به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

آزمایش فنی اتوبوس ولوو مدل B7R MKII



آزمایش فنی اتوبوس ولوو مدل B7R MKII . اتوبوسی جذاب و با کیفیت

شرکت سازنده :

شرکت سازنده ی این اتوبوس ، شرکت رانیران است ؛ که از لحاظ بنده برترین شرکت تولید کننده ی ( داخلی) اتوبوس چه از لحظ کمی و چه از لحاظ کیفی است . این شرکت با بهره گیری از مدیریت قوی و پرسنل آگاه و آشنا به علم روز ،‌تمام نیروی خود را برای تولید محصولی با بهترین کیفیت به کار می برد که بتواند رضایت مشتریان ( رانندگان) و همچنین مسافران را جلب نمایند . شرکت رانیران با تولیدمدلهای مختلف اتوبوس ولوو سعی می کرده است که همپای رقبای جهانی خود از تکنولوژی دنیا و علم روز در زمینه ی حمل و نقل استفاده نماید تا حداقل در بازار خاورمیانه از تولید کنندگان نمونه باشد و در چشم اندازی نزدیک پای خود را از مرزها فراتر گذاشته و به بازار جهانی بیاندیشد.
نمونه ی قدیمتر ولوو B7 در حدود 10 سال پیش توسط همین شرکت تولید می شد که پس از چند سال با مجهز کردن این نمونه بالاخره بر روی خط تولید آمد .


بدنه ی این اتوبوس از لحاظ کشیدگی در حالت متوسطی قرار دارد . شیشه ی جلو نسبت به مدل های جدید دنیا ارتفاع کمتری دارد ، چراغ های عقب این اتوبوس در حالت افقی کشیدگی دارند که ، جزو نمرات منفی طراحی بیرونی اتوبوس به حساب می آیند ،دریچه های خنک کننده موتور؛ که 3 عدد هستند در بالای درب موتور و زیر شیشه ی عقب به صورت افقی کشیده شده است . که نحوه ی قرارگیری دریچه ها خنک کننده در مدل های بعدی از این حالت در آمده و به شکل های افقی کشیده مربعی – دایره ای در ستون های عقب قرار گرفته اند ، قسمت حمل بار این اتوبوس نسبت به اتوبوس های اسکانیا از ارتفاع کمتری برخوردارند ، نحوه ی قرارگیری تجهیزات و شکل قرارگیری چراغ ها و همچنین طراحی جلوی این اتوبوس نسبت به مدل قبلیش کاملاً تفاوت دارد به طوری که از دو چراغ مستطیلی بزرگ شامل چهار لامپ و دو چراغ دایره ای شامل دو لامپ و دو چراغ راهنما به همراه دو لامپ مه شکن در جلوی چشم برای زیبا و به روز جلوه دادن این اتوبوس استفاده شود . به هر حال با توجه به تنوع محصولات تولیدی کشورمان این اتوبوس از لحاظ طراحی بیرونی نمره ی قابل قبولی دریافت می کند .

هنگامی که درب اتوبوس به آرامی باز می شود شما در پیش روی خود 3 پله با ارتفاع کم را ملاحظه می کنید ، البته سعی شده است که ارتفاع ورودی اتوبوس به اندازه ی ارتفاع این پله ها باشند تا مسافران احساس راحتی بیشتری کنند . نحوه ی طراحی داشبورد و عضلانی بودن آن به نحوی است که مسافران به آسانی به آن عادت می کنند و این یکی از عوامل مثبت در طراحی است و راهروی ورودی هم نسبتاً بزرگ طراحی شده است و نسبت به اتوبوس های دیگر در جایگاه متوسطی قرار می گیرد . بعد از اینکه وارد راهروی اصلی اتوبوس می شویم متوجه تعداد کم صندلیها نسبت به سایر رقبا می شویم ، ظرفیت این اتوبوس 1+1+40 است یعنی یک نفر راننده ،‌یک نفر کمک راننده ( صندلی کنار درب ورودی) و 40 نیز تعداد صندلی مسافرین است . فضای مسافرینی که در قسمت جلویی قرار دارند نسبت به مسافرین عقب بسیار بیشتر است و این یکی از نکات منفی است ، دلیل این امر این است که مسافرین عقب به آب سرد کن و درب و تجهیزات دیگر به راحتی دسترسی دارند ولی مسافرینی که در قسمت جلو استقرار دارند به این امکانات دسترسی خوبی ندارند . تلویزیون در قسمت جلو از نوع لامپی است و در قسمت عقب LCD تاشو است . چراغ مطالعه ،‌بلندگو و دریچه های تهویه و دریچه های کولر و بخاری برای هر مسافر در بهترین جا قرار دارد و نوع مواد استفاده شده درساخت آنها از نوع مرغوب است و آب سرد کن با قابلیت سرد کردن بسیار سریع در این اتوبوس قرار دارد ، سیستم تهویه در بدترین شرایط بهترین عملکرد را دارد و مسافرت را برای مسافرین لذت بخش می کند . مجموعه ی صوتی و تصویری با بهره گیری از تکنولوژی بالا ، همه ی نیازهای مسافرین را در این قسمت فراهم می کند . نحوه ی نورپردازی این اتوبوس بسیار زیباست و آرامش و حس برتری را به مسافرین منتقل می نماید ؛ البته باید این نکته را یادآوری کرد که نور پردازی این اتوبوس از اتوبوس های SCANIA و VOLVO B12TX ضعیف تر است . وضعیت سوار وپیاده شدن در این اتوبوس کاملاً مطلوب است . محصولات تولیدی شرکت ولوو در سیستم تعلیق بسیار موفقند به خاطرهمین امر در این سیستم در رقابت با سایر رقبا موفق هستند . فضای حمل بار این اتوبوس بسیار مناسب است ولی در رقابت با اتوبوس های MAN و SCANIA کم می آورد و در این بخش یعنی فضای بار ،‌اتوبوس MAN و مرسدس بنز SSR در ایران جز بهترین ها هستند . خوب بهتر است در این بخش به سراغ راحتی راننده هم برویم ، صندلی راننده که به صورت خودکار تنظیم می شود طوری طراحی شده است که راننده پس از ساعتها رانندگی احساس خستگی نکند .

این صندلی طوری قرار گرفته که راننده از دید کافی برخوردار باشد ،‌به کلید ها و صفحه کیلومتر ؛ ترمز دستی و... دسترسی داشته باشد . البته باید نکته ای را بیان کرد و آن محل قرار گیری ، رادیو پخش و سیستم صوتی و تصویری است که در بدترین جا و دور از دسترس قرار گرفته است و فقط از طریق کنترل می توان به آن دسترسی مطلوبی داشت. نکته ی مثبت دیگری که این اتوبوس داراست زاویه ی کم صندلی هاست که راحتی را برای سرنشینان عقب به همراه می آورد که البته این نکته از تعداد کم صندلی مسافرین نشأت می گیرد . کمرگاه یا همان مرز بین شیشه ها و بدنه ی اتوبوس در بهترین حالت است و خستگی را برای مسافرین به حداقل می رساند . محفظه ی توشه ای که در بالای سرمسافرین است از ارتفاع و طول خوب ولی عرض نامناسبی برخوردار است و تنها برای قرار دادن کتاب یا لوازم کوچک کاربرد دارد .


داشبورد این اتوبوس دارای تعدادی آمپر ، کلید ،‌اهرم کنترل ،و لامپ های هشدار ونشانگر می باشد.
انواع مختلف لامپ های واقع در جلوی داشبورد ، اطلاعاتی راجع به وسیله نقلیه در اختیار راننده قرار می دهند . این لامپ ها به سه دسته تقسیم می شوند :
1- چراغ های هشدار بیست گانه 2- لامپ های نشانه گر جلو داشبورد 3-لامپ های هشدار مرکزی چراغ های هشدار بیست گانه نشان دهنده ی قرمز درب ، ترمز دستی درگیر یا کمبود فشار هوا – هشدار آتش سوزی – هشدار قیچی شدن- کمبود فشار هوای ترمزهای اصلی – چراغ هشدار دینام - کمبود فشار روغن – بالابودن دمای محفظه موتور – پایین بودن سطح مایع خنک کننده – سطح پایین روغن موتور- باز بودن درب مسافر – بازبودن درب جعبه بر – بالا بودن دمای روغن گیربکس – بالا بودن دمای مایع خنک کننده – چراغ هشدار دینام – کار نکردن سیستم ترمز – روشن بودن پیش گرم کن- روشن بودن چراغ مه شکن عقب – سیگنال کالسکه بچه – کم بودن فشار هوا در سیستم تعلیق هوا – توجه به این چراغ ها خیلی مهم است ، در صورت روشن شدن هر کدام از این چراغ ها زنگ خطر به صدا در می آید که باید اتوبوس را سریع متوقف و خاموش کرد .


لامپ های هشدار :

هر گاه یکی از لامپ های هشدار روشن باشد ، یک وضعیت جدید به راننده اعلام می شود ،لامپ های هشدار شامل 5 لامپ است:
لامپ توقف ، لامپ نور اصلی ( نور بالا – لامپ چراغ های راهنما – لامپ نشانگر جعبه دنده – لامپ ترمز کند کننده ( ریتاردر)
لامپ هشدار مرکزی : این لامپ ها روشن می شوند تا نشان دهند که یکی از 15 لامپ اول ،لامپ های هشدار بیست گانه روشن هستند .


موتور:

تعداد سیلندر در این اتوبوس 6 می باشد . که به صورت خطی آرایش پیدا کرده اند . محل قرارگیری موتور درعمق قسمت عقب است . سر و صدای موتور این اتوبوس نسبتاً زیاد است و مقدار کمی صدا به اتاق مسافرین بخصوص مسافرین انتهای اتوبوس منتقل می شود . ظرفیت مخزن سوخت این اتوبوس 400 لیتر است .


گیربکس :

گیربکس دستی :
این اتوبوس به گیربکس دستی BD ZF 6S 1380 مجهز است : این گیربکس مکانیکی با شش دنده کاملاً سنکرونیزه شده جلو و یک دنده عقب می باشد .حرکت دسته دنده بوسیله کابل گیربکس منتقل می شود .
ریتاردر (ترمزگیربکس)
ریتاردر بر روی گیربکس نصب شده و به عنوان مکمل سیستم ترمز اصلی می باشد . استفاده صحیح از آن موجب افزایش عمر مفید لنت ترمزها به میزان چندین برابر می شود . اهرم دستی ریتاردر علاوه بر وضعیت خاموش چهاروضعیت دیگر نیز دارد . هنگامی که اهرم در وضعیت های 1تا 4 قرار دارد ، قدرت ترمز گرفتن به ترتیب 25% و 50% 75% و 100% از توان ترمز مورد استفاده می باشد .


لذت رانندگی :

این اتوبوس به خاطر برخورداری از سیستم تعلیق مناسب ،علاوه بر انتقال حس خوب به مسافرین ، لذت رانندگی را نیز برای راننده چندین برابر می کند، عکس العمل سریع موتور در برابر فشردن پدال گاز ، سیستم کلاچ بسیار عالی و همچنین فرمان پذیری بسیار خوب باعث لذت بخش شدن رانندگی با این اتوبوس می شود.


روغن :

در حالت کلی روغن های مصرفی در این اتوبوس به 5 دسته کلی تقسیم می شود، که می توان به صورت زیر آنها را معرفی کرد :1- روغن موتور : برای این اتوبوس روغن موتور توربودیزل (40w15) ،تقریباً 24 لیتر با فیلتر روغن که فاصله ی میان حداقل و حداکثر روغن 5/6 لیتر می باشد .
2- روغن کلاپ : روغن کلاچ از نوع4 DOT 1703 J SAE توصیه می شود .
3- روغن هیدرولیک (سیستم فرمان) = روغن هیدرولیک باید از نوع App .6 L با مشخصه ATF/Dexron III باشد .
4- روغن گیربکس = باید حتماً 11 لیتر باگرانروی SAE 80W/90 توصیه می شود.
5- روغن دیفرانسیل = تقریباً باید 5/19 لیتر با گرانروی SAE85W140 باشد .
هزینه ی نگهداری :

هزینه ی نگهداری اتوبوس ولوو نسبت به اسکانیا بیشتر است و این بخاطر سرویس های بیشتر این اتوبوس است ولی مطلبی که بسیار مهم است فراوانی لوازم یدکی و تجهیزات و... است که باعث مناسب بودن قیمت قطعات و تجهیزات یدکی می شود . بازار فروش محصولات رانیران بسیار عالی است . چون نسبت به رقبایش قیمت مناسبتری است و همچنین کیفیت محصولاتش بسیار بالاست. البته مدل B7 این شرکت از پایین ترین قیمت دربین محصولات رانیران برخوردار است .شبکه خدمات پس از فروش شرکت رانیران خیلی خوب است ، چرا که بزرگترین تولید کننده ی اتوبوس ،در ایران است . و این شرکت علاوه بر تخصصی کردن نمایندگی خود از نیروی کارآزموده در کادر کارگاهی و تعمیراتی خود استفاده می کنند . نمایندگی های رانیران به صورت تخصصی در زمینه های اتاقسازی – تعمیرگاهی – سرویس فعالیت می کنند .

توبوس بین شهری VOLVO B7R سوپر سالن
شاسی : VOLVO B7R .

اتاق : مدل N 3000 با شیشه های چسبی دو جداره.

موتور: D7A شش سیلندر، چهار زمانه دیزل با قدرت 285 اسب بخار ( 210 کیلووات ) در rmp 2200، حداکثر گشتاور n.m 1200 در rmp 1400، حجم مفید موتور 7 لیتر، حداکثر دور rmp 2500، مجهز به سیستمهای توربوشارژ ، اینترکولر، ترمز اگزوز، پیش کرمکن هوای ورودی هنگام استارت زدن ومیزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II .
جعبه دنده: ZF S6- 90 تمام سنگرونیزه، شش دنده جلو، مجهز به ریتاردربرقی ( ترمز گیربکس ).

سیستم ترمز: کارکرد کاملاً با هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای جلو و عقب با قابلیت نصب سیستم ضد قفل ABS .

سیستم فرمان : هیدرولیک و با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو راستا ( تلسکوپی و زاویه ای ).

سیستم برق : 24 ولت شامل دو باطری 12 ولت با ظرفیت 220 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت آمپر 160= 80×2 .

سیستم تعلیق: دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب ، همراه چهار عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در هر محور.
اندازه لاستیک : 20×12 ، اندازه رینگ : 20×5/8 .

مخزن سوخت : 400لیتری با قابلیت سوختگیری از هر دو سمت اتوبوس .

ظرفیت سرنشین : 1+1+38 .

وزن مجاز محور جلو: 6500 کیلوگرم . وزن مجاز محور عقب: 11500 کیلوگرم.

وزن مجاز کل سرنشین و بار: 18000 کیلوگرم.

ابعاد : طول 12 متر، عرض 5/2 متر، ارتفاع 68/3 متر.

فاصله دو محور: 30/6 متر.

نظرات 5 + ارسال نظر
کاپتان باجی چهارشنبه 8 شهریور 1402 ساعت 12:12 ب.ظ

درود بر شما اطلاعات مفید وارزشمندی بود

خواهش می کنم کاپیتان

امیر دوشنبه 3 بهمن 1401 ساعت 09:22 ب.ظ

سلام میتونید باعکس نشون بدین که چراغهای ۲۰گانه هر چراغ مربوط به چیه البته با شکل ممنون از اطلاعاته خوبتون

علی یکشنبه 3 بهمن 1400 ساعت 12:19 ب.ظ

سلام لطفا بفرمایید حک شماره موتور برا بازدید کجای اتوبوس بی 7 قرار دارد

سلام مجوز راهنمایی لازم هست

احسان چهارشنبه 22 بهمن 1399 ساعت 07:40 ب.ظ

درباره بی ۷ تیپ سه توضحیات دارید

عرفان پنج‌شنبه 15 فروردین 1398 ساعت 05:21 ب.ظ

واقعا اطلاعات مفیدی بود من خوش اومد خیلیم خوب بود واقعا که من عاشق اتوبوس ولوو بی هفت آر هستم خیلی ممنون از شماو اطلاعات خوبتون.

سلام دوست عزیزحاصل زحمات چندساله هست متعلق به عاشقان اتوبوس هست همسفرجاده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد