیستم اخطار در هنگامی که بار بیش از حد به سیستم کلاچ وارد شود.
مجهز به سیستم محدود کننده سرعت( Cruise control ) (یعنی بدون دخالت راننده امکان رانندگی با یک سرعت خاص درهر وضعیت جاده وجود دارد.)
سیستم خنک کاری:
سیستم خنک کاری مدار بسته با مخزن انبساطی و فن هیدرولیک اتوماتیک
سیستم تعلیق:
محور جلو: دارای دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنر
محور دوم : چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و چهار عدد کمک فنر
محور سوم : دو عدد بالشتک هوای فشرده ( خمره ای باد ) و دو عدد کمک فنر
نسبت تبدیل دیفرانسیل ١ : ٠٧/٣
سیستم تنظیم ارتفاع:
سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی
قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده (جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ٤٠ کیلومتر در ساعت تجاوز کند ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت نرمال برمی­گردد )
قابلیت تعریف تنظیم ارتفاع بر اساس دو سرعت دیگر مطابق درخواست مشتری وجود دارد
سیستم ترمز:
ترمز پنوماتیک برای چرخ های جلو و عقب با سیستم دیسکی (دارای مخزن باد جداگانه)
ترمز EBS (سیستم ترمز الکترونیک) و ترمزABS (ضد قفل)
ترمز موتور (ترمز اگزوز)
سیستم ضد لغزش ( TC )
سیستم برق:
دو عدد دینام ١٥٠ آمپر ٢٤ ولت
دو عدد باطری ١٢ ولت ٢٢٥ آمپر ساعت
مشخصات چرخ ها:
لاستیک میشلن به ابعاد ٥/٢٢ R ٨٠/٣١٥
مکان راننده:
فرمان هیدرولیک و سیستم تنظیم ارتفاع و زاویه غربیلک فرمان ( تلسکوپی )به صورت پنوماتیک
جهت راحتی راننده و ارگونومی مناسب ، پدال­ها بر روی پایه فرمان نصب شده اند
تاخوگراف و صفحه آمپر دیجیتال
سیستم کنترل سرعت ( Cruise control .)
جهت راحتی راننده لیور تعویض دنده و لیور ریتاردر به صورت یک مجموعه بر روی فرمان نصب شده اند
سیستم عیب یاب الکترونیکی
صندلی راننده پنوماتیکی ISRI
عایق صدا و حرارت:
قسمت محفظه موتور بطور کامل در برابر حرارت و صدای موتور و گیربکس عایق بندی شده است
سقف و دیواره ها نسبت به بیرون به طور کامل عایق بندی شده اند تا کمترین تبادل حرارت با بیرون صورت گیرد. .ضمنا" شیشه ها نیز به صورت دو جداره بوده تا عایق خوبی برای صدا و حرارت باشند
ابعاد و ظرفیت:
ظرفیت مسافر در چهار کلاس:
معمولی ١+١+٥٤ نفر
VIP معمولی ١+١+٣٥ نفر( امکان چیدمان تا ١+١+٤٠ نفر به صورت تک و جفت و جود دارد. )
VIP خاص ١+١+٢٨ نفربا زیر پایی (Leg rest )
VIP خاص ١+١+٢٦ نفربا زیر پایی (Leg rest ) و سرویس بهداشتی
( همچنین امکان چیدمان صندلی مطابق نظر مشتری وجود دارد. )
نوع صندلی: Esteban / Kiel
طول کلی: ١٤١٨٥ میلی متر
عرض کلی: ٢۵۵٠ میلی متر
ارتفاع کلی: ٣٨٦٠ میلی متر با احتساب کولر
فاصله محور جلو تا سپر جلو : ٢٨٠٠ میلی متر
فاصله محور عقب تا سپر عقب : ٤٥٨٥میلی متر
کمترین شعاع دوران اتوبوس :١١٤٠٠ میلی متر
حداکثر وزن بر محور جلو : ٧۵٠٠ کیلو گرم
حداکثر وزن بر محور دوم و سوم : ١٧٥٠٠ کیلو گرم
ظرفیت جعبه های بار : حدود ٥/١٠ متر مکعب
ظرفیت باک: ٧۵٠ لیتر
اتاق استراحت راننده به ظرفیت ١/٢ متر مکعب، مجهز به کولر، بخاری ،آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتی و تصویری

ساختار اتاق:
طراحی مطابق با استاندارد R٦٦
استفاده از سقف یکپارچه فایبر گلاس برای جلوگیری از خوردگی و نیز عایق بندی بهتر سقف
ساختار(سازه) فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولاد مخصوص
کلیه جوشهای سازه با دستگاه میگ و مگ صورت گرفته واز کیفیت بالایی برخورداراست
بدنه اتوبوس با ورق­های فولادی پوشیده شده است و برای حفاظت در مقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس با استفاده از رنگ های اپوکسی پوشش داده می­شود. قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب می­باشد با لایه ضخیمی از دینیترول پوشانیده می­شود که به دلیل حالت ژله ای، در زیر بدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای­جلوگیری ازخوردگی و زنگ زدگی­اتاق­ به وجود می آورد.

سیستم تهویه مطبوع:
جهت افزایش رفاه حال مشتریان و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر ، اتوبوس های مارال به سامانه سرمایش و گرمایش مجهز شده اند. این سامانه تهویه مطبوع دارای قابلیت سرمایش ٧/٤٥ کیلو وات و گرمایش ٧٣ کیلو وات می باشد .
این سامانه از کولر پر قدرت مدل Konvekta با ظرفیت سرمایش ٣٩ کیلو وات و دبی باد خروجی٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت بهره می برد که در حال حاضر از موفق ترین سامانه های سرمایش در دنیاست. همچنین سامانه سرمایش مخصوص راننده (Frontbox ) با ظرفیت سرمایش ٧ کیلو وات و دبی باد ١٠٠٠ متر مکعب در ساعت، محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد می نماید. کابین استراحت راننده به سامانه سرمایش مخصوص با ظرفیت سرمایش ٧/٣ کیلو وات می باشد.
در سامانه گرمایش اتوبوس های مارال بخاری درجا ساخت شرکت Spheros مدل Thrmo ٣٠٠ با ظرفیت حرارتی ٣٠ کیلو وات و مصرف سوخت ٣/٣ لیتر در ساعت، دمای آب ٨٥ درجه سانتیگراد را تامین می کند. این سامانه از بخاری سقفی با ظرفیت گرمایش ٤٨ کیلو وات و دبی باد ٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت و بخاری راننده به ظرفیت گرمایش ٩ کیلو وات و دبی باد ١٠٠٠ متر مکعب و سامانه گرمایش مخصوص محیط استراحت راننده با ظرفیت گرمایش ٣ کیلو وات و کنوکتور به ظرفیت گرمایش ١٣کیلو وات جهت ایجاد محیطی مطلوب در اتوبوس سود می برد.
سیستم صوتی تصویری وامکانات ویژه:
دو دستگاه مانیتور LCD به ابعاد ٢٠ و ١٧ اینچ
یک دستگاه DVD Player داخل سالن
یک دستگاه DVD Player و مانیتور تاشو ١٠ اینچ در اتاق استراحت راننده
یک دستگاه آمپلی فایر مجهز به میکروفون برای ارتباط با مسافرین داخل و بلندگوی خارجی جهت اعلام حرکت به مسافرین خارج از اتوبوس
یک عدد تابلوی دیجیتالی برای اعلام مسیر در جلو
دو عدد تابلوی دیجیتالی پیام نما در داخل و یک عدد ساعت دیجیتالی و دماسنج برای نمایش دمای داخل و خارج اتوبوس
یک عدد تابلو خطر دیجیتالی در عقب
یخچال و قهوه جوش
یخچال داخل داشبورد
سیستم ایمنی برای دربهای بادی که در صورت قرار گرفتن مسافر بین آن، دربها به صورت اتوماتیک باز می­شوند.
سیتم اعلام حریق(هشدار برای حریق)
سپر جلو به صورت باز شو برای دسترسی راحت تر به بوکسل بند

مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده عقب و دوربین بالای رکاب عقب به منظور کنترل محدوده درب و رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب.

شیشه های جانبی و عقب خم دوجداره نوع سکوریت
دو عدد آینه بغل برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن مدل Makra
بوق دنده عقب
شیشه بالا بر برقی برای راننده
چراغ های اصلی و فرعی برای مطالعه، زنگ مهماندار و چراغ قرمز خواب در داخل اتوبوس
سیستم نور مخفی برای داشبورد و سقف
چراغ پله های ورودی و خروجی دو حالته
چراغ های نشانگر مربوط به باز و بسته شدن درب ها
پرده برای شیشه های جانبی و عقب
چکش اضطراری جهت شکستن شیشه های جانبی در مواقع اضطراری
آفتابگیر برقی برای شیشه جلو
درب های جعبه بار جدید که تنها با یک کلید باز و بسته می شوند و مجهز به چراغ راهنما هستند

پلاک شدن مجددا اتوبوس های اسکانیا



اولین  گروه از اتوبوس های بین شهری تولید شرکت عقاب افشان (اسکانیا) پس از وقفه ای هشت ماهه شماره گذاری شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت عقاب افشان، پس از اخذ مجوز شماره گذاری از پلیس راهور امروز 16 تیر 94 در مراسمی اولین گروه از این اتوبوس ها به خریداران تحویل شد.

شرکت عقاب افشان متعهد است اتوبوس ها را به خریدارانی تحویل دهد که مجوز لازم برای رانندگی این اتوبوس ها داشته و دوره های آموزش های تخصصی  اجباری رانندگی با این اتوبوس ها را گذرانده باشند.

دوره آموزشی  تخصصی این  اتوبوس ها 8 ساعت است( دو ساعت آن عملی و 6 ساعت تئوری)  که شرکت برای ایمنی بیشتر حمل و نقل جاده ای متعهد است این آموزش ها را به صورت رایگان و اجباری به رانندگان ارائه دهد.

مقایسه بی9ومارال درامکانات وراحتی...............

فرض کنید می خواهید با اتوبوس از شهرتان سفر کنید و به نقطه ای دیگر از ایران بروید. وقتی در ترمینال می خواهید  بلیت اتوبوس بخرید، شاید تنها چیزی که به آن توجه نمی کنید برند اتوبوسی باشد که شرکت تعاونی مربوطه می خواهد شما را با آن جابه جا کند.اما آیا می دانید اگر با دنیای اتوبوس ها آشنا باشید و بتوانید امکانات فنی و رفاهی آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید می توانید به ازای پولی که بابت هزینه سفر پرداخت می کنید بهترین انتخاب را داشته باشید و چند ساعت از عمرتان را در اتوبوسی سر کنید که می تواند برای شما راحتی بیشتری به ارمغان بیاورد؟ در ایران اگرچه اتوبوس هایی با برندهای مختلف نظیر بنز و مان هم وجود دارند ولی واقعیت این است که اتوبوس های ولوو و اسکانیا حضور پررنگ تری در این بازار دارند.




در واقع محصولات این دو کمپانی سوئدی، بیشترین سهم را در جابه جایی مسافران ایرانی دارند.رقابت «ولوو» و «اسکانیا» در دنیای اتوبوس ها مانند رقابت «بنز» و «ب ام و» در دنیای سواری هاست و این در حالی است که ولوو سابقه حضور بیشتری در بازار ایران نسبت به اسکانیا دارد. سابقه ورود اولین سری از اتوبوس های ولوو به ایران به اوایل دهه 70 شمسی بازمی گردد و از آن زمان تاکنون، ولوو چیزی حدود شش مدل اتوبوس را به بازار ایران فرستاده است.از سوی دیگر، اتوبوس های اسکانیا با چند سال تأخیر نسبت به ولوو در ابتدای دهه 80 شمسی به بازار ایران آمدند .در این شمار از هفته نامه دنیای خودرو، می خواهیم جدیدترین اتوبوس های بازار ایران را که تحت عنوان «VIP» به جابه جایی مسافر در جاده ها مشغول هستند، معرفی و آن ها را یکدیگر مقایسه کنیم.یعنی اتوبوس ولوو B9 و اتوبوس اسکانیا مارال . .

 حال ببینیم در این مقایسه، اسکانیا مارال جهت خرید و سواری برتر است یا ولوو B9؟


ظاهر بیرونی
وقتی مارال و B9 در کنار هم قرار می گیرند مارال چالاک تر و عضلانی تر ظاهر می شود. انگار دو ورزشکار از دو رده وزنی با قدی متفاوت قصد شرکت در مسابقه مردان آهنین را دارند. دماغه B9 با طراحی خاص به چند ذوزنقه تقسیم شده است و لوگوی ولوو در وسط آن خودنمایی می کند. در مقابل دماغه اسکانیا با طراحی زیباتر، درب زاپاس بند ذوزنقه ای و شیشه جلوی عریض تر با زاویه انحنای بیشتر زیباتر از B9 عرض اندام می کند.چراغ های جلو اسکانیا در برابر چراغ های یکپارچه B9 جلوه بهتری دارد اما B9 دارای چراغ های پر نورتر با شعاع گستره بیشتر نور می باشد. شیشه های جانبی اسکانیا همانند ولوو از نوع چسبی و دو لایه بوده و هر دو از نظر عیوب وارده همانند یکدیگر هستند. تفاوت بسیار مهم و حیاتی این دو محصول در ستون های ایمن و مستحکم تر ولوو در مقایسه با اسکانیاست که چند برابر مقاوم تر از اسکانیاست و ولوو را از اسکانیا متمایز می کند. از نظر تعداد جعبه بار و جای خواب راننده و فاصله محورهای عقب و جلو تفاوت آنچنانی وجود ندارد. در قسمت سقف از نظر نفوذ آب به داخل هر دو دارای ایراداتی بوده و در یک سطح ارزیابی می شوند. باک سوخت در اسکانیا از نظر موقعیت قرارگیری همانند ولوو روی محور جلو می باشد ولی با ظرفیت بالاتر و امکان سوخت گیری راحت تر بهتر از ولوو است. سایز لاستیک اسکانیا بزرگ تر از B9 است یعنی لاستیک اسکانیا با سایز 5/22R80/315 در برابر لاستیک ولوو با سایز 5/22R80/295 حدود20 میلی متر پهن تر است. معمولاً B9 باید دارای استهلاک بیشتری باشد اما اسکانیا به دلیل عدم کیفیت مناسب در ناحیه جلوبندی زودتر دچار لاستیک سایی شده و لاستیک پله می کند ولی نظر قطعی در مورد آن ها مستلزم زمان است که از حیطه کار ما خارج است.

بخش داخلی
داشبورد اسکانیا عریض تر و چشم گیر از B9 بوده و دسترسی به دکمه های اصلی در اسکانیا در دسترس تر و همه روی کنسول میانی قرار دارند اما شلوغ به نظر می رسد و در صورت پاک شدن علائم مخصوصاً در شب موجب اشتباه کاربر می شود. در مقابل B9 با چیدمانی پراکنده تر دسترسی به دکمه ها را کمی دشوار کرده است. جهت استفاده از کولر، بخاری، DVD، ترمز دستی و شیشه بالابر راننده، B9 بهتر عمل کرده است. در پشت فرمان B9 صفحه نمایشگر و دورشمار به خوبی قابل رویت هستند. ظاهراً فرمان و آمپرها را از FH به عاریت گرفته همانند اسکانیا که از جی 380 کپی گرفته است. صندلی راننده B9 ساخت RGRAMME با قابلیت چرخش به سمت شاگرد در برابر صندلی ثابت ISRI اسکانیا جلوه ای متفاوت دارد. از حیث راحتی هر دو راحت اند و بستگی به وزن و قد هر کس یکی را برتر می داند ولی صندلی B9 مجلل تر است و اما مهم ترین بخش داخل سالن هر اتوبوس صندلی های مسافر است. در هر دو 25 عدد صندلی با چیدمان یکسان با برندهای متفاوت می بینیم. B9 با محصول شرکت استهبان صنعت پارس و اسکانیا با Esteban/Kiel از مسافران استقبال می کنند. B9 از بهترین صندلی از حیث پهنا، ارتفاع، زیر آرنجی و زاویه و حالت تخت شو در بین اتوبوس های داخلی سود می برد.(به غیر از صندلی های اتوبوس جدید مان) همچنین سقف ولوو مستحکم تر از اسکانیاست و دیرتر به سر و صدا می افتد اما سقف اسکانیا به مراتب زیباتر از ولوو بوده و در بالای سر مسافر با جای توشه و وسایل بار فضای بیشتر و بهتری به مسافران می دهد. برای گذاشتن کوله پشتی و بعضی از وسایل نسبتاً عریض در جای توشه ولوو به دلیل ارتفاع کم به مشکل برمی خورید. ارتفاع در سالن اسکانیا بیشتر از ولووست به نحوی که در گونه های جفت صندلی مسافران ردیف های آخر برای تماشای فیلم دائماً باید سر خود را به سمت سالن منحرف کنند یا سرک بکشند.

تجربه رانندگی
B9 بدون پدال کلاچ با جعبه دنده I shift خود که مختص محصولات ولووست امکان تعویض دنده به صورت دستی و اتومات را فراهم می کند. جعبه دنده ولوو دارای سه دنده سبک سه دنده سنگین است که به ازای هر دنده یک نیم دنده هم منظور شده ولی ترتیب تعویض 12 دنده پشت سر هم است و در لیور زیبای متصل به صندلی فقط علامت مثبت و منفی به چشم می خورد. در حالت دستی، مثبت دنده ها را زیاد و منفی کم می کند. دنده را در وضعیت اتومات قرار داده و حرکت را آغاز می کنیم. ماشین با دنده3 حرکت می کند. دنده ها دوتا - دوتا و در دور 1500 تا 1700 دور در دقیقه یکی پس از دیگری تعویض می شوند تا نهایتاً به 12 می رسد. همزمان با بالا رفتن دور موتور نشانگر یا دور توربوشارژ هم بالا رفته و پس از تعویض دنده و برگشتن دور موتور نشانگر توربوشارژ هم برمی گردد. در مقایسه با اسکانیا که نمونه آزمایشی دارای پدال کلاچ است، در B9 دنده ها سریع تر تعویض می گردند و تنظیم سرعت بهتر انجام می شود. اسکانیا هم با جعبه دنده اختصاصی opticruise خود ثبت شده به نام اسکانیا با استفاده از پدال کلاچ که فقط موقع حرکت و توقف از آن استفاده می شود با دنده دو حرکت می کند از دو به چهار و بقیه دنده ها را یکی پس از دیگری در دور 1500 تا1700 دور در دقیقه تعویض می کند تا به عدد هشت برسد.اسکانیا نیز دارای چهار دنده سبک و چهار دنده سنگین می باشد ولی روی لیور خبری از دکمه سبک - سنگین نیست. از لحاظ ساختار هر دو دارای دنده سبک و سنگین هستند اما مانند سیستم های قدیمی راننده عمل خاصی انجام نمی دهد و دنده ها پشت سر هم تعویض می شوند. معکوس ها در هر دو دستگاه بین 900 یا 1000 دور در دقیقه تعویض می شود که به علت تعویض دیرهنگام صدای ناله موتور و افت فشار روغن کاملاً مشهود است.رانندگی با دنده اتومات تاثیر زیادی در کم کردن روغن دارد . هر دو دارای سیستم کروزکنترل و قفل ریتاردر هستند که ادوات کنترل در اسکانیا جهت سهولت در استفاده بر روی فرمان قرار دارند. از مزایای اسکانیا این است که نشانگر دیجیتال فشار روغن، نشانگر سرعت تثبیت شده توسط کروز و دیگر اقدامات روی صفحه نمایشگر قابل رویت است. در مقابل نشانگرهای B9 از نوع عقربه ای است و فقط خطاها قابل رویت هستند و دسته ای از عیوب را از روی نمایشگر جلو می توان تشخیص داد که اسکانیا این قابلیت را ندارد.

حساسیت دکمه های کروز در B9 بالاتر است و سریع تر وارد عمل می شود. در بخش شتابگیری شتاب بیشتر اسکانیا کاملاً مشخص است. از نظر هندلینگ و خوش دستی، ولوو به مراتب بهتر از اسکانیاست و با سواری نرم تر و قابلیت مانور بالاتر لذت رانندگی را به اوج می رساند. اسکانیا با سواری خشک همراه با سر و صدای اتاق بر روی پل ها و دست اندازها هر از گاهی صدای دستک هم از زیر ماشین شنیده می شود و ضربات جاده مستقیماً به راننده و مسافران تا ردیف سوم منتقل می شود. سر پیچ ها هر چند که اسکانیا خوب عمل می کند ولی B9 بهتر و پایدارتر است.صدای موتور اسکانیا که در گونه های قبلی (دنده بغل) آزاردهنده بود و تا ردیف های جلو شنیده می شد، با عایق بندی بهتر در این مدل بهبود یافته است. B9در دو ردیف آخر صدای دلنشین توربوشارژر را همانند برادر بزرگ خود یعنی ولوو TX به گوش مسافران می رساند و در سربالایی ها نیز موجب آزارشان می شود.پدال گاز و ترمز در اسکانیا از نوع پدال بلند بوده و در طولانی مدت چنانچه از cruise control استفاده نکنیم منجر به خستگی شدید پا می شود. همین طور پدال ترمز در هنگام ترمزگیری حس خوشایندی به راننده نمی دهد چرا که به دلیل بلند بودن پدال ها پا را از جای استقرار خود باید کمی به سمت بالا کشید. در عوض پدال های B9 پدال تخت بوده هر دو نرم و روان عمل می کنند. B9 به لطف ریتاردرفویت روغنی پنج حالته خود در هنگام توقف و کم کردن سرعت بهتر از اسکانیا عمل می کند. حالت A اتومات است که پس از رها کردن پدال گاز به صورت خودکار کمی موجب کم کردن سرعت می شود. با کشیدن ریتاردر در حالات 1،2،3 سیستم های مکمل ترمزی EPG+VCB با عملکرد همزمان و کمک به ریتاردر سعی در توقف هر چه سریع تر اتوبوس می کنند. حالت آخر B است و وقتی جعبه دنده در حالت اتومات است و در حرکت هستیم با کشیدن ریتاردر در این حالت دو دنده کم می کند و ماشین کله می زند که نهایتاً اتوبوس را متوقف کند.

ریتاردر پنج حالته اسکانیا که ساخت خود اسکانیاست خوب عمل می کند و با کشیدن اهرم ریتاردر و افزایش درجات بر قدرت توقف آن افزوده می شود اما نه در حد ولوو. مزیت قفل ریتاردر اسکانیا که با کروز در ارتباط است، این است که در سراشیبی ها در تثبیت سرعت دقیق تر عمل می کند ولی در B9 با اختلاف سرعت انتخابی و سرعت تثبیت شده همراه است. موتور پر قدرت اسکانیا با 420 اسب بخار قدرت در برابر موتور 380 اسب بخاری ولوو از شتاب و کشش بهتری برخوردار است ولی در طول مسیر به خاطر گرمای 40 درجه هوا در جاده های جنوب ایران نشانگر آب در اسکانیا بالا رفته و مجبور به استفاده از دنده سنگین تر می شویم در حالی که در ولوو اثری از بالا رفتن نشانگر آب وجود ندارد و با نهایت توان سربالایی را طی کرده و از اسکانیا پیشی می گیرد. در فصل زمستان و ایامی که نشانگر آب بالا نرود اسکانیا از کشش بهتری برخوردار است که همین قدرت موتور اسکانیاست که راننده را راضی می کند و عده ای اسکانیا را بر می گزینند. جالب است بدانید اسکانیا در سراشیبی ها هم در صورت استفاده ریتاردر به خاطر گردش آب جهت خنک کردن ریتاردر نشانگر آب آن بالا می رود. B9 با کولر Spheros اتومات سالن خنک تری نسبت به اسکانیا دارد به حدی که موجب سرمایش بیش از حد سالن می شود. اسکانیا با کولر konvekta 35 کیلوواتی کمی ضعیف تر عمل می کند در شرایطی که هر دو از ابتدای حرکت روشن بودند. به علت تسلط بهتر به خودرو و محیط اطراف، رانندگی در شهر نیز با ولوو راحت تر از اسکانیا است. اسکانیا با ستون های پهن خود درصدی از دید در آینه سمت راننده را کور کرده و ستون سمت شاگرد دید به اطراف را محدود کرده است. در جاده های پر پیچ وخم و با سینه کش های تند همانند جاده ایذه خوزستان، در سر پیچ هایی که باید به سمت شاگرد پیچید به علت پهن بودن ستون سمت شاگرد راننده مجبور می شود دائماً سرک بکشد تا ماشین ها و جاده را ببیند. در سربالایی های پر از ترافیک داخل شهر با اسکانیا، دائماً باید نیم کلاچ گرفت که هم موجب خستگی پا می شود و هم موجب فرسایش بیش از حد صفحه کلاچ. ولی در ولوو با فعال کردن سیستم کشش تپه نگران پس خوردن ماشین نیستیم و به راحتی حرکت می کنیم. در اندازه گیری مصرف سوخت به دلیل استفاده از کولر و شیوه های متفاوت رانندگی مصرف میانگین سوخت در اسکانیا 34 لیتر و در B9 حدود 32 لیتر در هر 100 کیلومتر است. نمونه های آزمایشی هر دو مدل 90 با کارکرد حدود 500000 کیلومتر هستند.

سخن آخر
اکثر مالکین این اتوبوس ها مخصوصاً آن دسته که خودشان راننده نیستند و توسط دیگران از اتوبوس های خود بهره برداری می کنند، به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ولوو B9 تمایل بیشتری به خرید محصولات اسکانیا دارند. 

علت اصلی بیشتر خرابی ها در اتوبوس ها و خودروهای کار و تجاری جدید ریشه در عدم اطلاع از رانندگی صحیح و عدم مراقبت به موقع از وسیله نقلیه دارد. در پایان با توجه به مزایا و معایب ذکرشده از آنجایی که در یک سفر جاده ای بین شهری مخصوصاً در مسافت های طولانی ایمنی و راحتی مسافر نقش اصلی را ایفا می کند،