به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

قطع مدار سیستم ادبلو به موتور اتوبوس‌های اسکانیا آسیب خواهد زد

قطع مدار سیستم ادبلو به موتور اتوبوس‌های اسکانیا آسیب خواهد زد

شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان اخیراً در اطلاعیه‌ای به همه مالکان و رانندگان محصولات این شرکت درباره برخی افراد سودجو که اقدام به دستکاری سیستم ادبلو اتوبوس‌های اسکانیا می‌کنند، هشدار داده است. در این اطلاعیه آمده است: «بدین وسیله به اطلاع همه مالکان و رانندگان اتوبوس‌های اسکانیا می‌رساند که اخیراً مشاهده و گزارش شده است، فرد یا افرادی با عنوان کارشناس فنی یا پرسنل نمایندگی‌های شرکت عقاب‌افشان با مراجعه به ترمینال‌ها و یا تماس با مالکان و رانندگان در رابطه با قطع مدار سیستم ادبلو ?

 

شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان اخیراً در اطلاعیه‌ای به همه مالکان و رانندگان محصولات این شرکت درباره برخی افراد سودجو که اقدام به دستکاری سیستم ادبلو اتوبوس‌های اسکانیا می‌کنند، هشدار داده است.

در این اطلاعیه آمده است: «بدین وسیله به اطلاع همه مالکان و رانندگان اتوبوس‌های اسکانیا می‌رساند که اخیراً مشاهده و گزارش شده است، فرد یا افرادی با عنوان کارشناس فنی یا پرسنل نمایندگی‌های شرکت عقاب‌افشان با مراجعه به ترمینال‌ها و یا تماس با مالکان و رانندگان در رابطه با قطع مدار سیستم ادبلو در قبال دریافت مبلغی اقدام به انجام این کار می‌کنند. لذا به اطلاع مالکان و رانندگان محترم می‌رساند، در صورت مشاهده چنین مواردی هرچه سریعتر موضوع را به مرکز خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان اطلاع دهند تا اقدامات بعدی صورت گیرد. مرکز خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان همچنین در این اطلاعیه اعلام کرده است که انجام چنین کاری غیرقانونی است و عواقب آن برعهده مالک اتوبوس خواهد بود.

در همین ارتباط «کالسکه‌سبز» با هدف روشن‌تر شدن جزئیات فعالیت این افراد سودجو و عواقب چنین کاری با مهندس محسن نوروزی، مدیر مرکز خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان، به گفتگو پرداخته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

 

یورو 4 مصوبه هیأت دولت و سازمان استاندارد است

مهندس نوروزی با تأکید براینکه تولید خودروها در کشور براساس استاندارد یورو 4 مصوبه نهادهای بالادستی است، اظهار کرد: اینکه خودروسازان موظفند خودروها را با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید کنند، مصوبه هیأت دولت، وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست است و این کار هیچ ارتباطی به خودروساز ندارد. به طور کلی، تولید خودروها با استاندارد یورو 4 با نیت کاهش آلایندگی‌های خودروها به یک قانون تبدیل شده است و مکانیسم آن هم به این شکل است که دود خارج شده از اگزوز خودروها به جای CO و CO2 به وسیله سیستم ادبلو به ازت و آب تبدیل شود  که برای محیط زیست آسیبی به دنبال نداشته باشد.

 

 

 

افراد سودجو و متفرقه پشت قضیه هستند

وی با اشاره به اینکه تولید اتوبوس با استاندارد آلایندگی یورو 4 هزینه بسیاری برای شرکت‌های اسکانیای سوئد و عقاب‌افشان به همراه داشته است، ادامه داد: حال که کشور ما به چنین فناوری‌ای دست یافته و هزینه‌های دستیابی به آن را هم پرداخت کرده است، چرا یک‌سری آدم بی‌نام و نشان و البته متفرقه با دستگاه‌هایی که احتمالاً به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند باید این سیستم به‌روز را از مدار فعالیت خودرو حذف کنند؟! سیستم ادبلو، نقش بسیار زیادی در کاهش آلودگی محیط زیست دارد و نباید اجازه چنین خودسری‌هایی را به افراد سودجو داد.

مدیر مرکز خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان با اشاره به اینکه قطع مدار سیستم ادبلو، عواقب بسیار نامطلوبی برای محیط زیست و موتور اتوبوس‌ها به همراه دارد، گفت: وقتی افراد متفرقه با دستکاری‌های نرم‌افزاری، سیستم ادبلو را از مدار اتوبوسی حذف می‌کنند، موتور آن اتوبوس دیگر یورو 4 نخواهد بود و مهمتر اینکه از موتورهای یورو 3 هم آلایندگی بیشتری خواهد داشت و محیط زیست را بیشتر در معرض خطر قرار خواهد داد؛ ضمن اینکه موتور اتوبوسی که سیستم ادبلو آن حذف می‌شود دچار مشکل می‌گردد و هزینه‌های بسیاری را برای مالکان به دنبال خواهد داشت.

 

نهادهای نظارتی توجه کنند

مهندس نوروزی با تأکید براینکه شرکت عقاب‌افشان ابزار اجرایی برای برخورد با این افراد را در اختیار ندارد، از نهادهای نظارتی خواست جلو فعالیت این سودجویان را بگیرند. وی افزود: باید نهادهایی مثل پلیس، سازمان صنعت و معدن استان‌ها، سازمان استاندارد و یا هر نهاد مسؤول دیگری که می‌تواند در این زمینه پای کار بیاید و مانع از این بی‌قانونی‌های زیانبار شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مالکان و رانندگان اتوبوس‌ها اجازه چنین کاری را به این افراد می‌دهند، گفت: ادبلو مثل گازوئیل در اتوبوس مصرفی است و بین 2 تا 5 درصد گازوئیل در اتوبوس ادبلو مصرف می‌شود. برای مثال، یک اتوبوس از تهران تا مشهد یک گالن ادبلو مصرف می‌کند که 30 هزار تومان قیمت دارد. مالکان و رانندگان اتوبوس‌ها برای اینکه این 30 هزار تومان را صرفه‌جویی کنند، دست به چنین کاری می‌زنند که اصلاً به صلاح‌شان نیست.

عملکرد رضایت‌بخش خدمات پس از فروش عقاب‌افشان در ایام نوروز

مدیر مرکز خدمات پس از فروش شرکت عقاب‌افشان همچنین درباره عملکرد این بخش در تعطیلات نوروز سال 98 نیز گفت: ما معتقدیم که خدمات در بخش حمل و نقل عمومی و مخصوصاً حمل و نقل مسافری تعطیلی ندارد و بر همین اساس ما برنامه‌ریزی کردیم تا در تمام روزهای تعطیلات عید نوروز پرسنل خود را در حالت آماده‌باش قرار دهیم و در سراسر کشور به اتوبوس‌های تولیدی شرکت عقاب‌افشان خدمات‌رسانی کنیم. خوشبختانه در این مدت آمار پذیرش مرکز و نمایندگی‌های استانی شرکت نشان از مراجعه متعدد و خدمات‌رسانی همکاران ما به مالکان و رانندگان اتوبوس‌های اسکانیا دارد که از همه آنها تشکر می‌کنم.

 

 

چک‌ لیست لوازم سفر با اتوبوس

چک‌ لیست لوازم سفر با اتوبوس                                        

یکی از مواردی که حقیقتا در کیفیت یک سفر تأثیرگذار است، بستن یک چمدان متناسب با نوع سفر است. صحبت از نوع سفر شد! بنابراین انتخاب وسیله‌ی سفر می‌تواند نکته‌ی مهمی در بستن چمدان باشد. در باب اهمیت این موضوع در این مطلب به طور کامل صحبت شده است. حال در این مقاله، می‌خواهیم برای سفر با اتوبوس چمدان ببندیم! بهتر است قبل از اقدام به بستن چمدان، بر روی یک برگ کاغذ، لیست وسایل مورد نیاز را بنویسید. برخی از افراد با تکیه بر هوش خود، نوشتن چک‌لیست لوازم سفر را هدر دادن زمان تلقی کرده و آن را یک کار اضافی می‌دانند، اما به‌نظر می‌رسد این کار بسیار عاقلانه‌ای باشد. زیرا مانع از فراموشی لوازم مورد نیاز سفر می‌شود.

چک‌لیست لوازم سفر با اتوبوس

 

پیش از شروع یک سفر خوب،  بستن چمدان و آماده کردن لوازم مورد نیاز در طول سفر کار مهمی است. چراکه بی‌توجهی به این امر تا حدود زیادی بر کیفیت سفر تأثیر می‌گذارد. وقتی صحبت از چمدان و آمادگی برای سفر می‌شود ناخودآگاه یاد لاک‌پشت می‌افتم!!! که در هر شرایطی می‌تواند به‌همراه خانه‌ی خود سفر کند!

عنوان نمودن این طنز به این خاطر است که برخی از افراد تصور می‌کنند برای لذت بردن از سفر، تمام وسایل کمدشان می‌باید در داخل چمدان جا گیرد! که در حقیقت کار درستی نیست!  این کار علاوه بر سنگین نمودن بار، دردسرهای دیگری نیز به‌همراه دارد! بفرض کافی‌ است دنبال یک وسیله از داخل چمدان باشیم! زمانی که در طول سفر برای گشتن وسایل مورد نظر در داخل چمدان می‌گذرانیم کم نخواهد بود! بنابراین اولین نکته‌ای که در هر سفری بهتر است مدنظر گرفته شود، بستن یک چمدان متناسب با نوع سفر است. چمدان باید در عین سبک و مرتب چیده شدن، حاوی تمام وسایل مورد نیاز در طول سفر نیز باشد! برای درست انجام گرفتن این کار، بهتر است در ابتدا لیست وسایل مورد نیاز بر روی یک برگه کاغذ نوشته شود. زیرا داشتن چک‌لیست لوازم سفر می‌تواند کار شما را بسیار آسان‌تر کند.

اما نکته‌ی بسیار مهمی که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، نوع سفر است! بنابراین سوالاتی در این باره مطرح می‌شود!

آیا شما می‌خواهید با هواپیما سفر کنید و مدت زمان کوتاهی برای رسیدن به مقصد سپری کنید؟

آیا شما قطار را به‌عنوان وسیله‌ی سفر انتخاب کرده‌اید؟

آیا شما با وسیله‌ی شخصی خود می‌خواهید سفر کنید؟

آیا شما جز افرادی هستید که می‌خواهید بدون دغدغه‌ی رانندگی از مسیر رسیدن به مقصد لذت ببرید و اتوبوس را برای سفر انتخاب می‌کنید؟

شاید برای شما عجیب است! و این سوال مطرح شود که آیا حقیقتا توجه به این سوالات، برای نوشتن چک‌لیست لوازم سفر، امری ضروری‌ست یا نه؟!

باید گفت، بله ضروری‌ست!

چراکه مدت سفر و دسترسی به وسایل مورد نیاز در طول سفر دو نکته‌ی بسیار مهم است که بر اساس وسیله‌ی انتخابی سفر، متفاوت خواهد بود!

اگر جز افراد دسته‌ی آخر و علاقه‌مند به سفر با اتوبوس هستید، در کنار شماست و شما را در خرید بلیط و انتخاب اتوبوس مورد نظر کمک ‌می‌کند! بنابراین دغدغه‌ای از این بابت نخواهید داشت! اما انجام این امور برای سفرکفایت نمی‌کند و مشتاقانه خواستار این است که از زمان تصمیم به سفر تا رسیدن به مقصد در تمامی لحظات سفر، همراه شما باشد! بنابراین لزوم این کار موجب نوشتن این مطلب حاوی اطلاعاتی درباره داشتن چک‌لیست سفر با اتوبوس است تا شما بتوانید سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

چک‌لیست لوازم سفر با اتوبوس شامل چه مواردی است؟

برای تهیه چک لیست لوازم سفر با اتوبوس یک برگه کاغذA4  و یک مداد بردارید. بهتر است برای تهیه این چک لیست از مداد استفاده کنید تا در صورت یادداشت موارد اشتباه بتوانید آنها را پاک کرده و با لوازم ضروری دیگر جایگزین نمایید. به یاد داشته باشید که یک چک‌لیست پر از قلم‌خورد و نامرتب بیشتر موجب سردرگمی شما خواهد شد تا اینکه کارگشا باشد!

حال با توجه به دو نکته‌ی بسیار مهم شروع به نوشتن چک‌لیست لوازم سفر با اتوبوس می‌کنیم.

 مقصد سفر؟!؟

بله!!! مقصد سفر!

یکی از نکات مهم، برای بستن چمدان، مقصد سفر است! چراکه نوع آب‌وهوای مقصد مورد نظر در بیش از نصف وسایل در نظر گرفته شده‌ی داخل چمدان به‌طور مستقیم تأثیرگذار است!

و اما نکته‌ی دیگر!!!

از آنجایی که با اتوبوس سفر می‌کنیم و در طول سفر به چمدان اصلی دسترسی نخواهیم داشت! بنابراین لازم است به اضافه‌ی چمدان اصلی، یک ساک دستی با محتوای وسایلی که در طول مسیر نیاز است آماده شود!

با در نظر گرفتن این نکات، چک‌لیست لوازم سفر با اتوبوس، به دو قسمت تقسیم می‌شود.

  • بخش اول وسایل مورد نیاز در طول مسیر (ساک دستی)
  • بخش دوم وسایل مربوط به چمدان اصلی

ساک دستی

پیش از بستن چمدان اصلی، بهتر است درباره چیزهایی که در اتوبوس به آنها نیاز پیدا خواهیم کردیم صحبت کنیم تا بتوانیم حس دلپذیری در طول مسیر داشته باشیم.

مدارک: بهتر است از یک کیف کوچک برای نگهداری مدارک خود استفاده کنید و آن را به‌همراه خود داشته باشید. تا در صورت لزوم، نگرانی دسترسی به آن را نداشته باشید و یک کپی از مدارک اصلی را در چمدان اصلی قرار دهید! که در صورت پیش‌آمد اتفاقی، کپی آنها را نیز به همراه داشته باشید.

کفش: یکی از نکات بسیار مهمی که نباید فراموش شود! انتخاب کفش و جوراب مناسب برای زمانی ا‌ست که داخل اتوبوس هستیم! انتخاب جوراب نازک و کفش راحتی، به نظر می‌رسد برای طول مسیر در داخل اتوبوس گزینه‌ی مناسبی باشد.

پوشاک: انتخاب لباس راحتی که زیاد تنگ نباشد! می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای ساعت‌ها نشستن بر روی صندلی اتوبوس باشد. همچنین بهتر است یک سوشرت یا اورکت به‌همراه داشته باشیم چراکه شاید برحسب شرایط آب‌وهوایی در مواقعی که اتوبوس در ایستگاه‌هایی در طول مسیر می‌ایستد و شما قصد بیرون رفتن از اتوبوس را دارید، لازمتان شود و اما یک نکته‌ی مهم دیگر! اگر فرزند کوچک‌تان در این سفر همراه شماست، بهتر است یک دست لباس اضافی برای کودک خود به همراه داشته باشید! تا در طول مسیر نگرانی دسترسی به چمدانتان را که در قسمت صندوق بار اتوبوس است، نداشته باشید.

پتوی مسافرتی:  یکی دیگر از وسایلی که در سفر با اتوبوس بهتر است همراه‌مان باشد، پتوی مسافرتی‌ است. چرا که در آن صورت نیازی به پوشیدن لباس بسیار ضخیم در طول سفر نخواهیم داشت! و می‌توانیم راحتی را در خود احساس کنیم.

 بالشت‌های مسافرتی: بالشت‌ در سفر با اتوبوس، به‌خصوص در سفرهای شبانه برای استراحت و نشستن‌‌های طولانی مدت بر روی صندلی یک وسیله‌ی بسیار کاربردی‌ است. البته به‌شرطی که جای زیادی را در میان وسایل همراه به خود اختصاص ندهد. بنابراین بالشت‌ بادی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد چراکه پس از استفاده، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

خوراکی:  نمی‌توان در هر لحظه اتوبوس را بخاطر گرسنه بودن متوقف کرد! چراکه توقف اتوبوس تنها در ایستگاه‌های مشخص امکان‌پذیر است. بنابراین استفاده از امکانات موجود در رستوران‌ها و چایخانه‌های بین راهی تنها در ساعاتی که اتوبوس در آن‌ها توقف می‌کند وجود دارد. اما داشتن تنقلات، شکلات و کمی خوراکی سرد که می‌توان بدون یخچال تا رسیدن به مقصد سالم نگه داشت در طول مسیر نیز جز واجبات است. به‌خصوص اگر بچه کوچک به‌همراه خود دارید. زیرا این خوراکی‌ها در هنگام بی‌قراری و گرسنگی بهترین راه‌حل ممکن برای آرام کردن کودک است. البته همیشه در میان خوراکی‌های داخل اتوبوس یک بطری آب معدنی و چند لیوان یک‌بار مصرف را نیز در نظر بگیرید.

لوازم بهداشتی و دارویی: در سفر با اتوبوس بهتر است برخی از لوازم بهداشتی را که در طول مسیر ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید را به همراه داشته باشید. دستمال کاغذی، نایلون فریزر، کرم ضدآفتاب، کرم مرطوب کننده، ژل شستشوی دست، پوشک بچه، پد مخصوص بانوان و ... از جمله مهمترین این لوازم هستند.
بهتر است قرص‌هایی چون قرص سر درد، قرص ضدتهوع و قرص خواب و آدامس را نیز در کیف دستی به‌همراه خود داشته باشید.

سرگرمی: سفر کردن تنها رسیدن به مقصد نیست! به‌خصوص برای افرادی که اتوبوس را برای سفر انتخاب می‌کنند. زیرا طول مسیر نیز برای آن‌ها بسیار مهم است! داشتن سرگرمی ‌مطابق با روحیات شخصی هر فرد نیز می‌تواند لحظات داخل اتوبوس را برایتان دلپذیرتر نماید.

کتاب: کتاب یکی از بهترین سرگرمی‌ها است. جاده و کتاب بسیار با یکدیگر هم‌خوانی دارند! چراکه جاده‌ها و واژه ها هر جفتشان مفهوم رسیدن را تداعی می‌کنند! هر بار که برگی از کتاب تمام می‌شود و برای ورق زدن لحظه‌ای مکث می‌کنید چشمتان از پنجره اتوبوس، زیبایی‌هایی را می‌بیند که با نگاه پیش‌تر متفاوت است.

اگر جای زیادی برای برداشتن چند کتاب ندارید! می‌توانید از کتاب‌های الکترونیکی که پیش‌تر دانلود کرده‌اید و در تلفن همراه‌تان هست نیز استفاده کنید.

تلفن همراه:  صحبت از تلفن همراه شد، که یکی از ابزارهایی‌ست که خواه ناخواه همیشه در کنار ماست. بهتر است پیش از سفر محتوای تلفن همراه خود را نیز مطابق روحیات شخصی برای ساعاتی که در اتوبوس هستیم آماده کنیم. این آماده‌سازی می‌تواند شامل فیلم، بازی، کتاب، مجله الکترونیکی و موسیقی باشد. اما نکته‌ی مهمی که در این زمینه نباید فراموش کنید، وجود پاوربانک فول شارژ است. زیرا از طریق آن می‌توانیم ساعت‌ها از تلفن همراه خود بدون نگرانی خاموش شدن آن استفاده کنیم.

لپ‌تاب یا تبلت: برای افرادی که کارهای عقب‌مانده‌ای دارند وجود لب‌تاب یا تبلت بسیار راه‌گشا است. بفرض ترجمه‌ی مقاله‌ای که مدت‌هاست مانده است! اگر کارهایی که می‌خواهید انجام دهید نیاز به فضای آنلاین دارد! پیش از سفر از خرید اینترنت همراه غافل نشوید! چراکه ممکن است در طول مسیر، به‌دلیل آنتن‌دهی ضعیف نتوانید به‌موقع خریداری کنید.

هدفون و Mp3player: گوش دادن به موسیقی می‌تواند یکی دیگر از ابزارهای سرگرمی در داخل اتوبوس باشد. به‌خصوص برای افرادی که دوست دارند در دنیای خود خلوت کنند!

و اما اگر فرزند کوچک در این سفر همراه شماست، برای سرگرمی او نیز در طول مسیر چاره‌ای بیندیشید. به عنوان مثال می‌توانید یکی از وسایل بازی را که در خانه بیشتر به آن وابسته است و جای کمتری را اشغال می‌کند، به‌همراه داشته باشید.

متفرقه: چراغ‌قوه کوچک و فندک

چمدان

اما در مورد خود چمدان اصلی، اول نکته این است که بر روی چمدان خود یک علامت بگذارید! بنابراین در صورتی که مشابهتی در قسمت صندوق بار اتوبوس میان چمدان‌ها پیش آید. بدون اتلاف زمان به‌راحتی می‌توانید چمدان خود را تشخیص دهید.

وقتی می‌خواهیم چمدان اصلی را ببندیم، مرتب چیده شدن وسایل داخل چمدان یکی از مهمترین نکاتی ا‌ست که باید رعایت شود. به‌خصوص برای زمانی که هر کدام از اعضای خانواده چمدان شخصی ندارند! پس این نکته را هرگز فراموش نکنید!

  • بفرض زمانی که تنها یک چمدان دارید می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی برای جدا نمودن وسایل هر شخص استفاده کنید. این کیسه‌ها برای جدا کردن وسایل بهداشتی و شخصی بیشتر به درد می‌خورند. برای راحتی بهتر است بر روی هر کدام از کیسه‌ها  با استفاده از برچسب، اسم هر شخص را نیز بنویسید!
  • سعی کنید لباس‌ها را تا نکنید! تا کردن لباس‌ها فضای زیادی از چمدان شما را اشغال خواهد کرد! به جای تا کردن، لباس‌ها را رول کنید!
  • وسایل بهداشتی را در دسترس قرار دهید! تا در صورت نیاز لازم نباشد که کل چمدان را بگردید!
  • اگر وسیله‌ی شکننده‌ای می‌خواهید در چمدانتان قرار دهید، از لباس‌ها برای محافظت آن استفاده کنید!
  • در صورتی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنید، حتما از وزن مجاز چمدان مطلع باشید.

و اما داخل چمدان

پوشاک: با آگاهی از شرایط آب‌وهوایی مقصد، لباس‌های مورد نظر خود را انتخاب نمایید! جوراب، تی‌شرت، شلوار، بلوز، لباس زیر، در صورت سفر به مناطق ساحلی لباس شنا و ... را فراموش نکنید.

صندل، کفش،کلاه، عینک آفتابی و ... را هم حتما داخل چمدان خود قرار دهید.

وسایل بهداشتی: حوله، شامپو، مسواک، خمیردندان، دستمال کاغذی، صابون و ...

وسایل آرایشی خانم‌ها و آقایان: اسپری، ادکلن، ریش‌تراش، آینه، شانه مو، پاک‌کننده صورت، کرم مرطوب کننده، گوش‌پاک‌کن و ...

خانم‌ها می‌توانند لوازم آرایشی مخصوص سفر که سایز آنها کوچک هست نیز به‌همراه داشته باشند.

لوازم الکترونیکی: شارژر موبایل، آداپتور چندکاره، کابل Usb، سیم شارژر پاوربانک و ...

اگر اهل ثبت لحظات به‌وسیله‌ی تلفن‌همراه هستید وجود مونوپاد می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد، چراکه دیگر نیازی به نفر سوم برای گرفتن عکس خانوادگی نخواهید داشت!

و اما اگر علاقه‌مند به عکاسی از طریق دوربین عکاسی هستید،  تجهیزات کامل دوربین عکاسی را فراموش نکنید، همچون، لنزهای دوربین، سیم و شارژر باطری، کارت حافظه، باطری و ...

متفرقه: به همراه داشتن یک جعبه کوچک که حاوی نخ و سوزن است نیز نکته‌ی مهمی در سفر است. تصور کنید یک قرار کاری مهم دارید و یکی از دکمه‌های کت‌تان می‌افتد! درآن لحظه است که ارزش این جعبه کوچک برای شما آشکار می‌شود.  اتوی کوچک مسافرتی، نیز یکی دیگر از وسایل بسیار کاربردی در سفر است که می‌توانید به‌همراه داشته باشید.

به‌طبع هر شخصی مطابق با محلی که به آنجا سفر می‌کند، مدت اقامت و شرایط آب‌وهوایی چمدان خود را آماده می‌کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با طرز نوشتن چک‌لیست آشنا کنیم. پس از آماده شدن چک‌لیست متوجه خواهید شد که چیدن آنها در چمدان وقت زیادی از شما نخواهد گرفت و در طول سفر نگرانی بابت فراموشی وسایل مورد نیاز نخواهید داشت! همچنین نکاتی را درباره نحوه درست چیدن وسایل داخل چمدان عنوان کردیم. امیدواریم این مطلب به شماکمک کند که سفری زیبا و دلپذبر را به همراه عزیزانتان تجربه کنید

تربیت صحیح فرزندان کاپیتان

تربیت اصولی ودرست فرزندان کاپیتان

...........................................................................

رانندگی اتوبوسهای بین شهری وکامیون به دلیل سرویسی بودن کاپیتان مجبور است  بیشترروزها وشبها درخانه حضورنداردبحث /تربیتی فرزندان/ کاپیتان یک مسله مهم است یکی ازضروری ترین مسله درزندگی مشترک کاپیتان است یک/ پسربرای شکل گیری شخصیت پسرانه/ نیازبه هم جنس خودپدردارد کاپیتان باید دروقت کم حضوردرخانه بیشترین سعی خود رادرتربیت فرزند خودبگذارد تربیت /اصولی /یکی ازحقهای واجب والدین بردوش دارندکه دردین ودرجامعه به ان اشاره شده است تربیت اصولی شامل مواردی :ازقبیل!توانایی قدرت تصمیم گیری صحیح.توانایی نه گفتن ونه شنیدن.قدرت مدیرت بحران درشرایط مختلف زندگی وغیره... میباشد بامطالعه کتابهای مختلف تربیت فرزنددرسنین مختلف کاپیتان دررده سنی مختلف فرزندخود میتواند به روز درتربیت فرزندش باشد میتواند این کتابهادرزمانی که رانندگی نمیکند دراتوبوس به خواند یابه صورت فایل صوتی گوش دهدهرچند/پدرنقش مهمی درتربیت پسردارد /وبراوولایت دارددریاد دادن اصول زندگی برای پسران کسب هویت مردانه وامادگی برای ایفای نقشهای مردانه دراینده بااهمیت است زیرابرخی ازویژگی های مردانه تنها ازطریق ارتباط پدروپسرتامین میشود وقطع این ارتباط منجربه مشکلاتی ازجمله زنانه بارامدن شخصیت پسرمیشودبه هرحال پسربعداز 3سالگی که درجامعه باتفاوتهای جنسیتی اشنامیشود درتلاش است تاهویت متفاوت جنسیتی خودرادرمقابل مادرایجادکند وبرای نهادینه کردن این هویت جنسی لازم است پدردرکنارپسرخودباشداماباوجودمحدودیتها شغلی کاپیتان چه گونه  میتوان درساعات کوتاه حضوردرکنارپسر موثرباشد برسراصول اولیه باهمسرخودتوافق کنید که درتربیت فرزندخود زیاداختلاف نظرنداشته باشید به گفتگو بپردازید وکتابهامختلف تربیت فرزندرامطالعه کنیدتابه توافق درست برسید

.................................................................................

مشارکت پدر درتجربه های زندگی پسر؟

این که یک همبازی خوب برای پسرخودباشید کافی نیست امالازم است درکنارکودک خودبچگی کنیدتامشکلات تربیتی پسرخودرابشناسید باکودکتان به سفربروید هرچندمدت یکباراو را با تجربه های جدیداشناکنیددرکناربازی اوباکودکان دیگردرپارک ومهمانی فرزندتان رازیرنظربگیرید تاازکاستیهای تربیتی خود درارتباط باکودکان دیگر آشناشوید وبه فرزندخودمشاوره دهید وحامی اوباشید حمایت پدر ازفرزند خودباعث نترس بارآمدن فرزنددرشرایط مختلف  زندگی درتصمیم گیری فرزندمیشود

 ...........................................................................

نقش همسرکاپیتان درتربیت فرزند؟!

کاپیتان درانتخاب همسرباید خیلی دقت نمایدکه طرف مقابلش اصولی تربیت شده باشد تا بتواند فرزند خودرا اصولی تربیت کند چه قدرازتربیت صحیح فرزندآگاهی دارد به دلیل شرایط شغلی کاپیتان همسرکاپیتان بایدیک /خانم دنیادیده وفهمیده باشد /درزمانی کاپیتان درخانه حضورندارد باید /نقش مرد /رادرزندگی داشته باشد شرایط شغلی کاپیتان موردپسندبعضی ازخانمهانیست خانم کاپیتان بایدقبل ازبچه دارشدن نکات تربیتی ضروری فرزندرابامطالعه وتحقیق بدست اورد تربیت فرزندکاپیتان نبایدبه دوراز تربیت صحیح باشدزیراتربیت اشتباه والدین زندگی واینده فرزندراتحت تاثیرقرارمیدهد واین امانتی راکه خدا به والدین داده است را گمراه کنند ودرروزقیامت باید جواب گوی خداباشند...خداوندبخشنده مهربان فرموده است  من ازحق بندگانم نمیتوانم بگذرم زیراطلب ببخش وحلایت ازجانب بنده من درمقابل بنده دیگریست نه من دراینجامیتوان گفت تربیت فرزندیکی ازنکات ضروری دردین اسلام است ویک حق واجب بردوش والدین قراردارد

...............................................................

نقش مشترک کاپیتان وهمسرکاپیتان درتربیت فرزند!

دختربچه درزندگی خوداولین جنس مخالف رامیبیند پدراست ویک ذهنینت درکودکی ازجنس مخالف خودبدست می اورد هرچه ارتباط پدربادختر ازکودکی تابزرگسالی بهترباشد درزندگی مشترک اینده دخترموفق تروباذهنیت خوب نسبت به همسرش وارد زندگی مشترک میشود پسر درکنار پدرخود شخصیت مردانه پیدامیکندهمسرکاپیتان بیشتر ازجنسیت خودنمیتواندشخصیت فرزند پسررامردانه شکل دهدوبرای شکل گیری بیشترشخصیت پسریک الگوبه نام پدرنیازداردکاپیتان باید نهایت تلاش خودرادرشکل گیری شخصیت پسرخودرادرزمان حضوردرخانه راداشته باشدوازمسائل زندگی برای پسرخودتوضیح دهددرحدتناسب سن فرزند کاپیتان بامطاله کتابهای مختلف درتربیت فرزند میتوان اطلاعات خودراکامل تردرتربیت فرزند دانست

................................................................................

باآرزوی موفقیت برای تمامی کاپیتان های زحمت کش

 در حمل ونقل باربری ومسافربری..

...........................................................................

 

 

 

 

 

 

سفر بی خطرکاپیتان..... 

 

 

 

 

 

گفتگو باراننده‌ی اتوبوس مسافربری بین شهری)

قبلاً هفت، هشت، ده سالی خیاطی می‌کردم، خیلی علاقه به خیاطی دارم. در کنار خیاطی گلدوزی و بافتنی هم می‌کردم و تابلو فرش هم می‌بافتم. فرش‌های اصفهان و ابریشمی. هر کارهایی که کردم همه راضی بودند، با دقت و ظرافت بودند. باز اگر بخواهم بگم، قلاب‌بافی هم می‌کردم، و همینطور چرم دوزی، و کیف چرم می‌دوختم. از فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارم و هنوز هم یک روز در هفته دنبال می‌کنم. در

با تشکر از پذیرفتن دعوت، لطفا خودتان را معرفی بفرمائید.

خانم راننده: به نام خدا، من متولد 29/9/1354، در اصفهان به دنیا آمده‌ام، طرف‌های آپادانا سجاد،  متأهل هستم و دو فرزند دارم و الان هم شهرک سیمرغ زندگی می‌کنم.

چند سال است که راننده هستید و آیا قبلاً شغل دیگری هم داشته‌‌اید؟

: قبلاً هفت، هشت، ده سالی خیاطی می‌کردم، خیلی علاقه به خیاطی دارم. در کنار خیاطی گلدوزی و بافتنی هم می‌کردم و تابلو فرش هم می‌بافتم. فرش‌های اصفهان و ابریشمی. هر کارهایی که کردم همه راضی بودند، با دقت و ظرافت بودند. باز اگر بخواهم بگم، قلاب‌بافی هم می‌کردم، و همینطور چرم دوزی، و کیف چرم می‌دوختم. از فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارم و هنوز هم یک روز در هفته دنبال می‌کنم. در رابطه با کلاس‌های بهداشت است که کلاس‌هاییه که در شهرداری برگزار می‌شه و بهشون «رابطین بهداشت» می‌گن. یه عده خانم هستیم که درباره مسائل بهداشتی زنان صحبت می‌کنیم. مثلا با راهنمایی خانم مامایی که به آنجا می‌‌آید و کلاس رو اداره می‌کند، یک کتابی رو خودمون انتخاب می‌کنیم مثلا درباره زنان و زایمان، یا تنظیم خانواده و یا ... همه مان آن را می‌خوانیم و بعد درباره‌اش حرف می‌زنیم و آن چیزی رو که فهمیده‌ایم با هدایت خانم ماما به همدیگر انتقال می‌دهیم و یا درباره سالک، یا هر چیزی که در رابطه با بهداشت است که خانم‌ها می‌توانند منتشرش بکنند. و یا درباره بهداشت زباله و بازیافت زباله و یا درباره هر چیزی که فکرش رو بکنید و خانم‌ها بتوانند به بهداشت خودشون و شهر کمک کنند. به غیر از شرکت در این کلاس‌ها، تا به حال چند دفعه داوطلب آتش‌نشان بوده‌ام و دوره‌هاش رو که سه روزه بوده گذرونده‌ام. اینکه آتش رو چه جور مهار کنیم و چه کارهایی از دست ما برمی‌‌آید. دیگه اینکه کلاس‌های مربوط به کمک‌های  اولیه رو گذروندم و در مورد شغل فعلی‌ام سال 86، تصمیم گرفتم گواهی‌نامه پایه یک رو بگیرم. دو، سه دوره رفتم برای آموزش. همان موقع مادرم مریض شد و فوت کردند که باعث شد تا من پشت‌‌ِ کارِ گرفتن گواهی‌نامه رو ول کنم، تا سال 1389 که اول ماه رمضون بود و تقریباً توی شهریور می‌افتاد. من رفته بودم سفر سوریه، وقتی برگشتم تصمیم گرفتم بروم گواهی‌نامه‌ام رو بگیرم. من رانندگی توی جاده‌ها رو خیلی دوست می‌داشتم. به آقامون گفتم که چه تصمیمی دارم، گفتن بریم یه آموزشگاه رانندگی بزنیم. برای این کار یک سری مشکلات بود، مثلا چیزهایی می‌خواستند که من اونموقع در دسترس نداشتم. گفتم چه کاریه می‌روم گواهی پایه یکم رو می‌گیرم. رفتم دنبالش و خدا رو شکر شش ماهه تونستم بگیرم. بعدش هم دنبال کارهای دیگه‌ای بودم که بتونم برای اتوبوس «دفترچه» بگیرم. اولش اصلا انتظار نداشتم و توی این فکر هم نبودم، می‌گفتم پایه یکم رو می‌تونم بگیرم، پس می‌گیرم. توانایی‌اش رو تو خودم می‌دیدم. بعدش دیدم می‌تونم، گفتم خب حالا رو اتوبوس هم می‌تونم کار کنم. دیگه اون موقع ذوق و شوق ماشین سنگین اومد تو سرم. سفر کردن رو خیلی دوست دارم. جاده و رانندگی ...

: درباره مشکلات این شغل بفرمایید.

ف. ب: چون شغل شوهر خواهرم هم رانندگی اتوبوس است و ایشون توی ده‌دشت شرکت مسافربری دارند قبلا از مشکلات این شغل خبر داشتیم. چون ایشون وقتی فهمیدند که من چه تصمیمی دارم، بنده خدا آمدند و از مشکلات آن برای من و آقامون گفتند. مثلا دلهره‌ها، توی راه، حرف و حدیث‌ها و ...؛ شوهرم اوائل خیلی نگران جاده‌ها بودند. اما خب وقتی علاقه منو دیدند و از رانندگی‌ام هم که خاطر جمع بودند، دیگه حرفی نداشتند. یه وقت‌هایی هم خودشون باهام به سفر می‌یان (با خنده) حالا از خودشون بپرسید که نظرشون چیه....

 (رو به آقای سید ابوالقاسم علمداری که در گفت و گو حضور داشتند): نظر شما درباره شغل همسرتان چیه؟

آقای علمداری: والا من خودم در کار ساختمانم و در درجه اول برای من سرافرازیه که همسرم نسبت به خانم‌های دیگه، شهامت بالایی داره. ایشون کاری رو انجام می‌دهند که با سیستم خانم‌ها همخونی نداره و مردها انجام می‌دن و خیلی‌ از آنها هم شهامتش رو ندارند. شاید قبلاً در رشته «کامیون» زن و شوهر هر دو روی ماشین‌شون کار می‌کردند، ولی در جاده، رشته «اتوبوس و مسافر» برای خانم‌ها تازگی داره و باعث خوشبختی ماست که خانمم از شهامت بالایی برخورداره.

: فرزندهای‌تان چند ساله‌اند و چه نظری درباره شغل شما دارند؟

ف. ب: یک دختر دارم بیست سالشه و سه چهار ماه هم هست که ازدواج کرده و رشته معماری می‌خونه، و یک پسر هم دارم که پانزده سالشه و کلاس دوم نظریه. دخترم که بابت شغلم خیلی ذوق می‌کنه و پسرم هم دوست داره. بچه‌ها یه وقتی که هوا بد می‌شه نگران می‌شند و می‌گن که مامان مواظب باش و این چیزها، اما کلاً همیشه بهم افتخار کردند.

 آیا اطلاعی دارید که در حال حاضر چند راننده‌ زن داریم؟

: تا به حال نرفتم دنبالش که بدونم. اما توی شرکت خودمون (همسفر) سالهای سال قبل از من خانم جلالی بودن که پنجاه و یکی دو سال دارن و دیگه شکسته شدن...، شوهر ایشون و داداشی‌شون و پسراشون هم همگی توی این شغل بودند. و باز به غیر از من هم خانم حسینی هستند که از من جوانترند و بعد از من مشغول به کار شدند و یک خانم دیگر هم هست که با شوهرش در همین شرکت اما تو خط شمال کار می‌کنند . و تا جایی که می‌دونم تک و توک چند خانم دیگه هم در مسیر و شرکت‌های دیگه هم هستند. خدا را شکر توی این شغل هم مثل شغل‌های دیگه خانم‌ها  روز به روز در حال افزایشند و یکی یکی دارند میایند. (با خنده) باید ته و توشو دربیاریم ببینیم چه خبره...

 با توجه به شغلی که دارید، آیا بین خودتان و زن‌های دیگه تفاوتی می‌بینید؟

  : رک و پوست کنده بگم؟ والا، یه وقت‌هایی تو دور و بری‌ها، فامیل، دوست و آشناهای خودم می‌بینم که خانم فقط اکتفا کرده به پخت و پز و بچه‌داری و این‌ کار‌ها. حتا بعضی‌هاشون دوست ندارند یه کار بانکی رو انجام بدهند و از خونه بیرون بروند و تازه صبح ها هم تا دیر وقت، ده و یازده می‌خوابند و بعد بلند می‌شند به پخت و پز. هر چند ممکنه کار و فعالیتی که من دارم خانم‌های دیگه نداشته باشند، اما بعضی از اونها هم واقعاً تلاش خودشون رو دارند؛ حالا یا اقتصادی یا کمک به زندگی خانواده. یا برای کمک اقتصادیش بافتنی، گل‌سازی و یا آرایشگری می‌کنند و یا بیرون از خونه جاهای مختلف کار می‌کنند.  من خودم (برای خودم و خانواده‌ام) آرایشگری هم می‌کنم. دوستی هم دارم که شوهرش معدن کار می‌کنه. بنده‌ی خدا پانزده روز کار می‌کنه و پانزده روز میآید خونه. توی اون مدتی هم که نیست تمام کار و مسئولیت خونه، بچه‌ و کارهای اداری و وام و همه و همه با دوست منه، این کارها اقتصادی هم که نباشه، کار شوهران رو در زمانی که نیستند راه می‌اندازه و به زندگی و خانواده کمک می‌کند ....؛ اما بعضی‌ها از خانم‌ها نه! هیچ کار و فعالیتی برای زندگی و کمک به خانواده ندارند.

: راجع به شغل‌تان زنان دور و برتان، چگونه فکر می‌کنند؟

: زنان فامیل، دوستان و آشنایان خیلی شغلم رو دوست دارند، بهش افتخار می‌کنند. وقتی شبکه پنج تهران از من دعوت کرده بود که به برنامه شون برم، وقتی به این خانم‌ها گفتم همگی خوشحال شدند. دیگه یه رسانه کامل از دوستانم درست شده بود که به همدیگر اطلاع بدهند و سر همون ساعت بنشینند پای تلویزیون تا برنامه رو نگاه کنند. بعدش هم پشت همدیگه اس ام اس‌هاشون به دستم رسید که «آفرین، بارک‌الله». خب باورش برای خیلی خانم‌ها سخته. اما از نظر بعضی ها هم این کار زیاد خوب نیست، مثلا از نظر آدم شوهرهایم (خانواده همسرم) یا زن داداشم، شغل جالبی نیست و زیاد موافق نیستند و دوست دارند تو خونه باشم.

: آیا مسافری داشته‌‌اید که هنگام سوار شدن، با دیدن شما در پشت فرمان، احساس ناامنی کند و واکنش منفی نشان دهد؟

.: بله، فقط یک مورد این طور بوده و اون هم خانمی بودند تقریباً مسن سال. ترمینال آرژانتین تهران بودم که وقتی دیدند راننده اتوبوس زنه ، گفتن، وای راننده اتوبوس زنه، پس من سوار نمی‌شم. دخترشون گفتند، مامان بیایین بریم بالا، گفتن نه من نمی‌یام و از این صحبت‌ها... حاضر نشدند که سوار بشوند. آقای لبخندان، همکارم به ایشون گفتند: «یعنی خودتون، خودتونو قبول ندارین؛ بابا خوبه که خودتون هم زن‌اید...». ولی به غیر از این مورد، همه مسافرهایم همیشه چه مرد و چه زن‌ کمال تشکر رو داشتند و خدا رو شکر راضی بودند و گفتند خانم بارک‌الله از آقایون هم بهتر رانندگی می‌کنید.

 آیا خودتون هیچوقت فکر می‌کردید، راننده‌ی اتوبوس شوید؟

: شیراز و مشهد که می‌رفتم با اتوبوس می‌رفتم. نه، اصلاً اون موقع فکر نمی‌کردم که یک روز خودم هم راننده‌ی اتوبوس بشم. بعضی از دوستانم که از کارهایی که قبلا داشتم با خبر می‌شوند، بهم می‌گن اگه همینطور ادامه بدی، یه روز نخست وزیر هم می‌شی (می‌خندد).   

: اگر سرنوشت شغل دیگری را برایتان رقم زده باشد، مایل به تجربه چه شغلی هستید؟

ف. ب: دوست دارم خلبان بشم. من اگه می‌تونستم درس بخوانم، مطمئن هستم که در آن کار هم موفق می‌شدم. دوستانم هم می‌گن تو اگه بخوای می‌تونی خلبان خوبی بشی.... اما هم سن و سال و هم خواندن درس برایم مشکله. هیچوقت علاقه به درس نداشتم و الان هم که دیگه خیلی برام مشکل شده، ولی هر کاری که به «دقت و چشم و دست» نیاز داشته باشه، حتماً تو اون کار موفقم. در حال حاضر از شغلم راضی‌ام،  اما به همین مسیر اکتفا نمی‌کنم و دلم می‌خواهد در جاده‌های کشورهای خارجی هم رفت و آمد کنم. مثلاً برایم پیش بیآید که راننده‌ی ترانزیت بشم و حالا با همسرم مسافرت کنم و به کشورهای خارجی بروم، توی ذهنم این فکرها هست...   

 لطفاً درباره‌ی تجربه‌ی نخستین باری بگویید که پشت فرمان اتوبوس نشستید.

: نخستین بار سال 87 بود، شوهر خواهرم اتوبوس «مان» خریده بود، صفر هم بود، من و دو تا خواهرهایم همراه با شوهر و بچه‌هامون سوارش شدیم و رفتیم که مثلا حالا یه تابی بزنیم، بعد از صُفه به طرف آقا بابایی که رفتیم، چون می‌دونست که من خیلی دوست دارم پشت فرمان بشینم، بهم گفت: «آجی بیا بشین». دنده که نداره، درجه داشت که گفت می‌گذاری روی این درجه، منم مثل ماشین‌های دیگه نشستم... اولین بار اون طور تجربه کردم. خیلی جالب بود، اولین باری هم که با مسافر بودم، گواهی‌نامه داشتم اما در شُرُف گرفتنِ دفتر بودم.. با همین شوهر خواهرم، طرف یاسوج نشستم. من خودم هیچوقت استرس ندارم، اگه آدم استرس داشته باشه، هر کاری که باشه، نمی‌تونه خوب انجامش بده.        

 آیا اتوبوسی که با آن کار می‌کنید متعلق به خودتونه؟

 نه، ما فقط راننده‌ایم. مال شرکته و مالکش یکی دیگه است. چند تا مالک داریم که خب خدا رو شکر بعضی بیست، سی‌تا دستگاه هم دارند، و بعضی راسای وسعشون یکی دو تا دارند، بعضی آمده‌اند و یه دنگ یا دو دنگ از یه دستگاه رو خریده‌اند. ولی ما هنوز چیزی دست و پا نکرده‌ایم. فعلا فقط راننده‌ام. 

 فرمودید، همکار هم دارید ؟

ف. ب: بله، آقای حسین لبخندان؛ که واقعا مرد آقایی است و به غیر از این هم با کس دیگه‌ای کار نمی‌کنم. چون هم اخلاقش خیلی خوبه و هم تو رانندگی خیلی صبورند. وقتی برآورد می‌کنم می‌بینم با راننده‌های دیگه خیلی فرق می‌کنند. مثلاً با مسافرها خیلی راحت و قشنگ حرف می‌زنند. دیگه اینکه رانندگی‌‌شون استرس نمی‌ده. حالا اگه رانندگی من طوری بوده که مسافرها راضی بودند، به خاطر اینه که در کنار آقای لبخندان کار کردم. البته از اول با ایشون کار نکردم، هفته اول با چند راننده‌ی دیگه بودم اما بعد که با ایشون همراه شدم، سرویس‌هام جفت و جور شد که فقط با او کار کنم، با کس دیگه‌ای نتونستم کار کنم، نرفتم. دیگه خدا رو شکر یه ماشین تحویل گرفتیم و با هم می‌ریم و می‌آییم.

 در چه مسیرهایی کار می‌کنید؟

 فعلا که اصفهان ـ تهران. اما قبلا دو دفعه همدان و دو دفعه هم کرمان رفتم. ولی جاده‌هاشونو دوست نداشتم. باریک و خطرناکه، تاریک و دو طرفه است، ناآشنا بود برام. اما جاده اصفهان ـ تهران سه بانده و پهن و شناخته شده است.

 آیا تا به حال احساس کرده‌اید که کاری که می‌کنید فضایی به اصطلاح «مردانه» دارد؟ به عنوان مثال در استراحتگاههای بین راه، آیا تا به حال در کنار راننده‌های اتوبوس‌های دیگر احساس غریبی کرده‌اید؟

.: احساس غربت رو بله حس کرده‌ام، اما نه تو استراحتگاه‌ها. مربوط به زمانی بود که می‌رفتم امتحان پایه یک بدهم. واقعاً آنجا بود که حس کردم تنها هستم، چون همه‌ی کسانی که آنجا بودند، مرد بودند. ولی وقتی هم به استراحتگاهها می‌رم با اینکه معمولا راننده‌های اتوبوس مرد هستند، خوبیش به اینه که سلام و علیک داریم و تا می‌رسم منو به اسم صدا می‌زنند و حال و احوال می‌کنند و اگر هم چند وقت به خاطر گرفتاری غیبت داشته باشم و نتونسته باشم برم سر کار، غیبتم نمود داره. چون وقتی بعدش به استراحتگاه می‌رسم، حال و احوال که می‌کنن سراغ می‌گیرند که مثلا خانم بخشی پس کجا بود‌ی، پیداتون نبود؟ و از این حرف‌ها. توی شرکت همسفر هم که می‌رم احساس صمیمیت است و انگار همه با هم خانواده‌اند. «کار» مهمه و به کار من هم، هم ارزش می‌دهند و هم به خودم احترام می‌گذارند.

: لطفاً درباره ساعت کاری‌تان بگویید؟ چند روز؟ یا چند ساعت در هفته کار می‌کنید؟

ف. ب.: کار ما گردشیه. یه وقت می‌بینید سه روز پشت سر هم سرکار هستم، صبح می‌رم، شب برمی‌گردم و همینطور فردا و روز بعدش، و یه وقت هم چون خودم کاری دارم یا ماشین خراب بوده، یه روز در میان می‌رم. نمی‌شه درست تعیین کرد که کدام روزها کار و کدام روزها تعطیلی‌ام است، بستگی به گرفتاری‌ و مشکلاتم داره. ولی به طور معمول هفته‌ای چهار سرویس کار می‌کنم. یک سوم هفته رو استراحت دارم و دو سومش رو کار می‌کنم.

ز. ر: با توجه به سختی کار، به نظرتان درآمدتان کم نیست؟

ف. ب: خدایی‌اش نمی‌صرفه. ولی چون جاده و رانندگی و شغلم رو خیلی دوست دارم، رفت و آمد می‌کنم.

: همکاران مرد شما هم همینقدر می‌گیرند؟ اگر همسران‌شان شاغل نباشد، درآمد بسیار کمی است.

: معمولا آنها هر روز کار می‌کنند. مثلا همین آقای لبخندان هر روز کار می‌کنند و زمان‌هایی که من همراهشون نیستم و کار داشته باشم یا با یک راننده‌ی دیگر می‌روند یا خودشون به تنهایی می‌روند. قبلا به ما بابت هر سرویس 60 تومن می‌دادند. حالا شده 70 تومان که نصف می‌کنیم و به هر کدوم 35 تومن می‌افته. اما اگه راننده‌ای بدون راننده‌ی همراه باشه 70 تومن می‌گیرد. البته هستند بعضی از مالکین اتوبوسهایی که به راننده‌ها 80 تومن هم می‌دهند. تعدادشون زیاد نیست ولی خب هستند.

: شما بیمه هستید؟

 : بله، خودمون راننده‌ها، بیمه خدمات اجتماعی رد می‌کنیم.

: بیمه تکمیلی هم هستید؟

 بله، بیمه تکمیلی هم هستم.

: خانه‌ای که زندگی می‌کنید، متعلق به خودتان است؟

: بله.

: لطفاً درباره اوقات فراغت‌تان بفرمایید. زمان‌هایی که کار نمی‌کنید و به اصطلاح در منزل هستید چه می‌کنید؟

 زمانی که از سرویس میآیم، اگه شب رسیده باشم، تا صبح استراحت می‌کنم. صبح به کارهای خونه می‌رسم، بعد از کارهای خونه، اگه بیرون از خونه کار داشته باشم، می‌روم و انجام‌شون می‌دهم. تو خونه هم که هستم وقتی کاری ندارم، اوقات فراغتم رو بافتنی می‌کنم، یادم رفت بگم، توی ماشین هم بافتنی می‌کنم. زمانی که نوبت رانندگی‌ام تموم شده یا هنوز شروع نشده، اگه سر حال باشم و خسته نباشم، برای اینکه بیکار نباشم، و زمان برایم بگذره، بافتنی‌ام رو  می‌بافم. وقتی هم که نوبتم می‌شه، به شوخی به آقای لبخندان می‌گم حالا شما بقیه بافتنی رو ببافید. (با خوشرویی تعریف می‌کند و به اتفاق همسرش هر دو می‌خندند). جدول حل کردن رو هم دوست دارم. یه دفعه که داشتم جدول حل می‌کردم، اون‌هایی رو که نمی‌دونستم از مسافرها می‌پرسیدم و به کمک‌ آنها جدول رو حل می‌کردم بعد هم که نوبتم شد، مجله رو دادم به یکی از مسافرها و گفتم حالا شما بقیه‌اش رو حل کنید...

: اهل تلویزیون نگاه کردن هستید؟

 بله، پای تلویزیون هم می‌نشینم، اما سعی می‌کنم زیاد خودم رو وابسته به فیلم نکنم که مثلا فقط فیلم نگاه کنم. در کنارش کارهای دیگه هم انجام می‌دهم. مثلا ممکنه وقتی نشستم توی ذهنم به مانتویی فکر می‌کنم که ذوق دوختنش رو دارم.

: آیا سینما می‌روید؟

 : نه. راستش زیاد دوست ندارم.

 بافتنی و خیاطی برای خودتان انجام می‌دهید یا برای مشتری؟

 نه دیگه فرصتش رو نمی‌کنم. فقط برای خودم و خانواده.     

  از نظر شما مهم‌ترین مشکل زنان ایرانی چیه؟

 بزرگترین مشکلشون اینه که آقایونشون، شوهرانشون، اجازه نمی‌دهند که پیشرفت کنند. جلوی پیشرفتشون رو می‌گیرند. وقتی با این خانم‌ها سر و کار دارم، واقعاً می‌بینم که مشکلاتشون از شوهراشونه، چون باورشون ندارند. مثلاً بهشون اجازه نمی‌دهند که آزاد باشند. من خدایی‌اش از شوهرم خیلی راضی‌ام و همیشه تو هر کاری مشوقم بوده و آزادم گذاشته تا پیشرفت کنم. می‌دونه که از پسِ کاری که می‌گم برمیآیم. خانم‌های دیگه هم همینطورند منتها شوهراشون یه ترس و واهمه‌ای دارند که حتا بعضی‌هاشون نمی‌گذارند رانندگی هم بکنند. طرف رفته گواهی نامه گرفته، ولی شوهرش از سر ترس اینکه خانمش ماشین رو نزنه به دک و دیوار نمی‌گذاره پشت ماشین بشینه؛ مثلا بهشون اجازه نمی‌دهند. قر می‌زنند، اذیت می‌کنند... حالا تو هر شغلی که باشه، به نظر من اگه آقایون، پشت و حامی خانم‌هاشون باشند، زن‌ها هم پیشرفت می‌کنند. همانطور که ما زن‌ها حامی شوهرامون هستیم و  پشتشون رو ول نمی‌کنیم. پا به پاشون می‌ریم. مثلا هواشونو داریم، تو زندگی‌شون، تو مادیات، تو معنویات، تو همه چیز؛ ما خانم‌ها هم انتظار داریم که آقایون هم در قبال خانم‌هاشون همینطور باشند. سنگ جلو پاشون نندازند که « نه» بیارند. اگه خانم اشتباه می‌کنه، باشه، توی شوهر باهاش هم قدم بشو، باهاش برو پیش، بگذار خودش تجربه کنه، خانمه ببینه که این راه اشتباهه یا درسته. وقتی خودش بفهمه دیگه اون کار رو نمی‌کنه دیگه ادامه‌اش نمی‌ده که شکست بخوره.       

: از نظر شما چه زنی قابل تحسین است؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

: از نظر شغل، موقعیت‌ها فرق می‌کنه، بستگی به تحصیل داره. اما هر کاری باشه، باید شهامت و دل و جرئت داشته باشه و در کارش نترس باشه. از نظر مادری هم مهم اینه که مادر خوبی باشه. زن خوب یا مادر خوب کسی است که بتونه از پس همه کارهاش بربیاد. یعنی با عقل و زرنگی بتونه خانواده‌اش رو جواب بدهد، هم توی خونه و هم بیرون از خونه.

 دلتان می‌خواهد چه پرسشی از شما بکنم؟

 (به فکر فرو می‌رود و پس از لحظاتی با چهره‌ای کاملاً جدی): نمی‌دونم، واقعاً نمی‌دونم... تا به حال به این پرسش فکر نکرده‌ام ....    

: چه آرزویی دارید؟ دلم می‌خواهد همه خوششون باشه. از خانواده خودم و دوست و آشنا و غریبه. خوشبختی بچه‌هامو می‌خواهم. توی کارم موفق باشم. همیشه به سلامت بروم و بیآیم و دیگرون هم همینطور، هیچ اتفاقی برای هیچ مسافر و راننده‌ای نیفته. دلم می‌خواهد، چیزهای خوبی رو که خودم دارم، دیگران هم داشته باشند. دوستامو خیلی تشویق به کارهایی می‌کنم که فکر می‌کنن نمی‌تونند. دلم می‌خواهد زرنگ باشند....

:  برای‌تان آرزوی سلامتی و موفقیت‌های بسیار داریم.

قوانین حمل حیوان خانگی بااتوبوس؟

ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه که موقع سفر با اتوبوس سگ، گربه و یا هر حیوان خانگی که دارین رو بخواین با خودتون ببرین. اما حتما این سوال هارو هم از خودتون پرسیدین که آیا امکان حمل حیوانات خانگی با اتوبوس وجود داره یا نه؟ در صورتی که ببرم از نظر قانونی مشکلی برام پیش میاد؟ میتونم براش بلیط جدا تهیه کنم؟ یا حتی مثلا میشه با خودم داخل کابین اتوبوس ببرم؟ و هزاران مورد دیگه در این مورد که میتونین با خوندن کامل این مطلب جواب همه ی سوالاتتون رو بگیرین :) با ما همراه باشید...

آیا در سفر با اتوبوس حمل حیوانات خانگی ممکن است؟

شرکت های مسافربری مختلف، در بعضی موارد دیده شده که رانندگان شرکت های مسافربری تحت شرایط خاصی این کار رو برای مسافر انجام میدن. البته این که شما بتونین سگ یا هر حیوان خانگی دیگه ای رو با خودتون داخل کابین اتوبوس ببرین ممکن نیست و اگر راننده ای قبول کرده که شما سگ و یا گربه ی خودتون رو هم همراه خودتون بیارین، حتما باید اونو داخل جعبه ی مخصوص قرار بدید. یه وقت فک نکنین که وقتی گذاشتین داخل جعبه میتونین با خودتون ببرینش داخل کابین! نه، این موجود بسیار مهربون داخل جعبه رو تحویل میدین به جناب راننده تا بذاره در قسمت صندوق یا همون بار اتوبوس، همون اتاقک سرد و تاریک کنار چمدون ها و بار های دیگه!

نکته ی مهمی که هست در بعضی موارد برای رعایت موارد بهداشتی ممکنه ازتون مجوزی که از سمت بهداشت، دامپزشکی و یا ارگان های مربوطه صادر شده رو هم بخوان. بالاخره رعایت اصول بهداشتی مهم است

اگر اتفاقی برای حیوان خانگی شما در طی سفر پیش بیاد، مسئولیتش به عهده ی چه کسی خواهد بود؟

  • مسافر، شرکت مسافربری و یا آقای راننده؟ عرض شود خدمت شما که در این مورد مسئولیت به صورت تمام و کمال بر عهده ی خود مسافره و اگر اتفاقی برای حیوان خانگیش افتاد راننده و یا شرکت هیچ مسئولیتی در قبال اون ندارن.

حمل حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه، به لحاظ قانونی مشکلی میتونه داشته باشه؟

چرا حمل حیوانات خانگی در سفر با اتوبوس غیر قانونی محسوب میشه؟

  • طبق بند الف ماده ی ۲۵ قوانین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به همراه داشتن محمولاتی که مخل آسایش مسافران یا مغایر با اصول ایمنی باشه، غیر قانونیه. حتی در صورت داشتن گواهی بهداشتی صادره از سازمان دامپزشکی کشور یا سایر واحدهای تابعه.

در صورت داشتن گواهی بهداشتی از سازمان دامپزشکی چطور؟ باز هم امکان حمل حیوانات خانگی وجود نداره؟

  • نه، چون در هر صورت به همراه داشتن هر نوع حیوان خانگی بند الف ماده ی ۲۵ رو نقض میکنه.

اگر راننده ای قبول نکنه حیوان خانگی مسافر رو حمل کنه، مسافر میتونه علیه راننده در انجمن صنفی مستقر در ترمینال شکایت کنه؟

  • امکان شکایت در انجمن های صنفی مستقر در هر ترمینال زمانی ممکنه که مورد پیش اومده خلاف قوانین حمل و نقل باشه. پس شکایت کردن از راننده ی یک اتوبوس به خاطر اینکه قبول نمیکنه حیوان خانگی شما رو حمل کنه، مسلما کار منطقی نیست. چون حمل هر نوع حیوان خانگی با اتوبوس طبق مطالب ذکر شده در بالا، غیر قانونی محسوب میشه.

پیشنهاد در مورد حمل چنین حیواناتی به مسافرای عزیز:

دوستان عزیز، پیشنهاد و توصیه ی ما به شما اینه که وقتی قصد سفر با اتوبوس رو دارید این کار رو انجام ندید. چون هر لحظه امکان داره از طرف پلیس ترمینال و یا پلیس راه صندوق بار اتوبوس مورد بررسی قرار بگیره و در نهایت این شمایین که جریمه خواهی شد. علاوه بر اون مشکلات و مسائل زیادی هم برای راننده و شرکت در پی خواهد داشت. به جای اون میتونین از خدمات ارسال بار استفاده کنین تا حیوان خانگی شما رو صحیح و سالم به مقصد برسونن.

نکاتی برای سفربااتوبوسهای بین شهری؟

اتوبوس یکی از وسیله‌های نقلیه جذاب برای سفرهای داخلی و خارجی است. هنگام سفر با اتوبوس در طول مسیر خود تا مقصد، می‌توانید از مناظر اطراف لذت ببرید و از شهرهای مختلف عبور کنید. بنابراین تجربه‌های جالبی در طول سفر خود با اتوبوس کسب خواهید کرد. اما در این بین، نکات مهمی در خصوص سفر با اتوبوس وجود دارد که بهتر است قبل از آغاز سفر خود با آن‌ها آشنا شوید تا سفری خوب و راحت را تجربه کنید. در این مطلب سعی داریم تمامی نکات مهم سفر با اتوبوس را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. اگر شما نیز قصد سفر با اتوبوس را دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 

نکات مهم سفر با اتوبوس کدام‌اند؟ 

برای سفر با اتوبوس باید به نکات زیادی توجه کنید. زیرا در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است تجربه ناخوشایندی از سفر خود داشته باشید. در ادامه به برخی از مهمترین این نکات اشاره می‌کنیم.

 

به نوع و مدل اتوبوس خود توجه کنید

توجه به مدل اتوبوس و نوع آن یکی از اصلی‌ترین نکات سفر با اتوبوس است. با توجه به مسیر و مدت زمانی که طول می‌کشد تا به مقصد برسید، باید اتوبوس مناسبی را برای سفر انتخاب کنید. 

اتوبوس‌ها به دو نوع اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی تقسیم می‌شوند. تفاوت عمده این دو نوع اتوبوس در تعداد و مدل صندلی آن‌هاست. اتوبوس‌های معمولی تعداد صندلی‌های زیادی دارند. به همین دلیل صندلی این اتوبوس‌ها تاشو نیست. اما در اتوبوس‌های وی‌آی‌پی تعداد صندلی‌ها نسبت به اتوبوس‌های معمولی بسیار کمتر است. همین امر باعث شده است که صندلی این نوع اتوبوس به تخت تبدیل شود و راحتی شگفت‌انگیزی را برای مسافران فراهم کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اتوبوس‌های معمولی برای سفرهای کوتاه و روزانه بسیار مناسب هستند. در مقابل، برای سفرهای طولانی و شبانه نیز بهتر است از اتوبوس‌های وی‌آی‌پی استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو نوع اتوبوس می‌توانید به مطلب پست قبلی ما نگاه کنید

پس از مطالعه و آگاهی از ویژگی‌های هر دو مدل اتوبوس زمان آن فرا رسیده است که با توجه به شرایط و مدت زمان مسیر خود بهترین گزینه را از بین اتوبوس‌های موجود انتخاب کنید. چرا که در وهله اول راحتی وسیله نقلیه از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام سفر باید مدنظر قرار دهید. هرچه اتوبوس مورد نظر راحت‌تر و مناسب با شرایط جسمی شما و مسیر مربوطه باشد، به تبع آن سفر شما نیز به همان‌قدر آسان و خاطره‌ساز خواهد بود. 

انتخاب نوع اتوبوس در هنگام خرید بلیط انجام می‌گیرد. اگر قصد خرید حضوری بلیط اتوبوس را دارید، باید هنگام خرید، نوع اتوبوس دلخواه خود را به متصدی فروش بلیط متذکر شوید. مدل ماشین چه مدل است

 

چمدان سبک و یک کیف دستی به همراه داشته باشید

بهتر است که هنگام سفر با اتوبوس یک چمدان از وسایل ضروری به همراه داشته باشید. چرا که وزن باری که اتوبوس برای هر مسافر در نظر گرفته است تنها ۲۰ کیلوگرم است. اگر وزن بار و چمدان شما از این حد بیشتر باشد باید با راننده اتوبوس صحبت کنید و در خصوص حمل بارتان با او به توافق برسید. همچنین باید به ازای هر کیلو اضافه بار مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید. بنابراین بهتر است که قبل از سفر به این نکته توجه داشته باشید تا به مشکل جدی برنخورید.  

توجه داشته باشید که چمدان‌ها در قسمت صندوق بار اتوبوس قرار می‌گیرند. بنابراین شما تا انتهای مسیر و رسیدن به مقصد به ساک و چمدان خود دسترسی ندارید. از این رو، توصیه می‌کنیم که یک کیف دستی نیز به همراه داشته باشید تا وسایل بسیار ضروری هنگام سفر را در آن قرار دهید و با خود به کابین اتوبوس ببرید. در ادامه برخی از این لوازم ضروری را به شما معرفی می‌کنیم.

 

وسایل ضروری که در کابین اتوبوس باید به همراه داشته باشید

  • یکی از وسایل ضروری می‌تواند بالشت گردنی باشد. این وسیله برای کسانی که بر اثر تکان‌های اتوبوس و به تبع آن چپ و راست شدن گردن نمی‌توانند بخوابند، بسیار توصیه می‌شود.
  • لازم است که خوراک اندکی برای ساعاتی که در داخل اتوبوس سپری می‌کنید به همراه داشته باشید. توجه به این موضوع در سفرهای طولانی ضروری‌تر است. 
  • اگر قرص و داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما آن‌ها را در کابین اتوبوس به همراه داشته باشید. 
  • مدارک لازم مانند شناسنامه، کارت ملی و دفترچه بیمه را نیز بهتر است در داخل کیف دستی خود قرار دهید. 
  • به همراه داشتن لوازم بهداشتی مانند لوسیون، دستمال مرطوب، دستمال کاغذی و ... را فراموش نکنید.

حدالامکان از حمل وسایل شکستنی خودداری کنید

همان‌گونه که گفته شد تمامی بارها و چمدان‌های مسافران در صندوق بار اتوبوس قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است که در طول سفرتان وسایل شکستنی را با خود حمل نکنید. چرا که ممکن است بر اثر جابجایی و یا فشار دیگر بارهای موجود در صندوق بار، وسیله شما ترک بردارد و یا بشکند. در این حالت هم راننده مسئولیتی در قبال بار شکسته شما ندارد. در نتیجه سعی کنید حدالامکان از حمل وسایل شکستنی خودداری کنید تا از این بابت نگرانی و ناراحتی نداشته باشید. 

 

مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد را در نظر بگیرید

یکی دیگر از نکات مهم سفر با اتوبوس مسافتی است که قصد طی کردن آن را دارید. اگر قصد رفتن به سفر‌های داخلی و یا خارجی با اتوبوس را دارید، لازم است که مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد را مد نظر داشته باشید. برخی مقاصد به شهر شما نزدیک و برخی دورند. طبیعی است مدت زمانی که طول می‌کشد تا با اتوبوس به شهر مقصدتان برسید هم متفاوت است. بنابراین بهتر است که قبل از سفر به این نکته توجه کنید. هرچند که اتوبوس‌های فعلی استاندارد بوده و راحتی هرچه تمام را برای مسافران خود فراهم می‌کنند. اما گاهی ممکن است طولانی بودن مسیر خسته کننده و آزاردهنده باشد و همین امر باعث شود که لذتی از سفر و مسیر آن نبرید.

این موضوع به ویژه برای افرادی که دارای بیماری خاصی هستند و یا افرادی که دچار دردهای مفصل و یا عضلانی هستند بسیار مهم است. این افراد برای سفر با اتوبوس باید به این نکته بسیار مهم توجه کنند تا خدایی نکرده در طول مسیر آسیب و مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

 
از آب‌وهوای مسیر و مقصد مورد نظر اطلاع داشته باشید

تنوع آ‌ب‌وهوایی شهرهای ایران بسیار زیاد است. بنابراین هنگام سفر با اتوبوس و عبور از شهرها و استان‌های مختلف، آب وهوای متفاوتی را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین بهتر است قبل از سفر از آب‌وهوای مسیر و آب‌وهوای مقصد مورد نظر مطلع شوید. با اطلاع از آب‌وهوای این مناطق می‌توانید تصمیم درستی در رابطه با به همراه داشتن نوع لباس و وسایل مورد نیاز در طول مسیر بگیرید. اگر قصد سفر به مناطق سردسیر را دارید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. اما اگر مقصد شما مناطق گرمسیر است لباس تابستانی را فراموش نکنید.


 
احتمال خراب شدن اتوبوس در طول مسیر را در نظر بگیرید

خرابی اتوبوس یکی از احتمالاتی است که ممکن است در طول سفر خود تجربه کنید. شرایط نامناسب جاده‌ای، تغییر آب‌وهوای ناگهانی و مشکل فنی اتوبوس از دلایل این اتفاق ناخوشایند است. از این رو، احتمال دارد که مجبور شوید لحظاتی را خارج از اتوبوس منتظر تعمیر آن بمانید. بنابراین توصیه می‌کنیم که این احتمال را جدی بگیرید و برای چنین لحظاتی لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید. مخصوصا اگر قصد دارید در فصول سرد سال به سفر بروید، به این مسئله بیش‌تر توجه کنید. 

 

در طول سفر خود بهتر است زیاد از اتوبوس دور نشوید

از دیگر نکات مهم سفر با اتوبوس این است که در طول مسیر بهتر است زیاد از اتوبوس دور نشوید. هرچند که رانندگان اتوبوس هنگام سفر توجه زیادی به مسافران خود دارند و در هر توقف، قبل از حرکت مجدد تعداد مسافران را کنترل می‌کنند تا مسافری جا نمانده باشد. اما گاهی در این بین مسافران احتیاط نکرده و از اتوبوس خود دور می‌شوند. در چنین مواقعی ممکن است این مسافر اتوبوس را اشتباهی سوار شود و یا به کل از مسیر خود گمراه شود. 

به هر حال راننده اتوبوس نیز موظف است مدت کوتاهی را به انتظار مسافر بماند. اگر این زمان خیلی طولانی باشد مجبور است به مسیر خود ادامه دهد تا در زمان مقرر به مقصد نهایی برسد. از این رو توصیه می‌کنیم که در توقف‌های کنار جاده احتیاط لازم را به خرج دهید تا مشکلاتی از این قبیل برای شما اتفاق نیفتد.

 

به فکر کودکان خود در اتوبوس باشید

به احتمال زیاد سفر کردن با اتوبوس برای بزرگسالان هیجان‌انگیز و جالب است. چرا که از دیدن مناظر اطراف جاده، کوه و جنگل و ... نهایت لذت را می‌برند. اما کودکان بیشتر از این‌که به فکر مشاهده زیبایی‌های طبیعت باشند، به فکر بازی و تفریح هستند. در این صورت ممکن است کودکان در مدت زمانی که داخل اتوبوس هستند، حوصله‌شان سر برود و یا از این بابت احساس خستگی کنند. بنابراین از دیگر نکات مهم سفر با اتوبوس این است که مقدمات بازی و سرگرمی کودک خود را در داخل اتوبوس مهیا کنید. به این شکل که اسباب‌بازی، بازی‌های فکری، دفتر نقاشی و ... را در کیف دستی خود به همراه داشته باشید تا کودکان بتوانند در طول مسیر با آن‌ها سرگرم شوند و احساس خستگی و نارضایتی از سفر نداشته باشند. 


  

در طول سفر کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید

علاوه‌بر کودکان، بزرگسالان نیز گاهی ممکن است به خاطر طولانی شدن مسیر خسته و کلافه شوند. در چنین مواقعی می‌توانید به کارهای مورد علاقه خود برسید. مطالعه کتاب، گوش دادن به موسیقی، حل کردن جدول، بازی و حتی انجام کار با لپتاپ می‌تواند در طول مسیر شما را سرگرم کند و باعث شود متوجه گذر زمان نشوید.

در داخل اتوبوس‌های بین‌شهری فیلم‌ها و نمایش‌های روز ایران توسط نمایشگرهایی پخش می‌شوند. بنابراین می‌توانید با دیدن این فیلم‌ها ساعات خوبی را در اتوبوس بگذرانید. 


  

حالت تهوع را جدی بگیرید

یکی دیگر از نکات مهم سفر با اتوبوس، توجه به حالت تهوع و راه‌های جلوگیری از آن است. حالت تهوع ناشی از مسافرت با وسایل نقلیه زمینی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به دلیل تکان‌های اتوبوس و عدم تعادل دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شود. این حالت در بیشتر مواقع زمانی که فرد به پایین نگاه کرده و یا دائما چشمان او در حرکت اتفاق می‌افتد. اگر تا به حال این حالت به شما دست داده است حتما این موضوع را جدی بگیرید و داروها و اقلام لازم برای مقابله با این حالت ناخوشایند را به همراه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در صورت داشتن حالت تهوع از خواندن کتاب و کار با لپتاپ در حین حرکت اتوبوس خودداری کنید. به مناظر اطراف جاده نگاه نکنید و سعی کنید به افق و مناطق دور دست خیره شوید. در این صورت از شدت سرگیجه و حالت تهوع شما کمتر می‌شود تا این‌که در نهایت از بین برود.


 

از ساعت رسیدن اتوبوس به مقصد مطلع شوید

معمولا ساعات حرکت اتوبوس و رسیدن آن به مقصد از قبل مشخص شده است. برخی در روشنایی روز به مقصد می‌رسند و برخی در تاریکی شب. مسافران قبل از حرکت باید از شرایط ترمینال مقصد و وجود تاکسی یا هر وسیله نقلیه دیگر در هر لحظه از شبانه‌روز مطلع شوند. تا اگر نیمه‌شب به مقصد نهایی رسیدند بتوانند به راحتی با تاکسی‌های موجود در ترمینال به هتل و یا محل مورد نظر خود نقل مکان کنند. 

 

بلیط برگشت را زودتر خریداری کنید

هر رفتنی، برگشتی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که بلیط بازگشت را هرچه سریع‌تر خریداری نمایید. این موضوع در روزهای تعطیل و شلوغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا در چنین روزهایی آمار سفر به شهرهای مختلف بالا رفته و هر آن ممکن است بلیط مورد نظر شما به اتمام برسد. بنابراین توصیه می‌کنیم بلیط برگشت خود را تهیه کنید تا از لحاظ زمان‌بندی و ... به مشکل برنخورید.

 

تمامی این موارد نکات مهم سفر با اتوبوس هستند که با رعایت آن‌ها سفری خوب و خاطره‌انگیز را تجربه خواهید کرد.

اتوبوسها وی آی پی و معمولی...موجوددربازار

                     همسفرجاده                                                

                       

تا همین چند سال گذشته برای هر سرویس و مسیری تنها یک نوع اتوبوس ارائه می‌شد. بنابراین مسافر حق انتخاب نداشت و در بیش‌تر موارد مجبور بود از اتوبوس‌های معمولی برای سفر استفاده کند. از این رو هنگام خرید بلیط، انتخاب نوع اتوبوس برای مسافران چندان اهمیت نداشت. اما در چند سال اخیر مدل جدیدی از اتوبوس به نام اتوبوس‌های VIP وارد بازار شد. با ورود اتوبوس‌های وی‌آی‌پی (VIP) به عرصه شرکت‌های مسافربری، تغییر و تحولی در نوع و طراحی اتوبوس‌ها ایجاد شد. این امر باعث شد که این اتوبوس‌ها مورد استقبال ویژه‌ای قرار بگیرند. چرا که هم‌اکنون مسافران حق انتخاب دارند و بسته به شرایط سفر خود می‌توانند از میان اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی یکی را انتخاب کنند. 

اما باز هم کمتر مسافری هست که در حین خرید بلیط اتوبوس به برند و مدل آن توجه کند. این در حالی است که معمولا هر مسافر زمان زیادی را داخل اتوبوس سپری می‌کند. دلیل این موضوع ممکن است عدم آگاهی از ویژگی‌های هر یک از اتوبوس‌ها باشد. پس اگر شما هم سوالاتی درباره اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و اتوبوس‌های معمولی دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید. 

اولین و مهمترین سوال اینجاست که اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی چه تفاوتی با همدیگر دارند؟ ویژگی‌های مجزا و منحصر به فرد هر کدام چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا انتهاب مطلب با ما همراه باشید. 


تفاوت بین اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی در چیست؟

هر دو دسته اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی اغلب توسط شرکت‌های اسکانیا و ولوو تولید می‌شوند. در برخی مواقع شرکت‌های MAN، رنو و بنز نیز به تولید اتوبوس‌‌های مسافربری می‌پردازند. با توجه به تجربه و نظر مسافران، در بین شرکت‌های سازنده اتوبوس، MAN، اسکانیا و ولوو به مراتب موفق‌تر از بقیه عمل کرده‌اند. 

قبل از اینکه به معرفی و بررسی مدل اتوبوس‌ها و شرکت‌های سازنده آن‌ها بپردازیم، بهتر است ابتدا ویژگی‌ها و تفاوت‌های اساسی اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی را بازگو کنیم. 

 

اتوبوس‌های معمولی:

اتوبوس‌های معمولی انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی ۳۸ صندلی دارند و برخی دیگر تا ۵۰ صندلی را در خود جای داده‌اند. بالطبع به دلیل وجود صندلی‌های زیاد، فاصله بین صندلی‌ها از جلو و عقب بسیار کم است. از این رو، برخلاف اتوبوس های وی آی پی که صندلی‌هایشان به تخت نیز تبدیل می‌شود، اتوبوس‌های معمولی این ویژگی را ندارند. در اتوبوس‌های معمولی صرفا می‌توان برای راحتی نسبی، پشتی صندلی را به وسیله یک اهرم کمی به عقب کشاند.

اتوبوس‌های معمولی دارای دو نمایشگر در ابتدا و اواسط اتوبوس هستند و در طول مسیر فیلم‌ها و نمایش‌های روز ایران را پخش می‌کنند. همچنین در تمام فصول سال برای متعادل‌سازی هوای داخلی اتوبوس و راحتی مسافران محترم، از سیستم‌های تهویه هوا برای خنک‌سازی و یا گرم کردن محیط داخلی استفاده می‌شود. کپسول آتش‌نشانی، جعبه کمک‌های اولیه و چکش اضطراری از دیگر خدمات اتوبوس‌های معمولی برای مسافران است. 

علاوه‌بر مزایای این توع اتوبوس، لازم به ذکر است که گاهی اتوبوس‌های معمولی به دلیل سیستم قدیمی موتور داخلی خود و همچنین عدم برخورداری از آخرین فناوری‌های ساخت بدنه، سر و صدای نسبتا بالایی را نسبت به اتوبوس‌های وی‌آی‌پی به داخل کابین خودرو منتقل می‌کنند. در نتیجه چنانچه خوابیدن در طول مسیر یکی از چالش‌های شماست، بهتر است هنگام سفر با اتوبوس‌های معمولی ساعت سفر خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پیش از آغاز شب و فرا رسیدن زمان استراحت به مقصد خود رسیده باشید.

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که اتوبوس‌های معمولی برای مسافت‌های کوتاه‌تر (کمتر از ۶ ساعت) مناسب هستند. همچنین قیمت این اتوبوس‌ها نسبت به اتوبوس‌های وی‌آی‌پی ارزان‌تر بوده و می‌توان با کمترین هزینه ممکن، سفر خوبی را تجربه کرد. 

 

اتوبوس‌های وی‌آی‌پی:

برخلاف اتوبوس‌های معمولی، اتوبوس‌های وی‌آی‌پی صندلی‌های کمتری دارند. اتوبوس‌های وی‌آی‌پی برحسب تعداد و نوع صندلی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند: ۱- تخت‌شو ۲- نیمه تخت‌شو (وی‌آی‌پی معمولی).

در مدل تخت‌شو که یکی از محبوب‌ترین مدل‌هاست، در هر ردیف ۳ صندلی وجود دارد. به این صورت که در سمت ورودی‌ اتوبوس دو صندلی در کنار هم و در سمت دیگر تنها یک صندلی وجود دارد. این صندلی‌ها می‌توانند همزمان به تخت نیز تبدیل شوند. چرا که تنها ۲۵ صندلی در داخل اتوبوس وجود دارد و این تعداد کم صندلی باعث شده است که فاصله زیادی بین صندلی‌ها وجود داشته باشد. در این حالت، مسافران به راحتی می‌توانند در هنگام شب صندلی‌های خود را به حالت تخت‌شو درآورده و به راحتی بخوابند.

همچنین در بخش زیرین صندلی یک زیرپایی تعبیه شده است که آسایش هرچه تمام را برای مسافران خود به ارمغان آورده است. اندازه و سایز صندلی‌ها نیز بزرگ‌تر و پهن‌تر از صندلی‌های اتوبوس معمولی است. 

این ویژگی‌های منحصر به فرد باعث شده‌اند که این اتوبوس‌ها نسبت به اتوبوس‌های معمولی راحت‌تر باشند. در نتیجه اگر قصد دارید مسیری طولانی و شبانه را با اتوبوس طی کنید، توصیه می‌کنیم که اتوبوس‌های وی‌آی‌پی تخت‌شو را در اولویت انتخاب‌های خود قرار دهید. 

در مقابل، اتوبوس‌های وی‌آی‌پی نیمه تخت‌شو قرار دارند. اتوبوس نیمه تخت‌شو از لحاظ فنی و سیستم حمل و نقل مطابق با مدل‌های تخت‌شو است. به عبارت دیگر، این دو مدل هیچ تفاوتی در مشخصه‌های فنی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت آن‌ها در تعداد و نوع صندلی‌هاست. این مدل اتوبوس دارای تعداد صندلی های 26 تا 36 صندلی است. وجود صندلی‌های بیشتر در مدل نیمه تخت‌شو، فضای کمتر و به تبع آن راحتی کمتری را برای مسافران در هنگام خواب فراهم می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود از این نوع اتوبوس‌ها برای سفرهای روزانه با مسافت‌های نسبتا کم استفاده شود.

در هر دو مدل اتوبوس‌های وی‌آی‌پی همانند اتوبوس‌های معمولی سیستم تصویری و صوتی تعبیه شده است. با این تفاوت که در اتوبوس‌های وی‌آی‌پی نمایشگر در مقابل هر شخص و در قسمت پشت صندلی جلو جاسازی شده است. 

همچنین سیستم صوتی نیز در بخش فوقانی و چسبیده به سقف اتوبوس وجود دارد. این سیستم‌ها توسط شخص مسافر قابل روشن و خاموش شدن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز اتوبوس‌های وی‌آی‌پی سیستم تهویه مطبوع و همچنین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نظیر بخاری و کولر است. کپسول آتش‌نشانی، کف‌پوش pvc، گرمکن، جعبه کمک‌های اولیه، آفتاب‌گیر برقی، پرده‌های جانبی، کانال‌های هوا رسان و یخچال و تجهیزات الکترونیکی با قابلیت ارائه آب سرد و گرم از دیگر امکانات ویژه‌ای است که این اتوبوس‌ها برای مسافران به ارمغان آورده است. بعضی از اتوبوس‌های وی‌آی‌پی دارای وای فای و شارژر گوشی هم هستند که در صورت وجود این امکانات نوشته‌ای با این مضمون بر روی شیشه‌های اتوبوس نوشته می شود.  

علاوه ‌بر این موارد، میان چرخ‌های اتوبوس تا کف آن فاصله‌ای به اندازه ۶۰ سانتی‌متر وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که مسافر در طول مسیر هیچ ضربه‌ای را به هنگام ترمز و یا عبور از دست‌انداز احساس نکند. لازم به ذکر است که این فاصله در تمامی نقاط اتوبوس یکسان است. بنابراین هیچ فرقی میان صندلی‌های اتوبوس (چه آن‌هایی که بر روی چرخ واقع شده‌اند و چه در موقعیت‌های دیگر) وجود ندارد و این مزیت شامل حال تمامی مسافران است.

 

شرکت‌هایی که اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی را می‌سازند کدام‌اند؟

امروزه شرکت‌های متعددی به تولید اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی می‌پردازند. اغلب این سازندگان از میان تولید‌کنندگان خودروهای سنگین برتر اروپایی هستند که اکنون با تاسیس نمایندگی‌هایی در داخل کشور ایران نیز فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس در ایران به شرح زیر است:

شرکت عقاب افشان 

اسکانیا: اسکانیا یکی از مشهور‌ترین و بزرگترین سازنده خودرو‌های سنگین و مسافربری در دنیاست. این برند با توجه به دلایل مختلف اعم از قیمت مناسب و هزینه‌های نگه‌داری پایین توانست در ایران نیز به فعالیت بپردازد. شرکت‌های عقاب‌افشان و ماموت نمایندگان ساخت این محصول در ایران هستند. 
در ادامه با برخی از مدل‌های اتوبوس اسکانیا آشنا می‌شویم:

  • مارال ۴۲۱۲: اتوبوس‌های مارال ۴۲۱۲، اتوبوس‌هایی با کیفیت متوسط هستند و اغلب برای مسافت‌های کوتاه مناسب می‌باشند. اما با این حال ویژگی‌های مهمی دارند که آن‌ها را به استانداردهای امنیتی بسیار نزدیک می‌کند. ترمزهای ضد قفل به همراه ترمزهای الکترونیک، سامانه کنترل لغزشی و کنترل پایداری از ویژگی‌های بارز اتوبوس‌های مارال ۴۲۱۲ می‌باشد.  این نوع اتوبوس در هر دو مدل اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی ساخته شده است.  
     
  • مارال LX ۴۲۱۴ : سه محوره بودن و بیشتر بودن طول این مدل نسبت به مدل قبلی، تنها تفاوت این دو مدل اتوبوس است. به همین دلایل، ظرفیت مارال LX ۴۲۱۴ نسبت به مارال ۴۲۱۲ بیشتر بوده و می‌تواند مسافران بیش‌تری را به صورت همزمان حمل کند. اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی از مدل‌های موجود از این نوع اتوبوس است. 
     
  • درسا: این مدل اتوبوس سازگار با مسافت‌های طولانی مدت است. آسایش و راحتی در این اتوبوس در بالاترین سطح ممکن است. اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی نیز در زیرمجموعه درسا موجود هستند. 
  • شرکت رانیران

ولوو: شرکت ولوو در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعال است. کامیون، تریلی و اتوبوس از محصولات این شرکت به حساب می‌آید. شرکت رانیران در ایران، نمایندگی مونتاژ اتوبوس‌های ولوو را برعهده دارد. این شرکت انواع مختلفی از اتوبوس‌های ولوو را تولید کرده است  راحت ترین محصولات این شرکت ولوو بی9میباشد دردو کلاس زیر تولید شده است...

  • اتوبوس توریستی B9R معمولی ۴۴ صندلی
  • اتوبوس توریستی B9R (VIP) وی‌آی‌پی ۲۵ صندلی

  • اتوبوسهای وی ای پی این شرکت دارای راحتی قابل قبولی رادرمسافرتهای طولانی دارد

یاوران خودرو شرق

مان: این شرکت نیز در حوزه تولید اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی بسیار خوب ظاهر شده است. به طوری که رانندگان نیز نهایت رضایت خود را از این اتوبوس ابراز کرده‌اند. اتوبوس‌های مان از جدیدترین اتوبوس‌های وارد شده به کشور ایران هستند و در همین مدت کم توانستند نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب کنند. طبق نظر مسافران اتوبوس‌های مان راحت‌ترین و نرم‌ترین اتوبوس‌های موجود در کشور هستند. 

نتیجه‌گیری

اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی دو نوع اصلی از وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری هستند. تنوع هر یک از این دسته‌بندی‌ها باعث شده است تا مسافران در هنگام خرید بلیط اتوبوس انتخاب‌های آزادانه‌ای داشته باشند. همانطورکه در این مقاله نیز بدان اشاره شد، اتوبوس‌های معمولی اغلب مقرون‌به‌صرفه هستند و برای افرادی که سفرهای بسیاری را تجربه می‌کنند یک گزینه مناسب هستند. با این حال امکانات خاص رفاهی اتوبوس‌های وی‌آی‌پی باعث شده تا بیشتر از سایر اتوبوس‌ها مورد استقبال قرار گیرند.

در حالت کلی در هنگام خرید بلیط اتوبوس به شرایط مختلف از جمله طول مسیر، بودجه تعیین شده برای سفر و سایر اولویت‌های شخصی توجه کنید و بهترین گزینه برای یک سفر دلچسب و عالی را انتخاب نمایید.