به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

نگاهی به تاریخچه شرکت اتوبوس سازی ولوو رانیران

 

شرکت خودرو سازی رانیران

رانیران (به انگلیسی: Runiran) یک شرکت خصوصی ایرانی سازنده اتوبوس است که درسال ۱۳۷۰ تاسیس و اولین شرکت خصوصی تولید کننده اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری ولوو در ایران می‌باشد. این شرکت هم‌اکنون بیش از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید کرده‌است.

شرکت رانیران که به عنوان یک شرکت صددرصد خصوصی (شرکت سهامی خاص) در سال ۱۳۷۰ توسط برادران تهرانی تأسیس و بنیانگذاری شد، نخستین شرکت بخش خصوصی است که به تولید اتوبوس های شهری و بین شهری مدرن ولوو (سوئد) در ایران مبادرت نموده است.

برادران تهرانی (حاج اصغر و حاج رضا تهرانی) از اوان جوانی فعالیت اتوبوس سازی را در دشوارترین شرایط و مقارن با جنگ جهانی دوم آغاز نموده و در سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۰ پس از سالها تلاش کارخانه پارس لوکس را بنیان نهاده و نخستین اتوبوس و مینی بوس های مگروس دویتز را در ایران تولید نمودند. در سال ۱۳۷۰ قرارداد اخذ نمایندگی انحصاری خرید شاسی (قطعات CKD) و ساخت بدنه انواع اتوبوس های ولوو با شرکت اتوبوس سازی ولوو بین شرکت رانیران و شرکت اتوبوس سازی ولوو (VBC) برای تولید اتوبوس در ایران و عرضه خدمات پس از فروش به امضاء رسید.

از آغاز تأسیس تا به امروز، شرکت رانیران فعالیتهای خود را در همه ابعاد، به ویژه بهبود و ارتقاء کیفی محصولات توسعه داده و در راستای رسیدن به عمق ساخت داخل پیش بینی شده در قراردادهای منعقده، با راه اندازی خطوط مونتاژ و ساخت و آموزش مستمر نیروی انسانی، به سرمایه گذاری کلان مبادرت نموده است.

در شرایط حاضر، شهرت فراگیر نام رانیران - ولوو در بازار داخلی وبازارهای خارجی (بویژه کشورهای همجوار ) موجب شده است که تقاضا برای اتوبوسهای رانیران به طور مداوم فزونی یافته و به محض اعلام قبول سفارشات خرید و ثبت نام، همه تولیدات برنامه ریزی شده پیش فروش گردد.توان تولیدی رانیران اکنون به شش دستگاه اتوبوس در روز و نزدیک به ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس در سال افزایش یافته است.

شرکت رانیران که به عنوان یک شرکت صددرصد خصوصی از سال ۱۳۷۰ با تولید هزار دستگاه اتوبوس شهری B۱۰M آغاز به کار کرد، با توجه به تامین بخشی از نیازهای روزافزون ناوگان ترابری جاده ای کشور، به تولید اتوبوسهای بین شهری همت گماشت.

شایان توجه این که با استفاده از آخرین ابداعات و نوآوریهای تکنولوژیک، محصولات رانیران از استاندارد آلایندگی EURO III & EURO II EURO IV & و قابل ارتقاء و انطباق با استاندارد EURO V برخوردار گردیده اند.

رانیران در ساخت و عرضه بدنه هایدک با ضریب استحکام و ایمنی بیشتر و تامین راحتی سرنشینان و همچنین تنوع در عرضه انواع اتوبوس ، که اتوبوسهای مدل B۷R (در ۴ تیپ) و B۱۲ (در ۳ تیپ) و بوگی ( سه محور ) از آن جمله بوده اند، سرآمد عرضه کنندگان مدلهای متنوع و زیبا و جدید اتوبوس به بازار ایران بوده است.

راه اندازی خط تولید اتوبوسهای مدل (۱۲B B (TX، رهاوردی دیگر از عرضه پیشرفته ترین و مجهزترین اتوبوس بین شهری روز اروپا توسط شرکت رانیران در سال های ۷۶-۱۳۷۳ بوده است.

محصولات رانیران– ولوو (اتوبوس های مدل  RMKII ۷B ، RMKIII VB برخوردار از امتیاز استاندارد آلایندگی (یورو ۲ و یورو ۳ ) به عنوان مدرنترین اتوبوس روز اروپا از ویژگیهای جدید تکنولوژی پیشرفته سوئدی برخوردارند.  ویژگی شاسی اتوبوس مدل (B(TX12B  آن را از  سایر مدلهای اتوبوس موجود در ناوگان حمل و نقل جاده ای ایران متمایز می کند.

اتوبوسی مدل  ( TX) با شرایط اقلیمی و آب و هوایی متنوع ایران سازگاری داشته و حتی در مرطوب ترین نقاط کشور و یا در سفرهای خارج از ایران، شاسی آن با )STAINLESویژگی (یا ضدزنگ بودن از هرگونه گزند خودرگی و یا پوسیدگی مصون است . افزون برآن، برای نخستین بار در ایران، اتوبوسهای (TX) به راحت ترین وپیشرفته ترین صندلیهای مبله و قابل انعطاف و بهره مند از بالاترین استاندارد جهانی تجهیز شده و صندلی راننده نیز از میان پیشرفته ترین صندلیهای موجود در جهان انتخاب و بر روی این مدل نصب شده است.

جدیدترین اتوبوس تولیدی رانیران -   ولوو، که تولید آن از نیمه دوم سال ۱۳۸۷ آغاز گردیده است، اتوبوس بین شهری – توریستی مدل«  9 VOLVO BR I SHIFT » است که به سیستم انتقال نیروی محرکه اتوماتیک (گیربکس) هوشمند (INTELLIGENT SHIFT) مجهز بوده و موتور دیزل ۹ لیتری آن از آخرین تکنولوژی نوین و روز آمد گروه ولوو بهره مند است. در حال حاضر اتوبوس مدل( 9B  R I SHIFT )با استاندارد یورو ۳ که قابل ارتقاء به یورو ۴ است به بازار ایران عرضه شده است.

اتوبوس بین شهری- توریستی مدل (RB9) مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند اتوماتیک مناسب ترین اتوبوس بین شهری در انطباق با شرایط اقلیمی ایران است. موتور ۹ لیتری، در واقع حد میانه در بین موتورهای ۷ لیتری و ۱۲ لیتری محسوب می شود و تمامی ویژگی های تکنولوژی نوین، از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خروجی در طراحی این موتور رعایت شده است.

موتور اتوبوس بین شهری (RB9) رانیران– ولوو از گونه (380B9D) موتورهای گروه ولوو است که با شش سیلندر چهار زمانه دیزل با قدرت ۳۸۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه، با حداکثر گشتاور ۱۷۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰-۱۲۰۰ دور در دقیقه، با حجم مفید موتور ۴/۹ لیتر مجهز به سیستم توربوشارژ، میزان آلایندگی مطابق استاندارد EURO III و کنترل الکترونیک سوخت EMS۲، عرضه شده است. گیربکس اتوبوس (R I SHIFT9B) (هوشمند) مدل AT2412V تمام اتوماتیک ۱۲ دنده به جلو و ۴ دنده به عقب با امکان تعویض دستی دنده و مجهز به ترمز گیربکس (ریتاردر هیدرولیکی) مدل VR3250 است، که راحت ترین، آسان ترین و ایمن ترین شرایط رانندگی را در اختیار راننده اتوبوس قرار می دهد.

علاوه بر مزیت‌های ذکر شده، مجهز بودن اتوبوس های رانیران– ولوو به انواع لوازم و تسهیلات رفاهی و آسایشی مانند کولر، یخچال و سایر لوازم پذیرایی و تسهیلات بهداشتی، تابلو دیجیتالی اعلام مسیر، دو دستگاه تلویزیون با مانیتور DVD،LCD، رادیو پخش و سایر وسایل رفاهی دیگر، از ویژگی‌های محصولات جدید رانیران است.

شرکت رانیران با تولید و عرضه بیش از چهار هزار و پانصد دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی کشور، شبکه گسترده‌ای از واحدهای خدمات پس از فروش و تعمیرگاهی در سطح کشور ایجاد کرده و ضمن انتقال دانش فنی روز آمد از کارخانه‌های ولوو سوئد به این واحدها و آموزش مستمر کادر فنی و تجهیز تعمیر گاهها به افزارهای پیشرفته، خدمات پس از فروش خود را در بالاترین سطح کارایی در اختیار دارندگان محصولات رانیران قرار می‌دهد.

مرکز خدمات پس از فروش مرکزی رانیران در تهران نیز به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین تعمیرگاه های اتوبوس در کشور با داشتن تجهیزات تعمیراتی بسیار پیشرفته و برخورداری از کادر فنی کار آزموده و مجرب همواره تلاش می‌کند که در سریع ترین زمان ممکن خدمات پس از فروش را در اختیار دارندگان اتوبوسهای رانیران قرار دهد.


محصولات شرکت رانیران:


اتوبوس‌های شهری

اتوبوس شهری VOLVO B7 - اتوبوس شهری B10M

اتوبوس‌های بین‌شهری

اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKII - اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKIII - اتوبوس توریستی B12- اتوبوس توریستی B12 Bogie - اتوبوس توریستی B12B TX -اتوبوس توریستی B9R کلاسیک ۴۴ صندلی - اتوبوس توریستی B9R VIP


نظرات 4 + ارسال نظر
بابک زینالی یکشنبه 15 مرداد 1402 ساعت 09:08 ق.ظ

سلام لطفآبفرماییداولین مدل volvoB7تیپ ۲کدام سال هست

سینا یکشنبه 20 فروردین 1402 ساعت 01:24 ب.ظ

میگن رانیران یدونه ولوو b9 مدل 96 داره درسته
میشه بدونم اخرین b9 تولید شده مال چه سالیه

سال92متوقف شده خط تولید

محمد جواد چهارشنبه 17 شهریور 1400 ساعت 01:15 ق.ظ

سلام من خودم اولین b9r ایران رو از رانیران اوردم.با رنگ بژمسی بود.وخیلی عالی بود

عکس بفرستین اگه دارین درج کنم

زهرا پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 ساعت 03:34 ب.ظ

سلام
من سوال داشتم ممنون میشم کمکم کنید
اتوبوس ولوو b12 جدیدتر هست یا b7?؟؟؟؟
اگر سال ساخت اتوبوس b7\b9\b12 بفرمااید ممنون میشم.

سلام خدمت دوست عزیز اتوبوس ولوو بی12 اخرین مدل سالش 82 است اما دوستان مدل84این اتوبوس را هم دارند من یکی مدل84 دیدم ودیگر تولید نشد اما بی 7تیپ2ازسال 86تولید نشده بی7تیپ2 واخرین مدل تیپ3هست تاسال 88اماازسال95دوباره خط تولید تیپ3 هم اجرایی شده است وبی9ازسال 88به بعددارد تولیدمیشود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد