به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

پروتکل‌های بهداشتی سفر با اتوبوس...

چگونه در دوران شیوع کرونا با اتوبوس سفر کنیم؟

چندمدتی است که ویروس کرونا در سراسر جهان و همچنین کشور ما جا خوش کرده و همه وجوه زندگی انسان‌ها را تحت‌ شعاع قرار داده است. یکی از حوزه‌هایی که تاثیر زیادی از این شرایط پذیرفته، حوزه سفر و گردشگری است

به گونه ای که در ایامی از سال مانند عید نوروز و فصل تابستان که هرساله کشورمان با پیک سفر و گردشگری مواجه بود، امکان سفر رفتن برای اغلب افراد وجود نداشته و ندارد. چراکه، در این مدت مسئولان مربوطه بارها و بارها اعلام کردند که سفر به دلیل افزایش تماس‌هایی که ایجاد می‌کند و در معرض قرار گرفتن افراد در مقابل یکدیگر احتمال انتقال این بیماری را افزایش می‌دهد و به همین دلیل به مردم توصیه کرده‌اند که از انجام سفر خودداری کنند. واضح است که سفر به صورت بالقوه تعداد تماس بین افراد را بالا می‌برد.


دلیل حساسیت‌هایی که در این مورد وجود دارد این است که به‌هرحال، مسافران در طول سفر خود ممکن است به پمپ بنزین بروند، ممکن است به عابر بانک مراجعه کنند، قطعا به رستوران و اغذیه فروشی و در مواقعی به مراکز خرید خواهند رفت که همین رفتارها میزان تعامل و به‌دنبال آن احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.


با همه این صحبت‌ها گاهی شرایطی پیش می‌آید که سفر کردن گریزناپذیر شده و افراد مجبور می‌شوند، سفر کنند.


بنابراین، لازم است در صورت اقدام به سفر، پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهید تا آسیبی که در انتظار شما و دیگران است را به حداقل برسانید. سفر با هرکدام از وسایل نقلیه عمومی خطرهای خاص و طبیعتا شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ در این جا می‌خواهیم نحوه سفر ایمن با اتوبوس را به شما آموزش دهیم.



پروتکل‌های بهداشتی سفر با اتوبوس

بی شک بزرگترین چالش مسافرت کردن با وسایل حمل‌ونقل عمومی این است که مجبورید ساعاتی از وقت خود را با افراد دیگری در یک فضای بسته بگذرانید. در سفر با اتوبوس این زمان بسیار بیشتر از سایر وسایل نقلیه است که همین موضوع کار را سخت‌تر می‌کند، ضمن اینکه ممکن است سیستم تهویه آن هم به‌خوبی هواپیما و قطار نباشد که همین امر، درصد انتقال و شیوع ویروس کرونا را گسترش می‌دهد. البته یکی از محاسن اتوبوس این است که نسبت به هواپیما افراد کمتری کنار هم در یک فضای بسته می‌مانند.


درهرحال نکاتی وجود دارند که در صورت رعایت آنها می‌توانیم درصد ابتلای خود و دیگران را تا حد زیادی کاهش دهیم. این نکات شامل موارد زیر است:


وقتی برای سوار شدن به اتوبوس به ترمینال می‌روید، در سالن انتظار فاصله خود را با بقیه حفظ کنید. به‌گونه‌ای که باید حدود دو متر با دیگران فاصله داشته باشید.

قبل از نشستن روی صندلی‌ها، ابتدا دسته و پیش‌خوان صندلی‌ها که برای قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی از آن استفاده می‌شود و پشت صندلی جلویی جمع می‌شوند و هرجای دیگری که دست‌ها روی آن قرار می‌گیرند و محل تکیه‌گاه سر و گردن را با اسپری‌ای که همراه دارید، ضدعفونی کنیدمعمولا مهمانداران  اتوبوسها این ضدعفونی را انجام میدهند.

در صورتی‌که برای خرید بلیت یا هر مساله دیگری مجبور شدید به باجه‌ها مراجعه کنید، رعایت تمام اصول بهداشتی ضروری است. به‌عنوان مثال اگر قرار بود کارت بکشید یا اینکه لازم شد کارت شناسایی خود را به دیگران بدهید و یا برگه یا بلیط را از متصدی باجه بگیرید باید به محض دریافت اشیاء مذکور اقدام به ضدعفونی کنید

در تمام طول تهیه بلیط، توقف در سالن انتظار و ساعات سفر به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت و چشمان خود دست بزنید. چراکه، این اعضا، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و مسیر راحتی برای ورود ویروس کرونا به بدن هستند.

اگر در این میان گوشی تلفن همراه و هندزفری خود را هم در دستتان گرفته‌اید، آنها را نیز، ضدعفونی کنید.

همواره در تمام طول مسیر مواد ضدعفونی‌کننده مناسب با پوستتان استفاده نمایید.

بعد از استفاده از دستکش اگر دیگر نیازی به آنها نداشتید، روی زمین رهایشان نکنید و حتما آنها را در سطل زباله بیندازید.

سعی کنید در تمام طول سفر با خود غذای مناسب به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از رستوران‌های بین‌راهی غذا تهیه کنید. با این حال اگر مجبور شدید در بین راه چیزی بخرید، حتما از دستکش استفاده کنید.

پیش از باز کردن بسته مواد غذایی مثل انواع نوشیدنی‌ها، بیسکوییت و…، بسته آن را با اسپری ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.

اگر فرد غریبه‌ای کنار شما نشسته‌ است، در تمام طول سفر از ماسک استفاده کنید. چراکه، ماسک اجازه نمی‌دهد قطرات تنفسی افراد به محیط منتقل شده و بقیه را مبتلا کند.

باید به تعداد کافی ماسک همراه خود داشته باشید زیرا هرچند ساعت یک‌بار و پیش از آنکه ماسک با بخار تنفس شما مرطوب شود، باید آن را عوض کنید.


البته در این میان مسئولان و پرسنل ترمینال‌های مسافربری و رانندگان نیز وظایفی بر عهده دارند که در ادامه می‌آید:


استفاده رانندگان از ماسک و دستکش در تمام طول مدت سفر به‌ویژه در هنگام سوخت‌گیری.

رعایت دستورالعمل‌های مربوط به ظرفیت مسافرگیری.

لزوم نظافت، شست‌وشو و گندزدایی اتوبوس‌ها بعد از پایان هر سفر.

نگهداری ماسک و دستکش در جعبه کمک‌های اولیه اتوبوس.

بسته‌بندی بهداشتی مواد غذایی که به مسافران ارائه می‌شود.

وجود نظارت بهداشتی در مکان‌های بین‌راهی از قبیل رستوران‌ها، مغازه‌ها، نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و…

اگر برایتان مقدور است سفر نکنید

همه مواردی که به آنها اشاره شد پروتکل‌های بهداشتی مربوط به سفر با اتوبوس بود که از دستورالعمل‌های منتشرشده توسط سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استخراج شده‌است.


با همه اینها عقل حکم می‌کند در دوران شیوع کرونا، به‌ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا درگیر بیماری‌های زمینه‌ای هستند در خانه بمانند و به مسافرت نروند. بقیه افراد هم تنها در شرایطی تن به این کار دهند که مجبورند و چاره دیگری ندارند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد