مریض شدن و بیماری قسمتی از زندگی روزمره ما رو تشکیل میده و زمانی هم که تو جاده هستین از این قاعده مستثنا نیستین و حتا ممکنه بیماری رو تجربه کنین که تا حالا باهاش روبرو نشده بودین. حقیقت دیگه اینه هر چی مسافرت شما طولانی تر بشه احتمال بیمار شدنتون هم زیاده.

برای اینکه بیماریا رو به حداقل برسونین باید عوال بیماری زا رو از خودتون دور کنین. همراه ماباشین تا با اگاهی هر چه بیشتر تو مسافرت بیماری ها رو به کمترین میزان برسونین. 

دستاتون رو بشورین

درسته شستن دست ها یه کار اساسیه و همه میدونن چقدر میتونه جلوی بیماری رو بگیره، اما همین کار کوچیک و ساده رو خیلیا فراموش میکنن.  خدمات بهداشت جهانی اهمیت شستن دست ها رو با انجام آزمایشاتی نشون داده. میزان عفونت و میکروب هایی که می تونه از طریق دست انتقال پیدا کنه خیلی بالاست و هیچ استثنایی برای این موضوع هیچ جای دنیا وجود نداره.

مسافرای زیادی هستن که از ژل دست استفاده میکنن درسته اینا خوبن ولی هیچ وقت جای آب و صابون رو نمیدن. هرجا و هر زمانی که ممکن باشه دست هاتون رو با آب گرم و صابون بشورین.

آب معدنی بطری بخورین

وقتی از کیفیت اب اشامیدنی منطقه مطمئن نیستین و یا جایی سفر کردین که تصفیه آب اونجا خوب نیست، باید از خوردن آب اجتناب کنین. اگه دیدین محلی ها بدون هیچ مشکلی از اون آب میخورن، بدونین که این آب با سیستم گوارش شما شاید سازگاری نداشته باشه.

بهترین حالت ممکن اینه که شما اب معدنی بطری بنوشین. حتی در صورت امکان با آب بطری مسواک بزنین. بطری های آب معدنی هم هستن که داخلشون فیلتر دارن. اگه از این ها پیدا کردین که به راحتی می تونین کارتون رو راه بندازین.

مراقب مسمومیت غذایی باشین

مسمومیت غذایی یکی از مشکلات عمده مسافراست. اگه مواظب خورد و خوراکتون نباشین، به راحتی می تونین در معرض مسمومیت غذایی قرار بگیرین. هربار که غذا می خورین باید مطمئن باشین که غذاتون سالمه، کامل پخته و مواد مغذی به اندازه کافی داره.

 

از خوردن غذای تکراری نترسین

خوردن غذای محلی لذت دیگه ای داره و هر مسافری در کنار تجربه گشت و گذار دوست داره غذاهای محلی رو هم بچشه. ولی گاهی تغییر رژیم غذایی می تونه دردسر ساز بشه. مثل خوردن غذای تند یا خوردن گوشت قرمز، میتونه با واکنش سیستم گوارشی شما همراه باشه. چون معده شما قبلا از این غذاها استفاده نمیکرده.

اگه شما هم حساسیت غذایی دارین از خیر تست کردن غذاهای محلی بگذرین و غذاهایی رو بخورین که قبلا هم خوردین و مشکلی براتون پیش نیومده.

در مقابل آفتاب از خودتون مراقبت کنین

آفتاب سوختگی میتونه تجربه ناخوشایندی از مسافرت تو ذهن شما جا بزاره. خشک شدن آب پوشت و سوختن پوست و تغییر رنگ اون از جمله صدماتیه که آفتاب به پوست میزنه. در درجه اول نباید بزارین آب بدنتون خشک بشه و اگه میتونین از کلاهی استفاده بکنین تا از پوستتون مراقبت کنه.

خودتون رو واکسینه کنین

واکسیناسیون یکی از رایج ترین کارهایی هست که مخصوصا تو سفرهای خارجی انجام میشه. پیشگری همیشه از درمان بهتره. و هیچ چیز بهتر از این نیست که خودتون رو درابر بیماریا واکسینه کنین. تمام واکسیناسیون ها هم در هر سفری مورد نیاز نیست، بسته به شرایط و بیماری های غالب اون کشور قبل از سفر نوع واکسن مشخص میشه.