به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

کاپیتان

پست پایین به دلیل درخواست زیاد شما دوستان همسفرجاده درج شده است

چه مراحلی راطی کنیم بتوانیم کاپیتان اتوبوس شویم؟

1.گرفتن گواهینامه پایه سوم حداقل سن18سال 

/////////////////////////////////////////////

2.گرفتن گواهینامه پایه دوم حداقل سن23سال  به شرط گذشتن 2سال ازگواهینامه پایه سوم

////////////////////////////////////////////

3..گرفتن گواهینامه پایه یکم حداقل سن 25 سال به شرط گذشتن 2سال ازگواهینامه پایه دوم 

//////////////////////////////////////

4.انجام ازمایشات و تایید سلامت جسمی وروحی راننده جهت بیمه شدن راننده.... داشتن کارت پایان خدمت  الزامی است 

///////////////////////////////////////

5.معرفی به انگشت نگاری جهت نداشتن سو سابقه وپیشنه کیفیری

///////////////////////////////////////

6.انجام ازمایشات  پزشکی  برای گرفتن کارت سلامت  راننده 

/////////////////////////////////////

7.شرکت درکلاسهای چندروزه هوشمند مسافربری .... حداقل تحصیلات داشتن دیپلم

////////////////////////////////////

8.شرکت درامتحان کارت هوشمند مسافربری وگرفتن نمره قابل قبول درامتحان 

/////////////////////////////////////

9.گرفتن کارت هوشمند مسافربری پس ازاتمام کلاسهای هوشمند مسافربری

///////////////////////////////////

10.معرفی به پلیس راه 

/////////////////////////////////

11.شرکت درکلاس پلیس راه جهت آموزش راننده برای  گرفتن دفترچه ثبت ساعت 

///////////////////////////////

12.شروع به کار کاپیتان به عنوان راننده دوم به مدت یکسال 

ملاقات با اتوبوس مان امپراطور،

اتوبوس مان امپراطور MAN Lions Coach R07 که در ایران به مان نیوفیس معروف شده از مدرن‌ترین اتوبوس‌هایی است که در ایران به تولید رسیده است. این اتوبوس در سال ۹۸ توسط کارخانه یاوران خودرو شرق تولید شد . این اتوبوس را از هر نظر می‌توان پیشرفته‌ترین و مجهزترین اتوبوس ساخته شده در ایران دانست که به دلایل آن خواهیم پرداخت.

ساخت نسل مان Coach از سال ۱۹۹۶ بر روی خط تولید کارخانه مان قرار گرفته و هدف اصلی ساخت آن، جایگزینی با اتوبوسی برای سری MAN Lions Star بوده است.

این نسل در طول سال‌های تولید در نسل‌های مختلف تولید شده و بازار هدف خود را در کشورهایی مثل ترکیه و خود آلمان یا استرالیا به خوبی حفظ کرده است. نسل دوم سری اتوبوس‌های مان کوچ از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۷ در مدل‌های R07، R09، RHC 414، 464، 444 تولید شده و در این سال‌ها دچار تغییرات و اصلاحات بسیاری قرار گرفته است.

سری سوم تولیدات MAN Lions Coach در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۱۷ در Kortrijk در معرض دید عموم قرار گرفت. این مدل از یک طراحی کاملاً جدید نسبت به مدل قبلی خود با طراحی متمایز و ظاهری مدرن و در عین حال بی‌انتها برخوردار است. این نسخه در حال حاضر در چهار طول 12101 میلی‌متر و 13091 میلی‌متر به عنوان یک وسیله نقلیه 2 محوره و 13361 میلی‌متر و 13901 میلی‌متر به عنوان یک وسیله نقلیه 3 محوره در دسترس است. نسخه 13 متری شامل شش صندلی اضافی بیشتر از نسخه 12 متری است و مشتری می‌تواند بالابر اختیاری صندلی چرخدار را برای تهیه مسافران معلول انتخاب کند. همچنین از نظر راه حل‌های ایمنی نوآورانه‌ای که برای رانندگان، مسافران و سایر کاربران جاده ارائه می‌دهد، از جمله OptiView که اولین سیستم تعویض آینه که در یک اتوبوس به کار رفته را داراست

.

در هر دو طرف اتوبوس دوربینی وجود دارد که تصویربرداری ۳۶۰ درجه در زمان واقعی را از دو نمایشگر فراهم می‌کند که به راحتی توسط راننده قابل مشاهده است و بنابراین نقطه کور را از بین می‌برد.

در سال 2020 مان سیستم جدیدی را برای کمک به چرخش معرفی می‌کند که حتی از درجه ایمنی بالاتری نیز اطمینان حاصل می‌کند. سیستم کمکی چرخش با سیگنال‌های هشدار فعال و سیستم تشخیص عابر پیاده، نمایشگر محدودیت سرعت و سیستم تشخیص خودکار علائم جاده در هنگام ایمنی استانداردهای جدیدی را برای یک اتوبوس تعیین می‌کنند.

فن‌آوری جدید کمک فنر PCV سوپاپ راحتی Premium و پیکربندی بهینه شده خودرو، راحتی رانندگی، هندلینگ بهتر و ذخایر ایمنی بالاتر را فراهم می‌کند.

تمام این اقدامات فردی MAN Lion's Coach را به وسیله نقلیه‌ای فوق‌العاده جذاب، کارآمد و قابل اعتماد تبدیل کرده است. این ویژگی‌های ایمنی نوآورانه به یک شبکه دیجیتال متصل است و می‌تواند در طیف وسیعی از برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، و کار اپراتورهای اتوبوس را ساده می‌کند.

نسل سوم MAN Lion از زمان معرفی تاکنون جوایز مختلفی از جمله "جایزه بزرگ مربی" در Busworld 2017 و جایزه نوآوری Busplaner 2018 در گروه وسایل نقلیه ناوگان مسافربری و همچنین جایزه طراحی if در سال ۲۰۱۸ و در آخر جایزه اتوبوس سال 2020 را در کارنامه خود داراست.

نسخه R07 نسل سوم که ما امروز به آن پرداختیم، نیز بسیاری از آخرین فناوری‌های ایمنی و تجهیزاتی که نام بردیم را داراست و به همین دلیل از آن بعنوان مدرن‌ترین اتوبوس ایران نام بردیم.

مشخصات فنی

موتور Loh40 D2066 که شش سیلندر است و ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی موتور یورو پنج است. گیربکس نصب شده روی این اتوبوس ZF آلمان مدل تیپ‌ماتیک است که اتوماتیک و بدون کلاچ بوده و ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. این گیربکس مجهز به سیستم تعویض دنده اتومات و یا دستی است. همچنین این گیربکس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی نیز می‌باشد.

محور جلو طبق‌دار مستقل و همراه با محور عقب هر دو ساخت کارخانه مان آلمان است. سیستم تعلیق در محور جلو طبق‌دار مستقل با هوای فشرده و یک بالشتک و یک کمک فنر است. محور عقب دو بالشتک و دو کمک فنر همراه با کنترل ارتفاع الکترونیکی ECAS دارد. همچنین محور جلو و محور عقب دارای قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی هستند.


از سیستم ترمز بکار رفته روی این اتوبوس می‌توان به سیستم EBS که شامل ABS یا ترمز ضد قفل، TCS یا سیستم ترمز ضد لغزش است و تمامی چرخ‌ها دیسکی بوده و دارای نشانگر خوردگی لنت است.

ظرفیت ها: تعداد مسافر 26+1+1

ظرفیت مسافر همراه با بار مجاز ۱۸ تن است که ۷۵۰۰ کیلوگرم وزن مجاز وارده به محور جلو و ۱۱۵۰۰ کیلوگرم وزن مجاز وارده به محور عقب است. ظرفیت باک شامل دو باک با مجموع ظرفیت 680 لیتر است.

تجهیزات

سیستم ESP جهت کنترل پایداری اتوبوس، سیستم LGS که برای هشدار تغییر خطوط جاده بکار می‌رود،

سیستم EBA یا سیستم ترمز اضطراری، سیستم ACC یا کروز کنترل تطبیقی و کنترل سرعت هوشمند، و همچنین مجهز به سیستم کروز کنترل جهت کنترل سرعت

امکانات

کولر با قابلیت تنظیم دمای اتومات و دستی و همچنین مجهز به یونیت مجزا برای راننده و مکان استراحت خواب راننده، بخاری درجا با قابلیت برنامه‌ریزی، قهوه جوش، یخجال داخل داشبورد، آینه‌ها برقی مجهز به گرم‌کن، آفتابگیر برقی، سانروف برقی، سیستم صوتی تصویری مجهز به اتصال با USB، AUX و بلوتوث و همچنین همراه با دو عدد ال سی دی ۱۹ اینچی و قابلیت نصب مانیتور پشت صندلی‌ها

ایمنی

کمپانی مان همیشه در مسایل ایمنی چه در اتوبوس و چه در کامیون پیش قدم بوده است. ایمنی و آسایش مسافران این اتوبوس شامل سیستم کمک‌رسان به راننده و مسافرین با توجه به مجهز بودن این اتوبوس به آخرین فناوری‌های ایمنی روز اروپا است. نکته جالب دیگر این است که این اتوبوس اولین اتوبوسی است در ایران که تست واژگونی R66 را از شرکت SGS سویس دارا است. و آخرین نکته صندلی‌های ISIR آلمان است که از بهترین نوع صندلی‌ها از لحاظ آسایش و نرمی هستند و در اتوبوس‌های دیگر نیز این مدل صندلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ملاقات بااسکانیادرسا

ملاقات با اسکانیا درسا، بهترین اتوبوس بین شهری اسکانیا در ایران

اسکانیا درسا یکی دیگر از محصولات کارخانه عقاب افشان است که از بهترین اتوبوس‌های مناسب مسافت‌های طولانی بین شهری ایران نیز است. این اتوبوس در سال 92 رونمایی شد اما از سال 94 به تولید انبوه رسید. عقاب افشان دارای محصولی بنام مارال است . این محصول هر چند در ایران در موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته اما در اصل و استاندارد دارای شاسی اتوبوس‌های مسافت کوتاه اسکانیا را داراست. در عوض اسکانیا درسا دارای شاسی مسافت‌های بلند بین شهری و به دنبال آن امکانات و تجهیزات به روز جاین سری از اتوبوس‌ها در رنگ‌بندی‌های مختلف و متنوعی به بازار ارایه شده‌اند. جالب است بدانید که اتوبوس اختصاصی اکثر تیم‌های فوتبال نیز همین اتوبوس است. بطور مثال تیم‌های فوتبال سپاهان و پرسپولیس و استقلال دارای این اتوبوس‌ها با ظاهر و رنگ‌بندی مخصوص همان تیم‌ها هستند.

رمز گشایی بر اساس نام شاسی: K410EB4X2NI

حرف K در ابتدا اشاره به سری این اتوبوس دارد که از سری اتوبوس‌های K اسکانیا است. عدد 410 اشاره به قدرت موتور اسب بخاری نیز وجود دارد.، کشورهای تولیدکننده هر کدام یک کد شاسی مخصوص به خود را دارند. . عدد 4x2 اشاره به دو محور بودن این اتوبوس دارد که از سری درسا فقط دو محور در ایران ارایه شده است. حرف N اشاره به این دارد که سیستم تعلیق جلو و عقب نرمال است و حرف آخر که I است اشاره به این دارد این اتوبوس مناسب مسافت‌های طولانی بین شهری است.

موتور: DC13107

موتور اسکانیا درسا شش سیلندر با حجم داخلی 12.7 لیتر است که 410 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور مجهر به توربوشارژر و اینترکولر نیز است. استاندارد آلایندگی موتور یورو 3 است اما در سری‌های بعدی 4 و 5 و همینطور موتورهای 400 اسبی بر روی این شاسی قرار گرفته شده است. موتور این اتوبوس به صورت طولی در انتهای شاسی قرار گرفته و عایق‌بندی آخرین فناوری‌های دنیا بر روی آن بکار رفته که از ورود صدا به داخل کابین به بیشتر میزان جلوگیری شود و البته در تصادفات و حادثه‌ها کمترین میزان خسارت به موتور وارد شود.

گیربکس: GR875R

گیربکس هشت دنده به جلو را داراست. این گیربکس اتومات بوده و مجهز به کلاچ اتومات (بدون پدال کلاچ) است. گیربکس این اتوبوس مجهز به تعویض دنده هوشمند یا اپتیکروز و روغن سرد کن گیربکس نیز است. مثل دیگر سری‌های اسکانیا مجهز به سیستم ریتاردر چند زمانه بوده و البته مجهز به کروز کنترل نیز می‌باشد.

سیستم تعلیق

تعلیق محور جلو دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره‌ای باد) و دو عدد کمک فنر و مجهز به سیستم تعلیق مستقل (جناغی دوبل) است. تعلیق محور عقب چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمرهای باد) و چهار عدد کمک فنر دارد.

سیستم تنظیم ارتفاع

سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی، قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده که جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ۴٠ کیلومتر در ساعت بیشتر شود، ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت عادی برمی‌گردد.

سیستم ایمنی

ترمز پنوماتیک برای چرخ‌های جلو و عقب با سیستم دیسکی (دارای مخزن باد جداگانه)، ترمز ضدقفلABS و ترمز الکترونیکی EBS، ترمز موتور (ترمز اگزوز)، سیستم ضدلغزش TC، سیستم الکترونیکی پایداری حرکت برای بهبود حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جاده ESP

ظرفیت و ابعاد

 سری اتوبوس‌های درسا VIP  یعنی ظرفیت 25+1+1 صندلی را دارا هستند. طول این اتوبوس 12548 میلیمتر، عرض اتوبوس 2554 میلیمتر، و ارتفاع اتوبوس 3841 میلیمتر است. ظرفیت باک سوخت این اتوبوس 750 لیتر است.

ساختار کابین و اتاق

استفاده از سقف یکپارچه فایبرگلاس برای جلوگیری از خوردگی و بهبود عایق‌بندی سقف، ساختار فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولاد گالوانیزه مطابق با الزامات استاندارد اروپایی، جوشکاری کل سازه با دستگاه میگ/مگ انجام شده و ازکیفیت بالایی برخوردار است. بدنه اتوبوس با ورق‌های گالوانیزه پوشیده شده و برای حفاظت در مقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس با استفاده از رنگ‌های اپوکسی پوشش داده می‌شود.

قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب است با لایه ضخیمی از دینیترول پوشانیده می‌شود که به دلیل حالت ژله‌ای، در زیربدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای جلوگیری از خوردگی وزنگ زدگی اتاق به وجود می‌آورد. این اتوبوس همچنین دارای کابین استراحت راننده مجهز به کولر، بخاری، آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتی نیز می‌باشد.

سیستم تهویه مطبوع

برای افزایش رفاه حال مسافران و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر، این اتوبوس به سامانه پیشرفته سرمایش و گرمایش مجهز شده که دارای قابلیت سرمایش ۴۹/۷ کیلووات و گرمایش ۹۰ کیلووات است. این سامانه از کولر پر قدرت کُنوِکتا با ظرفیت سرمایش ۳۹ کیلووات بهره می‌برد که در حال حاضر از موفق‌ترین سامانه‌های سرمایش در دنیاست.

اتوبوس‌های درسا دارای موتورهای 400 و 410 اسب هستند . این اتوبوس‌ها از آخرین فناوری‌های روز دنیا در مبحث اتاق و عایق‌بندی صدا برخوردار بوده و بیشترین راحتی را برای سرنشینان در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌کند.

این سری از اتوبوس‌های اسکانیا دارای امکانات و تجهیزات خاصی مانند مانیتور جدا برای هر صندلی با قابلیت‌های بلوتوث و پخش موزیک از طریق هدفون و پخش ویدیو در اختیار دارند. از لحاظ نرمی و ایجاد خستگی کمتر در مسافت‌های طولانی نیز این اتوبوس دارای نمره بسیار قابل قبول بوده و علاوه بر اینکه به اصطلاح اکسل مستقل است، دارای موج‌گیر‌های اضافی نسبت به رقبا و همینطور محور جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع اتومات و دستی را داراست.

درسا

همچنین سامانه سرمایش مخصوص راننده فِرونت باکس با ظرفیت سرمایش ۷ کیلووات محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد می‌کند. کابین استراحت راننده نیز به سامانه سرمایش ۳/۷ کیلووات مجهز است. سامانه گرمایش این اتوبوس شامل بخاری سقفی، کنوکتور، بخاری مخصوص راننده و کابین خواب و همچنین دارای بخاری درجا است.

سیستم صوتی تصویری

در پشت هر صندلی مجهز به مانیتور با قابلیت‌های اتصال بلوتوث و وای‌فای و همچنین پخش تصویری و صوتی از طریق هدفون‌های جداگانه هستند.

بر روی داشبورد، مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده عقب و دوربین بالای رکاب عقب به منظور کنترل محدوده در، رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب، نمایشگر GPS، این اتوبوس دارای مانیتور و سیستم پخش صوتی جداگانه در کابین استراحت راننده نیز است. اتوبوس درسا مجهز به سیستم آمپلی فایر و میکروفن جهت صحبت با مسافرین نیز است.

تجهیزات و امکانت استاندارد

یخچال و قهوه جوش، سیستم الکتریکی ضد سرقت، سیستم ایمنی برای درهای بادی (درها در صورت قرارگرفتن مسافر بین آن‌ها به صورت اتوماتیک باز می‌شوند)، سیستم اعلام حریق (هشدار برای حریق)، سپر جلو به صورت بازشو برای دسترسی راحت‌تر به بکسل‌بند، شیشه‌های جانبی و عقب خم دو جداره از نوع امن، دو عدد آینه کنار برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی برای راننده، چراغ پله‌های ورودی و خروجی، آفتابگیر برقی برای شیشه جلو، ریموت کنترل، در موتور اتوماتیک، و در صورت سفارش نصب سرویس بهداشتی بر روی این اتوبوس نیز امکان‌پذیر است.