مقایسه اتوبوس های بین شهری موجود در کشور
با توجه به قیمت بالای بلیط هواپیما در کشور و همچنین تعداد زیاد دانشجویان و سربازان تعداد زیادی از مردم اتوبوس را وسیله ای مناسب برای مسافرت می دانند. از این رو ما در این بخش از وبلاگ اطلاعاتی نسبتأ جامع از اتوبوس های بین شهری موجود در کشور و امکانات رفاهی و کیفیت صندلی های آنها ارایه می کنیم تا در هنگام مسافرت با انتخاب مناسب ترین اتوبوس سفری راحت تر در پیش داشته باشید.


در ابتدا به توضیح چند اصطلاح که بر روی برخی از اتوسوس های بین شهری نوشته می شود می پردازیم:

VIP:

    

همانطورکه می دانید vip به معنی ویژه و سفارشی است همانطور که در مسابقات فوتبال نیز مدیران و مالکان باشکاه های ورزشی روی صندلی های عادی ورزشگاه ها نمی نشینند و برای آنها جایگاه vip در نظر گرفته شده است. در اتوبوسهای vip هم به دلیل وجود صندلی هایی راحت تر و امکانات رفاهی بیشتر این نام را بر روی بدنه آنها می نویسند. در این اتوبوس ها به دلیل وجود صندلی هایی بزرگ تر و راحت تر در سمت راست اتوبوس یعنی جاییکه درهای ورود و خروج اتوبوس قرار دارد تنها یک ردیف صندلی قرار دارد و صندلی ها به صورت تکی هستند. در واقع تفاوت یک اتوبوس VIP با یک اتوبوس عادی فقط مربوط به مسافریت و راحتی آنهاست و برای راننده یک اتوبوس VIP ویک اتوبوس عادی چندان تفاوتی ندارد و این اتوبوس ها از لحاظ موتور و فنی هیچ تفاوتی با سایر اتوبوس ها ندارند. به دلیل وجود صندلی های تک نفره در سمت راست و فاصله بیشتر صندلی ها این اتوبوس ها ظرفیت حمل مسافر کمتری دارند در نتیجه بلیط آنها از سایر اتوبوس ها گران تر است و در واقع هئینه صندلی های کم شده از سایر مسافران گرفته می شود. 

BUGIE: 

                    

این اتوبوس ها دارای یک محور اضافه تر نسبت به سایر اتوسو های هم مدل خود هستند و در اصطلاح به آنها 3 محور می گویند. تفاوت این اتوبوس ها با اتوبوس های عادی بیشتر مربوط به  راننده و مالک اتوبوس است تا مسافرین زیرا اتوبوس کشیده تر است و اغلب ظرفیت حمل 50 مسافر را دارد بر خلاف اتوبوس های عادی که معمولأ 42 نفره هستند. البته نباید فراموش کرد که یک محور اضافه تر در قبال ظرفیت حمل مسافر بیشتر استهلاک بیشتر اتوبوس از جمله هزینه یک جفت لاستیک بیشتر به نسبت اتوبوس های عادی را در پی خواهد داشت. برخلاف اتوبوس های VIP که همه تفاوت آنها با اتوبوس های عادی مربوط به مسافرین می شود در این اتوبوس ها تقریبأ همه تفاوت مربوط به راننره و مالک اتوبوس می شود و نباید فکر کنید که اتوبوس هاس 3 محوره راحت تر و بهتر از سایر اتوبوس ها هستند بلکه آنها به دلیل کشیده تر بودن و داشتن یک محور اضافه تر ظرفیت حمل مسافر بیشتری را دارند.              

 البته چنانچه دقیقأ صندلیه شما روی محور و چرخ عقب اتوبوس قرار گرفته باشد اتوبوس های BUGIE در مقایسه با اتوبوس های عادی نرم تر عمل کرده و ضربه کمتری را به بدن شما وارد می کند ولی سایر مسافرین هیچ تفاوتی بین یک اتوبوس BUGIE  و یک اتوبوس عادی احساس نخواهند کرد.

اکنون به سراغ مدل ها وبرندهای اتوبوس های بین شهری موجود در کشور می رویم. شاید اولین اتوبوسی که پای اتوبوس های جدید و نسل جدید اتوبوس ها را به کشور باز کرد اتوبوس VOLVO بود به طوریکه هنوز هم تعداد زیادی از مردم عادی هنه اتوبوس های بین شهری جدید را به نام ولوو می شناسند.نباید با دیدن آرم یا نام ولوو بر روی یک اتوبوس توقعی یکسان از آن با اتوبوس ولووی دیگر داشته باشید. شما با یک اتوبوس volvo B9R سفری بسیار راحت و با یک اتوبوس volvo B7 شک نکنید که سفری خسته کننده در پیش خواهید داشت.البته اتوبوس های volvo B7 مورد بهینه سازی قرار گرفت و با نام volvo B7R Mk2 یا MK3 عرضه شد که صندلی ها, فضای داخای حتی  داشبورد پیش روی راننده و گشتاور موتور آن بهبود یافته است. بنابراین نباید نسبت به یک اتوبوس volvo B7R MK خیلی بدبین باشید. پس ملاحظه می کنید تنها لضافه شدن یک حرف "R" در انتهای مدل اتوبوس می تواند تفاوتهای زیادی را برای مسافرین و راحتی سفر شما همراه داشته باشد.


اما اگر بخواهیم بر اساس قدرت و توان موتور آنها را طبقه بندب کنیم این رتبه بندی کمی دچار تغییر خواهد شد:


بنابراین اگر قصد سفر در جاده های کوهستانی و دارای گردنه را دارید و نمی خواهید مسافرین سایر اتوبوس ها با سرعت از کنارتان رد شوند این رده بندی را مد نظر داشته باشید ولی اگر زودتر رسیدن خیلی برایتان اهمیتی ندارد و به راحتی سفر بیشتر اهمیت می دهسد همان رتبه بندی قبلی را مد نظر داشته باشید.حال مشخصات کامل اتوبوس های ولوو را به همراه عکس هایی از آنها ارایه می دهیم تا بیشتر با این برند و اتوبوس هاس آن که در ایران توسط شرکت رانیران (RUNIRAN) مونتاژ می شود آشنا شوید و خودتان هم با دیدن فضای داخلی و بیرونی و امکانات رفاهی آنها آنها را مورد مقایسه قرار دهید:

اتوبوس Volvo B12 B TX: 

               

 شاسی :VOLVO  B12B اتاق :R9700  با شیشه های چسبی دو جداره موتور :DH12D  . 6 سیلندر . چهار زمانه دیزل با قدرت 420 اسب بخار (309 کیلو وات)  در 1800 دوردر دقیقه . حداکثر گشتاور 2000 نیوتن متر در 1200 دور در دقیقه . حجم مفید موتور 12 لیتر . مجهز به سیستم های توربو شارژ و اینتر کولر. میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO III . مجهز به ترمز موتور EPG ( اگزوز – پرشر – گاورنر). جعبه دنده :VOLVO G8 – EGS-VR هشت دنده جلو تمام سنکرونیزه . مجهز به سیستم تعویض دنده الکترو پنوماتیک و ترمز تکمیلی ( ریتاردر هیدرولیکی) سیستم ترمز :کارکرد کاملا با هوای فشرده  . دو مدار مجزا جهت محورهای عقب  و جلو دارای سیستم ترمز الکترونیکی EBS  و ضد قفل ABS و ضد لغزش A.S.R دارای دیسک ترمز در چرخهای جلو و عقب با لنت ترمز استاندارد سازگار با محیط زیست سیستم فرمان :هیدرولیک با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در کلیه جهات (اونیورسال) با قفل پنوماتیکسیستم برق :24 ولت (مولتی پلکس در شاسی) شامل دو باطری 12 ولت با ظرفیت 225 × 2 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت  110 × 2 آمپر سیستم تعلیق :دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب . سیستم تنظیم ارتفاع  ECF همراه 8 عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در محور های جلو و عقب با سیستم تعلیق مستقل در محور جلو IFS تایر و رینگ :اندازه لاستیک 1+6 عدد تیوبلس :  5/22 R 80/315 مخزن سوخت :600 لیتر روی اکسل جلو با قابلیت سوخت گیری از هر دو سمت اتوبوس ظرفیت سرنشین :1+1+42 وزن مجاز محور جلو :7500 کیلو گرم وزن مجاز محور عقب :12000 کیلو گرم وزن مجاز کل سرنشین و بار :19000 کیلو گرم فاصله محور چرخ جلو از محور چرخ عقب :6300 میلیمتر ابعاد :طول  12500 ، عرض 2500 و ارتفاع  3800 میلیمترمشخصات رفاهی:عیب یاب کامپیوتری با صفحه نمایشگر روی داشبورد ، کولر ، یخچال ، کابین بهداشتی توالت و دستشوئی ، قهوه جوش ، تابلو مسیر دیجیتالی ، تلویزیون ( 1 عدد) ، (1 عدد) مانیتور LCD ، ویدئو  VCD ،  میکروفن و آمپلی فایر ، پرده برقی جلو ، ساعت و دماسنج و پیام نمای دیجیتالی ، مکانیزم هشدار دهنده هنگام باز  شدن درب جعبه ها ، آینه بغل برقی ، بوق بادی ، پروژکتور مه شکن ، چکش اضطراری داخل اتوبوس ، آنتن مخصوص رادیو و تلویزیون ، بخاری راننده وسیستم گرمائی داخل سالن با قابلیت پخش دما به صورت یکنواخت در کل اطاق اتوبوس ، جعبه کمکهای اولیه ، بلندگوی دستی ، دارای اطاق خواب برای  راننده  در زیر کف اتاق اتوبوس بین محور عقب و درب مسافری مجهز به کولر و بخاری مجزا و رادیو ضبط و آیفون(که البته متاسفانه تعداد زیادی از این امکانات در اختیار مسافرین قرار نمی گیرند.)

اتوبوس volvo B12: 

                               

شاسی :VOLVO B12 موتور:D12C ، شش سیلندر، چهار زمانه دیزل با قدرت 420 اسب بخار ( 309 کیلووات ) در 1900دور در دقیقه، حداکثر گشتاور  1850 نیوتن متر در  1300-1100 دور در دقیقه، حجم مفید موتور 1/12 لیتر، مجهز به سیستمهای توربوشارژ ، اینترکولر، ترمز اگزوز،  VEB  ( ریتاردر  درون موتور ) میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II سیستم برق :24 ولت، شامل 2 عدد باطری 12 ولت با ظرفیت 225×2 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت آمپر 160= 80×2 کلاچ :دیسکی تک صفحه ای مدل KFD 117E جعبه دنده:VOLVO GS-EGS ، 8 دنده جلو ، مجهز به تعویض دنده الکترونیکی سیستم ترمز:کارکرد کاملاً با هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای جلو و عقب و دارای سیستم ضد قفل ABS سیستم فرمان :هیدرولیک و با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو راستا ( تلسکوپی و زاویه ای ) سیستم تعلیق:دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب ، همراه 8 عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در هر محورهای جلو و عقب فاصله دو محور:فاصله مرکز محور چرخ جلو از مرکز محور چرخ عقب 6300 میلیمتر اندازه لاستیک :5/22 R 80/315 اندازه رینگ :5/22×9 مخزن سوخت :400لیتر با قابلیت سوختگیری از هر دو سمت اتوبوس اتاق :N 3000- با شیشه های چسبی دو جداره ابعاد :طول 12 متر، عرض 5/2 متر، ارتفاع70/3 متر ظرفیت سرنشین :1+1+42 وزن مجاز محور جلو:7000 کیلوگرم وزن مجاز محور عقب:12000 کیلوگرم وزن مجاز کل سرنشین و بار:19000 کیلوگرمامکانات رفاهی:کولر ، آبسردکن و یخچال ، کابین بهداشتی توالت و دستشوئی ، قهوه جوش ، تابلوی مسیر دیجیتالی و معمولی ، تلویزیون ( 2عدد ) ، ویدئو ، رادیوپخش ، میکروفن و آمپلی فایر ، پرده برقی ، ساعت دیجیتالی همراه دو دماسنج بیرون و داخل اتوبوس ، مونیتور و ودوربین دنده عقب ، زنگ هشدار دهنده عقب ، مکانیزم هشداردهنده هنگام باز شدن درب جعبه ها ، آینه بغل برقی ، بوق بادی ، پروژکتور مه شکن ، چکش اضطراری داخل اتوبوس ، آنتن مخصوص تلویزیون و رادیو ، بخاری راننده و بخاریهای داخل سالن با قابلیت پخش دما بصورت یکنواخت در کل اتاق اتوبوس ، جعبه کمکهای اولیه و بلندگوی دستی ، اتاق خواب راننده در زیر کف اتوبوس بین محور عقب و درب مسافری عقب

اتوبوس بین شهری VOLVO B9R: 

     

شاسی :VOLVO B9R   موتور :D9B 380 شش سیلندر, چهار زمانه با قدرت 380 اسب بخار در 1900 دور در دقیقه, حداکثر گشتاور 1740 نیوتن متر در 1400 – 1200 دور در دقیقه, حجم مفید موتور 4/9 لیتر و مجهز به سیستم های توربو شارژ و اینتر کولر, میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EUROIII و کنترل سوخت الکترونیکی EMS2, عملکرد پروانه رادیاتور هیدرولیکی با مخزن و خنک کن جداگانه روغن و کنترل الکترونیکی دور فن, قابلیت ترمز موتور   گیربکس :I – SHIFT مدل V2412AT یک گیربکس تمام اتوماتیک 12 دنده به جلو و حرکت به عقب با 4 سرعت و امکان تعویض دنده دستی و درصورت نیاز قفل شدن روی یک دنده می باشد که در حین تامین راحتی راننده محافظ موتور و دیفرانسیل بوده و صرفه جویی عالی درمصرف سوخت را فراهم می کند . قابلیت های نرم افزاری این گیربکس عبارتند از :- صرفه جویی اقتصادی در مصرف سوخت- برنامه اجرایی کارآمد-دنده اضطراری-کنترل نرم افزاری همزمانوضعیت دسته دنده , دمای روغن , عملکرد کلاچ داخلی , ریتاردر , ترمز موتور   ریتاردر :ریتاردر هیدرولیکی VR3250 با قابلیت ارائه قدرت ترمزی 400 الی 600 کیلو وات و کنترل نرم افزاری ارتباط و تناسب با استراتژی تعویض دنده و سیستم ترمز EBS که ترمز ملایم و آرامی را تامین می کند .   سیستم ترمز :HAS,EBD,ABS,ASR,TCS) EBS , ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد هوای فشرده , دو مدار مجهز جهت محورهای عقب و جلو , رطوبت گیر هوا , تنظیم اتوماتیک لنت ها و لنت بدون آزبست که با گیربکس از نظر عملکردی و نرم افزاری ارتباط دارد .   سیستم فرمان :غربیلک فرمان با قطر 450 میلیمتر , ماگزیمم زاویه گردش فرمان 50 درجه , فرمان قابل تنظیم در جهات افقی و عمودی , مجهز به ضربه گیر هیدرولیکی و قفل فرمان   سیستم برق :24 ولت شامل 2 عدد باطری با ظرفیت 225 × 2 آمپر ساعت , دو دینام با ظرفیت 110 × 2 آمپر و مجهز به سیستم قطع کن اضطراری و سوکت شارژ باطری   سیستم تعلیق و محورها :سیستم تعلیق الکترونیکی , محور جلو یکپارچه با کمبر استاندارد مجهز به 2 عدد کیسه هوای فشرده با قابلیت تنظیم ارتفاع الکترونیکی , بار مجاز محور جلو 6500 کیلوگرم , محور عقب مجهز به چهار عدد کیسه هوای فشرده , بار مجاز محور عقب 11500 کیلوگرم , نسبت تبدیل دور 1 : 85/2 در دیفرانسیل , دارای چهار میله تعادل و چهار عدد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک با عملکرد مضاعف   تایر :هفت حلقه تایر تیوبلس با رینگ فولادی    مخزن سوخت :روی اکسل جلو با قابلیت سوختگیری از دو سمت اتوبوس   مدل اتاق :اتاق مدل R9700 با شیشه های چسبی دو جداره و به مشخصات:طول :12500 میلیمترعرض :2550  میلیمترارتفاع :3700 میلیمترداخل کابین :1950میلیمترفاصله محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب : 6300 میلیمترظرفیت سرنشین :  1+1+44وزن مجازکل سرنشین و بار : 18000 کیلوگرم  وزن مجاز محور جلو :7500 کیلو گرم وزن مجاز محور عقب :12000 کیلو گرم وزن مجاز کل سرنشین و بار :19000 کیلو گرم فاصله محور چرخ جلو از محور چرخ عقب :6300 میلیمتر ابعاد :طول  12500 ، عرض 2500 و ارتفاع  3800 میلیمترامکانات رفاهی:- تجهیزات عمومی سالن مسافری :یخچال ، قهوه جوش ، آبسردکن , کپسول آتش نشانی2 عدد - چکش خروج اضطراری 4 عدد - سیستمتهویه مطبوع شامل کولر , شوفاژ و بخاری سقف  با کنترل اتوماتیک دما - سیستم کامل صوتی و تصویری برای مسافران شامل 2 عدد LCD ثابت با قابلیت پخش شبکه های تلویزیونی و یک عدد VCD - دریچه شیشه ای هواکش سقف دو منظوره ( خروج اضطراری ) - شیشه های چسبی دو جداره سکوریت - پرده های جانبی پلیسه - ساعت و دماسنج داخل و خارج اتوبوس ، پیام نما در داخل - چراغهای خواب LED سالن مسافری با طراحی نور ملایم باند اختصاصی پخش صدا برای هر مسافر , چراغ مطالعه سالن مسافری , کلید برقراری ارتباط با مهماندار دردسترس هر مسافر - آنتن تلویزیون برای سالن مسافری  .  - تجهیزات خصوصی برای راننده و کمک راننده :اتاق خواب راننده مجهز به تمامی امکانات رفاهی - کولر و بخاری اتاق اختصاصی خواب , تشک و بالش طبی و پتوی اختصاصی و آیفون تماس با راننده و نصب 2 عدد دریچه متحرک جهت تهویه دستی کابین خواب راننده - داشبورد اصلی ولوو با کولر و بخاری اختصاصی -  مانیتور رنگی نشان دهنده عقب اتوبوس با دوربین دنده عقب رنگی , بوق هشدار دنده عقب - آمپلی فایر - آفتاب گیر برقی جلو با چراغ LED  ولوم دار- شیشه جانبی راننده با بالابر برقی و گرم کن .- تجهیزات تکمیلی :بخاری درجا - آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی از داخل -  بوق بادی دهانه مستطیل - درب بازکن های اضطراری - تابلو مسیر دیجیتالی جلو - سیستم هشدار دهنده باز شدن درب جعبه ها و درب های مسافری - چراغ LED  درب موتور -  سیستم هوشمند چراغها  ترمز گیربکس ( ریتاردر هیدرولیک ) و ترمز موتور ( VEB ) - استاندارد  آلایندگی  EURO III  - تایرهای تیوبلس - سیستم ناوبری ماهواره ای GPS چاپ آپشن های خودرو , رفاهی , ایمنی در شیشه عقب  - ست نمودن پارچه مخمل صندلی با قاب ستون پنجرهای داخلی و کف پوش اتوبوس چراغهای اورجینال ولوو جلو و عقب اتوبوس – جعبه کمکهای اولیه مثلث هشدار خطر – چراغهای LED روشنایی رکاب مسافری جلو و عقب 

اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKIII: 

                              

شاسی :VOLVO B7R  MIII موتور :D7E 290  ، شش سیلندر ، چهار زمانه با قدرت 290 اسب بخار در 2100 دور در دقیقه و 213 کیلو وات  ، حداکثر گشتاور در  r/min 1050 -1650 برابر با 1200 نیوتن متر   ، حجم مفید موتور 7.1 لیتر و مجهز به سیستمهای توربو شارژ و اینترکولر ، میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO III گیربکس :ZF 6S – 1380BD ، شش دنده جلو تمام سنکرونیزه ، مجهز به ریتاردر فویت مدل 120 با نسبت دنده های :دنده یک  1 : 98/6  -  دنده دو 1 : 06/4 -  دنده سه 1 : 74/2  -  دنده چهار 1 : 89/1  -  دنده پنج 1 : 31/1  -   دنده شش 1 : 1  -  دنده عقب 1 : 43/6 سیستم ترمز :مجهز به ترمز دیسکی EBS ,ABS , ASR  می باشد  در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد کامل هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای عقب و جلو ، رطوبت گیر هوا ، تنظیم اتوماتیک لنتها ، بدون آزبست سیستم فرمان :غربیلک فرمان با قطر 450 میلیمتر ، ماکزیمم زاویه فرمان 50 درجه ، قابل تنظیم در جهات افقی و عمودی ، مجهز به ضربه گیر هیدرولیکی و قفل فرمانسیستم برق :سیستم مالتی پلکس و کاملاً هوشمند و دارای 7 برد الکتریکی جهت عیب یابی و صفحه نمایشگر دیجیتالی ، دارای برق 24v  شامل دو باطری 12 ولتی با ظرفیت 170 × 2 آمپر ساعت ، دو آلترناتور با ظرفیت 100 × 2 آمپر و مجهز به سیستم قطع کن اضطراری سیستم تعلیق و محورها :مجهز به سیستم ECS  و تنظیم خمره ای به صورت پنوماتیک ، محور جلو یکپارچه مجهز به دو عدد کیسه هوای فشرده ، یکعدد شیر تنظیم ارتفاع ،  بار مجاز محور جلو 6500 کیلوگرم – محور عقب مجهز به چهار عدد کیسه هوای فشرده ، دو عدد شیر تنظیم ارتفاع ، بار مجاز محور عقب 11500 کیلوگرم ، نسبت تبدیل دور  1 : 70/3 دارای دو عدد میله تعادل و چهار عدد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک با عملکرد مضاعف تایر :هفت حلقه تایر تیوبلس  295/80R22.5˝   و رینگ فولادی 8.25 X 22.5 مخزن سوخت :روی اکسل جلو با قابلیت سوختگیری از دو سمت اتوبوس اتاق :مدل9900 با شیشه های جانبی چسبی دوجداره طرح دار و به مشخصات :طول : 12200 میلیمترعرض : 2550 میلیمترارتفاع : 3770 میلیمترفاصله محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب : 6300 میلیمترظرفیت سرنشین : 1+1+45وزن مجاز کل سرنشین و بار : 18000 کیلوگرمامکانات رفاهی:کولر ، یخچال ، آبسرد کن ، قهوه جوش ، تابلو مسیردیجیتالی جلو ، تابلو خطر دیجیتالی عقب ، آئینه برقی بیرون ، پرده برقی ،   دو عدد  LCD ، وی سی دی  ، آمپلی فایر ، ساعت دیجیتالی و پیام نما ، دماسنج دیجیتالی بیرون و داخل ، مانیتور و دوربین دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام باز بودن درب جعبه ها  ، شیشه بالا بر برقی راننده ، بوق بادی ، شیشه های خروج اضطراری ، چکش های اضطراری ، جعبه کمکهای اولیه ، آنتن رادیو ، سیستم گرمایش یکنواخت در طول سالن  ، اطاق خواب مجزا راننده  ، بخاری 

اتوبوس بین شهری VOLVO B7R MKII:  

                      

 شاسی : VOLVO B7R  MK II موتور :  D7A 285  ، شش سیلندر ، چهار زمانه با قدرت 285 اسب بخار در 2200 دور در دقیقه ، حداکثر گشتاور 1200 نیوتن متر در 1400 دور در دقیقه ، حجم مفید موتور 7 لیتر و مجهز به سیستمهای توربو شارژ و اینترکولر ، میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II گیربکس :ZF 6S – 1380BD    ، شش دنده جلو تمام سنکرونیزه ، مجهز به ریتاردر فویت مدل 120با نسبت دنده های :  دنده یک  1 : 98/6  -  دنده دو 1 : 06/4 -  دنده سه 1 : 74/2  -  دنده چهار 1 : 89/1  -  دنده پنج 1 : 31/1  -   دنده شش 1 : 1  -  دنده عقب 1 : 43/6 سیستم ترمز :مجهز به ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد کامل هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای عقب و جلو ، رطوبت گیر هوا ، تنظیم اتوماتیک لنتها ، بدون آزبست سیستم فرمان :غربیلک فرمان با قطر 450 میلیمتر ، ماکزیمم زاویه فرمان 50 درجه ، قابل تنظیم در جهات افقی و عمودی ، مجهز به ضربه گیر هیدرولیکی و قفل فرمان سیستم برق :24 ولت شامل دو باطری 12 ولتی با ظرفیت 170*2 آمپر ساعت ، دو آلترناتور با ظرفیت 80*2 آمپر و مجهز به سیستم قطع کن اضطراری سیستم تعلیق و محورها :محور جلو یکپارچه مجهز به دو عدد کیسه هوای فشرده ، یکعدد شیر تنظیم ارتفاع ،  بار مجاز محور جلو 6500 کیلوگرم – محور عقب مجهز به چهار عدد کیسه هوای فشرده ، دو عدد شیر تنظیم ارتفاع ، بار مجاز محور عقب 11500 کیلوگرم ، نسبت تبدیل دور  1 : 70/3 دارای دو عدد میله تعادل و چهار عدد کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک با عملکرد مضاعف تایر : هفت حلقه تایر تیوبلس  295/80R22.5˝   و رینگ فولادی 8.25 X 22.5 مخزن سوخت :روی اکسل جلو با قابلیت سوختگیری از دو سمت اتوبوس اطاق :مدل R 8500 با شیشه های جانبی چسبی دوجداره و به مشخصات :طول : 12200 میلیمترعرض : 2500 میلیمترارتفاع : 3700 میلیمترفاصله محور چرخ جلو تا محور چرخ عقب : 6300 میلیمترظرفیت سرنشین : 1+1+40وزن مجاز کل سرنشین و بار : 18000 کیلوگرمامکانات رفاهی:کولر ، یخچال ، قهوه جوش ، تابلو مسیردیجیتالی جلو ، تابلو خطر دیجیتالی عقب ، آئینه برقی بیرون ، پرده برقی ، مانیتور دو عدد  LCD ، وی سی دی ، رادیو ضبط ، میکروفون و آمپلی فایر ، ساعت دیجیتالی ، دماسنج دیجیتالی بیرون و داخل ، مانیتور و دوربین دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام دنده عقب ، هشدار دهنده در هنگام باز بودن درب جعبه ها  ، دو عدد بوق بادی ، شیشه های خروج اضطراری ، چکش های اضطراری ، جعبه کمکهای اولیه ، آنتن رادیو  ، سیستم گرمایش یکنواخت در طول سالن ، بلندگو دستی ، اطاق خواب راننده با کولر ، بخاری ، رادیو ضبط و آیفون مجزا

اتوبوس بین شهری VOLVO B7:

                    

شاسی : VOLVO B7R   اتاق : مدل U 90  موتور : D7B شش سیلندر، چهار زمانه دیزل با قدرت 260 اسب بخار ( 191 کیلو وات ) در  rmp 2200، حداکثر گشتاور n.m 1100، در rmp 1300، حجم مفید موتور 7 لیتر، حداکثر دور rmp 2500، مجهز به سیستمهای توربوشارژ، اینترکولر، ترمزاگزوز، پیش گرمکن هوای و روی هنگام استارت زدن و میزان آلایندگی مطابق با استاندارد EURO II   جعبه دنده: ZF 4HP500 تمام اتوماتیک مجهز به ریتاردر هیدرولیکی سیستم ترمز:کارکرد کاملاً با هوای فشرده ، دو مدار مجزا جهت محورهای جلو و عقب با قابلیت نصب سیستم ضد قفل ABS سیستم فرمان : هیدرولیک و با قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو راستا ( تلسکوپی و  زاویه ای ) سیستم برق :24 ولت شامل دو باطری 12 ولت با ظرفیت 230 آمپر ساعت و دو آلترناتور با ظرفیت آمپر 160= 80×2 سیستم تعلیق:دو عدد کیسه هوای فشرده در محور جلو و چهار عدد کیسه هوای فشرده در محور عقب ، همراه چهار عدد کمک فنر تلسکوپی و دارای میله تعادل در هر محور تایر و لاستیک :اندازه لاستیک : 20×12 ، اندازه رینگ : 20×5/8 مخزن سوخت : لیتر 300= 150×2 مشخصات اتاق :ظرفیت سرنشین : 39+1وزن مجاز محور جلو: 6500 کیلوگرموزن مجاز محور عقب: 11500 کیلوگرموزن مجاز کل سرنشین و بار: 18000 کیلوگرمابعاد : طول 12 متر، عرض 5/2 متر، ارتفاع 3 مترفاصله دو محور: 6 مترامکانات رفاهی:کولر ، آبسردکن ویخچال ،کابین بهداشتی توالت ودستشوئی، قهوه جوش ،تابلو مسیردیجیتالی ومعمولی ،تلویزیون(دو عدد) ،ویدئو، رادیو پخش ، میکروفون وآمپلی فایر ،پرده برقی ،ساعت دیجیتالی همراه دو دماسنج بیرونی وداخل اتوبوس ،مونیتور و دوربین دنده عقب، زنگ هشداردهنده دنده عقب مکانیزم هشداردهنده هنگام باز شدن درب جعبه ها ،آئینه بغل برقی ،بوق بادی (دو عدد) ،پرژکتورمـه شکن( دوعدد) ،چکش اضطراری داخل اتوبوس (چهار عدد)، آنتن مخصوص تلویزیون ورادیو، بخاری راننده وبخاریهای داخل سالن باقابلیت پخش دما بصورت یکنواخت در کل اتاق اتوبوس ،جعبه کمکهای اولیه وبلندگوی دستی

اسکانیا: (scania)

یکی از رقبای ولوو که بعد از ولوو وارد بازار اتوبوس های بین شهری کشور شد هم وطنش اسکانیا بود که خیلی زود در بازار رقابت از ولوو پیشی گرفت و به فروش بیشتری دست یافت و مسافران نیز اتوبوس های اسکانیا را به مدل های volvo B7 و volvo B12 ترجیح می دادند. به همین دلیل شرکت رانیران (که اتوبوس های ولوو را در کشور مونتاژ می کند) برای اینکه بازار رقابت را به شرکت عقاب(شرکتی که اتوبوس های اسکانیا را مونتاژ می کند) واگذار نکند اقدام به عرضه مدل بهینه سازی شده B12 یعنی volvo B12 B TX و پس از آن volvo B 9R (اتوبوس برگزیده سال 2008 اتحادیه اروپا) نمود.اما به هر حال اتوبوس های اسکانیا خیلی زود محبوب رانندگان و مسافران شد و با فروش بسیار خوبی روبه رو شد. اکنون با این توضیح که اتوبوس های اسکانیا از نظر فنی و قدرت موتور بر خلاف مدل های ولوو بسیار به هم نزدیکند حتی در بسیارری از مدل ها موتور و قوای محرکه آنها یکی است به معرفی مدل های مختلف این برند می پردازیم:

مشخصات فنی اتوبوس اسکانیا c-12:    

       

شاسیاسکانیا مدل K420 IB4x2NBکلیه تجهیزات مطابق با شاسی­های EURO 4 اسکانیا می باشد.موتورنوع : DC-1206 Scaniaتعداد سیلندر : ٦ سیلندر قدرت : ٤٢٠ اسب بخار در ١٩٠٠ دور بر دقیقهحجم موتور : ۱۱۷۰۰ سی سیحداکثرگشتاور : ٢٠٠٠ نیوتن متر در ١١٠٠ تا ١٣٠٠ دور بر دقیقهمجهز به اینتر کولر، توربو شارژ و خنک کن گازوئیلمطابق با استاندارد آلایندگی محیط زیست EURO 3وضعیت قرارگیری : به صورت خطی و ایستاده در امتداد شاسیمجهز به حفاظ محکم و قوی انتهای شاسی و زیر موتور جهت محافظت در برابر تصادفات احتمالیعلاوه بر فیلتر روغن قابل تعویض، دارای فیلتر آسیابی گریز از مرکز قابل شستشو نیز می باشد .گیربکسمجهز به رادیاتور خنک کن روغنGR 875 R Scania ،٨ دنده جلو ، مجهز به سیستم تعویض دنده اپتی کروز با امکان تعویض دنده بصورت دستی و اتوماتیکمجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبیمجهز به سیستم اخطار در هنگامی که بار بیش از حد به سیستم کلاچ وارد شود.مجهز به سیستم محدود کننده سرعت( Cruise control ) (یعنی بدون دخالت راننده امکان رانندگی با یک سرعت خاص درهر وضعیت جاده وجود دارد.)سیستم خنک کاری:سیستم خنک کاری مدار بسته با مخزن انبساطی و فن هیدرولیک اتوماتیکسیستم تعلیق: محور جلو: دارای دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنرمحور عقب: چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و چهار عدد کمک فنرنسبت تبدیل دیفرانسیل ١ : ٠٧/٣سیستم تنظیم ارتفاع: · سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی· قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده (جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ٤٠ کیلومتر در ساعت تجاوز کند ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت نرمال برمی­گردد. )· قابلیت تعریف تنظیم ارتفاع بر اساس دو سرعت دیگر مطابق درخواست مشتری وجود دارد .سیستم ترمز:· ترمز پنوماتیک برای چرخ های جلو و عقب با سیستم کفشکی (دارای مخزن باد جداگانه)· ترمز EBS (سیستم ترمز الکترونیک) و ترمز ABS ( ضد قفل )· ترمز موتور (ترمز اگزوز)· سیستم ضد لغزشسیستم برق:· دو عدد دینام ١٥٠ آمپر ٢٤ ولت· دو عدد باطری ١٢ ولت ٢٠٠ آمپر ساعتمشخصات چرخ ها:· لاستیک میشلن به ابعاد ٥/٢٢ R ٨٠/٣١٥     مکان راننده:· فرمان هیدرولیک و سیستم تنظیم ارتفاع و زاویه غربیلک فرمان ( تلسکوپی )به صورت پنوماتیک· جهت راحتی راننده و ارگونومی مناسب ، پدال­ها بر روی پایه فرمان نصب شده اند· تاخوگراف و صفحه آمپر دیجیتال· مجهز به سیستم کنترل سرعت ( Cruise control .)· Emergency stop برای قطع سریع موتور در مواقع اضطراری· جهت راحتی راننده لیور تعویض دنده و لیور ریتاردر به صورت یک مجموعه بر روی فرمان نصب شده اند .· سیستم عیب یاب الکترونیکی· صندلی راننده پنوماتیکی ISRIعایق صدا و حرارت:قسمت محفظه موتور بطور کامل در برابر حرارت و صدای موتور و گیربکس عایق بندی شده است.سقف و دیواره ها نسبت به بیرون به طور کامل عایق بندی شده اند تا کمترین تبادل حرارت با بیرون صورت گیرد. .ضمنا" شیشه ها نیز به صورت دو جداره بوده تا عایق خوبی برای صدا و حرارت باشند .ابعاد و ظرفیت:ظرفیت مسافر در سه کلاس:معمولی ١+٢+٤٤ نفرo VIP معمولی ١+٢+٣٢ نفرo VIP خاص ١+١+٢۵ نفر( همچنین امکان چیدمان صندلی مطابق نظر مشتری وجود دارد. )نوع صندلی: Esteban / Kielفاصله محورها : ٦٣٠٠ میلی مترطول کلی: ١٢٤٣٠ میلی مترعرض کلی: ٢۵۵٠ میلی مترارتفاع کلی: ٣٨٢٠ میلی متر با احتساب کولرحداکثر وزن بر محور جلو : ٧۵٠٠ کیلو گرمحداکثر وزن بر محور عقب : ١٢٠٠٠ کیلو گرموزن کل بدون سرنشین و بار : حدود ١٤٠٠٠ کیلو گرمحداکثر وزن کل با سرنشین و بار :١٨٠٠٠ کیلوگرمظرفیت جعبه های بار : حدود ٨ متر مکعبظرفیت باک: ٧۵٠ لیتراتاق استراحت راننده به ظرفیت ٨/١ متر مکعب، مجهز به کولر، بخاری ،آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتیساختار اتاق:ساختار(سازه) فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولاد مخصوصکلیه جوشهای سازه با دستگاه میگ و مگ صورت گرفته واز کیفیت بالایی برخورداراست.بدنه اتوبوس با ورق­های فولادی پوشیده شده است و برای حفاظت درمقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس با استفاده از رنگ های اپوکسی پوشش داده می شود. قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب می­باشد با لایه ضخیمی از دینیترول پوشانیده می­شود که به دلیل حالت ژله ای، در زیر بدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای ­جلوگیری ازخوردگی و زنگ زدگی­اتاق­ به وجود می آورد.سیستم تهویه مطبوع:به منظور ایجاد محیطی مطبوع برای مسافران در مناطق گرمسیر و سردسیر ، اتوبوس های بین شهری عقاب – اسکانیا مدل کلاسیک به پیشرفته ترین سامانه سرمایش و گرمایش مجهز شده اند.این سامانه از کولر پر قدرت مدل Konvekta با ظرفیت سرمایش ٣٥ کیلو وات و دبی باد خروجی٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت بهره می برد. همچنین کابین استراحت کابین استراحت راننده به سامانه سرمایش مخصوص با ظرفیت سرمایش ٨/١ کیلو وات مجهز است .سامانه گرمایش اتوبوسهای بین شهری عقاب – اسکانیا مدل کلاسیک از بخاری سقفی با ظرفیت گرمایش ٤٨ کیلو وات و دبی ٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت و بخاری مخصوص راننده با ظرفیت گرمایش ١٣ کیلو وات و دبی باد ١٣٠٠ متر مکعب در ساعت و سامانه گرمایش مخصوص محیط استراحت راننده با ظرفیت گرمایش ٣ کیلو وات و کنوکتور به ظرفیت گرمایش ٣/١٢ کیلو وات جهت ایجاد محیطی مطبوع برای راننده و مسافران بهره می برد.

اتوبوس مان man

     

این اتوبوس نیز یکی از بهترین اتوبوس های بین شهری کشور و ساخت کشور آلمان است که 3 مدل از آن اکنون در کشور موجود است:اولین اتوبوس از این برند که وارد کشور شد اتوبوس MAN S 2000 یود که بین رانندگان نیز به عنوان یک اتوبوس خوش دست و راحت معروف شد به طوریکه فرمان این اتوبوس حتی در حال حرکت در تمام جهات و به صورت تلسکوپی قابل تنظیم بود.                   

موتور و گیربکسدر اتوبوس مان از موتور man-Euro2-Rpm:2000-php:420-Nm:1730 استفاده شده. این موتور در پایین ترین قسمت عقب این اتوبوس قرار گرفته است که به محض فشرده شدن پدال گاز توسط راننده همچون شیر فریاد می کشد و رقبای خود را به جنگ فرامی خواند.گیربکس این مدل zf8s180 است مدل اکسل جلو نیز man-V9-82SL است که قابلیت تحمل بار تا 7100 کیلوگرم با طور مستقل را داراست. این نوع اکسل تقریباً از نوع متوسط اکسل هاست. دیفرانسیل این اتوبوس از نوع man-Hoy-1175 است که حداکثر می تواند در حالت استاندارد 11500 کیلوگرم بار را تحمل کند. ترمز و ریتاردرترمز ها در این اتوبوس از نوع دو مداره با عملکرد هواست. این ترمزها عکس العمل مناسبی دارند بویژه در آب و هوای بارانی و جاده های لغزنده برتری خود را به رخ رقبا می کشاند. این نوع ترمز دارای سیستم ebs، abs و Asr جلو و عقب به صورت دیسکی عمل می کند. ریتاردر نیز از نوع هیدرولیکی و ساخت فوید آلمان می باشد. در حال حاضر ریتاردرهای جدید جای این ریتاردر را گرفتند ولی در کشور ما این نوع ریتاردر هنوز شگفت انگیز به نظر می رسد. اتوبوسی که مورد آزمایش قرار گرفت توسط شرکت زرین خودرو مونتاژ شده است. کیفیت مونتاژ در حد بسیار مناسبی است. فقط باید این مطلب را مدنظر قرار داد که ما نباید تولیدات خودمان را به یک یا دو نوع محصول خلاصه کنیم و این شرکت باید در آینده ای نزدیک با عقد قرارداد و وارد کردن تکنولوژی های جدید، به عرضه محصولات روز دنیا بپردازد. در پایان می توان اتوبوس مان را از چند نظر مورد ارزیابی قرار داد. این اتوبوس از لحاظ رانندگان بهترین اتوبوس بین شهری می باشد ولی از نظر مسافران دومین اتوبوس بین شهری، دلیل آن هم سادگی قسمت مسافرین می باشد،ولی از نظر ساختار کلی و اسکلت بندی نمونه ی کم نظیری است. این به صورت صفر کیلومتر به سختی یافت می شود و به صورت دست دوم هم قیمت بی نظیری دارد.  

                                     

 سایر امکانات:آمپلی فایر که زیبایی پخش موسیقی را برای مسافرین دوچندان می کند، چراغهای مطالعه که سعی شده در بهترین مکان باشند و بهترین بازدهی را داشته باشند دو دستگاه یخچال در قسمت عقب و جلو با بالاترین قدرت، همیشه در حال سرد کردن مواد غذایی هستند. آب سردکن نیز در بهترین مکان قرار گرفته تا مسافرین را در سفرهای طولانی و در نقاط بسیار گرم آسوده خاطر کند. نورپردازی این اتوبوس بسیار ساده است و کولر که از نوع konvecta می باشد و با 3200000 کیلوکالری قدرت ما را در گرمترین نقاط یاری می کند. سیستم تهویه با عکس العمل مناسب چه در گرما و چه در سرما به وظیفه خود می پردازد و ما را به یاد وظیفه شناسی آلمانیها می اندازد. وضعیت سوار و پیاده شدن در قسمت عقب و درب عقب مناسب است ولی در قسمت درب جلو اصلاً مناسب نیست و به اصطلاح رانندگان راهروی جلویی باریکی دارد، عقب نشینی جلو داشبورد از درب جلو کم است، نرمی و بازی کردن اتاق بسیار عالی است. فضای حمل بار 13 متر مکعب است و بسیار عالی است. این فضا به طوری طراحی شده که بار با بهترین چیدمان و نظم در آن سازمان دهی می شود. طراحی داشبورد ساده ولی زیباست. ادوات در دسترس راننده است و صفحات و لامپهای هشدار به بهترین نحو و در بهترین مکان قرار دارد تا راننده با آسودگی به رانندگی خود بپردازد.میدان دید برای راننده بسیار وسیع است چون این اتوبوس دارای شیشه هایی است که میدان دید را به بهترین نحو در اختیار ما قرار می دهند. کپسول آتش نشانی و جعبه کمکهای اولیه در بهترین جا و در دسترس مسافرین قرار دارد.آفتابگیری برقی است، شیشه سمت راننده برقی است. ظرفیت این اتوبوس 49 نفر است یعنی 47 نفر مسافر، یک نفر راننده و یک نفر کمک راننده، صندلی راننده از نوع گرامر آلمانی است، شکیل، زیبا و قابلیت تنظیم اتوماتیک را دارد، صندلی شاگرد نیز ساخت گرامر آلمان است. صندلی مسافرین هم گرامر آلمان است و با قطعات و تکه پارچه های آلمانی تزئین شده اند. اتاق خواب دارای امکاناتی از قبیل آیفون، ضبط و پخش و بخاری است. محفظه های شبکه ای از بهترین نوع و در بهترین جا قرار دارد، به طور خلاصه باید گفت اتوبوس مان از زیبایی و در عین سادگی برخوردار است و از این قسمت نمره قابل قبولی را می گیرد. نمای خارجیدر حالت کلی، نمای خارجی این اتوبوس بسیار ساده است ولی زیرکی خاصی در طراحی آن به کار رفته است. در کل طراحان آلمانی همیشه کالاهایی را طراحی می کنند که در سالیانی دراز هم مورد پسند واقع شوند. در جلو می توان به شیشه بلند این اتوبوس، آینه های جانبی دو تکه که با کنترل برقی تنظیم می شوند، جلو پنجره پره ای، چراغهای جلویی که در مجموع 6 چراغ به همراه دو چراغ راهنما می باشد. چراغهای هشدار بالای شیشه ی جلو نیز به شناسایی این اتوبوس در شب کمک می کند. هنگامی که از کنار به این اتوبوس نگاه می کنید مستطیل بزرگ و شکیلی را مشاهده می کنید ولی زاویه های پخ به کار رفته بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسد که باعث می شود ارتفاع بلند این اتوبوس زشت به نظر نرسد. از عقب که به این اتوبوس بنگریم، لوله اگزوز را مشاهده می کنیم که به خط قرینه بسیار نزدیک است. چهار چراغ هشدار و مه شکن در بالای شیشه عقب و همچنین دریچه ی خنک کننده ی پشتی که بسیار بزرگ است و طوری طراحی شده که از ورود جریان هوای گرم جلوگیری کرده و اجازه ی ورود جریان هوای سرد را به محفظه ی موتور می دهد.در طراحی چراغهای عقب و همچنین در محل قرار گیری این چراغها سعی شده که همگونی بین چراغهای عقب و جلو تا حدود زیادی رعایت شود ولی یکی از اشکالات طراحان در حدود 10 سال پیش استفاده از چراغهای عقب افقی در این اتوبوس در این اتوبوسهاست، دلیل آن هم بسیار واضح است.وسایل عظیم الجثه ای مانند اتوبوس که در جاده ها از لحاظ پهنا کاملاً یک باند را اشغال می کنند کاملاً خطرناک هستند به همین خاطر باید با استفاده از چراغهای مه‌شکن، چراغهای خطر و چراغهای کمکی در چهار سمت، قسمت عقب راننده پشت سری خود را حداقل از فاصله 500 متری در شب آگاه سازند. به خاطر همین هنگامی که چراغهای عقب به صورت عمودی قرار گیرند بسیار در این امر مؤثر خواهند بود. برای عقب نماندن از سایر رقبا مان نیز دو مدل جدید از اتوبوس های خود را وارد کشور کرد که در راحتی آنها شک نباید کرد ضمن اینکه موتورر آنها نیز نسبت به s2000  قوی تر شده است.