به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید
به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

به سایت بزرگ.اتوبوس./همسفرجاده/hamsafarjade/خوش آمدید

bus

رانندگان حرفه ای ؟

مقدمه

بی شک کار و کسب معیشت یکی از محوریترین فعالیت های بشر بوده و در بسیاری از ادیان داشتن شغل محبوب، مقدس و واجب بوده است. یکی از وظایف اصلی هر فرد در جامعه خدمات­ رسانی به سایرین است و این مهم تنها از طریق کاری شرافت مندانه، اصولی و عقلانی امکانپذیر است. اشتغال به کار مناسب علاوه بر کسب معیشت می تواند باعث شکوفایی استعدادهای درونی، رشد عقلانی و کسب سلامتی روحی و جسمی فرد گردد. کار یکی از زیباترین بخش ­های زندگی هر فرد است که می­تواند ضمن ایجاد آرامش درونی و احترام اجتماعی برای تک تک افراد، نیازهای جامعه را برآورده سازد.

میلیون­ ها تن بار و میلیون­ ها نفر مسافر در طول روز توسط رانندگان جابجا می­ شوند. اهمیت این شغل به حدی است که اگر تنها یک روز رانندگان دست از کار بردارند،  مردم دچار مشکلات عدیده­ ای می­شوند. د در هر شرایطی، رانندگان دست از ارائه خدمات به جامعه برنداشته­ اند. مشخص نیست چرا هر اشتباهی که توسط یک راننده حرفه­ ای اتفاق می‏افتد، در چشم مردم بسیار پر رنگ جلوه می­نماید. هر روز در سطح شهر شاهد هستیم که مردم در حال رانندگی به طور عادی حقوق یکدیگر را پایمال می­کنند، به راحتی راه یکدیگر می­گیرند، سبقت غیر مجاز می­گیرند، ورود ممنوع می­روند، بی دلیل بوق می­زنند و در حالی که اصلا ً به طرفین نگاه نمی­کنند و اهمیتی هم نمی­دهند به مسیر خود ادامه می­دهند.

سایرین نیز این رفتارها را به عنوان یک ناهنجاری عمومی پذیرفته­ اند و واکنش جدی از خود نشان نمی­دهند. کافی است که یکی از این خلافها توسط یک راننده حرفه­ ای اتفاق بیفتد، مردم ریشه این رفتار را در بیسوادی، بی فرهنگی، جهالت، خشونت و … تلقی می­کنند  یک راننده ساعتها وروزها رادرجاده دور ازخانواده سپری میکنند دراین قشر به خصوص در نسل جوان تحصیلکرده های دانشگاه وجود دارد دارای مدرک لیسانس .مهندس و.... وقتی بیشتر شهروندان عادی در طول یک یا دو سفر خود در طول روز خواسته یا ناخواسته و به راحتی مرتکب چندین تخلف کوچک و بزرگ می ­شود و علت آن در رفتار سایرین، مشکلات هندسی معابر و تراکم ترافیک جستجو کرده و خود را توجیه می­کنند، طبیعی است که تعداد این تخلفات برای راننده­ای که تمام وقت به این کار اشتغال دارد بیشتر خواهد بود.

 به هیچ وجه قصد توجیه این رفتار رانندگان را نداریم بلکه مدعی آن است نسبت دادن این گونه رفتار به شخصیت و هویت یک راننده حرفه­ای، نه تنها عادلانه و منصفانه نیست، بلکه به صورت طبیعی باعث ایجاد ناهنجاری های در رفتار این قشر از جامعه می­شود که می­تواند عواقب بسیار خطرناکی را در پی داشته باشد. تصور کنید یک دستگاه تریلی با بیشتر از 40 تن وزن و سرعت 100 کیلومتر در ساعت در کنار وسیله نقلیه شخصی با 2 تن وزن که قصد سبقت از تریلی را دارد. به جرأت می‏توان که راننده تریلی بر اساس مهارت و شناختی که از وسیله نقلیه خود و راه دارد­، می­تواند مسبب فاجعه­ ای بزرگ گردد و در هیچ محکمه­ای نیز محکوم نشود.

راننده اتوبوس، مسافران را در مسیرهای داخل شهری، بین شهری و خارج از کشور جابجا می کند. امنیت جاده ها یک بخش مهم دراین کار است زیرا امنیت مسافران بر عهده راننده می باشد.

راننده اتوبوس باید در رانندگی بسیار حرفه ای بوده و گواهینامه رانندگی پایه یک مخصوص اتوبوس داشته باشد. همچنین باید از کلیه قوانین و مقررات رانندگی آگاهی داشته، صبور، با آرامش و مسئولیت پذیر بوده و در صورت لزوم مسافران را به خوبی راهنمایی نماید.

ساعت کاری راننده اتوبوس بسته به نوع کاری که می کند، بسیار متنوع است. رانندگان داخل شهری معمولا به صورت تمام وقت و گاهی شیفتی کار می کنند. رانندگان بین شهری و خارجی نیز در ساعات مختلف روز و به صورت نوبتی رانندگی می کنند. رانندگانی که در ترمینال ها مشغول به کار هستند، تعداد ساعت معینی در هفته را باید کار کنند که شب ها و روز های تعطیل را نیز شامل می شود. در زمان تعطیلات فشار کاری رانندگان زیاد بوده و شاید چندین روز از خانه دور باشند.

شخصیت های مناسب شغل راننده اتوبوس

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شغل رانندگی در جهان

در کشورهای توسعه یافته، شغل رانندگی از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار است و در سطح عمومی جامعه جزو اقشار پر درآمد به حساب می­آید. البته باید گفت در آن کشورها کسب این شغل به راحتی صورت نمی­پذیرد و مستلزم طی دوره­های تخصصی متفاوت است که سالها به طول می­انجامد. فردی که قصد ورود به شغل رانندگی حرفه­ای در کشورهای توسعه یافته را دارد باید از سلامت جسمی و روانی خاصی نیز برخوردار باشد. این فرد لزوماً دارای وسیله نقلیه نبوده و در آینده به استخدام یک شرکت حمل‏ونقل در خواهند آمد و این شرکت است که وظیفه تأمین وسیله نقلیه مناسب، حق­الزحمه و بیمه و سایر حقوق قانونی راننده برای حمل بار یا مسافر را به عهده دارد. این راننده می­تواند پس از طی این دوره­ها به عنوان یک راننده بین­المللی شناخته شده و نسبت به حمل بسیاری از بارها از جمله بارهای خطرناک که از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار هستند، بین کشورهای مختلف اقدام نماید و متناسب با تخصص و تلاش خود حق­الزحمه بالایی نیز دریافت کند. این راننده به عنوان یک متخصص، برای خود آنچنان جایگاه و احترامی قائل است که به هیچ عنوان به خود اجاره نمی­دهد نسبت به شستن، سرویس و تعمیر خودروی خود در کنار جاده اقدام نماید و این دست از کارها را وظیفه شرکت مربوطه می­داند.

یک راننده حرفه­ای، ساعت کار مشخص دارد و شبها را در محلی مناسب استراحت می­کند. همواره مرتب و تمیز بوده و متناسب با تخصص و جایگاه خود، لباس پوشیده و صحبت می­کند و هیچگاه متهم به بی فرهنگی نیست. این راننده در طول مسیر بر اساس یک احترام متقابل با سایر رانندگان برخورد می­نماید و هیچگاه جاده را محلی برای تلافی بی احترامی­های مردم نمی­داند.

0

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد