به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

محصول جدید رانیران

b  11r

شرکت رانیران شرکت موفق درساخت اتوبوس های بین شهری بوده هست تا به حال واتوبوس های با کیفیت ودارای امکانات رفاهی خوب برای مسافر وهم چنین راننده تولید می کند بعد فروش خوب بی9 درکلاس وی ای پی به فکرتولید بی11ای شیفت شده است و بعد از تحقیق وتست درمورد این اتوبوس هست که به زودى براى رقابت با مان نسل جدید و بنز تراوگو و اویکو مگلسى و اسکانیا به بازار عرضه خواهد شد نکته جالب اینجاست این اتوبوس هنوز به اروپاه راه پیدا نکرده و اولین بار هست که یک شرکت اروپایى این چنین محصولى رو براى بازار خاورمیانه یا ایران مد نظر گرفته و به قول معروف بازار اتوبوس هاى مجلل و وى اى پى رو شرکت ولو با درنظرداشتن این محصول براى ایران در نظر گرفته است . این مدل اتوبوس براى کشورهایى مثل امریکا و برزیل و کلمبیا و…ساخته میشود و هنوز به اروپا نیامده در راه ورود به بازار ایران هست. شنیدنى ها حاکى از ان هست که فعلا یکدستگاه به صورت ازمایشى توسط شرکت رانیران وارد شده و در حال گذراندن مراحل ازمایشى و تایید ورود به جاده هاى ایران هست

گفت وگو با زنی از جنس جاده ها

گفت وگو با زنی از جنس جاده ها

فاطمه زمانی معتقد بود رانندگی در جاده ها خواسته ی کودکی اش بوده است و اکنون توانسته با همت خود ، حمایت خانواده و از جمله همسرش به آرزویش برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  ” زنان کویر” رانندگی در جاده ها جزء کارهای سختی است که بخاطر جنس کاری اش اکثرا شاهد هستیم این کار توسط مردان صورت می گیرد در این میان اگر بانویی را ببینیم که به این کار مشغول است شاید کمی تعجب کنیم ؛ هر چند که در سالهای اخیر حضور زنان در میان کارهای مردانه و انجام این کار ها کمی پذیرفته تر شده است؛ اما در نهایت به این جمله می رسیم که باورها و عقیده های آدمی می تواند فرد را به آنچه که می خواهد برساند و در این میان اعتماد به خداوند و اعتماد به نفس به عنوان موتور تحرک برای رسیدن به خواسته ها است.

گاهی زنانی در جامعه خاص ظاهر می شوند؛ فاطمه زمانی زنی از جنس جاده ها است وی متولد 1347 و از اهالی زرند است.

برای من که اولین بار با چنین بانویی روبرو شدم جذاب و گیرا بود؛ زنی که معتقد بود رانندگی در جاده ها خواسته ی کودکی اش بوده است و اکنون توانسته با همت و حمایت خانواده و از جمله همسرش به آرزویش برسد.


فاطمه زمانی راننده

فاطمه همسری دارد که بارها و بارها در این گفت و گو  او را می ستاید؛ مردی که نه تنها برای حفظ جان او بلکه برای حفاظت از سایر زنان ، میهن و دین در جنگ حق علیه باطل شتافته است. مردی که تارهای صوتی اش در اثر بمب های شیمیایی دشمن آسیب دیده است و اکنون دیگر توان صحبت کردن ندارد .

 

از فاطمه در رابطه با شوق کودکی اش پرسیدیم و او با همان شوق و ذوق برایمان گفت: علاقه به رانندگی را در همان دوران کودکی در خودم احساس می کردم و برای رسیدن به این علاقه از هیچ کاری دریغ نمی کردم،موتور برادرم را هر بار به شیوه ی خاصی برمی داشتم و در شهر رانندگی می کردم؛ جالب بود که پس از بازگشت کسی مرا توبیخ نمی کرد و صد البته پدر و مادرم وقتی می دیدند که به این کار علاقه مند هستم مرا تشویق می کردند.

فاطمه در ادامه می گوید: بعد از ازدواج هم ماشین نداشتیم و با توجه به علاقه ی خودم از افرادی که ماشین داشتند می پرسیدم ؛ دنده چیست؟دنده یک و دو یعنی چی؟

آنها هم مرا کمک و راهنمایی می کردند. بعد از مدتی بدون گواهینامه ی رانندگی و حتی بدون آموزش و فقط بخاطر شوقی که داشتم با ماشین شوهر خواهر شوهرم رانندگی می کردم و بدون ترس و واهمه به هر کجا که دوست می داشتم می رفتم بعد از چند مدت خودمان پیکان خریدیم و آن وقت بود که احساس کردم دری به سوی آرزوهایم گشوده شد.

از او پرسیدیم اولین ماشینی که سوار شدی و رانندگی کردی چه بود؟ در پاسخ به ما گفت: وانت

 

خانم زمانی از این که چگونه اولین گواهینامه رانندگی اش را گرفته است می گوید: هیچ آموزشی ندیدم اما تنها چیزی که برایم سوال بود پارک دوبل و پل بود که این سوالاتم را از خانمی که مربی یک آموزشگاه بود پرسیدم و بعد در سال 79 با موفقیت اولین امتحان رانندگی ام را پشت سر گذاشتم.

 

فاطمه زمانی از فعالیت های بعد از گرفتن گواهینامه اش این چنین می گوید:سال های زیادی سرویس مدرسه بودم ، بعد از آن در سال 87 به تاسیس آژانس بانوان اقدام کردم اما احساس می کردم که این کارها پاسخ گوی نیاز درونی من نیست به خاطر همین آژانس را فروختم و برای گرفتن گواهینامه ی پایه یک به تلاش و تکاپو افتادم.

فاطمه در حالی که می خندید و شوق یک پیروزی بزرگ را در چشمانش می دیدی در ادامه چنین گفت:

5 فرزند دارم، سه دختر و دو پسر؛ وقتی موضوع گرفتن گواهینامه ی پایه یک را با همسرم در میان گذاشتم او در حالی که می دانست اداره کردن خانه وقتم را می گیرد با ناباوری گفت : اگر موفق شوی ماشین مورد نیازت را تهیه خواهم کرد.

چون مدرک تحصیلی ام ابتدایی بود پس به دنبال تحصیل رفتم و موفق شدم سیکل بگیرم ؛ یازده مرتبه امتحان تپه دادم اما بالاخره موفق شدم…

هر چند که همسرم بعد ها به عهد خود وفاداری کرد و در تلاش بود که برایم ماشینی تهیه کند اما من از او چیزی نخواستم .

از فاطمه خواستیم که برایمان یک خاطره بگوید؛

خاطره ام بیشتر پند اموز است تا جالب؛ از آنجا که یازده بار امتحان دادم در یکی از دفعات شب قبل ؛ مادرم بخاطر موضوعی از من دلخور شد. صبح روز امتحان به یکی از نزدیکانم گفتم امروز هم قبول نمی شوم چون مادرم از من رنجور است. این را گفتم تا پندی باشد برای جوانها تا هیچ وقت مادر خود را رنجور نکنند.

خانم زمانی اولین سفرش را با ماشین اتوبوس به رفسنجان دانست و گفت: بعد از آن در جاده های مشهد و گناوه رانندگی کردم.

از او پرسیدیم دیدگاه مسافرینی که سوار ماشین شما می شدند یا شما را پشت ماشین میدیدند چه بود؟ ذوق زده می شدند و با هیجان می گفت وای خانم…

جالب است بدانید در مسیر رفسنجان چون دو نفر خانم بودیم زمانی که در میان راه توقف می کردیم همه با تعجب ما نگاه می کردنند.

نظر همکاران آقایی که شما را می بینند چیست؟ خیلی تشویق می کنند، اما بعضی از جوان ترها می گویند چرا رفتی پایه 1 گرفتی و من هم در جواب آن ها میگویم هم خودم هم همسرم راضی به این کار بوده ایم و به این کار علاقه زیادی دارم.

فاطمه در حالی که گرفتن مدرک پایه یک را از مدرک دیپلم خیلی بالاتر می داند و از علاقه اش به رانندگی در جاده ها می گوید برایمان گفت: شهرداری از من خواست تا برای آنها رانندگی کنم اما به دلیل شلوغی در شهر از این امر امتناع کردم.

فرزندانتان در مورد کارتون چه نظری دارند؟ دخترانم و همسرانشان همیشه مرا تشویقم می کنند علاوه بر آن همسرم مشوق اصلی من در این کار بوده است.

در حالیکه از فاطمه زمانی خداحافظی می کردم و برایش آرزوی موفقیت داشتم این جمله به ذهنم رسید: “نه هر مردی از هر زنی فزونتر و نه هر زنی از هر مردی فروتر  است”.

بررسی اتوبوس ولوو بی9 ار درکلاس وی ای پی vip



بررسی اتوبوس ولوو بی9 ار درکلاس وی ای پی تقدیم به عاشقان اتوبوس به


 خصوص دوست داران ولوو بی9



شرکت اتوبوس سازی رانیران جز شرکتهای موفق وقدرتمندکشورمان درساخت اتوبوس


  

 های بین شهری است واغلب ما بااین اتوبوس های ولوو مسافرت های مختلفی داشتیم


  ولوو بی9 جدیدترین مدلهای شرکت رانیران از سال 88 به بعدبوده است ووازفروش


  بی9 سود خوبی را بدست آورده است با جلوی این مدل اتوبوس یک برآمدگی  دارد


 درقسمت سپر اتوبوس وباعث منحصر به فرد شدن این نوع تیپ شده است شیشه جلو


 یک نواخت وقشنگ این مدل هم چنین سایز مناسب وقشنگ ایینه های جلو اتوبوس


 باعث جذابیت خاصی درایان نوع تیپ است ودرقسمت عقب اتوبوس اگر ازبالا به پایین


 اتوبوس نگاه کنیم اولین چیزی که به چشم میخورد ومنحصر به فرد رانیران است دارا


 بودن بال اتوبوس است چراغ های خوشکل و خطی زیر بال سپس به چشم میخورد


 شیشه عقب اتوبوس درحد استاندارد وخوشکل است سپس کمی پایین ترنگاه کنیم آرم


 ولوو وشرکت رانیران برانداز میشودابعاد درموتور خوشکل وقشنگ این اتوبوس خالی


 ازجذابیت نیست چراغ های عقب  خوشکل وخوش طرح اتوبوس که به صورت یک


 نواخت است وکمی پایین تر سپر عقب با طراحی ارگومانی قشنگ خالی از لطف نیست


 که باعث تکمیل شدن قسمت عقب اتوبوس شده است اگر از نمای بغل به این اتوبوس


 نگاه کنیم از سمت راننده حذف درب راننده به چشم میخوردشیشه وطراحی قشنگ


 شیشه بغل راننده که به صورت برقی بالا وپایین میشود وباعث راحتی راننده میشود




 وشیشه بالا راننده که به صورت خیلی بزرگ قرارنگرفته است باعث جذابیت


 بیشترمیشود بقیه شیشهای اتوبوس از شش تیکه است ودرقسمت شیشه جلو یک انها به


 پایین دارد که ازحالت یک نواختی از عقب به جلو را دراورده است  درقسمت بالای


 لاستیک ماشین جعبه کوچک وخوش فرم به چشم میخورد درقسمت جعبه کوچک جلو


 اتوبوس درب باک گازوییل به چشم میخورد واگرموقع گازوییل زدن متوجه پرشدن


 باک نباشیم باعث سریرز شدن گازوییل برروی لاستیک جلو و اطراف وپایین با ک


 میشود ازنمای بغل شاگرد اتوبوس به این اتوبوس نگاه بیندازیم درب عقب اتوبوس به


 صورت یک نواخت وخالی از طرح با جذابیت خاص به چشم میخورد امادرب قسمت


 جلواتوبوس دارای خط جذاب رو پایین است وبا باز شدن درب جلو اولین چیزی که به


 چشم میخورد خطهای زرد رنگ وخوشکل برروی راه پله وهم چنین چراغ های


 خوشکل


 رکاب راه پله خودنمایی درشب میکندوسپس داشبورد خوشکل ومنحصر به فرد


 اتوبوس




 خالی از قشنگی نیست درقسمت بالای سر مسافردارای چراغ های خوب برای مطالعه


 در شب برای هرمسافر رافراهم میکند وهم چنین کانال کولر که قابل تنظیم براساس


 صندلی مسافر هست صندلی اتوبوس ولووبی9جز موفقترین وراحت ترین صندلی ها


 است و هم چنین درنظر سنجی وبلاگ همسفر جاده جز راحتترین صندلی ها در مدل


 وی ای پی شناخته شده است بادارا بودن زیر پایی به خصوص پشت گردنی مناسب


 راحتی خاصی را به مسافر القا میکند اگرماشین دار خوش سلیقه باشد رنگ صندلی


 وپرده وسقف اتوبوس را یک رنگ میتوان سفارش داد وباگذاشتن کف پوش رنگ دیگر


ر قسمتهای داخال سالن قشنگی و یکنواختی وراحتی خاصی را به مسافر القا میکند کولر


 اتوبوس بی 9دارای سیستم سرمایشی قوی درمناطق مختلف کشورعزیزمان جواب


 داده است وسرمای خاصی راداخل سالن فراهم میکند وهم چنین مانیتیورهای درابعاد


 مناسب باعث راحت دیدن مسافر درزمان پخش فیلم میشود واگربه خواهیم درمورد


 موتور وگیبربکس این اتوبوس صحبت کنیم به طور خلاصه میتوان گفت گیربکس ای


 شیفت وقدرتمند اتوبوس به صورت تمام اتوماتیک باعث صدای دلنشین یک نواخت


 درانتهای اتوبوس به گوش میرسدوهم چنین موتوراین اتوبوس بادارابودن380اسب


 بخار برای اتوبوس 380 اسب بخار خوب است اتوبوس جمعا 18تن است بااین حال


 تریلی هم 380اسب بخار داریم وبرای اتوبوس کافی است وگیربکس پرقدرتمند این


 اتوبوس توان موتورراهم بالاتر میبرد سیستم تعلیق راحت والکترونیکی وبادارا بودن


 موج گیر درقسمت سیتم تعلیق باعث راحتی بیشتر و کمتر کج شدن اتوبوس در پیچ ها


 میشود وراننده حس بهتری را پیدا میکند وهم چنین باعث تعادل بهتر برای راننده


 ودرزمان رانندگی رافراهم میکند سیستم دنده اتوبوس به صورت یک جعبه دنده کنار


 صندلی راننده تعبیه شده است وهم چنین فرمان خوش دست ونرم راحت رانندگی باعث


 هندلیگ راحتی در زمان میشود اما این نوع تیپ اتوبوس ولوورانیران جز محصولات


 پر خرج است نسبت به رقبای خود ودلیل ان هم این است تجهیزات بیشتر ومدرن تری


 را نسبت به رقبا خود داردمثلا سیستم ترمز بیشتر گیربکس هوشمند موتور مدرن که


 طراحی ان ازتکنولوژی خوبی برخوردار است وباعث کم تر شدن سوخت ماشین


 میشود


نتیجه گیری ولوو بی9:



اتوبوس ولوو بی 9 برای مسافر حس قشنگ وراحتی را دارد وخاطره قشنگی را در


 ذهن مسافر به جا میگذارد اما پر خرج بودن محصول باتوجه به امکانات بیشتر قابل


 قبول است ولوو بی 9 دربین رانندگان مسافران طرفدارهای خاص خودش را دارد و


 در طراحی وساخت این اتوبوس بیشترین دقت را به عمل امده است

 

 


سیستم تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق جلو - میل موج گیر دراتوبوس ولوو بی9؟

سیستم تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی دراتوبوس ولوو بی9؟


در سیستم تعلیق بادی ، به جای فنر لول از فنر های بادی استفاده می شود (شکل 1 ).

شکل 1- سیستم تعلیق بادی

شکل 1 - سیستم تعلیق بادی (برای نمایش در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)

این سیستم ثابت فنر را کنترل می کند و کنترل خودکار ارتفاع خودرو را به عهده دارد فنرهای بادی عقب ، بادی جلو بخشی از مجموعه کمک جلو هستند این کمک های بادی (شکل 2 )  بین اتاق خودرو و سگدست فرمان نصب می شوند.- یک مپرسور برقی هوای فشرده لازم برای کار کردن این سیستم را تامین می کند (شکل 1 ) هوا خشک کنی که روی کمپرسور نصب شده است، رطوبت هوا را می گیرد . در نتیجه آب- که
می تواند به سیستم صدمه بزند – وارد آن نمی شود.

 

 

شکل 2 - ساختمان یک کمک فنر بادی ف سلنوئید و حسگر ارتفاع داخلی

هوای فشرده با لوله از هوا خشک کن به هر یک از فنر های بادی می رسد. روی هر فنر سولنوئیدی نصب شده که باز و بسته می شود و فشار و حجم هوای داخل فنر را کنترل می کند . خاموش و روشن کردن کمپرسور و قطع ووصل سولنوئیدها به عهده مدول کنترل الکترونیکی است . این سیستم سه حسگر ازتفاع دارد . اینها حسگرهای مغناطیسی اند که در کمک فنرهای بادی جلو (شکل 3) و در کمک فنر عقب، سمت راست، قرار دارند(شکل 4 ) وقتی بار وارد بر اتاق افزایش می یابد، اتاق پایین می آید حسگرهای ارتفاع با فرستادن سیگنال به مدول کنترل وضعیت جدید اتاق را به آن اطلاع می دهند . مدول کنترل کمپرسور باد را به کار می اندزد و شیرهای سولنوئیدی فنرهای بادی را باز می کند فشار هوا در فنرها افزایش می یابد و فنرها اتاق را به ارتفاع اولیه خود باز می گردانند . سپس مدول کنترل کمپرسور باد را خاموش می کند و شیرهای سولنوئیدی را می بندد. - وقتی بار اتاق کاهش می یابد ، اتاق بالا می رود. در این هنگام حسگرهای ارتفاع به مدول کنترل الکترونیکی سیگنال می دهند .

 

شکل 3 - ساختمان یک کمک فنر تنطیم پذیر الکترونیکی

شکل 3 - ساختمان یک کمک فنر تنطیم پذیر الکترونیکی

 

 

شکل 4 - کمک فنر بادی

شکل 4 - کمک فنر بادی

این مدول شیرهای سولنوئیدی را باز می کند تا مقداری از هوای فنر ها خارجشود. وقتی اتاق به ارتفاع اولیه خود بازگشت، با فرمان مدول کنترل الکترونیکی، شیرهای سولنوئیدی بسته می شوند.


سیستم تعلیق جلو

 

سیستم
تعلیق جلو چهار وظیفه دارد.

1.
نگهداری وزن قسمت جلوی خودرو

2. جذب
ضربه های دست انداز و جلوگیری از انتقال این ضربه ها به سرنشینان و بار .

3.
تأمین کنترل فرمان و میزانی چرخ

4.
تأمین کنترل فرمان در حین ترمز گیری شدید .

در
سیستم تعلیق جلو از هر چهار نوع فنر – شمش، لول ، موج گیر و بادی – استفاده می
شود.

در شکل
1 یک سیستم تعلیق جلو و فرمان متداول نشان
داده شده است . برای فرمان گیری ، هر توپی چرخ جلو روی میل سگدستی نصب می
شود که بخشی از سگدست فرمان است . توپی چرخ حاوی بلبرینگ هایی است که میل سگدست از
میان آنها می گذرد . میل سگدست محوری کوتاه ، مخروطی و ساکن است. این محور چرخ را
از طریق بلبرینگ های چرخ و توپی چرخان نگه می دارد. بلبرینگهای چرخ که گاهی از نوع
ساچمه غلتکی اند، اصطکاک را به حداقل کاهش می دهند و در عین حال امکان چرخیدن را
برای توپی و چرخ فراهم می کنند.- سگدست فرمان به طبق پایین تکیه دارد که بر سر
خارجی آن سیبکی نصب شده است در بعضی از سیستمهای تعلیق جلو، سگدست فرمان به طبقهای
بالا و پایین سیبک دار تکیه دارد (شکل 2 )- فلکه فرمان به جعبه فرمان متصل می شود (شکل 1 )
وقتی راننده فرمان را می چرخاند، جعبه فرمان میله بندی فرمان را به حرکت در می
آورد سپس میل تعادلها بازوهای سگدست فرمان را به حرکت در می آورند، با حرکت این
بازوها سگدستها و چرخها به طرف داخل و خارج می چرخند تا خودرو را در جهت مورد نظر
راننده هدایت کنند. بسیاری از سیستمهای تعلیقجلو یک میل موج گیر جلو هم دارند که
به کاهش غلتش اتاق خودرو در هنگام پیچیدن کمک می کند.

سیبک

سیبک
(شکل 2 ) یک مفصل کاسه – ساچمه ای انعطاف پذیر است که در سرهای خارجی طبق ها نصب
می شود . سیبک مفصلی لولایی است که سگدست فرمان را به طبقها متصل می کند ؛ طبقها
فقط می توانند بلال و پایین بروند، این آرایس به سگدست فرمان و چرخها امکان می دهد
که به طرف داخل و خارج بچرخند و خودرو را هدایت کنند . در شکل 2  یک سیستم تعلیق جلو با طبق های بالا و پایین و
سیبکهای بالاو پایین نشان داده شده است.

در
سیستمهای تعلیق کمک – فنر فقط از یک سیبک استفاده می شود(شکل 1 ) این سیبک در سر
خارجی هر یک از طبقهای پایین نصب شده است . سیبک اساسا پیچ مخصوصی است که یک سر آن
کروی و سر دیگر آن رزوه دار است. سر کروی یا ساچمه در یک کاسه فولادی می نشیند و
بین این دو یک بوش پلاستیکی یا یک بوش آهنی خودرو غنکار قرار دارد. بعضی از سیبکها
فنری دارند که نیرویی به ساچمه وارد می کند تا خلاصی آن را بگیرد سیبک به وسیله یک
گردگیر لاستیکی درزبندی میشود؛ این گردگیر مانع نفوذ گرد و غبار و آب به سیبک می
شود و گریس را داخل سیبک نگه می دارد . بسیاری از سیبکها را می توان از طریق گریس
خور یا درپوش روغنکاری کرد .

 

 شکل 1 – سیستم متداول تعلیق جلو و فرمان با کمک-فنر و جعبه فرمان هیدرولیکی اره ای

شکل 1 – سیستم متداول تعلیق جلو و فرمان با کمک-فنر و جعبه فرمان هیدرولیکی اره ای

 

 شکل 2 – سیبک ؛ در شکل نحوه اتصال سگدست فرمان به طبق پایین از طریق سیبک و نحوه قرائت سایش نمای تعبیه شده در سیبک نشان داده شده است.

شکل 2 – سیبک ؛ در شکل نحوه اتصال سگدست فرمان به طبق پایین از طریق سیبک و نحوه قرائت سایش نمای تعبیه شده در سیبک نشان داده شده است.

 

میل
موجگیر

 

میل
موج گیر به کنترل غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن یا رانندگی روی سطوح
ناهموار کمک می کند. میل موج گیر جلو (شکلهای 1 و 3 ) نوعی فنر موج گیر است. این
میل موج گیر معمولا بین دو طبق پایین نصب می شود. وقتی خودرو پیچی را طی می کند،
اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود. در نتیجه این تمایل، طبقهای پایین در جهت
مخالف حرکت می کنند و میل موج گیر را می پیچانند اما میل موج گیر در برابر پیچش
مقاومت می کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می شود، در
نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود یا غلتش پیدا می کند .

 

 شکل 3 – جلو بندی با فنر لول که در آن از طبق های بالا و پایین با طول های نا مساوی استفاده شده است . میل موج گیر به کنترل غلطش اتاق در هنگام پیچیدن خودرو یا پیمودن راه های نا هموار کمک می کند.

شکل 3 – جلو بندی با فنر لول که در آن از طبق های بالا و پایین با طول های نا مساوی استفاده شده است . میل موج گیر به کنترل غلطش اتاق در هنگام پیچیدن خودرو یا پیمودن راه های نا هموار کمک می کند.

 

 

وقتی
یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیر عمل می کند
وقتی خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم حرکت می کند، وجود میل موج گیر هیچ
اثری ندارد بسیاری از سیستمهای تعلیق عقب یک میل موجگیر عقب دارند (شکل 4 ) طرز
کار این میل موجگیر مانند میل موجگیر جلو است.

 

 

شکل 4 – فنر شمش عرضی که سیستم تعلیق عقب مستقل را امکان پذیر می کند.

شکل 4 – فنر شمش عرضی که سیستم تعلیق عقب مستقل را امکان پذیر می کند.

 

سیستم تعلیق جناغی دوبل دراسکانیادرسا


سیستم تعلیق جناغی دوبل دراسکانیادرسا

سیستم تعلیق جناغی دوبل

 سیستم تعلیق خودرو هر چند به دلیل محل قرارگیری، کمتر به چشم می‌آید اما نقش بسیار مهمی در کارکرد خودرو دارد و به همین دلیل خودروسازان همواره تلاش می‌کنند توانمندی‌های این سیستم را ارتقاء دهند.

سیستم‌های تعلیق در بیش از یک قرنی که از اختراع خودرو می‌گذرد در انواع مختلفی توسعه پیدا کرده‌اند و همین مسئله باعث شده پرداختن به همه آن‌ها نیازمند فضای زیادی باشد که عملاً ناممکن است. به همین دلیل از این پس به صورت متناوب، در هر شماره مباحث مختلف مرتبط با سیستم تعلیق خودرو را مرور می‌کنیم. برای شروع، به سراغ سیستم تعلیق جناغی دوبل می‌رویم که هر چند سادگی سیستم تعلیق مک‌فرسون را ندارد، اما می‌تواند قابلیت کنترل و آسایش بیشتری ایجاد کند و به همین دلیل امروزه خودروسازان در بسیاری از محصولات لوکس و متوسط خود از این سیستم استفاده می‌کنند. این سیستم تعلیق گاهی با نام‌های دیگری نیز نامیده می‌شود که احتمالاً بارها در مقالات مختلف آن‌ها را شنیده‌اید هر چند در نهایت آن‌گونه که در ادامه خواهیم دید همه آن‌ها از زیرمجموعه‌های سیستم تعلیق جناغی دوبل هستند.
* * *
سیستم تعلیق خودرو هر چند معمولاً به چشم نمی‌آید اما شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو باشد چرا که تایر (به عنوان تنها بخش در تماس با زمین) بر روی این بخش «معلق» است و عملاً سیستم تعلیق وظیفه نگهداری مجموعه تایر و محور چرخ‌ها را بر عهده دارد. شاید در نگاه اول، اتصال مجموعه محور به خودرو به وسیله سیستم تعلیق ساده به نظر برسد اما در اصل این سیستم در طی دوران حیات صنعت خودرو پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده و خودروسازان در مسیر افزایش راحتی و ارتقاء هندلینگ خودرو، روش‌های جدید را برای این اتصال توسعه داده‌اند که یکی از مؤثرترین آن‌ها سیستم تعلیق جناغی دوبل استاین سیستم همان‌گونه که از نام آن پیدا است، از دو بخش جناغی‌شکل تشکیل شده که مجموعه کاسه چرخ و در نتیجه تایر را بر روی خود نگه می‌دارند. این دو بخش جناغی‌شکل (که معمولاً به دلیل شکل خاصشان از آن‌ها با عنوان بازوهای A‌شکل یا A-arm یاد می‌شود) از نقطه بالایی یا رأس جناغ به سمت چرخ متصل‌اند و از دو انتهای خود به وسیله مفصل‌هایی به شاسی خودرو وصل می‌شوند. به این ترتیب در سیستم جناغی دوبل، هر چرخ از چهار نقطه با شاسی خودرو در ارتباط است ضمن آنکه کاسه چرخ هم از دو بخش بالایی و پایینی به این سیستم متصل است. این سیستم گاهی با نام double A-arms یا بازوهای دوبل A‌شکل هم نامیده می‌شود. علت تاکید بر کلمه دوبل در این نام‌گذاری آن است که در برخی دیگر از سیستم‌های تعلیق (همچون مک‌فرسون) گاهی یکی از این بازوها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برتری مهم سیستم جناغی دوبل، استفاده از توان همزمان هر دو بازو است.یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم جناغی دوبل در ساختار ویژه آن نهفته است که این سیستم را از تعلیق مک‌فرسون متمایز (و برتر) می‌کندبرای این برتری ابتدا یک بار دیگر نگاه دقیق‌تری به ساختار این سیستم بیندازید. در این سیستم همان‌گونه که پیش از این گفتیم، کاسه چرخ از بالا و پایین خود به رأس‌های دو بازو متصل است و می‌تواند بر روی اتصالات خود بازی کند. حال تصور کنید به دلیل برخورد با یک برآمدگی بر روی سطح زمین، محور چرخ باید بالا بیاید. در این حالت دو بازو به صورت موازی حرکت می‌کنند و به دلیل اتصال آن‌ها به کاسه چرخ، تایر نیز دقیقاً به موازات محور اولیه خود حرکت می‌کند. به این ترتیب، چرخ در این سیستم در بالاتری و پایین‌ترین وضعیت می‌تواند زاویه اولیه خود با محور عمودی را حفظ کند و این مسئله یک مزیت بزرگ برای این سیستم به شمار می‌رود. زاویه چرخ نسبت به محور عمودی که زاویه کمبر نامیده می‌شود، نقش مهمی در حفظ تعادل خودرو دارد و در تعلیق جناغی دوبل، با تغییر ارتفاع سیستم تعلیق که می‌تواند در اثر برخورد با موانع و یا فشار ناشی از پیچیدن باشد، زاویه کمبر که معمولاً منفی تنظیم می‌شود (به معنی آن که بالای چرخ اندکی به سمت بدنه متمایل است و پایین چرخ اندکی به سمت بیرون خودرو) بر هم نمی‌خورد و یا حتی منفی‌تر می‌شود در حالی که در سیستم مک‌فرسون در نوسانات بالا، زاویه کمبر به سمت مثبت میل پیدا می‌کند. بازوهای بالایی و پایینی طول تقریباً برابری با یکدیگر دارند اما معمولاً برای ایجاد زاویه کمبر منفی در چرخ‌ها، طول بازوی بالایی اندکی کمتر از بازوی پایینی در نظر گرفته می‌شود.انواع سیستم تعلیق جناغی دوبل
هر چند اصول کلی سیستم تعلیق جناغی دوبل، همان‌گونه که در بالا به آن اشاره شد بر اساس وجود دو بازو در بالا و پایین چرخ است، اما این سیستم در شکل‌های مختلفی در خودروها دیده می‌شود. عمومی‌ترین وضعیت که تقریباً در بیشتر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه ایی است که فنر و کمک فنرها از میان بازوی بالایی عبور می‌کند. در این وضعیت مجموعه فنر و کمک فنر که به صورت یکپارچه است، از میان بازوی بالایی عبور می‌کند و در ادامه بر روی بازوی پایینی قرار می‌گیرد. به دلیل آنکه در این ساختار، بخش عمده‌ای از فشار خودرو بر روی بازوی پایینی است، این بازو باید مستحکم‌تر از بازوی بالایی باشد و به همین دلیل معمولاً به صورت یکپارچه ساخته می‌شود. مهم‌ترین مزیت این ساختار، فضای کمتری است که اشغال می‌کند. یکی دیگر از ساختارهای سیستم تعلیق جناغی دوبل که البته عمومیت بسیار کمی دارد، ساختاری است که در آن مجموعه فنر و کمک فنر بر روی بازوی بالا قرار می‌گیرد و به این ترتیب این بازو وظیفه اصلی تحمل باز خودرو را بر عهده دارد و بازوی پایینی تنها نقش تثبیت‌کننده کاسه چرخ را انجام می‌دهدمهم‌ترین مشکل در این ساختار، فضای زیادی است که اشغال می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان از آن در بسیاری از خودروها استفاده کرد. در بعضی از خودروها و به ویژه انواع اسپرت در گذشته، ساختار دیگری نیز عمومیت داشت که در آن فنر و کمک فنر، در فضای بین دو بازو بر روی بدنه خودرو نصب می‌شدند به همین دلیل با زاویه‌ای رو به بیرون، قرار می‌گرفتند. مهم‌ترین مزیت این ساختار اشغال کمترین میزان فضا است هرچند در خودروهای سواری این مسئله آنقدر حاد نیست و به همین دلیل کمتر از این ساختار استفاده می‌شود.

 


دوربین اتوبوسی 2

سلام خدمت دوستان وعاشقان اتوبوس این عکسها تقدیم به عاشقان اتوبوس

دوربین اتوبوسی شماره 1گذاشتم دوستان درقسمت نظرات کوتاهی کردند وحمایت از وبلاگ خودشان انچنانی نکردند وبلاگ همسفرجاده برای عاشقان اتوبوس زحمت میکشد وبرای جبران زحمت حمایت رافراموش نکنید
















سیستم تنظیم ارتفاع هیدروپنوماتیک ؟




 


آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک:

 

درخودرو دیگراز سیستم فنربندی ساده استفاده نشده است بلکه بر عکس تمام خودروهای دیگر ازیک فنر بندی نوع هیدروپنوماتیک استفاده شده است در این نوع فنر بندی دیگر ازهیچ فنری استفاده نشده است وبجای فنر از یک گوی هیدروپنوماتیکی استفاده شده است،منظور ازاینکه می گوییم هیدروپنوماتیکی این است که این گوی از دو قسمت تشکیل شده است که بوسیله یک دیافراگم از یکدیگر جدا شده است ،که قسمت بالای دیافراگم از گاز نیتروژن پرشده است وقسمت زیردیافراگم ازروغن LHM  پرشده است که این به معنای ماده معدنی طبیعی است،وطرز کار آن بدین صورت می باشد که هنگامی که چرخها برروی یک دست انداز قرار می گیرند میله ای که یک سرآن متصل به زیر دیافراگم است وسردیگرآن به شاسی متصل می باشد ،فشرده می شود وباعث می شود که روغن LHM  زیر دیافراگم فشرده شود وبه دیافراگم فشاربیاورد وهنگامی که این اتفاق افتاد فشاردیافراگم باعث می شود که گاز نیتروژن فوقانی نیز متراکم شده وضربه رادرخود حبس کند واز رساندن ضربه به سرنشینان جلوگیری شود. 

 

تصحیح کنندهءارتفاع(شیر هیدرولیکی)

 

حال بعد ازاینکه با گوی  کمی آشنا شدیم  به قسمتهای مختلف این سیستم تعلیق می پردازیم که یکی از این قسمتها تصحیح کننده ارتفاع می باشد. چنانچه بخواهیم ارتفاع خودرو پس ازقراردادن باربرروی آن ثابت باقی بماند می بایست مقداری روغن اضافی با فشاربالابه سیستم تزریق گردد.بنابراین با کم وزیاد کردن روغن سیستم می توان ارتفاع خودرو را در حد مطلوب نگه داشت. تا بدین ترتیب چیزهای لازم مورد رانندگی تامین شود. قسمتی که این وظیفه رادرخودروبه عهده دارد تصحیح کنندهء ارتفاع در خودرونامیده میشود.

 

 

اهرم تنظیم کننده دستی ارتفاع:

 

سیستم تعلیق دارای یک اهرم یا تنظیم کنندهء دستی ارتفاع بوده که بوسیلهءآن می توان ارتفاع خودرو را تغییر داده وآن را در حد بالایی ودرحد پایینی جابجا کنیم که حد با لایی برای تعویض چرخ وحد پایینی برای تعمیرات سیستم می باشد.

 

پمپ

 

روغن از مخزن توسط یک پمپ که توسط موتوربه گردش درمی آید به انبارهء اصلی ارسال می شود. انبارهء اصلی در حقیقت عبارت است از یک گوی دیگر که با یک تنظیم کنندهء فشار یا رگولاتور وانباره، فشار را تا حد 140 تا 170بار ثابت نگه می دارد.

 

 

 

شیر اطمینان

 

این شیرجزء نهایی قسمتی است که بنام قسمت تامین و حفظ فشار میبا شد.این شیر دووظیفهء عمده دارد. وظیفهء اول آن این است  که  روغن  تحت فشاررا برای  سیستم ترمزو تعلیق فراهم کند. وظیفهء دوم آن این است که در صورت  معیوب  شدن یک مدار فشار کافی برای سایر مدارات را حفظ  کند. این شیر اولویت را به سیستمهایی میدهد که ازنظر ایمنی اولویت بیشتری داشته باشد.نظیر سیستم ترمز.چنانچه فشاردر سیستم به80تا100 بار افت کند یک سوئیچ در شیر اطمینان چراغ هشدار دهنده را روشن میکند تا به راننده هشدار دهد که خودرورا متوقف کند.

 

 

 

عملکرد شیر اطمینان:

 

همانطورکه بیان شد شیراطمینان درهنگام اتلاف شدید فشار روغن اولویت رابه مدارترمزجلوداده ودرهمان حال دو مدارترمز جلو وعقب راازیکدیگرمجزامی کند. روغن تحت فشاراز قسمت نشان داده شده درشکل  وارد شیرشیر اطمینان شده وبه مدارترمزجلو می رود.وازدریچه های باقی مانده یکی به تعلیق جلو ویکی به تعلیق عقب و یکی به مخزن که دراین مدار بصورت بازگشت نشتی است مرتبط می باشد. هنگامی که فشاردرمدار پایینترازهشتاد بارباشد تنها مسیردردسترس برای روغن ،حرکت به سمت مدار ترمزجلو خواهدبود وچنانچه فشاربین هشتاد تا صد بار قرار گیرد سوپاپ بر نیروی فنر غلبه کرده وحرکت کرده واجازه می دهد روغن  برهردومدارجلو وعقب جریان یابد.


 

 

 

قسمت تامین وحفظ فشار:

 

تمامی اجزاءدربرگیرنده ازمخزن تا شیر اطمینان  جزعی ازقسمت تامین و حفظ فشار می باشد. ازقسمت تامین وفشار روغنLHM به تصحیح کنندهءهای ارتفاع وسپس به گویهای تعلیق می رود.روغن برگشتی ازگوی های تعلیق از طریق تصحیح  کنندهای ارتفاع واز لوله های مجزا به مخزن باز می گردد. قسمت تامین و حفظ  فشارمستقیما سیستم تعلیق جلو وعقب را تغذیه می کند.

 

شیرکنترل ترمز:

 

سیستم  ترمزدراتومبیل زانتیا ازنوع سیستم  ترمزبا تقویت هیدرولیکی بوده و با سیستم های ترمز بوستری تفاوت دارد.نیروی لازم برای توقف خودرو ازطریق خود سیستم تامین میگردد ونه از ماهیچه های پای راننده هنگامیکه راننده پدال ترمزرا فشار می دهد یک شیر کنترل روغن رابه داخل سیلندرهای ترمزهدایت می کند.این شیرکنترل تقسییم کنندهء ترمز نیز نامیده می شود.

 

 

 

مدارات سیستم:

 

مدار ترمزجلوروغن راازشیراطمینان ومدارترمزعقب روغن راازگوی های تعلیق عقب دریافت می کند. این امر بدین معنا است که هر مدار ترمز بطور مستقل عمل می کند شیر کنترل ترمز همچنین دارای یک خط برگشت به مخزن نیز  می باشد. نکته ء مهم   این است که ازآنجایی که گوی های تعلیق عقب هم مدار ترمز عقب وهم تعلیق عقب را تغزیه می کند.چنانچه بار چرخهای عقب زیادتر شود باعث افزایش فشار هم در مدار تعلیق عقب وهم در مدار ترمز عقب خواهد شد بنابراین حداکثر نیروی ترمزی در چرخهای عقب بستگی مستقیم به میزان بار خواهد داشت. قسمت تامین وحفظ فشار به طورمستقیم تعلیق جلووعقب را تغزیه می کند. شیر کنترل ترمزدارای دومدار می باشد. یک مدارآن فشاررا ازقسمت تامین وحفظ  فشاردریافت کرده وآنرابرای ترمزجلو فراهم می کند. ومدار دیگرمیکند. ومداردیگرفشارمورد نیازراازتعلیق عقب دریافت کرده وترمزهای عقب راتغزیه میکند.

 

 

 

 

 

اصول کارکرد شیرضد نشست:

 

وقتی شیراطمینان باز است روغن تحت فشار برروی سوپاپ فشار آورده و  فشار سوپاپ روی فنرتاثیر گذارده آنرا می فشارد واین عمل موجب باز شدن شیرضد نشست شده وموجب جریان یافتن روغن به تصحیح کننده های ارتفاع شده وازطریق آن به تعلیق ارسال  میشود.روغن همچنین می تواند در جهت عکس واز تعلیق به شیر ضد نشست و تصحیح کننده های ارتفاع جریان یافته وبه مخزن باز گردد. پس از خاموش کردن موتور،فشار خط باقی مانده  ازشیر اطمینان  کاهش یافته،  در عوض فشارتعلیق به اضافهء  فشار فنربه تد ریج  زیاد شده وموجب بسته شدن شیرهای ضد نشست می شود.بنا براین روغن بین شیر ضد  نشست  وتعلیق حبس  شده وموجب ثابت ماندن ارتفاع خودرو می گردد.در هنگام رانندگی فشار خط کاهش می یابدوچنانچه شیر ضد نشست نیز بسته باشد هیچ روغنی از تعلیق عقب برای ترمزهای عقب فراهم نحواهد بود.  برای جلو گیری از این امر یک گوی اضافه در سیستم نصب شده  است این گوی به انبارهء ترمز عقب مرتبط  بوده تا شیر کنترل  ترمز در چنین حا لتی تغزیه شود.

 

 

 

انبارهء ترمزعقب:

 

به منظور رسیدن روغن به ترمزهای عقب درهنگام خرابی شیراطمینان چون شیرضد نشست نیز بسته می شود، ورود روغن به ترمزهای عقب نیز متوقف  می گردد بنابراین  به منظور جلوگیری ازاین مشکل یک گوی دیگربه سیستم اضافه شده است.این گوی به عنوان انبارهء ترمز عقب عمل می کند تا ازآن طریق شیر کنترلی ترمز را تغزیه نماید.

 


 


b7r mkiii

 بی7 تیپ3مدل 95 


گلچین دوربین اتوبوسی

تقدیم به عاشقان اتوبوس ودوست داران وبلاگ همسفرجاده

حمایت شما باعث دلگرمی ماست

منتظر دوربین اتوبوسی بعدی همسفر جاده باشید