به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

پیام مدیر همسفرجاده

سلام خدمت تمامی دوستان همسفرجاده ودوستداران اتوبوس وتمامی کاپیتانها زحمتکش سال 1398پیشاپیش مبارک

دوره های آموزشی اتوبوسها اسکانیا

دوره های آموزشی اتوبوسها اسکانیا

دوره های آموزشی

 

کلیم و گارانتی :

دوره کلیم و گرانتی دوره ای که در آن تمام موارد و شرایط گارانتی شدن قطعات اتوبوس به مسئولین نمایندگی ها گفته می شود تا در دوره گارانتی خللی در رابطه با گارانتی شدن اجزاء پیش نیاید.

 

مشتری مداری :

فرآیندی است که در طی آن الزامات و حداقل های رضایت مشتری فراهم میگردد.

نگرش مشتری مداری و کسب رضایت او قانون کسب و کار تلقی شده و عدم رعایت این قانون سبب حذف از بازار می گردد. امروزه سازمان ها به دنبال تبدیل مشتری به نوعی دارایی هستند و شرکت عقاب در راستای رسیدن به این هدف اقدام به برگزاری این دوره نموده است.

 

استاندارد DOS  اسکانیا :

 استاندارد عملکرد نمایندگی اسکانیا (scania Dealer Operating Standard)

دیدن نشان تجاری اسکانیا انتظاراتی را به وجود می آورد.مشتریان اسکانیا هنگام انتتخاب و کار با محصولات آن انتظار دارند به طور حرفه ای و در مدت زمان مناسب پشتیبانی شوند. قطعات مرغوب همواره موجود باشد و کار در همان مرتبه اول به شکل درست و به موقع انجام گیرد و در این دوره راه های رسیدن به این استاندارد توضیح داده می شود.

GPI:

بهینه سازی تولید و خدمات به کامیونهای سنگین ، اتوبوسها و موتورهای صنعتی ،  بدست آوردن بهترین چرخه سود برای مشتریان و خود، و پیشرو بودن در صنعت از اهداف اصلی اسکانیاست. پایه و اساس ارزش های ما بروی توجه به مردم و مشتریان قرار دارد وبا راهنمایی افراد در دوره یاد شده راه رسیدن به این هدف  هموارتر می گردد.

 

 

 

استاندارد ISO 9001 :

استاندارد یعنی نظم و قانون.هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد را می گویند.از این رو جهت استاندارد سازی چگونگی مدیریت کردن سازمان با هدف تامین و ارتقاء کیفیت محصول و سطح رضایت مشتری استانداردی تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت با شماره ISO 9001  توسط سازمان ISO تدوین و در بسیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی به اجرا گذاشته شده است.

 

استاندارد ISO 10002 :

هدف از تدوین این استاندارد بین المللی ارائه ی راهنمایی هایی برای طراحی و برنامه ریزی

و اجرای فرایندی اثر بخش و کارا در مورد رسیدگی به شکایات مشتریان برای تمامی فعالیت

های تجاری و غیر تجاری و مرتبط با تجارت الکترونیکی است.این استاندارد برآن است تا

سازمان و مشتریان آن شکایت کنندگان و سایر طرف های ذینفع را منتفع سازد.

 

سنجش رضایت مشتری ISO 10004 :

یکی از عناصر کلیدی موفقیت سازمانی رضایت مشتری از سازمان و محصولات آن می باشد.بنابراین

ضروری است که رضایت مشتری پایش و اندازه گیری شود.

هدف از تدوین این استاندارد ارائه راهنما در خصوص تعریف و پیاده سازی فرایند پایش و اندازه گیری

رضایت مشتری است.این استاندارد برای استفاده سازمان ها صرف نظر از نوع اندازه، کاربرد دارد.

آشنایی با اصول 5S :

پایه ای ترین و اصولی ترین ابزار ارتقاء بهره وری سازمانی 5s است.پایه و اولین گام نظام های جامع بهره وری می باشد که با استفاده از 5 اصل اساسی و تعمیم آن به کلیه فعالیت های سازمان سعی در نظم و پاکیزه نگه داشتن سازمان دارد.در مورد اینکه مزایای 5s منحصر به مدیران نبوده و به نفع کاکنان نیز هست کسی تردید نمی کند.

 

 

نرم افزار قطعه شناسی اسکانیا (Multi) :

MULTI نرم افــــزاری است که توســـط شــــــــرکت SCANIA بـــرای استفاده نمایندگیهای خدمات پس از فروش طراحی شده است و هدف اصلــی آن فراهــــم آوردن مجموعه کاملی از اطلاعات عمـــــومی و فنی محصولات شرکت SCANIA می باشد که تکنسین توسط آن توانایی تعمیر هر جزئی از اجزای ماشین را دارا می باشد.

مدیریت رفتار سازمانی :

مدیریت فرایند کسب و به کارگیری و استفاده از منابع حیاتی و ضروری گوناگون در حمایت از اهداف سازمان است.رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم عملیات و کارها و نگرشهای افرادی که سازمان را تشکیل می دهند و به افراد سازمان نگرش انتخاب افراد و هدف را خواهد داد.

 

اصول پذیرش خودرو :

یک پذیرشگر باید بداند :

  • چگونه زمان پذیرش و ترخیص را تعیین نماید.
  • به حافظه اعتماد نکند و یادداشت بردارد.
  • در کارش حرفه ای عمل کند.
  • در تمام اوقات در دسترس باشد.
  • به دقت به توضیحات مشتری گوش دهد. در این دوره سعی در فراگیری موارد بالا به فرد مورد نظر درجهت خدمت رسانی هرچه بهتر به مشتریان می باشد.

 

اصول انبارداری و ایمنی انبار :

در این دوره اصول نوین انبارداری نحوه سفارش و کد گذاری انبار، چیدمان ایمن انبار، اصول برداشتن و زمین گذاردن بار و حداقل موجودی قطعات آموزش داده می شود.

 

 

سیستم سرمایش و گرمایش :

این دوره شامل نحوه تعمیر و نگه داری، باز کردن تمامی اجزاء می باشد.

 

 

دیفرانسیل :

دیفرانسیل (کله گاوی) گشتاور میل گاردان را به چرخهای محرک منتقل می کند.

دیفرانسیل متشکل از یک مجموعه دنده مارپیچی شامل یک پینیون، کرانویل و دنده های هرزگرد بوده و در دوره آموزشی تعمیر و نگه داری دیفرانسیل و قطعات آن آموزش داده می شود.

 

برق اتاق (مالتی پلاکس) :

در دوره آموزشی برق اتاق تمام اجزای الکتریکی اتاق از جمله برد ها و نقشه های سیم کشی مورد بررسی و آموزش داده می شود.

 

اتاقسازی :

عملیات صافکاری به معنی تعمیر و آهنگری قسمت های صدمه دیده بدنه و شاسی خودرو می باشد.

در صنعت اتوبوس سازی به دلیل متفاوت بودن ساختار و روش تولید آن با خودروهای سواری روش های تعمیرات بدنه و شاسی آن متفاوت می باشد. در این دوره اموزشی نحوه صافکاری و موج گیری بوسیله ابزارهای استاندارد اسکانیا آموزش داده می شود.

 

ترمز و ریتاردر 1 :

ترمزها توسط باد عمل می کنند و به چندین مدار تقسیم می شوند. در این دوره آموزشی نحوه نقشه خوانی و اتصالات باد بهمراه سیستم ریتاردر قدیمی اتوبوس های اسکانیا آموزش داده شده و فرد را برای آموزش عیب یابی پیشرفته سیستم باد و ریتاردر نوع دوم آماده می کنند.

 

ترمز ریتاردر2 :

در این دوره عیب یابی پیشرفته سیستم باد، نحوه عملکرد و تعمیر ریتاردر نوع 2 آموزش داده می شود.

 

برق 1 و 2 :

در این دوره آموزشی نحوه خواندن نقشه های اسکانیا و نحوه بستن مدارهای ساده تر اسکانیا به تکنسین آموزش داده شده و فرد را برای دوره برق پیشرفته که در آن نحوه عیب یابی مدارهای اسکانیا می باشد اماده می کنند.

 

برق 3 :

در این دوره آموزشی بیشتر نقشه خوانی ، تحلیل مدارهای الکتریکی، بردهای الکتریکی و

همچنین ارتباطات CAN بین مدارها و بردها مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.همچنین این دوره

مکمل و تکمیل کننده دوره برق 1و2 می باشد و افراد حاضر در این دوره باید تسلط کافی بر روی مطالب مطرح شده در کلاس برق 1و2 را دارا باشند.

 

موتور:

در این دوره تمامی اجزاء موتورهای 9،12 و 13 لیتری مورد بررسی قرار میگیرد.همچنین در این دوره کار عملی به صورت تعمیر اساسی موتور و قطعات مربوطه انجام گرفته و شرح تعمیر و وظایف تمامی متعلقات موتور به صورت کامل مطرح می گردد.

 

یورو4 :

بعد از الزام کارخانجات خودرو سازی به رعایت استاندارد آلایندگی یورو4 توسط  دولت سیستم اتوبوس های عقاب افشان نیز به عنوان اولین خودروساز سنگین از یورو 3 به یورو 4 ارتقاع یافت.به همین منظور دوره آموزشی سیستم یورو4 که در آن نحوه عملکرد و شرح کامل سیستم هایXPI  وDPF گفته      شده و این سیستم به طور کلی مورد بحث قرار میگیرد.

 

سیستم سوخت رسانی :

در این دوره آموزشی سیستم کلی سوخت رسانی در اتوبوس های اسکانیا مورد بررسی قرار           گرفته و سیستم مکش از مرحله باک خودرو توسط پمپ سه گوش تا مرحله رد شدن از فیلتر و پاشش از طریق سوزن انژکتور به طور کامل مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.همچنین در این دوره نحوه تنظیم و تعویض سوزن انژکتور به صورت کامل توسط استاد مربوطه تدریس می شود.

 

 

 

 

گیربکس GR801 :

این مدل از گیربکس متعلق به خودرو های اپتیکروز یا به اصطلاح دنده بغلی می باشد.در دوره آموزشی این مدل از گیربکس، نحوه عملکرد شفت ها و متعلقات مربوط به آن به طور کامل و دقیق بازگو شده و مورد تحلیل و تفسیر قرار می گیرد.همچنین به طور کامل در مورد سیستم سبک سنگین و مکانیزم تعویض دنده بحث می شود. نقشه سیم کشی این مدل از گیربکس به صورت جامع ارزیابی              می گردد. در روز آخر کلاس نحوه تعمیر و خرد کردن گیربکس به صورت کامل توسط استاد مربوطه انجام می شود.

 

گیربکس GR875 :

این مدل ازگیربکس مخصوص خودروهای نسل جدید یا به اصطلاح دنده فرمانی می باشد.در دوره آموزشی این مدل از گیربکس به صورت کامل نحوه عملکرد شفت های گیربکس و شفت ها و مکانیزم ها و سبک سنگین گفته شده و مورد تحلیل قرار می گیرد.

 

نقاشی :

در این دوره آموزشی دستورالعمل های مراحل رنگ آمیزی قطعات شهری تا قطعات بین شهری و اتوبوس های دو محور و سه محور به صورت مرحله به مرحله و کامل گفته می شود.

 

امداد و بکسل :

در این دوره نحوه صحیح و اصولی بکسل کردن خودرو به صورت کلی آموزش داده می شود.همچنین اصول امداد در مواقعی که خودرو دچار نقص فنی شده بطور صحیح و کامل به افراد آموزش داده     می شود.

 

 

 

آموزش راننده :

در این دوره آموزشی نحوه استفاده صحیح از خودرو و انجام سرویس های دوره ای به صورت کامل به فرد شرکت کننده در کلاس آموزش داده می شود. همچنین فرد شرکت کننده در کلاس از آپشن ها و امکاناتی که بر روی خودرو موجود می باشد به صورت کامل و دقیق با آموزش ها و توضیحات استاد مربوطه اطلاع پیدا می کند.

 

سیستم فرمان و تعلیق و جلوبندی :

در این دوره آموزشی ابتدا نگاهی اجمالی بر سیستم ELC و عملکرد آن صورت می گیرد .سپس سیستم تنظیم ارتفاع و عملکرد کنترل کنندها مورد ارزیابی قرار می گیرد.همچنین در مورد شیر برقی ها و فشنگی های سیستم تعلیق به صورت کامل و جامع بحث می شود.در نهایت سیستم فرمان، سیستم جلوبندی و نحوه تعمیرات آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

 

دستگاه عیب یاب (VCI) :

در این دوره آموزشی نحوه عیب یابی سیستم های مختلف خودرو از طریق اتصال VCI به خودرو به صورت کامل گفته می شود.همچنین دستور العمل کار با برنامه عیب یاب گفته می شود.همچنین نحوه تنظیم و کالیبراسیون سیستم هایی مختلف خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

سرویس و نگهداری :

در این دوره آموزشی در مورد سرویس های دوره ای خودرو و نحوه تعویض روغن ها و فیلترهای آن و همچنین انجام به موقع و دقیق سرویس های اولیه طبق دستورات اسکانیا بحث شده  و اطلاعات لازم و دقیق به فرد داده می شود.

 

 

طراحی وتولیداتوبوس اختصاصی درسا برای باشگاه

/11/24

طراحی و تولید اتوبوس اختصاصی اتوبوس درسا برای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان

طراحی و تولید اتوبوس اختصاصی اتوبوس درسا برای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان

سپاهانی ها هم اتوبوس اختصاصی  عقاب‌افشان سوار  می شوند
شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان، اتوبوس اختصاصی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان را طراحی و تولید کرد و آن را به این باشگاه اصفهانی تحویل داد. 
به گزارش روابط عمومی شرکت عقاب‌افشان، مدیران باشگاه فولاد مبارکه سپاهان که پیش‌تر سفارش ساخت یک دستگاه «اتوبوس درسا» اختصاصی را برای ورزشکاران این باشگاه به شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان داده بودند، چندی پیش و بعد از اتمام مراحل طراحی، تولید و آماده‌سازی این اتوبوس در این شرکت، آن را رسما تحویل و  بهره‌برداری کرد.
این اتوبوس درسا که به طور اختصاصی برای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان طراحی و تولید شده است دارای 30 صندلی وی‌ای‌پی مانیتوردار است و در طراحی آن از نشان و رنگ سازمانی این باشگاه استفاده شده است.
شرکت عقاب‌افشان پیش از این نیز برای تیم ملی فوتبال ایران و برخی باشگاه‌های دیگر اتوبوس‌هایی اختصاصی ، طراحی و تولید کرده بود.

               

نحوه کارکردن کولر اتوبوس؟

داشتن اطلاعات کافی در مورد طرز کار کولر، نحوه استفاده و مراقبت از آن در هر خودروئی خصوصا اتوبوس نقش به سزائی دربازدهی سیستم خنک کننده و طول عمر این سیستم دارد.چرا که بارها اتفاق افتاده است که به خاطر عدم آشنائی با طرز کار کولر و رعایت نکردن پاره ای از اصول، کولر دچار مشکل شده است یا راندمان کار سیستم خنک کننده پائین آمده است. به این دلیل که کولر هر اتوبوس ممکن است در شبانه روز ساعاتی بیشتر ازحد معمول مورد استفاده قرار گیرد، نیاز بیشتری به مراقبت دارد و راننده باید با طرز کار آن آشنا باشد.
کمپرسور
بیشتر اتوبوسهای موجود داخل کشوراز کمپرسور مدل FK40 در دو برند BOCK و KONVEKTA سود می برند. وظیفه کمپرسور پمپاژ گاز کولر به داخل سیستم خنک کننده است .هر کمپرسور دارای یک شیلنگ ورودی است که high pressure نام دارد و دیگری شیلنگ خروجی یا low pressure. این کمپرسورها به غیر از کمپرسور نصب شده بر روی اتوبوس اسکانیا سه محور که ۶ سیلندر است بقیه ۴ سیلندر هستند و به صورت دورانی یعنی یک در میان کار می کنند. در کمپرسور قطعه ای به نام سیل وجود دارد که در صورت معیوب شدن در کمپرسورهای BOCK این قطعه راحت تر تعمیر می شود و با تعویض اورینگ ممکن است مشکل برطرف شود و باز و بست کردن آن نسبت به کمپرسورهای برند KONVEKTA که کل مجموعه سیل باید تعویض شود راحت تر است. در مجموع کمپرسورهای BOCK به خاطر ارزانی قطعات وراحتی تعمیراز جایگاه بهتری برخوردار هستند. پیستونها و شاتون های کمپرسورهای BOCK کوچک تر بوده و با دور بالاتری کار می کنند. مواردی همچون سفت بسته شدن تسمه کمپرسور، شلاق زدن تسمه،کثیف شدن روغن کمپرسور و استفاده نکردن از کولر برای مدت طولانی سیل کمپرسور را در معرض خرابی قرار می دهند.تنظیم اکسپنشن (expantion)، بازدیدِ کارکِرد فن ها و تعویض فیلتر درایرdryer)) نیز از جمله مواردی هستند که ریسک نشتی از کمپرسور را پائین می آورند.
کندانسور
جای کندانسور در سقف اتوبوس است.وظیفه کندانسور تبادل حرارت است. فن های کندانسور تک دور هستند فقط در اتوبوسهای ولوو بی ۹ و مان RO7 فن ها از نوع دو دور می باشند. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از اطاق اتوبوس انتقال می‌دهد. در کندانسور هر فیوز مربوط به دو عدد از فن هاست و هر برد نیز مربوط به دو عدد از فن هاست. وظیفه فن ها که به فن ملخی مشهور هستند،خنک کردن گاز پمپاژ شده توسط کمپرسور است که گاز را تا حدودی خنک می کنند. گاز کولر پس از خروج از کندانسور وارد ریسیور(receiver ) و پس از آن وارد درایرdryer)) یا خشک کن می شود. تفاوت کولر کامیون و اتوبوس در همین درایر است که در سیستم کولر کامیون فقط درایر وجود دارد و ریسیور ندارد که بعدا در مورد آن خواهیم نوشت.
گاز پس از درایر وارد اکسپنشن(expantion) می شود. اکسپنشن یک سوزن ریز است که گاز گرم را در محیط بازی به نام اوپراتور (evaporator ) به پودر و گازی سرد تبدیل می کند. سوزن اکسپنشن قابل تعمیر نیست و پس از دو الی سه سال کاری باید تعویض شود. اکسپنشن دارای یک ورودی، یک خروجی و یک لوله برگشت گازهای پودر نشده است که زمانی که فن ها خراب شده اند انجام وظیفه کنند.در هر سیستم کولر دو عدد اوپراتور و دو عدد اکسپنشن وجود دارد. معمولا جدای از فن های ملخی که قابل تعمیر نیستند، چهار عدد فن در بالای سقف در سمت شاگرد و چهار عدد در سمت راننده دراواپراتور وجود دارد. این فن ها هوای گرم داخل اتوبوس را مکش کرده و به شبکه رادیاتورها منتقل میکند و وارد کانال های کولر می شود و باد سرد را وارد سالن اتوبوس می کند.علت اینکه در ابتدای کار کولر هوای گرم از کانالهای کولر بیرون می آید این است که هوای سالن مرتبا چرخش می کند و این پروسه آنقدر ادامه پیدا می کند تا باد سرد به دست آید و به تدریج سالن اتوبوس خنک شود. آبی که ازلوله های خروجی جلو و عقب اتوبوس به روی زمین می ریزد نتیجه همین فعل و انفعالات است . این آب رطوبت داخل سالن اتوبوس است که به مایع تبدیل شده و از طریق این لوله ها به خارج منتقل می شود.

قسمت دوم

Konvekta

 

Konvekta هم سازنده کمپرسور است و هم سازنده سیستم کولر. برندهائی مانند webasto،sutrak modine وspherose فقط سازنده سیستم کولر هستند که شامل رادیاتورها و اوپراتور(evaperator ) و. . . می شود. فن های اوپراتور در سیستم کولرهای konvekta دو دورهستند ولی در سیستم spheros فن ها دارای ده دور هستند. در اتوبوس مان RO7 و ولوو بی ۹ که هردو ازسیستم کولر spheros استفاده می کنند، از لحاظ ظاهری فن ها شبیه به هم هستند ولی در عمل متفاوت هستند. در اتوبوس مان شش پین برای وارد کردن برق وجود دارد ولی در ولوو بی ۹ پنج پین وقابلیت نصب فن ها به جای یکدیگر وجود ندارد مگر اینکه سیستم برق آن هم تغییر کند .پرتاب باد در کولر مان بیشتر از پرتاب باد در کولر اتوبوس بی ۹ است. سیستم کولر اتوبوس مان RO7 از اولین مدل ورودی به بازار در اواخر سال ۱۳۸۷ تا  (سال ۱۳۹۲ ) همه دارای یک سیستم هستند فقط چند دستگاه از اتوبوسهای جدید ورودی به بازار به علت کمبود سیستم در کمپانی در آنها از سیستم کولر ولوو بی ۹ استفاده کرده اند. در سیستم کولر اتوبوس سه عدد سنسور وجود دارد. سنسور دمای داخل سالن و دو عدد سنسور دمای بیرون سالن. این سنسورها باید حتما سالم باشند وگرنه کار سیستم خنک کننده مختل می شود .پائین ترین دمائی که می توان کولر راتنظیم کرد دمای ۱۸ درجه سانتیگراد است و بالاترین دما هم ۲۸ درجه سانتیگراد است. زمانی که کولرروشن است دریچه های سقف داخل اتاق اتوبوس باید حتما بسته باشند که هوای گرم وارد سالن نشود. در اتوبوسهای مان و ولوو بی ۹ مدل بالا به محض روشن کردن کولر دریچه های برقی سقف به طور خودکار بسته می شوند. یکی نداشتن منفذ هوا در اتاق اتوبوس و دیگری عایق بندی بین سقف و کولر نقش مهمی در راندمان کاری کولر دارد. بارها اتفاق افتاده است که سیستم کولر هیچ گونه نقصی نداشته است ولی داخل سالن اتوبوس به خوبی خنک نمی شود. پس از بررسی مشخص شده است که درب عقب اتوبوس دارای یک منفذ ورود هوا بوده است و باعث بروز چنین مشکلی شده است. در مبحث عایق بندی سیستم کولر، اتوبوس ولوو بی ۷ تیپ ۲ با سیستم کولر ولوو بی ۷ تیپ ۳ یکسان است ولی عملکرد و برودت سالن به علت عایق بندی بهتر بین اتاق وسقف و سیستم کولر در تیپ ۳ به مراتب بهترار تیپ ۲ است. به منظور سرویس های دوره ای که در هر اتوبوس به طور معمول سالانه صورت می گیرد، باید رادیاتورها، دِرایر،تمامی اتصالات و گازکولر بررسی شود. دماسنج ها نیز باید از نظر سلامت بررسی شوند. کمپانی مان به قدری از spheros مطمئن است که رادیاتورهای آن را درقسمت جلوی سقف اتوبوس کارگذاشته است و معتقد است که کولر جوابگوی سرمایش اتاق اتوبوس حتی در قسمت عقب اتوبوس هم است. کوچک بودن رادیاتورها،ضعیف بودن اکسپنشن ها و تک دور بودن فن های کندانسوراز جمله معایبی است که در دیگر برند کولرها از جمله وباستو و سوتراک رایج بودند .تک دور بودن فن ها باعث خرابی زودرس دینام کولر می شود. مان s2000با وجود داشتن ۴ عدد رادیاتورِ اوپراتور باز هم جوابگونیست و برند کولر آن هم مشخص نیست. کمپرسور کولراسکانیا مارال سه محور با برند BOCK دارای شش سیلندر است ولی کولردر هوای بسیارگرم قادر به خنک کردن سالن اتوبوس در حد مطلوب نیست.علت این امر به سیستم کولر در سقف یعنی رادیاتورها و اوپراتورها بر می گردد. چون سیستم آن با اسکانیا معمولی یا دو محور یکسان است و جوابگوی سالن اتوبوس سه محور نیست و ضعف ان به علت کمپرسور نیست. سیستم لوله کشی درهمه مدلها و برندهای اتوبوس موجود در داخل کشور با شیلنگ به هم متصل شده اند به غیر از اتوبوس مان RO7 که از لوله سود می برد. عمر شیلنگ نسبت به لوله کمتراست و بر اثر سرما و گرما فرسوده شده و براده های آن وارد رادیاتورها و شیرهای اکسپنشن شده و آنها را معیوب می کند. لوله های به کار برده شده در اتوبوس مان به راحتی سوراخ نمی شوند مگر اینکه ضربه بخورد یا سایشی ایجاد شود و آمار خرابی آن نسبت به بقیه کمتر است. جنس لوله ها مس و زانوهای به کار برده شده همه مفتول نقره ۲۵ درصد تنه کاردارهستند. سابقه سوختن فن های کولر در برند spheros مخصوصا در کولر اتوبوس مان بسیار کم است و شرکت سازنده ادعا می کند که فن ها نمی سوزند مگر اینکه برای روشن کردن موتور اتوبوس باتری به باتری کنید یا کلا سیستم دستکاری شود. این فن ها از نوع پِرِسی هستند و قابل تعمیر نیستند و در صورت سوختگی باید حتما تعویض شوند. سیستم برق کولر sphereos در اتوبوس مان دارای بردهای زیادی است و همه قسمتها از برد فرمان می گیرند و مانند سایر سیستم کولرها نیست که بتوان با کشیدن سیم و وصل کردن کلید قطعه ای را راه اندازی کرد.